Valp 2021 - del 2

Visa bifogad fil 83446

IIIIIIIIIIRIIIS!!! (I sann Emil i Lönneberga-ton)

Sambon lade en bunt tjugolappar på matbordet för ett par dagar sen. Igår anklagade han mig för att ha städat bort den. Sen kom Iris med en sedel i munnen och idag har jag hittat fragment från resten av bunten i hela köket...
Dottern och jag brukar kalla våra hästar "tusenlappstuggare" med anspelning på att de kostar en del pengar - men här är det mer bokstavligen så, ser jag (och tur att det inte var just tusenlappar)! :rofl: :D
 
Idag har Tilda fått springa av sig ordentligt i rastgård. Hon fick busa med en annan valp en liten stund också som var där innan oss, jäklar vad kul hon tyckte det var att få springa ikapp! Jag sa att vi kunde vänta tills dom var klara men ägaren försäkrade att det gick bra, hans hund tyckte det var kul att springa men var lite feg så han trodde inte det skulle bli problem, vilket det inte heller blev, så det var kul.
Vi var där och busade i närmare 45 min och sen tyckte nog tilda det var skönt att få in i värmen i bilen för hon hade bråttom dit och hoppade in i baksätet själv för första gången :eek:
 
Idag ska vi åka hem från Skåne, få se om det går lika bra som på vägen ner. Då var jag beredd att dumpa henne i skogen första timmen pga skällande och pipande, men sen somnade hon. Och sen somnade hon ganska direkt efter varje stopp vi gjorde så hoppas på samma nu minus skällandet I början 😅
Hon var inte överdrivet imponerad över att bli väckt halv 8 🙄
Hon är väldigt duktig på att sova hela nätterna, och går gärna tillbaka och sover igen ett par timmar efter vi vart ut på morgonkiss och mat 😅
IMG_20220108_075733.jpg
 
Idag har vi tränat! Vi körde bana för andra gången i livet, på ny plats, för första gången utomhus (dessutom i djup snö), med nya människor. Han skötte sig faktiskt rätt bra, lite övertaggad och ville nosa och fara runt lite men helt hanterbart. Stadga måste vi jobba mer på men det kommer nog med mer träning. Jag gillar verkligen ban-tänket och att hunden har förväntan på belöning innan moment och mellan moment, för att slippa de där fokus-tappen. Känns som en väg vi ska fortsätta på!

Nästa vecka blir det inomhusträning, då blir det mer banor tänker jag.
 
Vad har ni för utbildningsplaner för era valpar och unghundar? Vår labbe är tre månader och vi går just nu valpkurs för en hundtränare som har inriktning mot jakt. Det lutar åt att vi (jag eller min man) kommer gå unghundskurs för retrievers hos samma hundtränare. Sen skulle jag också vilja gå kurs inom vardagslydnad samt komma igång med spår och/eller nose work.
Har nog missat denna!
Vi har en rolig vår framför oss.. Vi ska gå en grundkurs "för tävlingshunden", vi ska också gå en kurs som rasklubben anordnar, våga prova på bruksspår kallas den, både onlineträffar med teori och träffar irl! Ska bli så otroligt kul, spår är något som kan passa fröken rätt bra.. :heart

Sen anmälde jag mig till en förberedande agilitykurs senare i vår, när jag fick nys om att man kan använda sitt friskvårdsbidrag till detta.
Tistla älskar att springa nästan lika mycket som att kampa så det kan nog bli kul som motion för henne och mig

Några specifika mål vågar jag nog inte sätta upp däremot, förutom det givna:
MH
Röntgen
Ha kul!
(Sluta jaga alla sablarns fåglar) :meh:
 
I helgen var vi på ännu en "stor" Missing People-träning :) (Vi tränar även lite i smågrupper, uppdelat efter var vi bor.) Den var upplagd som ett skarpt sök där vi skulle leta efter en kvinna som hade varit borta sedan kvällen innan. Hon hade diabetes och man trodde att hon inte hade medicin med sig. Tiden var därför knapp. Vi fick själva förslå hur vi tänkte i förhållande till vind och hur området såg ut (camping) och lägga upp söket därefter. Greta hittade två föremål och drog sedan iväg som ett spjut på en vittring! Det var dock en pappa och hans barn och hon var jättelycklig över sitt fynd :D Självklart fick hon massor med beröm - det viktigaste är ju att hon hittar människor! Vi startade om en liten bit ifrån där hon hade fått vittringen och hon far iväg igen...och "hittar" samma människor en gång till (de hade flyttat på sig :angel:) Jahopp, omstart igen. Hon letar på men nu börjar bensinen ta slut lite. Med lite extra stöd hittar hon sedan "rätt" människa, två minuter över tiden (20 minuter var satt som "max". Efter detta fick de som inte hade hittat figuranten lite extra hjälp för att få träff och lyckas :)). Men, hade hon inte "hittat fel" först, så hade hon garanterat fått vittring på figuranten mycket snabbare - duktigaduktiga hund :heart

I väntetiden mellan alla ekipage hade vi gjort tre "föremålsbanor" där vi kunde träna markering av föremål som människor har tagit i. Hon hittade alla på de två banor vi körde + lite annat smått och gott som kexchokladpapper, en trasig hink mm :)

gretasok.jpg
 
Tror vi har hittat ett sätt som funkar bäst på natten nu, men det var lite oväntat. Han verkar helst vilja sova på nedervåningen, även om vi andra sover uppe! Hela tiden har vi tagit med honom upp på natten, han har en säng och vatten osv på ovanvåningen. Men han tassar runt mycket och har svårt att komma till ro. Häromnatten när vi var ute och kissade la han sig ner på mattan i hallen direkt när vi kom in (där han helst sover även på dagen), så jag lät honom helt enkelt ligga kvar. Lämnade grinden öppen i trappan så han kunde komma upp om han ville. Jag låg vaken en lång stund och lyssnade efter pip eller gnäll - men nej, han sov lugnt. Så nu har han fått stanna nere där han helst vill vara, och har sovit så gott på nätterna. Han har fortfarande möjlighet att komma upp till oss men har stannat därnere hittills. Han är en egensinnig liten individ! Bonus att även vi sover bättre 😂

För övrigt skulle jag vilja snabbspola fram några månader, aj aj aj vilka pirayatänder han har :crazy:
 
Tror vi har hittat ett sätt som funkar bäst på natten nu, men det var lite oväntat. Han verkar helst vilja sova på nedervåningen, även om vi andra sover uppe! Hela tiden har vi tagit med honom upp på natten, han har en säng och vatten osv på ovanvåningen. Men han tassar runt mycket och har svårt att komma till ro. Häromnatten när vi var ute och kissade la han sig ner på mattan i hallen direkt när vi kom in (där han helst sover även på dagen), så jag lät honom helt enkelt ligga kvar. Lämnade grinden öppen i trappan så han kunde komma upp om han ville. Jag låg vaken en lång stund och lyssnade efter pip eller gnäll - men nej, han sov lugnt. Så nu har han fått stanna nere där han helst vill vara, och har sovit så gott på nätterna. Han har fortfarande möjlighet att komma upp till oss men har stannat därnere hittills. Han är en egensinnig liten individ! Bonus att även vi sover bättre 😂

För övrigt skulle jag vilja snabbspola fram några månader, aj aj aj vilka pirayatänder han har :crazy:
Han kanske tycker att det är för varmt uppe?
 
Vår lilla tjej blev 4 mån förra veckan. Vi har haft en så bra månad! Så otroligt mycket har fallit på plats den senaste tiden och livet känns väldigt okomplicerat. Hon har slutat bitas (kan tugga lite mjukt på oss när vi kelar men inget som gör ont). Nästan alla framtänderna har lossnat men vi har inte märkt något ökat tuggbehov mot tidigare. Tuggben räcker bra. Hon är lugn med barnen. Hon sover hela nätterna. Hon är rumsren. Hon är jätteenkel att åka bil med och kan vid behov lämnas ensam i bilen upp till en halvtimme. Hon är generellt väldigt trygg och orädd, och skäller nästan aldrig, men när vi bodde över hos mina föräldrar förra veckan fick min pappa sig en utskällning när han kom ner för trappan på morgonen och det var mörkt.

Jag och min man turas om att träna med valpis. På träning inomhus är hon grym på sitt, ligg, omvänt lockande och jaktfot. Vår tränare tycker att hon är fantastisk men att vi måste jobba på hur hon sitter (se annan tråd ;)). Vi ska gå en särskild unghundskurs för retrievers under året, träff en gång i månaden med första tillfället igår. Vi själva har identifierat att vi behöver/vill jobba mer på koppelgående, att hälsa lugnt på människor och hundar och att gå och lägga sig på kommando (ex när vi äter). Även inkallning måste vi fortsätta nöta då hon börjat bli modig och dra ifrån tomten ibland när vi är ute och kissar henne. På skogspromenaderna har jag henne lös och det går utmärkt.

4 mån.jpg
 
Som motvikt till alla välartade valpar ovan så är jag just nu så j-a less på valp :(
Inte på henne som individ egentligen, men det spiller lite över till att det blir svårt att skapa en positiv relation till någon som biter en, biter i storasyster, biter i möbler, kläder, saker, mattor, väggar... som har ett enerverande röstläge med pip och gnäll när hon hindras från något hon vill... som tycker att det här med vila och avkoppling är klart överskattat oavsett vad vi gjort under dagen.

Hon är otroligt rolig att göra saker med, lättlärd och alltid positiv. Himla gullig när hon kommer och vill pussas och hela kroppen viftar med svansen. Men just nu är både jag och storasyster trötta på hennes tänder... Kan vi bara spola fram tiden lite??
 
Som motvikt till alla välartade valpar ovan så är jag just nu så j-a less på valp :(
Inte på henne som individ egentligen, men det spiller lite över till att det blir svårt att skapa en positiv relation till någon som biter en, biter i storasyster, biter i möbler, kläder, saker, mattor, väggar... som har ett enerverande röstläge med pip och gnäll när hon hindras från något hon vill... som tycker att det här med vila och avkoppling är klart överskattat oavsett vad vi gjort under dagen.

Hon är otroligt rolig att göra saker med, lättlärd och alltid positiv. Himla gullig när hon kommer och vill pussas och hela kroppen viftar med svansen. Men just nu är både jag och storasyster trötta på hennes tänder... Kan vi bara spola fram tiden lite??
Min är inte alltid så välartad, jag vet precis vad du snackar om :meh:
Biter på allt, vill helst av allt bita i oss människor. Vill inte gå i kopplet men har slutat lyssna när han är lös.
Jag sa till honom häromdagen; ”det är tur du är söt, för du är jävligt jobbig!” :cautious:
Och tur att man vet att den här perioden inte varar för evigt… Skulle också gärna spola fram en tid till en mindre bitig och helt rumsren hund :angel:
 
Som motvikt till alla välartade valpar ovan så är jag just nu så j-a less på valp :(
Inte på henne som individ egentligen, men det spiller lite över till att det blir svårt att skapa en positiv relation till någon som biter en, biter i storasyster, biter i möbler, kläder, saker, mattor, väggar... som har ett enerverande röstläge med pip och gnäll när hon hindras från något hon vill... som tycker att det här med vila och avkoppling är klart överskattat oavsett vad vi gjort under dagen.

Hon är otroligt rolig att göra saker med, lättlärd och alltid positiv. Himla gullig när hon kommer och vill pussas och hela kroppen viftar med svansen. Men just nu är både jag och storasyster trötta på hennes tänder... Kan vi bara spola fram tiden lite??
Bur/valphage så ni får lite paus från terrorn? (och som bonus lite ensamträning för valpen).
 
Min är inte alltid så välartad, jag vet precis vad du snackar om :meh:
Biter på allt, vill helst av allt bita i oss människor. Vill inte gå i kopplet men har slutat lyssna när han är lös.
Jag sa till honom häromdagen; ”det är tur du är söt, för du är jävligt jobbig!” :cautious:
Och tur att man vet att den här perioden inte varar för evigt… Skulle också gärna spola fram en tid till en mindre bitig och helt rumsren hund :angel:
Skönt att det är fler...
Min går mest i långlina, har också slutat lyssna "av sig själv"
Genomför en koppelpromenad per dag, med fokus på att hon ska gå bra. Det funkar med hjälp av godis. Så småningom kanske sträckan kan bli lite längre, nu är det mest för att det ska bli av över huvud taget.
 
Bur/valphage så ni får lite paus från terrorn? (och som bonus lite ensamträning för valpen).
Har burtränat en hel del... det där enerverande pipet som jag skrev om... det kommer då :meh:
(Som tur är löste burträningen inne att hon kan åka bil numer. Det gick inte. Alls. från början.)
 
Har burtränat en hel del... det där enerverande pipet som jag skrev om... det kommer då :meh:
(Som tur är löste burträningen inne att hon kan åka bil numer. Det gick inte. Alls. från början.)
Man får sätta i öronproppar och låtsas som det regnar - men fattar, det är inte enkelt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 424
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 256
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
937
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp