Valp 2021 - del 2

Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.
 
Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.

Jag och min 8-månaders unghund går just nu en förberedande tävlingslydnadskurs. I vår ska vi gå en kurs mot startklass-klass 1. Parallellt arbetar vi med bruksdelarna (budföring, spår, uppletande) och målet är start i lydnadsklass och i appellen under 2022.
 
Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.
Tyvärr har det inte funnits någon valpkurs i närheten av oss det senaste, så satsar på valp-/unghundskurs till våren istället, då med inriktning på vardagslydnad. Det vi tränar på egen hand är främst att inkallningen ska funka och alla typer av kontakt-/samarbetsövningar. Har medvetet inte använt några "lydnadskommandon", sparar det till eventuella kurser längre fram.

Eftersom vi har hund av vallhundsras så finns det en liten idé om att kanske komma igång med vallningsträning så småningom, känns dock som en ganska stor apparat (kräver ju vallningsbara djur som är vana att bli vallade bland annat) så vi får se om det blir verklighet.

Mer närliggande är att träna på att följa med på ridturer springande lös bredvid, men känner att jag behöver lite mer precision i lydnaden innan vi är där!
 
Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.

Våran lilla är ju 10 månader nu, och har påbörjat sin träning till arbetande vallhund. Hon tränas ca 5 x 15 min i veckan, övrig tid hänger hon med oss på skogspromenader, hjälper till att få överkasten på plats på soffan och äter på den äldre unghunden :grin:. Hon får så klart en massa vardagslydnad av bara farten, men är trots värsta tonårsfasen en jäkligt smart, samarbetsvillig och lätthanterad liten hund. Får se om hon blir hemsk när nästa valp flyttar in om en månad :nailbiting:

Instagrampost med galen valp:
https://www.instagram.com/tv/CXRj45mDQCz/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Våran lilla är ju 10 månader nu, och har påbörjat sin träning till arbetande vallhund. Hon tränas ca 5 x 15 min i veckan, övrig tid hänger hon med oss på skogspromenader, hjälper till att få överkasten på plats på soffan och äter på den äldre unghunden :grin:. Hon får så klart en massa vardagslydnad av bara farten, men är trots värsta tonårsfasen en jäkligt smart, samarbetsvillig och lätthanterad liten hund. Får se om hon blir hemsk när nästa valp flyttar in om en månad :nailbiting:

Instagrampost med galen valp:
https://www.instagram.com/tv/CXRj45mDQCz/?utm_source=ig_web_copy_link

Jag undrar verkligen när min ska komma in i tonåren... snart 9 månader gammal och har inte ens antydan till att lyfta på benet. 🙈
 
Jag undrar verkligen när min ska komma in i tonåren... snart 9 månader gammal och har inte ens antydan till att lyfta på benet. 🙈
Jag tycker sällan att det är nått som märks, men på tikarna blir det lite mer tydligt när de går från "snälla alla måste tycka om mig!" till att börja försöka bestämma över saker. Zoe äger tex numera sin plats när hon vilar och flyttar sig inte för de andra längre.
 
Jag tycker sällan att det är nått som märks, men på tikarna blir det lite mer tydligt när de går från "snälla alla måste tycka om mig!" till att börja försöka bestämma över saker. Zoe äger tex numera sin plats när hon vilar och flyttar sig inte för de andra längre.
På några tidigare hundar tycker jag det kommit en ganska tydlig fas när det är svårare med fokus och koncentration och hunden är lite allmänt förvirrad - på mina hanar har det kommit runt fasen då de började lyfta på benet. Det märks inte ett dugg här än utan han har lika bra fokus och intensitet som innan, inte heller någon spökfas som går att märka, men jag undrar om det är för att han är så barnslig än och att det kommer med råge senare? Vore ju väldigt skönt om han hoppade över det helt och hållet, men sån tur ska en väl inte räkna med att ha. :D
 
Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.

Vår är 5,5månad. Vi är inne och puttar fåren kanske 5min 5 dagar i veckan. Till våren där runt april så ska vi börja träna mer seriöst när vi har fler tackor (de är förhoppningsvis dräktiga och vill inte gå med unghund på de då) och mer yta att träna på.

Annars försöker vi mest få fason på vardagslydnaden men går lite småkurser mest för att social och miljöträna då vi annars bara rantar runt på gården/i skogen.
 
Charley är bra snäll mot den lilla terroristen 🙈 (hon säger ifrån när hon tröttnat på allt bus och tjuvnyp)
IMG_20211210_184948.jpg
 
En fundering. Valp är rumsren sen ett tag tillbaka. Men nästan varje gång vi lyfter upp valpen så kissar han lite. Det kan vara allt från att vi ska lyfta upp han i knäet för gos eller uppför trappor mm. Är det något vi behöver tänka på eller kommer det att ge med sig tro?
 
En fundering. Valp är rumsren sen ett tag tillbaka. Men nästan varje gång vi lyfter upp valpen så kissar han lite. Det kan vara allt från att vi ska lyfta upp han i knäet för gos eller uppför trappor mm. Är det något vi behöver tänka på eller kommer det att ge med sig tro?
Är valpen beredd på att ni ska lyfta upp den? Tänker att den kanske blir lite paff (rädd?) av att bli lyft och då kommer lite kiss. Men det är bara en tanke.

Vår förra hund kunde tills han var ca 8 månader kissa/läcka lite när han blev superduper glad, tex när någon kom hem. Vi löste det med att man fick hälsa utomhus. Läckandet försvann sen när han var ca 8 mån.
 
Ja, vi brukar nog oftast påkalla hans uppmärksamhet innan. Han kan även läcka/kissa lite när det är utfodring och när han blir glad. Så kanske lite i extas ibland. Men just lyftandet är inte alltid i extas. Han vet att han blir buren uppför och nedför trappor nu exempelvis. Så han sätter sig alltid nedanför eller vid trappan och väntar på lift 😅 Ändå kommer det ett par droppar. Vi får väl ge det ett tag till, han är ju inte så stor på jorden än trots allt.
 
Hexa är 5 månader och vi går först nu valpkurs då jag ville ha en valpkurs med få deltagare och att den skulle vara baserad på positiv belöning samt ha lite mer "avancerad" nivå, än de valpkurser jag gått tidigare. Är än så länge efter två träffar väldigt, väldigt nöjd. Vi har övningar som inte funnits i någon av de andra valpkurserna och som verkligen sätter en bra grund. En del av dem har vi kört hemma men har gjort lite små fel, som vi nu ska rätta till :).

Gillar dem så mycket att vi även ska gå, Tävlingsinriktad valpkurs direkt efter den vanliga och nosework för valpar :).
Har även tänkt valla varje tisdag om det funkar med övriga schemat :).

Hexa har kommit in i en period där hon är selektivt döv och kör sitt eget race här hemma. Lyssnar fortfarande klockrent ute men döv emellanåt hemma :cautious:. Vi har fått backa lite i passiviteten och gå tillbaka till kompostgaller hage, där hon somnar på två röda. Annars flyter det mesta på :).
 
Här går det mesta bra med lilla skägget. Fyra hela månader blir han imorgon.
Han är en så mysig individ. Glad och trygg i det mesta.
Dock är han lite reserverad mot min man. Jag tänkte på det @tanten berättade i en annan tråd om sig och Torstens ändrade beteende. Min man har ju också njursvikt, så det kan möjligen vara det som spelar in.
Vi har förtröstan att de ska bli kompisar så småningom. Det är ingen brådska...

I morse smet vappeluringen till grannarna under morgonrastningen och skällde ut dem (utanför huset) kl. 7 :cautious: , så det blir att inhandla chokladask (till grannarna) och långlina (till valpen) idag. Annars har han följt mig väl och varit lätt att ha lös. Fram till idag då. Kanske att han börjar bli lite kaxigare nu...

Valpkursen har vi tyvärr fått skjuta på eftersom lille valpen fick besvär med klåda för ett par veckor sedan. Veterinären har skrivit ut behandling mot parasiter som plan A, men hittade inget i skrapprovet. Valpen har ju varit med i stallet sedan han kom till oss och förmodligen har han fått med sig en present från stallkatterna/deras byten eller från räven vi hade på besök. En liten valp kanske är ett extra tacksamt offer för parasiter?
Jag har googlat haft ihjäl mig och jag tror att det är mjällkvalster han har fått. Hunden svarar i vilket fall fint på behandlingen och är numera en van badare :up:.
Jag har behandlat katterna med Frontline och sanering av textilier pågår kontinuerligt, så det ska nog ordna sig detta.
Huvudsaken är att han nästan är helt symtomfri nu och jag tar med mig att alltid ha Frontline och schampoo hemma i framtiden, för att kunna behandla samtliga husdjur vid minsta symtom.

Vardagsträningen går rätt bra framåt, tycker jag. Men för hoppningsvis kan vi gå valpkurs snart så vi får checka av och se att vi är på rätt väg.
 
Vi släpper ju lilla taxfröken i skogen då och då för att få skogsvana och börja våga gå ifrån oss mer och mer och öva på sitt sök för att sen hitta tillbaka till oss igen i sina spår. Hon har några ggr dragit iväg lite längre men varit tillbaka rätt snabbt igen.
Igår slutade jag jobba vid lunch så jag tog med henne till skogen och hon rotade runt lite men gick inte långt, mån om att jag var med. Men så plötsligt sticker hon in i en tätare smågransskog och börja göra väckskall. Springer runt så lite och sen tillbaka till mig igen. Snabbt drar hon iväg igen och upp i skogen på andra sidan den traktorvägen vi då va på och började skälla riktigt och har då upptag! :D Jag visste först inte vad hon drev men såg sen färska rådjursspår med taxspår efter så det var rådjur och hon drev i en hel jäkla timme innan hon kom tillbaka i sina spår 😅 Jag va sååå glad! Vilken känsla! Första drevet😭😍
Maken är ute med henne idag och hon hade tagit upp och drivit rådjur direkt. Nu får det bli nån vecka utan att släppa henne så hon får vila och smälta lite. Vill inte slita ut henne. Hon visar ju verkligen att hon har det i sig!

I morgon blir hon 6 månader :)

66B20753-F6E9-4BC3-9251-82A7B7E6AFE9.jpeg
 
Vi släpper ju lilla taxfröken i skogen då och då för att få skogsvana och börja våga gå ifrån oss mer och mer och öva på sitt sök för att sen hitta tillbaka till oss igen i sina spår. Hon har några ggr dragit iväg lite längre men varit tillbaka rätt snabbt igen.
Igår slutade jag jobba vid lunch så jag tog med henne till skogen och hon rotade runt lite men gick inte långt, mån om att jag var med. Men så plötsligt sticker hon in i en tätare smågransskog och börja göra väckskall. Springer runt så lite och sen tillbaka till mig igen. Snabbt drar hon iväg igen och upp i skogen på andra sidan den traktorvägen vi då va på och började skälla8 riktigt och har då upptag! :D Jag visste först inte vad hon drev men såg sen färska rådjursspår med taxspår efter så det var rådjur och hon drev i en hel jäkla timme innan hon kom tillbaka i sina spår 😅 Jag va sååå glad! Vilken känsla! Första drevet😭😍
Maken är ute med henne idag och hon hade tagit upp och drivit rådjur direkt. Nu får det bli nån vecka utan att släppa henne så hon får vila och smälta lite. Vill inte slita ut henne. Hon visar ju verkligen att hon har det i sig!

I morgon blir hon 6 månader :)

Visa bifogad fil 81352
Vad kul! Vilken duktig tjej.
...Och hemskt söt. Grattis i förskott på 6 månaders dagen 😍 .
 
Igår blev Griseo 5 månader och nästa vecka är det 7 veckor sedan vi hämtade honom från Tjeckien.

De första veckorna var jag lite förvånad, han var så annorlunda mot alla tidigare beauceroner - drog inte i kopplet, hoppade inte, tuggade inte på oss eller på saker som han inte borde tugga på. Kändes envis ibland, något jag definitivt inte är van vid. :confused:

Vi lärde oss snabbt att han är en mycket försiktig kille när det gäller den sociala biten, nya människor är läskiga men hanteras ganska bra tillsammans med de andra hundarna. Främmande hundar är han rädd för, så det kommer att bli en hel del jobb där.

Han har hela tiden varit ganska framåt och busig inomhus men väldigt försiktig utomhus - bara att gå ut på innergården (vi bor i en fyrlängad skånegård) och leka har varit svårt för honom, han har inte känt sig trygg och säker. Samma sak ute på träningsplanen och i träningshallen - han har gärna gått dit men har inte varit helt avslappnad.

Nå, nu senaste tiden, kanske sedan 3 veckor tillbaka, har det hänt massor! Han är rejält mycket vildare, hoppar på oss, drar i kopplet, kan bitas lite ibland (men tuggar fortfarande inte på saker inomhus, duktig kille) och har växlat upp rejält i aktivitet, dock har han i grunden ett lugnt temperament, har inga problem med att gå och lägga sig och vila när jag jobbar, bara han får rasa av sig lite på eftermiddagen/kvällen. Vi ser varje stökighet som ett framsteg och blir glada för varje skutt, även om han ibland tacklar oss lite väl vilt - han är dock lyhörd och lyssnar när man säger till honom. Han kan ligga kvar i ett rum även om jag går därifrån, tidigare följd han mig som klistrad, var jag än gick i huset.

Han är en otroligt snäll och vänlig kille, supergosig och som en stor nallebjörn. Vi vägde honom härom dagen - 29 kg!! Hoppas verkligen att han inte blir så hög!

Vi hade min mans föräldrar på besök för några veckor sedan och även om Griseo tyckte att de var lite läskiga i början så blev han snabbt rätt okej med dem. Han tog gärna godis men i övrigt brydde han sig inte om dem, la sig och sov utan minsta oro, bara ganska ointresserad. Helt okej för mig, han behöver inte vara supersocial, bara han inte är rädd.

Vi har endast haft ett fåtal hundmöten och jag försöker verkligen se till att vi inte får möten i mörkret (inte helt lätt när vi driver hundcenter här hemma och det är massor av folk här och tränar nu när vädret blivit kallt och ruggigt), jag vill verkligen inte få möten där han får en dålig upplevelse. då är det bättre att vi inte får några möten alls just nu. Kommer att jobba med det här sakta och lugnt, eftersom han verkar vara en hund som behöver tid på sig att bli trygg.

Han är rolig att träna med, galen i mat, väldigt glad för leksaker, smart och lättlärd och jag ser hur han växer till sig mentalt varje vecka, tar för sig mer (utan att bli allt för störig, han är ju som sagt en väldigt snäll hund).

Den där envisheten jag såg i början verkar mest ha varit pga en viss osäkerhet, när han inte förstod vad vi ville, för ju mer säker han blir desto mer följsam har han blivit, väldigt skönt.

Jag hoppas att vi kan få honom trygg med andra hundar, det är väl största oron. Har redan förlorat en stor del av mitt hjärta till den här supergulliga grabben så jag vill verkligen få det att fungera. ❤️

Lite roliga särdrag har han rent fysiskt också - en dubbel framsporre samt en blå fläck i ena ögat (harlekinfärgade beauceroner, som han är, får ha helt eller partiellt blå ögon).

Bilder från igår på 5-månadersdagen. Med tanke på hur grov han är så tycker jag ändå att han har vuxit väldigt "snyggt".

236676211_10158637593219537_1854613030335767997_n.jpg
Här ser man den blå fläcken i vänster öga samt dubbla framsporrar på höger fram.

265953683_10158637592904537_7942065376277828784_n.jpg
 
Terrorn har blivit sex månader och gör verkligen skäl för sitt smeknamn. Spökålder, gruffar på hundar vi möter, är stundtals (dagligen) en liten demon mot sin stackars storebror. Som en klok bukefalist sa häromdagen; ändå inte konstigt att dom omplaceras, folk tror dom köper en gullig fluffig och får ett monster! 😁
Han är skitrolig i träning, ettrig, tuff och envis på ett sätt jag inte är bortskämd med. Snabblärd som tusan som sig bör, tyvärr kombinerat med en jävla pissperiod belastningmässigt på jobbet för mig så jag är inte alltid lika snabb i skallen som honom. Allt som allt utvecklar han mig minst lika mycket som jag honom och uppfyller hittills förhoppningarna med råge!
DSC_1347.JPG
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
405
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 601
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 510
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 341
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp