Valp 2021 - del 2

Hur gick nyår för alla trådens valpar?

Här var det noll reaktion, men jag hade inte väntat mig nåt annat, han har hittills inte visat rädsla för underlag, ljud eller något annat i den stilen. Otroligt skönt. :heart Min äldre hane tog det också bra, lite orolig men kunde sen ligga med oss i soffan och tugga ben.

Här var det lugnt, bor en bit från allt ”smällande”. Hon lyfte på huvudet och lyssnade uppmärksamt vid ett tillfälle, men inte mer än så.
 
Lilla jakthunden drev rådjur en stund igår igen :love: Jag och maken var ute tillsammans med henne och tillslut hittade hon nya spår och fick upptag och drog iväg ett tag. Hon höll inte i jättelänge innan hon släppte och kom tillbaka fint i sina egna spår. Tror hon började bli trött och det var tungt i blötsnön uppöver höjden så hon kom nog lite långt efter och då släppte hon istället :) Hon har inget värre sök än, men det krävs ju tid i skogen bara. Synd att säsongen för henne snart är slut. Men hon har börjat fint ändå så vi ska vara nöjda! Hon blir 7 månader nu den 12e så hon är ju en liten fis bara :)

Dagen innan julafton var jag och ungarna ute med henne och då tror jag hon drev räv för vi gick på ett rävgryt och färska spår. Hon drog 170 m sen släppte hon och kom tillbaka. Hade det varit rådjur tror jag hon hade hållit i längre :)
 
Hur gick nyår för alla trådens valpar?

Här var det noll reaktion, men jag hade inte väntat mig nåt annat, han har hittills inte visat rädsla för underlag, ljud eller något annat i den stilen. Otroligt skönt. :heart Min äldre hane tog det också bra, lite orolig men kunde sen ligga med oss i soffan och tugga ben.
Här gick det bra! Vida sov sig igenom tolvslaget, helt oberörd. Hade inte väntat mig annat iofs men man kan ju aldrig veta.

Skönt att nyår gick bra för er också!
 
Hur gick nyår för alla trådens valpar?

Här var det noll reaktion, men jag hade inte väntat mig nåt annat, han har hittills inte visat rädsla för underlag, ljud eller något annat i den stilen. Otroligt skönt. :heart Min äldre hane tog det också bra, lite orolig men kunde sen ligga med oss i soffan och tugga ben.

Här omkring var det ingen som sköt, tacksamt nog. :) Fördelen med att bo mitt ute i ingenstans med grannar som också har djur att ta hänsyn till!
 
Inga problem, sov sig igenom fyrverkerierna som var både kl 17 och kl 00.
Vid sista rastningen runt kl 22 så var det några snubbar som smällde av en raket på andra sidan kanalen, riktad mot oss. Så den smällde supernära 🤬 Hundarna ryckte till, de fick godis av mig och sedan var det som att inget hänt. Så Lola är helt klart fyrverkerifast!
 
Som jag nog skrivit tidigare så blev Hexa skrämd i onsdags, då en ungdom smällde av en raket 10 meter ifrån henne och min bror. Men jag började direkt ge godis/leka så fort vi hörde en smällare efter det och det gav effekt direkt. Så på nyår så sprang hon och ville ha godis, leka så fort hon hörde en smällare 😍🤣. Så rädd blev hon nog inte eftersom jag kunde vända det på bara nån timme.
Jag är otroligt nöjd med henne ❤. För har haft liknande situation med en annan hund men hon blev för alltid rädd för smällare.

För här i Landskrona smäller dem nästan 24/7 i flera veckor.
 
Hur gick nyår för alla trådens valpar?

Här var det noll reaktion, men jag hade inte väntat mig nåt annat, han har hittills inte visat rädsla för underlag, ljud eller något annat i den stilen. Otroligt skönt. :heart Min äldre hane tog det också bra, lite orolig men kunde sen ligga med oss i soffan och tugga ben.
Det var ganska lugnt här, smällde på långt avstånd en stund runt tolvslaget. Lille H har nära till skall, så det kom några gruffanden från honom men inget regelrätt skällande eller annan oro. Kunde utan problem lämna honom tillsammans med mitt besök (som han känner, men inte "nära") för att gå ut o kolla hästarna vid 00.15. Så allt gick lugnt och fint här!
 
20220103_130644.jpg


Offer nr 542 sen Iris flyttade in. Möbler, golv, tapet, underkläder, skor, brio-tågbana - allt som kommer i hennes väg ryker. :meh:
 
Visa bifogad fil 83352

Offer nr 542 sen Iris flyttade in. Möbler, golv, tapet, underkläder, skor, brio-tågbana - allt som kommer i hennes väg ryker. :meh:
Sånt där är fasen inte roligt. De två senaste valparna innan Griseo var jäkliga båda två, framför allt River, hon tuggade sönder så himla mycket - skor, väggar, tapeter... Dunit var rätt bra på det han med, framför allt gillade han att tugga sönder mina headset; det rök ett par stycken kan vi väl säga. :down:

Är SÅ tacksam över att Griseo bara tuggat sönder en enda sak hitills och egentligen inte verkar speciellt intresserad av att ge sig på annat än leksaker och tuggben, så det han faktiskt tog sönder var nog mer en olycka för att han trodde att det faktiskt var en leksak. Vi har inte haft kompostgaller för skorna, inte skyddat nästan någonting men ändå har han inte gett sig på något. Hans farbror Indigo var likadan - med såna valpar är det ju inte speciellt jobbigt att ha valp.
 
Visa bifogad fil 83352

Offer nr 542 sen Iris flyttade in. Möbler, golv, tapet, underkläder, skor, brio-tågbana - allt som kommer i hennes väg ryker. :meh:
Och nu känner jag att jag är glad att Tilda "bara" tuggar på sina fällar, på möbler ibland och på oss människor när hon är trött. Än har hon inte tuggat sönder skor eller liknande! Eller jo, hon har tuggat sönder dragkedjan på en onepice men den överlever jag utan 😅
Har inte galler nånstans, förutom in till mitt syrum, men det öppnar jag när jag är där inne. Men hon har inte vart på särskilt mycket där inne heller *peppar peppar ta i trä*.
 
Visa bifogad fil 83352

Offer nr 542 sen Iris flyttade in. Möbler, golv, tapet, underkläder, skor, brio-tågbana - allt som kommer i hennes väg ryker. :meh:
Lätt att skratta när man sitter på andra sidan, men det är verkligen inte kul när de ger sig på allt...

Vida är *peppar, peppar* ingen marodör ännu. Hon har tuggat lite på tyget på undersidan av köksstolarna, men håller sig annars till leksaker och ben. Och wachtlar och münstrar, ett tag hittade jag små sår på hals och sidor typ varje dag men det har också lugnat sig.
Tappat alla tänder förutom 3 huggtänder nu :)
 
Sånt där är fasen inte roligt. De två senaste valparna innan Griseo var jäkliga båda två, framför allt River, hon tuggade sönder så himla mycket - skor, väggar, tapeter... Dunit var rätt bra på det han med, framför allt gillade han att tugga sönder mina headset; det rök ett par stycken kan vi väl säga. :down:

Är SÅ tacksam över att Griseo bara tuggat sönder en enda sak hitills och egentligen inte verkar speciellt intresserad av att ge sig på annat än leksaker och tuggben, så det han faktiskt tog sönder var nog mer en olycka för att han trodde att det faktiskt var en leksak. Vi har inte haft kompostgaller för skorna, inte skyddat nästan någonting men ändå har han inte gett sig på något. Hans farbror Indigo var likadan - med såna valpar är det ju inte speciellt jobbigt att ha valp.

Och nu känner jag att jag är glad att Tilda "bara" tuggar på sina fällar, på möbler ibland och på oss människor när hon är trött. Än har hon inte tuggat sönder skor eller liknande! Eller jo, hon har tuggat sönder dragkedjan på en onepice men den överlever jag utan 😅
Har inte galler nånstans, förutom in till mitt syrum, men det öppnar jag när jag är där inne. Men hon har inte vart på särskilt mycket där inne heller *peppar peppar ta i trä*.

En och annan sko kan jag ju ta. Men golv, tapet, väggar, alla former av tyger som hon kommer åt, skor - you name it, finns det där så ska det tuggas på. Ständigt spring till katt-toaletten trots att jag bannat henne i rätt ögonblick flera gånger. Det rinner av som vatten på en gås. Nu tog jag henne med en toffel i munnen som jag hade missat. Och för ett par timmar sen så tog jag henne på bar gärning när hon återigen dök ner med truten i tvättkorgen. Hon har även klättrat på både matbord och stolar för att få tag på mat/saker. Med de där korta benen. Inget kan lämnas på soffbordet.

Alla tänder tappade för länge sen.

Vad i HELVETE, liksom. :banghead::laugh:
 
En och annan sko kan jag ju ta. Men golv, tapet, väggar, alla former av tyger som hon kommer åt, skor - you name it, finns det där så ska det tuggas på. Ständigt spring till katt-toaletten trots att jag bannat henne i rätt ögonblick flera gånger. Det rinner av som vatten på en gås. Nu tog jag henne med en toffel i munnen som jag hade missat. Och för ett par timmar sen så tog jag henne på bar gärning när hon återigen dök ner med truten i tvättkorgen. Hon har även klättrat på både matbord och stolar för att få tag på mat/saker. Med de där korta benen. Inget kan lämnas på soffbordet.

Alla tänder tappade för länge sen.

Vad i HELVETE, liksom. :banghead::laugh:
Fy tusan, Tudde är ju någon månad yngre vill jag minnas och jag har fasat lite för att han få liknande beteenden som du skrivit om förut. Han har haft lite, så ändigt på jakt efter något att stjäla nu och senast tuggade han sönder min favorit-kofta (kashmir var det också, dyr smak på lill-Terrorn). Men inte i närheten av Iris destruktivitet. Å andra sidan är hallen avstängd med barngrind, dörrar stängda, sopkorgar flyttas upp på bord och sockar som inte läggs på dryga meterns höjd försvinner. Så helt förskonade är vi inte här heller inser jag medan jag skriver. Lider och skrattar med er här på avstånd!

Fick just precis rapport från sambons kontor att T får en av fem stjärnor idag :laugh:
 
Fy tusan, Tudde är ju någon månad yngre vill jag minnas och jag har fasat lite för att han få liknande beteenden som du skrivit om förut. Han har haft lite, så ändigt på jakt efter något att stjäla nu och senast tuggade han sönder min favorit-kofta (kashmir var det också, dyr smak på lill-Terrorn). Men inte i närheten av Iris destruktivitet. Å andra sidan är hallen avstängd med barngrind, dörrar stängda, sopkorgar flyttas upp på bord och sockar som inte läggs på dryga meterns höjd försvinner. Så helt förskonade är vi inte här heller inser jag medan jag skriver. Lider och skrattar med er här på avstånd!

Fick just precis rapport från sambons kontor att T får en av fem stjärnor idag :laugh:
Här står papperskorgen i syrummet uppe på fönsterbrädan, snyggt bredvid adventsljusstaken :laugh:
Även papperskorgen i badrummet står högt upp, men där har vi inget fönster tack och lov :p

Råttan här äter på allt hon kommer åt, utom just sina mjuka leksaker. De behandlar hon så himla fint, inget slitande och bitande i dem alls. För övrigt är hon allätare av tyg, papper, plast, läder, trä, sten, snäckor, metall...
 
Hur gick nyår för alla trådens valpar?

Här var det noll reaktion, men jag hade inte väntat mig nåt annat, han har hittills inte visat rädsla för underlag, ljud eller något annat i den stilen. Otroligt skönt. :heart Min äldre hane tog det också bra, lite orolig men kunde sen ligga med oss i soffan och tugga ben.
Nyår gick jättebra! Var lite orolig, vill liksom inte att hon ska få negativa associationer till smällandet.. Hon hade inte reagerat alls på alla smällare som vi hört veckorna innan nyår men tänkte att det är ju ändå en helt annan situation vid 12-slaget..
Vi var hos vänner och hade tänkt att vi skulle gått ner i källaren, men fick söva om 1-åringen och glömde helt bort tiden.. Tistla letade mat i sin snufflematta och brydde sig föga! En enda gång tittade hon upp och det var när grannen smällde av en jättetårta.. :grin:
Jag är så himla glad över detta och min fina tjej! :heart
Visa bifogad fil 83352

Offer nr 542 sen Iris flyttade in. Möbler, golv, tapet, underkläder, skor, brio-tågbana - allt som kommer i hennes väg ryker. :meh:
Känner så sjukt väl igen detta! Tistla är nu 7,5 månad och slaktar mer än gärna skor, kartonger, tågbanor, gosedjur, lappar och annat löst hon kommer åt.. Tack och lov låter hon bli väggar men i natt kom jag på henne att tugga sönder en häxhatt :meh:
 
50C46A7D-742D-4FCC-9550-F8924604C731.jpeg

Andra löpet/spökålder eller vad de nu är ju jätte jobbigt. Varje natt har jag blivit väckt av att Freja panikskäller eller gnäller för att hon är kissnödig och vill ut. Hon har varit både extra energisk och extra ynklig. Ute är hon super het och inne vill hon bara sova och ligga i knäet. Men skönt att hon kan få ro nu i alla fall, stundvis är hon orolig men kan i alla fall sova på dagen.

Det är däremot kul att hon börjat nosa så mycket och verkligen hittat näsan. Hon har inte varit så intresserad av dofter utomhus men nu letar hon pojkvänner varje centimeter vi är ute! Det är på sätt och vis väldigt spännande att se en hund gå från valp till unghund, jag som aldrig haft unghund förut. Hennes personlighet tar verkligen form!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 536
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 478
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 336
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp