Valp 2021 - del 2

Så skönt med en riktig gosehund när man bara känner att allt går fel.. Förkylning, inbrott i bil, stress på jobb, julen som hägrar och allt som ska fixas.. 🤯

Tistla är snart 7 månader, älskar att gosa, så smart, träningsvillig och så bra avknapp (inomhus).. 😅 Utomhus är hon helt vild och rätt stirrig.. Att gå tillsammans med barnen går knappt, hon skriker, drar och stressar bara de går en liten bit framför.. 🙃

Går man själv är hon urhärlig, särskilt när man har långlina på, lyssnar så fint på inkallning, nyfiken på allt, börjar kunna gå fint förbi människor utan att attackera dom med sin kärlek! 🥰 Visa bifogad fil 81082

Sötnöt! :love:
 
20211206_190301.jpg
min lille Leffe Ligist :heart Så full i fan hela tiden. Tur att han sover ibland :laugh: brorsans store hund är så gott som livrädd för min lille otäcking :rofl:
 
Visa bifogad fil 81046
Vi har inte alls fått speciellt mycket snö här Uppland, däremot är det svinkallt! Snart har vi en liten 1åring! Idag var vi i skogen i två timmar och Freja fick springa bäst hon ville. Tränade lite inkallning men hon håller sig väldigt nära mest hela tiden och kommer när man ropar. Min sambo tränade massor av inkallning tidigt med henne som valp och har varit väldigt duktig på att köra kontinuerligt så det sitter verkligen.

Hade inte vågat hoppas på att hon skulle vilja sova i sängen med oss eftersom hon alltid valt att sova på golvet eller i sin egna säng men de senaste veckorna har hon smugit sig upp och nu har hon sovit hela nätter tillsammans med oss i sängen. Jag tycker det är urmysigt.

Och alltså hundmöten går fantastiskt! Det kan bli lite stökigt om det är på en landsväg men det går hur bra som helst i vårt bostadsområde. Så länge det inte är grannens lilla terrier som skäller på allt och alla, den gillar Freja absolut inte. Hade aldrig trott det i somras.

Däremot skäller hon på grannens barn. Hon blir verkligen tokig när hon ser dem. Två små tjejer… Freja regerar inte så på andra barn men just dessa två grannbarn… förstår inte varför ☹️

Så glad att det ändå går framåt och inte bakåt ❤️
Faktiskt lite avundsjuk på att ni har så lite snö. Här känns skogen ganska otillgänglig just nu, och vi är hänvisade till de plogade grusvägarna känns det som, och där blir det mestadels koppelpromenader. Men idag ska vi ta en tur in till stan istället och träna på helt vanlig stadspromenad - som valp på landet är det inte alltför ofta man får träna på det!
 
Faktiskt lite avundsjuk på att ni har så lite snö. Här känns skogen ganska otillgänglig just nu, och vi är hänvisade till de plogade grusvägarna känns det som, och där blir det mestadels koppelpromenader. Men idag ska vi ta en tur in till stan istället och träna på helt vanlig stadspromenad - som valp på landet är det inte alltför ofta man får träna på det!
Jag brukar ta med min in till samhället när jag ändå skall dit, efter en promenad i parken där hon får lukta på spåren efter alla andra hundar som passerat blir hon så härligt trött, det är en helt annan sak än promenader hemma. Så rekommenderas starkt.
 
Jag brukar ta med min in till samhället när jag ändå skall dit, efter en promenad i parken där hon får lukta på spåren efter alla andra hundar som passerat blir hon så härligt trött, det är en helt annan sak än promenader hemma. Så rekommenderas starkt.
Ja, det märktes tydligt igår att vi behöver träna både på att gå i koppel och på "koncentration med störningar". Till en början var lille H lite överallt, skulle hälsa på varje människa vi möter (det gör han ju hemma, vi träffar ju liksom bara folk vi känner till vardags ute på landet) och reagera på varje bil, men efter ett tag gick det bättre och med rätt stor mängd godismutor kunde han koncentrera sig på mig :D Vet inte vem av oss som var tröttast efteråt... :rofl:
 
Valp har äntligen börjat acceptera att jag trycker på av-knappen 💕 och hon har blivit så mycket bättre på att själv gå ner i varv efter utevistelse, mat, lek, "träning" 🙏

Inte så att hon är i närheten av lugn eller så i vardagen, men det går åt rätt håll 😄
Omvänt lockande och indianleken har fått henne att inse att hon kan vara stilla flera sekunder i sträck och att det inte innebär att livet kommer vara tråkigt för evigt. Därifrån har vi kunnat lära in att sitta/stå/ligga kvar när matte vill klappa med lugna smekningar och från det har hon kunnat koppla av bredvid mig på golvet, i soffan eller sängen. Och som sagt själv kunnat varva ner efter aktivitet. Sååå skönt!! 🥰
 
Tay har fått nytt chip och röntgats idag samt fått pass.. Var inne för röntgen förra veckan men det blev inget då chippet verkar ha gått upp i rök, så det blev av idag. Få se hur lång tid det tar innan resultatet kommer.
På fredag ska han på agility lektion med husse och på lördag ska jag iväg och valla med honom då husse ska tävla sin xs hund i agility 😁.
20211202_100102.jpg
 
Tay har fått nytt chip och röntgats idag samt fått pass.. Var inne för röntgen förra veckan men det blev inget då chippet verkar ha gått upp i rök, så det blev av idag. Få se hur lång tid det tar innan resultatet kommer.
På fredag ska han på agility lektion med husse och på lördag ska jag iväg och valla med honom då husse ska tävla sin xs hund i agility 😁.Visa bifogad fil 81189
Äntligen får du tillbaka din vallhund :D
 
Vi har ju haft lite snö nu. Men ikväll snöade det för första gången när hundarna var ute. ILY älskar snö. Hon äter det, försökte fånga snöflingorna och skicka i sig dem etc.
Nu när det är så kallt blir de snabbt nedkylda. Så utetiden begränsas mer. Idag var de med på lagret och brände runt i full sken med någon leksak. Blir ju enorma ytor att röra sig på. Och behaglig temp.
ILY är mattes duktiga flicka. Men inte husses! 😅 Hon är ju listigare med sina upptåg än Pebles. Hon smyger iväg när Pebban kräver husses fokus. Och kan bli akut döv och åla sig iväg på egna äventyr.
Pebban är mer fullt ös medvetslös och gör sin grej utan att försöka dölja ngt. ILY slinker halt iväg med sina stora ögon liksom något uppspärrade, låsta med fokus på att inte få kontakt med husse och fäller ner öronen lite.
ILY är världens roligaste goofy. Så mycket bus på ett glatt och lite milt sätt. Och hennes ljud.. 🤣
Hon har ett ljud som låter som om man skäller ”arf” på inandning. 🤷‍♀️
Pebban blir mer och mer pratbar och mindre inkontinent. 😅
Hon är en jäkla kul tjej som nu också börjar bli mer och mer rar.
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
367
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 391
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 312
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SHL 23/24
  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp