Bukefalos 28 år!

Valp 2021 - del 2

Om hon tål foderbyte hur som helst så hade jag kört med en sort i en vecka, sen bytt till en annan i en vecka, därefter en tredje sort etc. Det går ju att köpa lite mindre förpackningar (även om kilopriset blir rätt mycket högre).

Kan du återanvända sorter, dvs. om hon äter en sort i en vecka och sen får något annat under ytterligare två veckor, kan du då gå tillbaka till en sort efter ett par veckors uppehåll?

Vissa hundar verkar vara väldigt petiga och vill ha nya sorter hela tiden, funkar det och magen klarar det så är det kanske enklast att låta dem få den omväxlingen som de tydligen önskar.

Helt klart en idé. Mat måste hon ju få i sig.
 
@Bulldoozer Hon är ok men lite tunn. Ska definitivt prova att ha fri tillgång.
@Elegant machinery Jag provade att toppa med färskfoder förut och det åt hon superbra ett tag, sen slutade hon äta det och då bytte jag torrfoder till ett nytt. Då sorterade hon bort färskfodret så nu får hon bara torrt. Varje gång jag provat nåt nytt har hon ätit superbra i en vecka eller så, och sedan slutat äta. Det är superjobbigt :(
Med min nästan vuxna har jag fått växla foder lite nu och då. Tidigare ungefär var 3-4 dag, nu kan hon äta samma I ett par veckor. Har fått ha flera olika sorter hemma och växla, så inga stora förpackningar.
Hon äter fortfarande helst inte frukost, skulle nog helst vilja äta en gång per dag och då ganska sent. Men märker då att hon känner av magen och äter gräs, ibland så att hon kräks. Så brukar försöka få i henne något under dan, även om det största intaget är på kvällen.
Nu med valp hemma äter hon när valpen kommer och vill ha hennes mat efter att ha ätit upp sin egen. Dock inte på morgonen, då vill hon sova 💕

Så om din vill växla foder ofta så tänker jag att det bara är att göra, så länge hon inte har andra problem allergi eller annat.
 
Helt klart en idé. Mat måste hon ju få i sig.
Min hund åt nästan ingenting som valp. Testade olika smaker och han åt lite bättre vid ny smak. Som värst åt han ingenting på tre dagar och sen petade han i sig lite lite. Det var tufft.
Jag visste dock att rasen ofta har dålig matlust och hade is i magen. Han har alltid varit smal och tunn, men han växte och när han blev äldre såg jag också att han byggde muskler så uppenbarligen fick han i sig tillräckligt.

Nu är han 1,5 år och det är mycket bättre. Han äter torrfoder och har alltid en skål framme, de flesta dagar äter han åtminstone något ur den. Den mesta maten får han i sig genom att han får det som godis när vi är ute på promenad. Han är smal men välmusklad och har alltid energi så jag utgår kallt från att han får i sig tillräckligt, även om det är mindre än vad han borde äta.

Vi byter mat regelbundet så han får omväxling, men kan växla mellan ca tre olika.

Vill mest ge dig lite hopp om att det inte behöver vara så illa även om det känns som att valpen lever på luft. Det går inte att tvinga en hund att äta och du kan inte slå knut på dig själv.
 
@Bulldoozer Hon är ok men lite tunn. Ska definitivt prova att ha fri tillgång.
@Elegant machinery Jag provade att toppa med färskfoder förut och det åt hon superbra ett tag, sen slutade hon äta det och då bytte jag torrfoder till ett nytt. Då sorterade hon bort färskfodret så nu får hon bara torrt. Varje gång jag provat nåt nytt har hon ätit superbra i en vecka eller så, och sedan slutat äta. Det är superjobbigt :(
Humla tröttnade också på mat i början. Inte lika fort som din, utan det kunde gå några veckor. Då jag ofta stod med påsar kvar så testade jag att blanda olika sorter, och variera lite, och det funkar superbra. Runt löp behöver hon lite godis ovanpå, men annars äter hon rent. Så kanske kan vara värt att testa i alla fall?

Hoppas det vänder för er!
 
Humla tröttnade också på mat i början. Inte lika fort som din, utan det kunde gå några veckor. Då jag ofta stod med påsar kvar så testade jag att blanda olika sorter, och variera lite, och det funkar superbra. Runt löp behöver hon lite godis ovanpå, men annars äter hon rent. Så kanske kan vara värt att testa i alla fall?

Hoppas det vänder för er!
Absolut. Jag får testa mig fram litegrann.
 
20211106_132927.jpg


Herr fotogenisk har minglat på Astrid Lindgrens värld idag. Några leriga tassavtryck på för bipasserande liksom en slick på nåt barn som satte nyllet för nära är han skyldig till, annars skötte han sig strålande och har klättrat i torn, gått på hängbroar, åkt flotte och tittat på teater inklusive kanoner och pistolskott. Sen fick han öva lite på att ligga tyst i bilen. Fin dag!
 
Visa bifogad fil 79140

Herr fotogenisk har minglat på Astrid Lindgrens värld idag. Några leriga tassavtryck på för bipasserande liksom en slick på nåt barn som satte nyllet för nära är han skyldig till, annars skötte han sig strålande och har klättrat i torn, gått på hängbroar, åkt flotte och tittat på teater inklusive kanoner och pistolskott. Sen fick han öva lite på att ligga tyst i bilen. Fin dag!

Så duktig!
När vi var där i somras tänkte jag mycket på hur glad jag var att min hund var hemma 🙈😅
 
Så duktig!
När vi var där i somras tänkte jag mycket på hur glad jag var att min hund var hemma 🙈😅

Haha! Ja, om en har en hund som inte precis älskar okända så förstår jag mycket väl den tanken. Min är ju mycket social och behöver få öva sig på att inte få hälsa på alla, så det var perfekt ur den aspekten med dessa horder av folk. Mängdträning!
 
Haha! Ja, om en har en hund som inte precis älskar okända så förstår jag mycket väl den tanken. Min är ju mycket social och behöver få öva sig på att inte få hälsa på alla, så det var perfekt ur den aspekten med dessa horder av folk. Mängdträning!

Ja, barn, andra hundar och massa karlar - usch och fy enligt Ebbis 😅

Fattar att det var perfekt träning! Så himla skönt med så cool valp! Och glad 😁
 
66A5149A-877D-4076-9F34-9AB8BCC93DD5.jpeg

Trots att Freja börjat äta på en vägg här hemma (:meh:) så har vi nog hittills haft vår bästa vecka på säkert flera månader. Hon har varit så jäkla duktig i hundmöten och annat hon normalt tycker är skitsvårt.

Min självkänsla rent allmänt har varit låg men så finns hon där, som alltid blir glad över att se en, som alltid vill leka och mysa. Som litar på mig och tycker jag är den roligaste personen i hela världen även när jag bara vill gräva ner mig i ett hål i marken. Den här veckan har jag verkligen njutit av att vara hundägare och varit så glad över att han den här tokpannan i mitt liv och som lyfter mig även mina dåliga dagar ❤️
 
Visa bifogad fil 79140

Herr fotogenisk har minglat på Astrid Lindgrens värld idag. Några leriga tassavtryck på för bipasserande liksom en slick på nåt barn som satte nyllet för nära är han skyldig till, annars skötte han sig strålande och har klättrat i torn, gått på hängbroar, åkt flotte och tittat på teater inklusive kanoner och pistolskott. Sen fick han öva lite på att ligga tyst i bilen. Fin dag!

Han är så fin 😍, blir nästan sugen på en riktig collie
 
Tilja har haft sin första "sleepover" i helgen när jag och sambon åkte iväg och firade hans födelsedag. Hon var hos mina föräldrar och lekte med deras gamla goldentant. Det var en vääääldigt trött tjej som kom hem och delade ut paket till husse!

20211107_144806.jpg


(Och tanthunden kommer lätt sova i en vecka efter att ha haft en sjumånaders terrorist hängande i örat i ett dygn 😅 )
 
Sambon var borta några dagar och jag har haft busarna själv. I morse hade han och Pebban morgondagen för sig själva när jag och ILY tog sovmorgon. Åh, vad de skulle mysa!
Pebban gnydde två pip när sambo gjorde sin frukost. Så han lyfte upp henne och frågade om hon var trött(hon hade just ätit och varit på toa).
Han känner hur ngt varmt landar i handen. Jepp, hon gjorde nr 2 i hans hand.
Han skulle rusa ut så hon fick bli klar ute. Det ösregnar! Han kan inte klä på sig IOM att han haft skit i handen. Så där fick han huttra runt dyngsur medans maten blev kall. 🤣
Välkommen hem till lugnet! 👍😅

Harmoniska, stillsamma flickor:
AC603F72-6434-4506-B5EB-0F3F808EC451.jpeg
 
Visa bifogad fil 79140

Herr fotogenisk har minglat på Astrid Lindgrens värld idag. Några leriga tassavtryck på för bipasserande liksom en slick på nåt barn som satte nyllet för nära är han skyldig till, annars skötte han sig strålande och har klättrat i torn, gått på hängbroar, åkt flotte och tittat på teater inklusive kanoner och pistolskott. Sen fick han öva lite på att ligga tyst i bilen. Fin dag!
Såå fin päls! Så himla kul att se en mera rimlig mängd :love:
 

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 174
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 822
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp