Ja alltså Asni är inte alls speciellt komplicerad att ha och göra med, så egentligen har jag nog inget att oroa mig för. Hon skulle nog bara tycka det var helfestligt att få en lillsyrra :D

Så det är inget konstigt att kontakta uppfödare när man redan har en unghund? 😅

Nej, alla agilityförare har ju MINST tre hundar ;). Just om man håller på med hundsport så är det inget konstigt att ha lite fler hundar, vare sig Nessies eller Nanos uppfödare tyckte det var konstigt när man motiverade varför. I Nessies fall var det för att dottern ville ha en hund att träna och tävla med och Nike var helt ointresserad av träning. I Nanos fall så var det för att maken skulle ha en agilityhund på uppväxt. Jag tror uppfödare överlag själva oftast har en flock så de vet att det inga större problem om man kan hund och vet att aktivera alla.
 
@Fisherling en seriös uppfödare blir bara tacksam om de får en valpköpare som tänker meritera deras uppfödning och hälsotesta. Tänk på att personligheten på din nya valp gärna ska matcha unghund ens, jag har valt att ta de lite mjukare valparna i kullen och undvikit att ta en superstöddig då jag inte velat ha massa onödiga problem med hundar som är ganska jämna i ålder.
 
Nej, alla agilityförare har ju MINST tre hundar ;). Just om man håller på med hundsport så är det inget konstigt att ha lite fler hundar, vare sig Nessies eller Nanos uppfödare tyckte det var konstigt när man motiverade varför. I Nessies fall var det för att dottern ville ha en hund att träna och tävla med och Nike var helt ointresserad av träning. I Nanos fall så var det för att maken skulle ha en agilityhund på uppväxt. Jag tror uppfödare överlag själva oftast har en flock så de vet att det inga större problem om man kan hund och vet att aktivera alla.
Beror nog lite på ras dock, hos schäfer/dobermann/rottis tror jag rätt många är skeptiska till att ha så tätt mellan hundarna (iaf innan man är "känd" hos folk) - men det handlar nog mer om hur raserna fungerar än något annat ;)
Men nu har ju @Fisherling en helt annan ras så där det jag inte hur det är. Vill man ha hund och har tid och möjlighet ska man givetvis skaffa dock.
 
Beror nog lite på ras dock, hos schäfer/dobermann/rottis tror jag rätt många är skeptiska till att ha så tätt mellan hundarna (iaf innan man är "känd" hos folk) - men det handlar nog mer om hur raserna fungerar än något annat ;)
Men nu har ju @Fisherling en helt annan ras så där det jag inte hur det är. Vill man ha hund och har tid och möjlighet ska man givetvis skaffa dock.
Inom aussievärlden känns det som att folk skaffar fler på rullande band :rofl:
 
Hur ser det ut på den EP-drabbade avkommans andra sida då? Det kan ju komma från en annan linje än de som finns i valparna menar jag.
Fast efter lite mer grävande så finns det tydligen fler hundar närmare i stamtavlan med kopplingar till EP, bara inte officiellt dokumenterat :down:
 
Jag har ekonomin och tiden, men tvekar lite inför tanken att ha bara ett år emellan de två yngsta 😅

Tror inte att det är någon fara om du sätter gränser osv för dom.

Vet att vissa Aussieuppfödare blir lite tveksamma när man har unghund och kontaktar dom, jag hade ju Tonto på 1-2 år när jag började leta efter en mer arbetsvillig hund. Hade aldrig det problemet med BC uppfödare som tur var. :p
 
Ja alltså Asni är inte alls speciellt komplicerad att ha och göra med, så egentligen har jag nog inget att oroa mig för. Hon skulle nog bara tycka det var helfestligt att få en lillsyrra :D

Så det är inget konstigt att kontakta uppfödare när man redan har en unghund? 😅
Absolut inte. Det är bara att säga som det är, att du hittat en jäkligt bra kombination som du letat efter, även om det egentligen var lite "för tidigt". Om något så framstår du bara som en seriös köpare som vet vad du vill ha.
 
Pratade med maken om en hund nummer fyra nån gång i framtiden (kanske närmre än han anar :angel:) och han tyckte att en jaktcocker även kunde vara ett alternativ. Jag är lite tveksam till jakthund då vi när jag var liten hade en som var en som var rena Houdini och det slutade med en för tidig död på tågrälsen till slut. Samtidigt så tycker jag att spaniels överlag har ett väldigt trevligt temperament och är inte helt emot förslaget.
 
Här är en till som planerar för en ny familjemedlem kommande året, eller allra hellst innan året är slut. Har varit planerat länge men har svårt att hitta rätt kombinationer och valp i rätt tid och är nu sugen på att importera då jag hittat några intressanta i Danmark och Norge som stämmer både i linjer och leveranstid.

Jag känner dock inte att jag har möjlighet att åka för att hälsa på dessa utan det skulle isåfall bli att jag träffar uppfödaren när jag hämtar valpen om jag får en iochmed att det blir alldelles för långt att köra. Är det någon av er här som importerat? jag har bara köpt hund en gång innan, det var bara 2 h bort hemifrån, för mig känns det som jag knappt vågar fråga om det skulle vara ok för uppfödaren att sälja på de premisserna med risk för att låta oseriös, men samtidigt har jag bekanta som köpt på det viset fast inom Sverige, de har då såklart gjort ordentlig koll på linjerna och uppfödaren innan. Det är en aktiv ras jag kikar på så finns gott om tävlingsresultat osv att kika på och uppfödarna är väletablerade.

Inte någon här som gjort något liknande? :)
 
Här är en till som planerar för en ny familjemedlem kommande året, eller allra hellst innan året är slut. Har varit planerat länge men har svårt att hitta rätt kombinationer och valp i rätt tid och är nu sugen på att importera då jag hittat några intressanta i Danmark och Norge som stämmer både i linjer och leveranstid.

Jag känner dock inte att jag har möjlighet att åka för att hälsa på dessa utan det skulle isåfall bli att jag träffar uppfödaren när jag hämtar valpen om jag får en iochmed att det blir alldelles för långt att köra. Är det någon av er här som importerat? jag har bara köpt hund en gång innan, det var bara 2 h bort hemifrån, för mig känns det som jag knappt vågar fråga om det skulle vara ok för uppfödaren att sälja på de premisserna med risk för att låta oseriös, men samtidigt har jag bekanta som köpt på det viset fast inom Sverige, de har då såklart gjort ordentlig koll på linjerna och uppfödaren innan. Det är en aktiv ras jag kikar på så finns gott om tävlingsresultat osv att kika på och uppfödarna är väletablerade.

Inte någon här som gjort något liknande? :)
Flera av mina uppfödarbekantingar har sålt hund till folk som de inte träffat innan, och flera av mina vänner har köpt valpar utan att ha sett släktingarna innan. Med bra koll på rasen och gärna några bra referenser innan så brukar det inte vara några problem. Jag skulle själv kunna göra så (även om det är mer troligt att jag flyger och hälsar på uppfödaren över en helg innan). I sådana fall skulle det vara från uppfödare som har nära släktingar till svenska hundar som jag gillar, där jag kunde känna mig säker på att få något liknande. Å andra sidan, inom min ras görs det inte mentalitetsbeskrivningar och tävlas inte så mycket, så det enda sättet för mig att ha koll på hundarna är just genom att träffa dem. I ditt fall känns det ju som om det borde vara ännu säkrare att importera :)
 
Här är en till som planerar för en ny familjemedlem kommande året, eller allra hellst innan året är slut. Har varit planerat länge men har svårt att hitta rätt kombinationer och valp i rätt tid och är nu sugen på att importera då jag hittat några intressanta i Danmark och Norge som stämmer både i linjer och leveranstid.

Jag känner dock inte att jag har möjlighet att åka för att hälsa på dessa utan det skulle isåfall bli att jag träffar uppfödaren när jag hämtar valpen om jag får en iochmed att det blir alldelles för långt att köra. Är det någon av er här som importerat? jag har bara köpt hund en gång innan, det var bara 2 h bort hemifrån, för mig känns det som jag knappt vågar fråga om det skulle vara ok för uppfödaren att sälja på de premisserna med risk för att låta oseriös, men samtidigt har jag bekanta som köpt på det viset fast inom Sverige, de har då såklart gjort ordentlig koll på linjerna och uppfödaren innan. Det är en aktiv ras jag kikar på så finns gott om tävlingsresultat osv att kika på och uppfödarna är väletablerade.

Inte någon här som gjort något liknande? :)
Jag vågar nog påstå att när det handlar om import/export så säljs nog en överhängande majoritet på just det sättet, antingen helt osett där uppfödaren skickar valpen med kurir till köparen utan att man någonsin träffas före eller att man inte träffas förrän det faktiskt är dags att hämta valpen. Inom min ras är det jättevanligt. Nu är det dock i första hand uppfödare som importerar från andra uppfödare och inom uppfödarcirkeln så har folk i allmänhet rätt bra koll på varandra eller åtminstonde känner någon som har koll på en.
 
Har på allvar börjat efterforska utländska uppfödare nu. Har ett par stycken som ligger "bra till" varav den ena är Filimons uppfödare och den andra är en välrenomerad dam i Tjeckien som fött upp rasen i närmare 50 år. Båda två har hundar med fantastiskt temperament. Det finns någon enstaka rysk kennel som är intressant men försöker i möjligaste mån hålla mig inom EU om det är möjligt. Blev erbjuden en tikvalp från den tjeckiska uppfödaren i våras men det var tyvärr både fel tid och fel kön så fick avböja erbjudandet.
 
Här är en till som planerar för en ny familjemedlem kommande året, eller allra hellst innan året är slut. Har varit planerat länge men har svårt att hitta rätt kombinationer och valp i rätt tid och är nu sugen på att importera då jag hittat några intressanta i Danmark och Norge som stämmer både i linjer och leveranstid.

Jag känner dock inte att jag har möjlighet att åka för att hälsa på dessa utan det skulle isåfall bli att jag träffar uppfödaren när jag hämtar valpen om jag får en iochmed att det blir alldelles för långt att köra. Är det någon av er här som importerat? jag har bara köpt hund en gång innan, det var bara 2 h bort hemifrån, för mig känns det som jag knappt vågar fråga om det skulle vara ok för uppfödaren att sälja på de premisserna med risk för att låta oseriös, men samtidigt har jag bekanta som köpt på det viset fast inom Sverige, de har då såklart gjort ordentlig koll på linjerna och uppfödaren innan. Det är en aktiv ras jag kikar på så finns gott om tävlingsresultat osv att kika på och uppfödarna är väletablerade.

Inte någon här som gjort något liknande? :)
Vi hämtade vår mallevalp i Norge helt osedd. Inga konstigheter :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 859
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 520
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
70 650
Senast: emma82maria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp