Valp 2021 - del 2

E692320B-CD50-49D8-B0DC-5645E26FA5CA.jpeg

Längesen vi skrev något nu.. Nike blir hela 15 månader på söndag. Vad har hon gjort hittills i sitt liv då? Inte mycket alls :o

Hon var anmäld till flera rallytävlingar och kom med på en.. Men jag strök oss, för fröken kissar hela tiden på planen :banghead: nu har hon haft en rally-paus och jag hoppas det har hjälpt henne att mogna lite. Vi ska nog ta upp rallyn igen nu när vi kan träna utomhus, så jag slipper torka kiss halva träningstiden..

Hon har varit på en inoff utställning och två officiella. Husse fick ställa henne på de officiella för såklart krockade det båda gångerna med min andra hund. Nike fick excellent men oplacerad och det är vi nöjda med! Både hunden o husse gjorde ju debut.

Nu i Maj ska hon operera huvudet. Hon har typ några inåtväxande hår eller nånting som gör två stora ”bölder” mitt på huvudet. Ibland spricker dom och det kommer ut hår och lite talg. Så nu ska hon bli av med det. Senare i år ska hon röntgad och så hoppas vi kunna komma med på något BPH.
 
8BF5B191-87C1-475E-9689-62A757D8C7A8.jpeg


Det händer så himla mkt med Peb nu, utanpå och inuti. Hon växer en hel del, pälsen växer massor och hon växer inuti också. Hennes ansikte ändras och hennes räviga 🦊 pipnäsa börjar breddas.
Det är kul att se hur olika de är och även hur olika de rör sig. ILY är som en storgalopperad hopphäst som vinner en massa mark. Hon skuttar också ofta fram i galopp eller skutt. Hon är egentligen vansinnigt snabb. Men lägger sällan i högsta växeln. Hon har sån överrörlig kattaktig kropp och rörelser.
Peb är mer som en knattrig, stadig och stark PRE som travar och fladdrar med benen. Om hon galopperar är det snabbt på styrka och vilja. Mkt ax på korta sträckor. Alltid 110%. 😂
 
Hexa är nu hela 10 månader gammal och en underbar hund! Hon ställer upp i vått och torrt oavsett vad vi hittar på. Hon bryr sig inte alls om andra hundar men leker gärna om det erbjuds. Hon älskar människor men har samtidigt inga problem med att strunta i dem om vi tränar, är ute på promenad osv.
Hon är inte lättskrämd och blir hon rädd så är hon inte sen med att springa fram och kolla vad det är. Väldigt, väldigt nöjd med henne :D.
Hon är super fin med mina ragdollkattungar jag har hemma och har varit det enda sedan dem födes :heart.

Vi ska nu till sommaren gå en ny kurs i Rallylydnad nybörjar, detta då jag inte tyckte förra kursen gav något alls. För vi var 12 stycken ekipage och tränaren sa knappt ett ord till mig och Hexa. Den nya kursen har max antal på 6 ekipage.
Vi ska även gå en Nosework-tävling kurs på samma ställe :).

Jag har nu bokat in röntgen i början på Juli och MH i september :D.
 

Bifogade filer

  • 279367409_550559603149430_6578690686272194167_n.jpg
    279367409_550559603149430_6578690686272194167_n.jpg
    8,1 KB · Visningar: 60
Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
 
Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
Som @Wingates skrev är det vanligt bland brukshundar men även andra raser kan ha rekommendation eller krav att röntga höfter och/eller armbågar och/eller rygg. Ska man hålla på med hård fysiskt träning kan det också vara lämpligt för föraren att veta hur ledstatusen ser ut, för att kunna försöka förebygga evtl problem.

I min ras (liten hund) röntgar man generellt inte, däremot rekommenderas ögonlysning efter 2 års ålder för alla och det är krav inför avel med en färsk ögonlysning. Några fåtal som håller på med Agility på högre nivå röntgar ibland.
 
Är det vanligt att man röntgar sina valpar när de fyller 1 år? (sett att fler här/i uppdateringstråden skrivit om det) eller hänger det på vilken ras man har?
För mig är det självklart att man gör det, även om jag inte ska avla eller dylikt, så är det ju jättebra för rasen att ha så många hundar som möjligt röntgade och undersökta, och för uppfödaren så att dom har koll på vad dom avlar fram.
 
Jag och Tilda är klara med valpkursen, idag var sista gången :) vi fick en liten special avslutning och fick prova på att söka med våra valpar vilket alla tyckte var jättekul!
Vi har också gjort klart alla tricks i trickhundsutmaningen (lägsta klassen) så vi fick rosetten för det 😁 nu "kan" tilda 15 trix, bland annat kliva I och ur en resväska (lådor är läskiga så vi tog en väska istället 😂), spela död, sitt, ligg, buga, puss, vacker tass, och en hög mer. Hon är klyftig den här fröken.
IMG_20220504_210007.jpg
 
Jag och Tilda är klara med valpkursen, idag var sista gången :) vi fick en liten special avslutning och fick prova på att söka med våra valpar vilket alla tyckte var jättekul!
Vi har också gjort klart alla tricks i trickhundsutmaningen (lägsta klassen) så vi fick rosetten för det 😁 nu "kan" tilda 15 trix, bland annat kliva I och ur en resväska (lådor är läskiga så vi tog en väska istället 😂), spela död, sitt, ligg, buga, puss, vacker tass, och en hög mer. Hon är klyftig den här fröken.
Visa bifogad fil 90308

Jag tycker "din" klubb verkar ha så bra inställning till hundar och hundträning! :heart
 
Jag tycker "din" klubb verkar ha så bra inställning till hundar och hundträning! :heart
Jaa det håller jag med om! Väldigt fin inställning, jobbar bara med positiv förstärkning, belöningsbaserat och mjuka metoder. Den 14/5 har dom hundens dag för alla medlemmar, då blir det fiskdamm för hundar (och barn), gratis Cafe för hundarna med bakelser, prova på olika saker och massa annat skoj! Ser fram emot hösten också, då ska vi prova på nossafari (hundarna får testa lukta och smaka på massa olika saker), prova på viltspår och sen grundkurs i nosework. Ska bli väldigt kul.
 
Griseo blir 10 månader nästa vecka. Han är fortfarande långbent och ganska tunn, men ser ändå ut att kunna bli fin när han blir vuxen. Bäst är ändå att han är glad, vild och galen, rejält taggad på träning, orkar fokusera mer och längre och numera är som vilken beauceronunghund som helst. Enda nackdelen är att allt det där hoppandet och bitandet som han inte gjorde de första månaderna tar han igen nu och nu är han ju rätt mycket större... :D Jaja, jag är ändå glad för att han utvecklats så mycket och jag kan leva med att han är lite brötig, det brukar lugna sig med åren. ;)

Griseo4maj2022.jpg
 
Tilda har igår och idag fått träna lite på att vara själv med dom stora flickorna då jag och mamma vart upptagna med loppis. Det har vart lite skäll ibland som vi hört (haft ett fönster de brukar sitta i öppet lite för att kunna höra) men mestadels lugnt och så även när vi vart in och kollar till dom :) verkar dock ha vart jobbigt, för hon slocknade direkt vi kom hem och hon ätit lite mat 😂 men känns skönt att det gått bra.
 
Alltså min hund, han börjar bli en riktigt jäkla bra hund. 😍 i helgen har vi varit på SBKs kongress där han fått ha det sjukt tråkigt på ett hotellrum nästan hela tiden. Och jösses vad fint han höll ihop det, inget ljudande och inte ens ett litet gnag på inredningen. Lite explosioner i lobbyn osv men det var verkligen inte konstigt, massor av hundfolk som log och ville ha kontakt var bara en för stor frestelse att motstå. I övrigt har han varit en utmärkt representant för rasen genom att helt oberörd halka omkring på hala marmorgolv, traska upp och ner i svängda gallertrappor, vara döv inför jetmotorer när plan lyfter, och vara, eh, inte särskilt blyg inför folk.... :angel:

Sen ikväll var vi på kurs och körde banor, fem moment, ny plan, delvis nya hundar och regeln att bara få belöna på ETT ställe i hela banan. Och hunden bara jobbar på och när han märker att belöningen uteblir så blir han bara ännu mer fokuserad och lägger i ytterligare en växel. Fasen, idag är han dyr. :heart
 
Varje dag tänker jag på vilken tur jag har att just ILY kom in i mitt liv. Hon har varit så himla lättsam hela tiden. Ständigt glad, busig, gosig, vill göra rätt etc. Hon är så vansinnigt rolig den lille clownen! Och så go! ❤️
Hon är så lättlärd och duktig. Hon är kanon på spår och att leta saker.
Hon har verkligen fått en stark kropp nu. Hon var ju så överrörlig och sladdrig och lång i kroppen. Nu är hon mkt kortare, kompaktare och har mer styrsel liksom.
Idag såg vi att de hade agilityträning i närheten. Kan vara värt att kolla upp om de är bra etc. Vore kul att testa sen!
ILY håller vakt:
C7A77AE8-33B2-40D0-98F0-A0AABE23E84E.jpeg
 
Peb utvecklas jättemycket nu. Hon växer, får mer päls, ansiktet ändras och hon lägger på sig mer vikt. Nu har hon gått upp flera hundra gram sen hon var sjuk.
Det märks att hon växer mentalt också. Hon har ju mer att jobba på mentalt än ILY. Men hon har redan kommit en väldigt bra bit på vägen. Enorm skillnad! Över lag är hon en jäkligt rolig tjej!
Peb börjar bli väldigt gosig även med husse nu.
Vi är så himla glada i vår lille vilde! ❤️
Hon är så himla snabb i huvud och kropp och är himla kul att träna med.
Här hade jag hetsat upp henne och lekt med en pipleksak och sjungit ”du kan inte ta den, du kan inte ta den” medans jag drog runt leksaken. Peb missade och blodvite uppstod. Lemlästaren från Ekerö är hennes namn nu. 😂
D9C2640C-DA08-4F7F-ACFA-D17457DAFD24.jpeg
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 515
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 466
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp