Valp 2021 - del 2

Visa bifogad fil 83404
Andra löpet/spökålder eller vad de nu är ju jätte jobbigt. Varje natt har jag blivit väckt av att Freja panikskäller eller gnäller för att hon är kissnödig och vill ut. Hon har varit både extra energisk och extra ynklig. Ute är hon super het och inne vill hon bara sova och ligga i knäet. Men skönt att hon kan få ro nu i alla fall, stundvis är hon orolig men kan i alla fall sova på dagen.

Det är däremot kul att hon börjat nosa så mycket och verkligen hittat näsan. Hon har inte varit så intresserad av dofter utomhus men nu letar hon pojkvänner varje centimeter vi är ute! Det är på sätt och vis väldigt spännande att se en hund gå från valp till unghund, jag som aldrig haft unghund förut. Hennes personlighet tar verkligen form!
Oj, löper hon redan andra gången? :eek: Brukar schäfrar börja löpa tidigt?

Lilla Nike är 11 månader och hon har inte löpt ännu, och hon verkar inte ha så bråttom med det heller :D i springer-gruppen på FB skriver de flesta att deras började löpa runt 7-8 mån.. :angel:
 
Oj, löper hon redan andra gången? :eek: Brukar schäfrar börja löpa tidigt?

Lilla Nike är 11 månader och hon har inte löpt ännu, och hon verkar inte ha så bråttom med det heller :D i springer-gruppen på FB skriver de flesta att deras började löpa runt 7-8 mån.. :angel:
Ingen aning hur schäfrar brukar löpa men ena kullsystern hade också fått sitt första löp vid 5 månader. Jag hade inte heller väntat mig det så tidigt, trodde hon hade gått sönder när jag hittade det första blodet i somras när hon var 5-6 månader, jag hade väntat mig det som tidigast i månad 7-8 :o Min mammas schäferkorsning löpte först vid 11 månader.
 
Här står papperskorgen i syrummet uppe på fönsterbrädan, snyggt bredvid adventsljusstaken :laugh:
Även papperskorgen i badrummet står högt upp, men där har vi inget fönster tack och lov :p

Råttan här äter på allt hon kommer åt, utom just sina mjuka leksaker. De behandlar hon så himla fint, inget slitande och bitande i dem alls. För övrigt är hon allätare av tyg, papper, plast, läder, trä, sten, snäckor, metall...
Känner igen. Vi har haft äkta julgran som åkte ut i förrgår, igår bajsade han tydligen till största delen grönt :nailbiting: Och vad fan är gejen med att tugga metall?! En av Tuddes stora favoriter. Han har i stort sett slutat tugga på möbler, förutom just en kontorsstol och hundbädden med metallram. Jag får ont i tänderna bara av att höra det, även om han inte biter hårt. Han är ju snart sju månader och precis som i Iris fall är permanenta tänderna framme sedan länge.
 
Känner igen. Vi har haft äkta julgran som åkte ut i förrgår, igår bajsade han tydligen till största delen grönt :nailbiting: Och vad fan är gejen med att tugga metall?! En av Tuddes stora favoriter. Han har i stort sett slutat tugga på möbler, förutom just en kontorsstol och hundbädden med metallram. Jag får ont i tänderna bara av att höra det, även om han inte biter hårt. Han är ju snart sju månader och precis som i Iris fall är permanenta tänderna framme sedan länge.
Jag lever fortfarande i förhoppningen om att det kommer lugna ner sig när valptänderna är ute 🙈😂
Jag förstår heller inte vitsen med att gnaga på metall... men funderar på om jag ska skaffa en metallapport och börja klicka in den 😁 Storasyster ska väl börja träna med den snart ändå hoppas jag så lika bra att köpa 👍

Fast det kanske ökar risken för tugg även på den kom jag på?!?
 
Jag lever fortfarande i förhoppningen om att det kommer lugna ner sig när valptänderna är ute 🙈😂
Jag förstår heller inte vitsen med att gnaga på metall... men funderar på om jag ska skaffa en metallapport och börja klicka in den 😁 Storasyster ska väl börja träna med den snart ändå hoppas jag så lika bra att köpa 👍

Fast det kanske ökar risken för tugg även på den kom jag på?!?
Ha inte för stora förhoppningar - här är valptänderna borta, men tuggandet fortsätter... Helt maniskt tuggbehov, vad det verkar! Undrar också om det verkligen kan vara gott att tugga på metall - underredet till en barstol och en metallgrind tillhör gnagföremålen här! 😂 Och leksaker går bara att köpa i massivt gummi, allt annat blir massakrerat! 🙈
 
20220105_093853.jpg


IIIIIIIIIIRIIIS!!! (I sann Emil i Lönneberga-ton)

Sambon lade en bunt tjugolappar på matbordet för ett par dagar sen. Igår anklagade han mig för att ha städat bort den. Sen kom Iris med en sedel i munnen och idag har jag hittat fragment från resten av bunten i hela köket...
 
Visa bifogad fil 83446

IIIIIIIIIIRIIIS!!! (I sann Emil i Lönneberga-ton)

Sambon lade en bunt tjugolappar på matbordet för ett par dagar sen. Igår anklagade han mig för att ha städat bort den. Sen kom Iris med en sedel i munnen och idag har jag hittat fragment från resten av bunten i hela köket...
Hur mycket var det?

En av mina käkade 1500 kr hos mig en gång sedan 300 kr hos mamma :D Men visst, om vi ska tänka snällt så lämnade hon ju trots allt 100 kr hos mig och 200 kr hos mamma så helt pengakåt var hon kanske inte :D
 
En och annan sko kan jag ju ta. Men golv, tapet, väggar, alla former av tyger som hon kommer åt, skor - you name it, finns det där så ska det tuggas på. Ständigt spring till katt-toaletten trots att jag bannat henne i rätt ögonblick flera gånger. Det rinner av som vatten på en gås. Nu tog jag henne med en toffel i munnen som jag hade missat. Och för ett par timmar sen så tog jag henne på bar gärning när hon återigen dök ner med truten i tvättkorgen. Hon har även klättrat på både matbord och stolar för att få tag på mat/saker. Med de där korta benen. Inget kan lämnas på soffbordet.

Alla tänder tappade för länge sen.

Vad i HELVETE, liksom. :banghead::laugh:
Leffe håller sig till foppatofflor, mina numera avlagda stallskor (jag får så ont i fötterna av dom så han får mer än gärna käka upp dom), strimla allt vad papper heter, sno sockar och andra roliga kläder, tugga på fingrar, hälsenor, nya en i vaderna. Han slutar aldrig tugga. Käften går i ett 😅 tycker han borde få kramp.
Ska jag ge mej på att klippa klorna så måste vi vara två. En som håller och underhåller käften, den andre klipper fort som satan. Han är som ett litet kvicksilver
 
Nu har vi tagit oss ner till Skåne :) tig oss 8 timmar istället för ungefär 6.5 Tim (tar eg lite längre tid pga vägarbete vid Ljungby 😒) och förutom att jag beredd att slänga ut henne i skogen första timmen så gick det bra!
Nu är det massor att lukta på hemma hos min pappa, dom har katt 😅 får se hur det går när han kommer in.

IMG_20220105_193720.jpg
 
Hur mycket var det?

En av mina käkade 1500 kr hos mig en gång sedan 300 kr hos mamma :D Men visst, om vi ska tänka snällt så lämnade hon ju trots allt 100 kr hos mig och 200 kr hos mamma så helt pengakåt var hon kanske inte :D

Ingen större summa, tack och lov. :D
 
Ingen större summa, tack och lov. :D
Inte tillräckligt för att lära sambo att inte lämna saker framme?

Jag har blivit så himla bra på att stänga dörren till ytterkläderna och badrummet 👍
Behöver bli bättre på att plocka undan saker... men just nu verkar det bästa vara att ta med sig halvstor stenar in, gömda i munnen och sen lägga sig i kojan och gnaga på dem. Typiskt obra för tänderna tänker jag.
 
Inte tillräckligt för att lära sambo att inte lämna saker framme?

Jag har blivit så himla bra på att stänga dörren till ytterkläderna och badrummet 👍
Behöver bli bättre på att plocka undan saker... men just nu verkar det bästa vara att ta med sig halvstor stenar in, gömda i munnen och sen lägga sig i kojan och gnaga på dem. Typiskt obra för tänderna tänker jag.

Han har ännu inte samma "hundtänk" som jag och glömmer bort sig, dessvärre. :D
 
Känner igen. Vi har haft äkta julgran som åkte ut i förrgår, igår bajsade han tydligen till största delen grönt :nailbiting: Och vad fan är gejen med att tugga metall?! En av Tuddes stora favoriter. Han har i stort sett slutat tugga på möbler, förutom just en kontorsstol och hundbädden med metallram. Jag får ont i tänderna bara av att höra det, även om han inte biter hårt. Han är ju snart sju månader och precis som i Iris fall är permanenta tänderna framme sedan länge.
Sparven (nu12 månader) gnager med på min kontorsstol i metall. Han gillar även gummidelen till mitt elpianos ställ. Annars ör det mest toarullar, papper, skosulor ich sina gosedjur som han äter på. Så inte mycket dyrt som går sönder tack och lov!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp