Valp 2021 - del 2

Kryza är med husse på jobbet idag, bra miljöträning att vara i stan för en skogsmulle som hon.

Hon mötte en läskig motståndare som bara stod där och var stöddig också. Jäkla oskick!
(Tror hon kan ha kommit in i en liten spökålder 🤪)

zzW7LOo.jpg

k0u2WH8.jpg

(Motståndaren)
 
Suck! Skrev ju nyss att allt gick så bra. Igår var hon plötsligt hopplös att rasta. Ovillig att gå och drog åt motsatt håll mest hela tiden. Hon brukar kunna bli så när det töar och allt gömt bajs i skogen tinar fram :meh: Men så efter lunch igår kom diarrén. Vi har ju haft en del problem med det tidigare. Avföringsprov taget i början av december visade på koccoider och valpis har behandlats för det men vi har inte följt upp om parasiterna är borta. Dock har vi antagit att allt varit bra för diarrén upphörde. Nu sammanfaller den nya diarrén med att vi försökte fasa in det vanliga fodret igen. Det kanske inte har något samband, hon kanske bara har ätit en äcklig bajs igen (det går räv och katter över tomten och i närområdet), men vi blir nog kvar på GI-fodret ett tag till. Det hade känts bra att kunna ge ett valpfoder för stora raser nu när hon växer som mest, men men. Jag ska rådfråga vår vet vad han tycker om saken.
 
Suck! Skrev ju nyss att allt gick så bra. Igår var hon plötsligt hopplös att rasta. Ovillig att gå och drog åt motsatt håll mest hela tiden. Hon brukar kunna bli så när det töar och allt gömt bajs i skogen tinar fram :meh: Men så efter lunch igår kom diarrén. Vi har ju haft en del problem med det tidigare. Avföringsprov taget i början av december visade på koccoider och valpis har behandlats för det men vi har inte följt upp om parasiterna är borta. Dock har vi antagit att allt varit bra för diarrén upphörde. Nu sammanfaller den nya diarrén med att vi försökte fasa in det vanliga fodret igen. Det kanske inte har något samband, hon kanske bara har ätit en äcklig bajs igen (det går räv och katter över tomten och i närområdet), men vi blir nog kvar på GI-fodret ett tag till. Det hade känts bra att kunna ge ett valpfoder för stora raser nu när hon växer som mest, men men. Jag ska rådfråga vår vet vad han tycker om saken.

Jag vet inte hur gammal valpen är men de flesta hundfoder brukar även täcka äldre valpars behov. De flesta valpar jag haft har bytt till vuxenfoder ganska tidigt då de blivit så tjocka på valpfodret.
 
Tack, ser att man rekommenderar HD-röntgen och ögonlysning.
Inom min ras (dvärgschnauzer) röntgar man inte rutinmässig, det är ovanligt bland små raser (alltså små storleksmässigt). Vet att en del som satsar seriöst på agility röntgar höfter, armbågar och ibland rygg för säkerhets skull, men även det är ovanligt.
Inom min ras är det främst ögonlysning som rekommenderas, och även för djur som inte ska gå i avel. Det brukar inte göras före 2-3 års ålder (såvida inte hunden ska paras då ska det göras innan avel oavsett ålder) just för att de problem som rasen kan drabbas av uppkommer hos lite äldre hundar. Man rekommenderar även en till ögonlysning när hunden är äldre, men det är det få vanliga ägare som gör.
 
Inom min ras (dvärgschnauzer) röntgar man inte rutinmässig, det är ovanligt bland små raser (alltså små storleksmässigt). Vet att en del som satsar seriöst på agility röntgar höfter, armbågar och ibland rygg för säkerhets skull, men även det är ovanligt.
Inom min ras är det främst ögonlysning som rekommenderas, och även för djur som inte ska gå i avel. Det brukar inte göras före 2-3 års ålder (såvida inte hunden ska paras då ska det göras innan avel oavsett ålder) just för att de problem som rasen kan drabbas av uppkommer hos lite äldre hundar. Man rekommenderar även en till ögonlysning när hunden är äldre, men det är det få vanliga ägare som gör.
Ser att jag uttryckte mig lite otydligt - det jag menade var att jag läste RAS för isländsk fårhund ("min" ras) att man rekommenderar röntgen o ögonlysning, även om de inte är så vanliga. Man vill också gärna att fler hundar genomgår MH och/eller BPH samt testas för vallanlag.

I min förra ras (cairnterrier) var det aldrig tal om någon röntgen, men det är ju förvisso en liten ras (även om den inte fattar det själv :p).
 
Ser att jag uttryckte mig lite otydligt - det jag menade var att jag läste RAS för isländsk fårhund ("min" ras) att man rekommenderar röntgen o ögonlysning, även om de inte är så vanliga. Man vill också gärna att fler hundar genomgår MH och/eller BPH samt testas för vallanlag.

I min förra ras (cairnterrier) var det aldrig tal om någon röntgen, men det är ju förvisso en liten ras (även om den inte fattar det själv :p).
Då skulle jag boka röntgen när vovven är kring 1 år, och kolla med rasklubben när de rekommenderar ögonlysning.
Samt självklart boka in MH eller BPH när hunden är 12-18 månader 😊
 
Jag vet inte hur gammal valpen är men de flesta hundfoder brukar även täcka äldre valpars behov. De flesta valpar jag haft har bytt till vuxenfoder ganska tidigt då de blivit så tjocka på valpfodret.
Hon är 4 månader, labrador. Hennes vanliga valpfoder som vi försökte gå tillbaka till är ett "large breed" valpfoder som vi fått av uppfödaren. Det har så vitt jag förstår lägre energitäthet och en annan kalcium/fosfor-kvot än vanliga valpfoder, för att inte valpen ska växa för fort. Vi vill göra så rätt som går med fodret eftersom labbar ofta får problem med armbågar och höfter (och överaptit). Men om GI-fodret är det som funkar bäst för magen så får hon fortsätta med det.
 
Då skulle jag boka röntgen när vovven är kring 1 år, och kolla med rasklubben när de rekommenderar ögonlysning.
Samt självklart boka in MH eller BPH när hunden är 12-18 månader 😊
Jepp, så får det bli! Är ganska sugen på det där med att testa vallhundsegenskaper också (och egentligen också att försöka träna vallning, men det skrev jag en egen tråd om för ett tag sedan och det var väl inte riktigt alla som tyckte att det var en så bra idé...)!
 
Är helt övertygad om att uppfödaren blandat in get i denna kull.

En kullsyster har precis varit inlagd för buköppning pga åt upp sina leksaker. Nu har de fått vara inne och kräka henne pga åt upp mössa. En kullbror har varit inne för kräkning två gånger och de har hunnit använda upp tre (!) sparrisburkar.

Det är ju skönt att inte vara ensam med problemen med vad i helvete alltså? :rofl:
 
Är helt övertygad om att uppfödaren blandat in get i denna kull.

En kullsyster har precis varit inlagd för buköppning pga åt upp sina leksaker. Nu har de fått vara inne och kräka henne pga åt upp mössa. En kullbror har varit inne för kräkning två gånger och de har hunnit använda upp tre (!) sparrisburkar.

Det är ju skönt att inte vara ensam med problemen med vad i helvete alltså? :rofl:
Jag var inne för kräkning fyra gånger första året. Strumpor, trosor, hydrokortisonsalve-tub.
Enda anledningen till att det är ett drygt år sedan sist är att vi numer har minutiös ordning hemma och underkläder bakom lås och bom :D Helt hopplös.
 
Alltså vilken duktig Greta!
🤩
Jag lyckades hälla ut popcorn på golvet när jag öppnade påsen, varvid hon självklart for upp i vanlig "What!-Går-det-att-äta-jag-måste-få-tag-i-det-först-mode". Men! Hon hejdade sig mitt i språnget! Tittade på mig och frågade: "Snälla matte låt mig städa?" Självklart fick hon det
❤️


Gretapopcorn.jpg
 
Är helt övertygad om att uppfödaren blandat in get i denna kull.

En kullsyster har precis varit inlagd för buköppning pga åt upp sina leksaker. Nu har de fått vara inne och kräka henne pga åt upp mössa. En kullbror har varit inne för kräkning två gånger och de har hunnit använda upp tre (!) sparrisburkar.

Det är ju skönt att inte vara ensam med problemen med vad i helvete alltså? :rofl:

Möjligen en kombination av linjer som uppfödaren kanske inte korsar igen, i brådrasket? Lär ju inte finnas så många fler galningar att sälja valparna till, menar jag... för ni som finns är ju redan upptagna med era massförstörelsevap- eh jag menar valpar. :cautious:
:rofl:
 
Är helt övertygad om att uppfödaren blandat in get i denna kull.

En kullsyster har precis varit inlagd för buköppning pga åt upp sina leksaker. Nu har de fått vara inne och kräka henne pga åt upp mössa. En kullbror har varit inne för kräkning två gånger och de har hunnit använda upp tre (!) sparrisburkar.

Det är ju skönt att inte vara ensam med problemen med vad i helvete alltså? :rofl:
Under Ascots första år, eller nej, under hans första 8 månader, var vi inne hos vet och gav kräkmedel pga av saker han svalt. Tre gånger var det strumpor och en gång en sidenband :meh:. Vi var verkligen så noga med att plocka undan men han var lika bra på att få tag på en strumpa och snabb på att svälja den. Leksaker fick han bara ha under supersträng uppsyn för annars åt han dom.

Tack och lov slutade han äta saker på det sättet. Frånsett såklart cykelhantaget och tennisbollen han svalde när han var 3 år O_o:arghh:. Nåja, det kan jag skulle den höga kortisondosen han då stog på.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 378
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 251
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp