Valp 2021 - del 2

Piraya-valp är nu dryga 7 månader. Växlar blixtsnabbt mellan att vara en kontaktsökande, träningsbar mysig unghund till att impulsivt agera på allt som rör sig inom 50 meters radie. Och då agerar hon med att kasta sig iväg med full kraft och i full fart. Och det är verkligen ALLT som rör sig, löv som blåser, insekter som börjar komma fram, grannar, fåglar, bilar... Jag har brännsår i händerna av att hålla i och har återgått till sele efter en period med halsband. Tänker att det är tråkigt att få whiplash skador på valpen...
Hoppas vi båda kommer ur den här perioden något sånär hela 🙈😄
Stoooor igenkänning på den! 😁
 
20220415_143634.jpg
Leffe har varit och hälsat på släkten. Mamma, syrran. Passade på att skaffa sig en tjej åxå :heart det var jätteskoj tyckte Leffe. Vi ska åka och hälsa på igen och lägga lite spår med.
 
Igår fyllde ILY ett år. Känns helt galet att den lille marsvinsliknande parveln som åt på fat för tepåse nu är 1 år. Så mycket som hänt! ❤️
Hoppas på en massa år till ihop med min lille 🤡🐶!
Hon är verkligen underbar den lilla busen.😍
Idag har vi kört storstädning här hemma och haft lite mindre tid åt hundarna. Så skönt att de är två och kan leka och stoja och aktivera sig ihop. ❤️
När man lyckats sno hönan och flyr upp på puffen för att segerpipa bytet lite innan rond 3478. 😅
47F675CD-E4B2-42A2-9BD7-125DA4159007.jpeg
 
Tilda känns som att hon har vuxit till sig lite på sistone, hon är snart 7 månader. Sist jag vägde henne så var hon nästan uppe på 11 kg :) Hon är mycket lugnare när vi möter andra personer på våra promenader, och även hundar. Tidigare har hon velat fram till allt och alla, men nu söker hon mycket mer kontakt med mig och släpper intresset för hund/människor mycket fortare. Går väldigt fint i koppel mestadels av tiden utan att dra allt för mycket också.
Vi har har mycket "katt-terapi" under påskhelgen också, hon är fortfarande lite nervös i kombination med exalterad och kör "fooling around", men inte alls lika mycket som för 3 månader sedan när vi delade boende med katt för första gången.
Hon har varit lite tråkig med maten, ville inte äta färskfodret (Smaak), nu får hon Vom och Mush lite blandat + fri tillgång på torrfoder (vilket hon inte äter jättemycket av, om det inte är de vuxna hundarnas torrfoder, det är tydligen supergott 😒).
Har också fått beröm av flera släktingar att hon verkar lugn och fin, vi har vart i Skåne nu över påsk och träffat mycket nytt folk och nya platser.
IMG_20220416_190156.jpg
 
Igår fyllde ILY ett år. Känns helt galet att den lille marsvinsliknande parveln som åt på fat för tepåse nu är 1 år. Så mycket som hänt! ❤️
Hoppas på en massa år till ihop med min lille 🤡🐶!
Hon är verkligen underbar den lilla busen.😍
Idag har vi kört storstädning här hemma och haft lite mindre tid åt hundarna. Så skönt att de är två och kan leka och stoja och aktivera sig ihop. ❤️
När man lyckats sno hönan och flyr upp på puffen för att segerpipa bytet lite innan rond 3478. 😅
Visa bifogad fil 89224

Blir så sugen på pappis när jag läser om och ser dina 😍
 
Blir så sugen på pappis när jag läser om och ser dina 😍
Vad fint sagt! Tack! ❤️
Jag tycker verkligen de är den ultimata rasen. Iaf för mig och mitt liv! :laugh:

De är liksom alltid glada och sociala. Det är lika kul att gå på långpromenad som att jaga leksaker, träna, vara med i stallet, busa med hundkompisar, få besök, ligga på en människa i soffan etc. Vad man än gör är kul bara de får vara med liksom.
Och de lär sig fort! Och är enkla att forma iom så mkt will to please. Jag älskar också signalkänsligheten.
Och de luktar inte hund - alls!
Jag kommer aldrig byta ras! Bästa bästisarna! ❤️
 
Vad fint sagt! Tack! ❤️
Jag tycker verkligen de är den ultimata rasen. Iaf för mig och mitt liv! :laugh:

De är liksom alltid glada och sociala. Det är lika kul att gå på långpromenad som att jaga leksaker, träna, vara med i stallet, busa med hundkompisar, få besök, ligga på en människa i soffan etc. Vad man än gör är kul bara de får vara med liksom.
Och de lär sig fort! Och är enkla att forma iom så mkt will to please. Jag älskar också signalkänsligheten.
Och de luktar inte hund - alls!
Jag kommer aldrig byta ras! Bästa bästisarna! ❤️

Som sagt, jag är kattmänniska och har inga planer på en hund men skulle jag få för mig att skaffa hund blir det en pappis :love:
 
Terrorn har besökt min favoritplats i helgen, och jäklar den lilla odågan kan dra. Vi har småstartat på hemmaplan tidigare i vinter men det här var första lite längre turerna där han fick omväxlande dra och springa lös. När blev min valp så stark?!
För övrigt är att rulla i snö hans bästa gren just nu, så ofta som möjligt. Först ner med hela huvudet, helst under snön som vid dykning, och sen följer resten av kroppen efter.
MOV_1755_exported_1601.jpg
 
Föredrar sportvarianten istället för diesel :angel:

Måste bara göra en follow up på @Wingates (klockrena) svar ;) För det är ju så att dieseln passar en förare som mig utmärkt — det är mycket att köra med när turbon kickar in :D

Jag har nog aldrig (seriöst) rekommenderat rottis till någon. Jag sa det på skämt till svärmor när Bella var liten, väl medveten om att hon har bruksschäfern närmast hjärtat. Tänker att folk får väl komma på det själv, men FÖR MIG är rottisen ultimata hunden. Även ultimat jobbig emellan åt :sneaky: men så förbaskat vacker att jag ständigt förlåter det.

However, så är det väldigt intressant att läsa rastrådar här på Buke! En sak jag tagit med mig efter bukeåren, och tipsar andra om ifall de undrar, är att välja hund efter det liv man lever — inte det liv man tror att man ska leva med hund. :)
 
Jag hade nog inte räknat med att det är en fas.

Inte jag heller, men jag har dåliga erfarenheter av det här. Tonto och Floki började slåss i typ den åldern, eller, Tonto började mucka såklart och Floki blev rädd. Nu är dom 5 och 7 och det har aldrig löst sig inomhus, utomhus gick det bra tills vi började lämna bort Floki på träning och då blev Tonto asförbannad på honom när han kom tillbaka. Nu bor Tonto hos mina föräldrar och Floki hos mig. Dom skulle döda varandra om jag lämnade dom ensamma inomhus. Floki fungerar med alla andra hundar, han är jättesnäll, men Tonto vill tyvärr äta alla andra hanar.
 
Idag har vi haft tvåbenta och fyrbenta gäster. ILY är överlycklig och vill kela och leka med alla. Hon är inte så där jätte-gå-påig och bara mosar på. Men hon är hela tiden där och ”Hej! Jag är snäll. Jag skulle väldigt gärna klistra mig på dig. Jag är snäll? Är det ok?” Om det är ok är lyckan gjord. 🥳
En hund är lite sån som måste få ta sig tid vid möte i början. Den kan bli trängd och fräsa etc annars. Så ILY cirkulerade runt den försiktigt med ögon som tefat och öronen rätt ut med svansen pinnande. Hon sneglade med sina jätteögon som blev lite snudd på skelögda och öronen som stod rätt ut. 😅
Men det löste sig. Till slut låg ILY i den mattens knä med surhunden bredvid.
Innan ILY kunde slappna av fick hon dock valet att vara bredvid den hunden eller gå ner för en trapp hon annars inte vågat testa gå i. Nu slank hon upp och ner utan problem. Hunden var läskigare att trappan. 🤪

Peb fick en tillsägelse av hund när hon inte uppförde sig ok. Det var nyttigt! Sen blev hon lite mer frågande. Hon blev så trött av alla intryck sen och bad om att få sova i sitt hus. 😅
Hon tyckte det var kul med besök. Men inte som sin minglande syrra.
 
Tilda har fått sin första dusch idag! Det gick över förväntan, det var väl inte jättekul men hon grät inte iaf 😅 hon har inte vart en valp som rullat sig i saker osv så det har inte blivit av riktigt. Idag så sprang hon dock omkull i hagen som är lite lerig plus att hon höll på att plumsa i en forsande bäck idag, så tyckte det var läge 😅 inget tokryck fick hon heller efteråt som jag läst/hört att så många hundar får 😂
 
Tilda har fått sin första dusch idag! Det gick över förväntan, det var väl inte jättekul men hon grät inte iaf 😅 hon har inte vart en valp som rullat sig i saker osv så det har inte blivit av riktigt. Idag så sprang hon dock omkull i hagen som är lite lerig plus att hon höll på att plumsa i en forsande bäck idag, så tyckte det var läge 😅 inget tokryck fick hon heller efteråt som jag läst/hört att så många hundar får 😂
Jag trodde lite naivt att de flesta hundar fick tokryck efter dusch. Alla mina har liksom levt runt som om de firar att de överlevde dränkningsförsöken i duschen typ. 😅
När sambo såg det första gången tyckte han det var himla festligt och ingen av de hundarna han levt med har gjort så.

Jag brukade kalla det pappi-rally eller att "de fått räka" iom att de drar in rumpan så under sig och rusar runt som galningar blandat med att lägga ner framdelen och springa med huvud och bog mot matta/soffa etc.
Nu har vi också "tunnelbana" då båda småskitarna flippat ur och rusar under matbord med stolar och runt/under vardagsrumsbord. Blir en av dem blöt så kan den dra igång den andra på räk-ryck i tunnelbanan. :laugh:
Det är typ det roligaste jag vet. Vet inte om det är väldigt tragiskt eller om de är så himla söta och roliga då att även normalfungerande personer skulle kikna av skratt. 🤷‍♀️
 
Peb är i höglöp nu och har förvandlats till en rät otäck liten varelse mot sin syster. Att de liksom försöker para sig med varann är ju normalt. Men nu har Peb börjat bli rätt våldsam mot ILY som inte säger ifrån nog. Peb hugger och försöker hålla fast henne och har tom försökt släpa och ruska ILY som ligger ner och försöker äta ben. Eftersom Peb är Peb gör hon ju allt 300%. Även detta.. Hon slutar ju när man säger till. Men det är inte några längre stunders lugn direkt.
Märks verkligen att huvudet är fullt med hormoner. Hon är inte alls lika medveten om annat som hon är annars. Så nu är Peb förvisad till husses kontor så ILY kan vara ifred med mig. Hoppas det ger sig snart!
 
Jag trodde lite naivt att de flesta hundar fick tokryck efter dusch. Alla mina har liksom levt runt som om de firar att de överlevde dränkningsförsöken i duschen typ. 😅
När sambo såg det första gången tyckte han det var himla festligt och ingen av de hundarna han levt med har gjort så.

Jag brukade kalla det pappi-rally eller att "de fått räka" iom att de drar in rumpan så under sig och rusar runt som galningar blandat med att lägga ner framdelen och springa med huvud och bog mot matta/soffa etc.
Nu har vi också "tunnelbana" då båda småskitarna flippat ur och rusar under matbord med stolar och runt/under vardagsrumsbord. Blir en av dem blöt så kan den dra igång den andra på räk-ryck i tunnelbanan. :laugh:
Det är typ det roligaste jag vet. Vet inte om det är väldigt tragiskt eller om de är så himla söta och roliga då att även normalfungerande personer skulle kikna av skratt. 🤷‍♀️
Haha ja jag förväntade mig nått liknande race men nä inte tilda inte 😂😂
 
Jag och Tilda har fullt upp framöver. Utställningsskola här i maj/juni, grundkurs i nosework I september, "nossafari" vid ett tillfälle I augusti (https://www.faluhundsallskap.se/berikningsförmiddag/) och sedan
Viltspår prova på ett tillfälle i oktober :)
Tilda har nästan vuxit ikapp min systers Whippet Cimba som är ca 2, 5 år (till vänster i bilden). Mammas Whippa Charley 3,5 år är fortfarande lite rejälare 😅
FB_IMG_1650444232943.jpg
 
Jag och Tilda har fullt upp framöver. Utställningsskola här i maj/juni, grundkurs i nosework I september, "nossafari" vid ett tillfälle I augusti (https://www.faluhundsallskap.se/berikningsförmiddag/) och sedan
Viltspår prova på ett tillfälle i oktober :)
Tilda har nästan vuxit ikapp min systers Whippet Cimba som är ca 2, 5 år (till vänster i bilden). Mammas Whippa Charley 3,5 år är fortfarande lite rejälare 😅Visa bifogad fil 89429
Vad kul att ni alla har samma ras!
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
432
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 790
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 613
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 351
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp