Valp 2021 - del 2

20 dagar kvar till 1 års dagen :heart Han börjar ju bli vuxen och snygg dessutom! 😍
_DSC2710.jpg
 
DEBF5883-784C-4DA7-A368-D7974E014BFF.jpeg

Lola (till vänster i bild) nu 10
månader och Dahlia, snart 10 år, hängde med mig till frisören inne i stan igår. Därefter slank vi in på Fältöversten som är hundvänligt, för att köpa strumpbyxor till mig. Där inne träffade vi en ung tjej som också hade två dvärgschnauzrar till Lolas förtjusning. Dahlia är mest surkärring och stod bakom mig och morrade på de enligt henne fula skägghundarna, men sen verkade det som att hon ändå ångrade sig och fick fram för att hälsa snällt.

Lola skötte sig jättebra inne i stan och till min förvåning hade hon inga problem alls att kliva in hos frisören och gå ned för trappan trots ganska lågt i tak i trappan. Hon har ju lite ”klaustrofobi” med att gå igenom trånga dörrar, valv och korridorer ibland och även vissa trappor men här gick det jättebra.
 
Ni med hungriga valpar - hur har ni resonerat när ni gått från 4 till 3 måltider per dag? Vi är inte riktigt där än, men jag inser att jag inte haft en hungrig valp sedan jag var tonåring och det var ett tag sen 😄

Nu äter hon frukost vid 7-8 och storasyster sover... Lunch vid 12-1, och då äter storasyster sin frukost, ibland. Middag vid 17-18 och då äter storasyster, om hon inte gjorde det vid lunch...Kvällsmat vid 21 och då äter storasyster, nästan alltid.

Det vore skönt att synka deras tider, men gissar att lillasyster inte vill vänta på frukost till lunch 😄

När har ni gått över till 3 måltider och vilka tider har ni gett?
 
Ni med hungriga valpar - hur har ni resonerat när ni gått från 4 till 3 måltider per dag? Vi är inte riktigt där än, men jag inser att jag inte haft en hungrig valp sedan jag var tonåring och det var ett tag sen 😄

Nu äter hon frukost vid 7-8 och storasyster sover... Lunch vid 12-1, och då äter storasyster sin frukost, ibland. Middag vid 17-18 och då äter storasyster, om hon inte gjorde det vid lunch...Kvällsmat vid 21 och då äter storasyster, nästan alltid.

Det vore skönt att synka deras tider, men gissar att lillasyster inte vill vänta på frukost till lunch 😄

När har ni gått över till 3 måltider och vilka tider har ni gett?

Min är strax fem månader men får fortfarande 4 mål, hon är en sån som kräks lätt på tom mage. Dock är kvällsmålet numera i regel ”bara” något ben eller typ oxstrupe.
 
Ni med hungriga valpar - hur har ni resonerat när ni gått från 4 till 3 måltider per dag? Vi är inte riktigt där än, men jag inser att jag inte haft en hungrig valp sedan jag var tonåring och det var ett tag sen 😄

Nu äter hon frukost vid 7-8 och storasyster sover... Lunch vid 12-1, och då äter storasyster sin frukost, ibland. Middag vid 17-18 och då äter storasyster, om hon inte gjorde det vid lunch...Kvällsmat vid 21 och då äter storasyster, nästan alltid.

Det vore skönt att synka deras tider, men gissar att lillasyster inte vill vänta på frukost till lunch 😄

När har ni gått över till 3 måltider och vilka tider har ni gett?
Tror hon var fyra månader, kanske yngre. Har inga bestämda tider men oftast blev det mat kl 6, kl 13 och typ kl 17. Men vid ledighet eller kvällsjobb oftast kl 8:30, 14 och 19. Men helt olika från dag till dag, skulle inte bry mig så mycket om tiderna utan göra det som passar hunden bäst för stunden.
 
Idag har vi tränat på lite läskigt, dammsugaren! När jag startade den försvann hon lika fort som lönen, och satt i hallen och pep (hon brukar knappt ens gå ut dit självmant I vanliga fall). Jag lät maskinen vara på, gick och hämtade henne, berömde och gav godis medan vi gick närmare. Sen satte jag mig ungefär 1 meter ifrån den med henne i knät och fortsatte berömma och ge godis. Sen fick hon själv vara på golvet och tillslut vågade hon gå och hämta godis precis bredvid den när den fortfarande var igång :) så duktig liten valp jag har! Sen låg hon kvar i sin bädd ca 2 meter bort (om än pipande) när jag använde den lite. Superduktig!
Snapchat-1851961972.jpg
 
Ni med hungriga valpar - hur har ni resonerat när ni gått från 4 till 3 måltider per dag? Vi är inte riktigt där än, men jag inser att jag inte haft en hungrig valp sedan jag var tonåring och det var ett tag sen 😄

Nu äter hon frukost vid 7-8 och storasyster sover... Lunch vid 12-1, och då äter storasyster sin frukost, ibland. Middag vid 17-18 och då äter storasyster, om hon inte gjorde det vid lunch...Kvällsmat vid 21 och då äter storasyster, nästan alltid.

Det vore skönt att synka deras tider, men gissar att lillasyster inte vill vänta på frukost till lunch 😄

När har ni gått över till 3 måltider och vilka tider har ni gett?
Jag ger 3 ggr om dagen från 8 veckor, 2 ggr när de är 12-16 veckor beroende på hur de är runt mat och en gång om dagen från ca 5-6 månader. Om de inte är mätta och nöjda så ser jag över foderval, portionsstorlek osv.

Zoe är alltid hungrig, oavsett om hon får 4 eller 1 gång om dagen. Däremot är hon mätt och nöjd efter en stor portion, men beter sig som att hon aldrig fått mat om hon får flera små.
 
Ni med hungriga valpar - hur har ni resonerat när ni gått från 4 till 3 måltider per dag? Vi är inte riktigt där än, men jag inser att jag inte haft en hungrig valp sedan jag var tonåring och det var ett tag sen 😄

Nu äter hon frukost vid 7-8 och storasyster sover... Lunch vid 12-1, och då äter storasyster sin frukost, ibland. Middag vid 17-18 och då äter storasyster, om hon inte gjorde det vid lunch...Kvällsmat vid 21 och då äter storasyster, nästan alltid.

Det vore skönt att synka deras tider, men gissar att lillasyster inte vill vänta på frukost till lunch 😄

När har ni gått över till 3 måltider och vilka tider har ni gett?

Jag ger 3ggr om dagen från 8v typ 06 + 12 + 19

Har nyligen minskat ner till 2ggr om dagen, hon var ca 5 mån och får 06 + 19
 
Min 8 månader gamla slyngel hat fått tre mål om dagen från det att han var 15 veckor. Han har inga exakta tider utan det beror på hur dagen blir, men oftast är det runt 9-10, runt 15-16 och runt 20-21. Har väl tänkt minska ner till två mål snart.
 
Jag ger 3 ggr om dagen från 8 veckor, 2 ggr när de är 12-16 veckor beroende på hur de är runt mat och en gång om dagen från ca 5-6 månader. Om de inte är mätta och nöjda så ser jag över foderval, portionsstorlek osv.

Zoe är alltid hungrig, oavsett om hon får 4 eller 1 gång om dagen. Däremot är hon mätt och nöjd efter en stor portion, men beter sig som att hon aldrig fått mat om hon får flera små.
Intressant! Hon kanske skulle känna sig mer mätt med färre mål, värt att testa!
 
Tack för all input om antal måltider!
Tiderna utgår från när det funkar för mig på vardagarna, när jobbet är det som styr. På lediga dagar sover vi gärna lite längre (och då blir tiderna mer utifrån vad som passar för dagen). Åtminstone jag och storasyster hund, vi försöker skola in valp i samma vanor 😊
 
Min lilla valp blir 3 månader idag. Vi har haft en del problem med återkommande diarré men nu står hon på GI-foder + Fortiflora och känns stabil. Första delen av provsvaren på förra veckans avföringsprov kom nyss och som jag förstår det har hon koccidios (?) men jag väntar på fullständiga svar och sen hör väl vet av sig (eller så ringer jag honom). Negativt på Giardia iaf 🙏 Jag hoppas inte diarrén kommer tillbaka för jag vill få börja sova på nätterna! Hela familjen behöver det.

snöskägg.jpg
 
26744356-17B2-4769-AC24-3390B9C7ADAA.jpeg

Vi har inte alls fått speciellt mycket snö här Uppland, däremot är det svinkallt! Snart har vi en liten 1åring! Idag var vi i skogen i två timmar och Freja fick springa bäst hon ville. Tränade lite inkallning men hon håller sig väldigt nära mest hela tiden och kommer när man ropar. Min sambo tränade massor av inkallning tidigt med henne som valp och har varit väldigt duktig på att köra kontinuerligt så det sitter verkligen.

Hade inte vågat hoppas på att hon skulle vilja sova i sängen med oss eftersom hon alltid valt att sova på golvet eller i sin egna säng men de senaste veckorna har hon smugit sig upp och nu har hon sovit hela nätter tillsammans med oss i sängen. Jag tycker det är urmysigt.

Och alltså hundmöten går fantastiskt! Det kan bli lite stökigt om det är på en landsväg men det går hur bra som helst i vårt bostadsområde. Så länge det inte är grannens lilla terrier som skäller på allt och alla, den gillar Freja absolut inte. Hade aldrig trott det i somras.

Däremot skäller hon på grannens barn. Hon blir verkligen tokig när hon ser dem. Två små tjejer… Freja regerar inte så på andra barn men just dessa två grannbarn… förstår inte varför ☹️

Så glad att det ändå går framåt och inte bakåt ❤️
 
Så skönt med en riktig gosehund när man bara känner att allt går fel.. Förkylning, inbrott i bil, stress på jobb, julen som hägrar och allt som ska fixas.. 🤯

Tistla är snart 7 månader, älskar att gosa, så smart, träningsvillig och så bra avknapp (inomhus).. 😅 Utomhus är hon helt vild och rätt stirrig.. Att gå tillsammans med barnen går knappt, hon skriker, drar och stressar bara de går en liten bit framför.. 🙃

Går man själv är hon urhärlig, särskilt när man har långlina på, lyssnar så fint på inkallning, nyfiken på allt, börjar kunna gå fint förbi människor utan att attackera dom med sin kärlek! 🥰
20211207_105922.jpg
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 495
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 453
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 328
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp