Valp 2021 - del 2

Genombrott här!
Valp kan äntligen, vid 9 månaders ålder, ligga kvar på paus när sen andra hunden får träna 🙏🌟💕 Det gör det så sjukt mycket mer effektivt när jag inte behöver stänga in henne i bilen eller hemma så fort den andra ska få göra något. Och roligare att kunna träna båda vid samma tillfälle 😊
 
Haha. Påminner mig om kompisarna som retade sig på pappan som gärna klev omkring naken i huset. Så de satte varmkorv i gylfen och lät hunden ta.

Det dröjde inte alltför länge innan pappan skrek och svor efter att hunden nafsat efter hans snopp :rofl:
😂😂😂
Sambon hade en kompis i militären som jobbade med militärhund. Privat hade han också en pappis på 4,5 kg. Alla matcho-militärerna tyckte den var skittöntig. Tills han bussade den på någon och den flög upp och högg i skrevet. Hårt! 😅
 
Jag och lillen tränar momenten i lydnadens startklass. Har lite privatträningar inbokade med träningskompisen och hennes unghund och funderar lite över höstens träningsupplägg. Vi har också påbörjat en webbkurs i lydnad som heter "våga tävla startklass". Tycker att den är väldigt informativ, men inget slår "på plats"-träning där man faktiskt får feedback direkt från instruktör.

Vi fortsätter att leta kong i miljöer med stökigt underlag och det är så kul att se hur han helt orädd tar sig fram på, under och över vad som helst utan att bry sig, helt fokuserad på letandet.

Annars funderar jag mest på om vi fått en "light"-malle eller om han bara är så otroligt lugn och trevlig eftersom han hänger med husse på allt han hittar på, varje dag.

Längtar till vi kan starta upp draget så att vi kan cykla ihop, men det får vänta.
 
Nu börjar han dessutom se ut som en malle 😁. Inte ofta munnen är stängd nu för tiden.
20220610_102634.jpg
 
Tiden går och Slyngeln har i dagarna blivit 11 månader, ser ut som en vuxen hund (lika hög som sin pappa men än så länge slankare) och kan väl knappast kallas valp längre! Tror att värsta slyngelåldern faktiskt lugnat ner sig, det går att ha helt sansade promenader numera utan tokryck i kopplet och galna fågeljakter :D Ensamhet och bilar är fortfarande svårast, men det går numera att lämna honom i stallet när jag släpper ut hästarna utan att han står och vrålskäller, och när vi är på hästtävlingar kan han acceptera att bilar kör förbi, kommer, lämnar osv utan att man behöver jaga dem. Ett mycket litet steg för mänskligheten men ett JÄTTEKLIV för Slyngeln. :)
 
Tiden går och Slyngeln har i dagarna blivit 11 månader, ser ut som en vuxen hund (lika hög som sin pappa men än så länge slankare) och kan väl knappast kallas valp längre! Tror att värsta slyngelåldern faktiskt lugnat ner sig, det går att ha helt sansade promenader numera utan tokryck i kopplet och galna fågeljakter :D Ensamhet och bilar är fortfarande svårast, men det går numera att lämna honom i stallet när jag släpper ut hästarna utan att han står och vrålskäller, och när vi är på hästtävlingar kan han acceptera att bilar kör förbi, kommer, lämnar osv utan att man behöver jaga dem. Ett mycket litet steg för mänskligheten men ett JÄTTEKLIV för Slyngeln. :)
Men så härligt! Duktig kille!
 
Hm. Får jag ställa en fråga?
Hur mycket kan hundar vobbla/vicka i ryggen i traven utan att det är något fel? Jag har sett hundar där ryggen ormar sig och alltid tyckt att det ser så osunt ut. Tänker genast på något fel med patella eller höft?
Min DS har travat väldigt jämt, som en häst i rörelsemönstret, men tog mest ena galoppen som liten valp. Nu galopperar han i båda galoppera men har börjat vicka/orma på ryggen I traven. Han kan ha tappat musker, av känd anledning har det mest blivit korta promenader senate veckorna. Innan var han mycket lös på skogsvägen, med på ridturer och så. Han verkar inte smärtpåverkad i vardagen.
Det är min första hund och det är så mycket man inte vet.
Så jobbigt. Van vid hästarna där man i alla fall känner att man har lite koll...
Oroar mig för allt nu... Allt ligger liksom i mitt knä...
 
Men så härligt! Duktig kille!
Ja, känns som om vi långsamt är på väg åt rätt håll. Han är och har hela tiden varit en supertrevlig gårdshund - bra med hästarna, gillar att vara med när vi fixar på gården o i stallet och är påtagligt nöjd när han får vara ute och ha koll på ”sitt revir” (dvs gårdsplanen och trädgården) - men vill ju gärna att de där andra sakerna funkar också! 😊
 
Snart 11 månader, och snart klar med första löpen.

BD6FD9B3-6220-474A-A064-CC2348D7ADBD.jpeg


Men asså, jag måste få ragea lite över folk som inte har koll på sina lösa hundar. Idag blev vi IGEN utskällda av nån liten pälsig sak (ja, jag är dålig på rasgrupp 9: orna..) som stod i B’s fejs och gormade medan matten kommer knatandes långt bort ifrån. Jag häpnar lite varje gång, ba ”Jahaja, men då står jag väl här med min ROTTWEILER, medan du masar dig hit”.

Vanlig kommentar: ”Han är såå snäll”.
Oookej, men det kanske inte min hund är? :confused: Plus att din hund verkligen inte skickar ut fan-va-snäll-jag-är-signaler just nu.
 
Hm. Får jag ställa en fråga?
Hur mycket kan hundar vobbla/vicka i ryggen i traven utan att det är något fel? Jag har sett hundar där ryggen ormar sig och alltid tyckt att det ser så osunt ut. Tänker genast på något fel med patella eller höft?
Min DS har travat väldigt jämt, som en häst i rörelsemönstret, men tog mest ena galoppen som liten valp. Nu galopperar han i båda galoppera men har börjat vicka/orma på ryggen I traven. Han kan ha tappat musker, av känd anledning har det mest blivit korta promenader senate veckorna. Innan var han mycket lös på skogsvägen, med på ridturer och så. Han verkar inte smärtpåverkad i vardagen.
Det är min första hund och det är så mycket man inte vet.
Så jobbigt. Van vid hästarna där man i alla fall känner att man har lite koll...
Oroar mig för allt nu... Allt ligger liksom i mitt knä...
Menar du att hunden går i passgång?
Det är oftast ingen fara. Vissa hundar föredrar helt enkelt att passa än att trava.
Däremot om en hund aldrig gjort det innan men plötsligt börjar med det kan det tyda på sjukdom/smärta och bör kollas upp.
 
Menar du att hunden går i passgång?
Det är oftast ingen fara. Vissa hundar föredrar helt enkelt att passa än att trava.
Däremot om en hund aldrig gjort det innan men plötsligt börjar med det kan det tyda på sjukdom/smärta och bör kollas upp.
Tack så himla mycket för svar!
Ja, han passar såklart 🙈! Nu när du säger det, så har jag sett det några gånger tidigare och noterat att han passar och sedan har han travat rent igen. Ha, då är det det hade andra hundarna jag sett har gjort också, men jag har kollat på ryggen och inte på fotförflyttningen....
Han ska ju vaccineras om två månader, så om han inte visar några tecken på smärta i övrigt kan jag kanske avvakta tills dess då... Kanske har blivit lite mer frekvent nu för att det bara blivit kortare koppelpromenader och inget lösspring?
 
Tack så himla mycket för svar!
Ja, han passar såklart 🙈! Nu när du säger det, så har jag sett det några gånger tidigare och noterat att han passar och sedan har han travat rent igen. Ha, då är det det hade andra hundarna jag sett har gjort också, men jag har kollat på ryggen och inte på fotförflyttningen....
Han ska ju vaccineras om två månader, så om han inte visar några tecken på smärta i övrigt kan jag kanske avvakta tills dess då... Kanske har blivit lite mer frekvent nu för att det bara blivit kortare koppelpromenader och inget lösspring?
Vår hund går också i pass (”grisepass” säger jag som islandshästryttare) under koppelpromenader. Han gör det när vi går för fort för skritt och för långsamt för trav 😊
 
Vår hund går också i pass (”grisepass” säger jag som islandshästryttare) under koppelpromenader. Han gör det när vi går för fort för skritt och för långsamt för trav 😊
Skönt att höra.
När jag tänker efter så har han blivit mer dragig också iom att han plötsligt fått gått ut med många olika personer som varit här och stöttat. Det kan säkert ha med det att göra, tänker jag. Tidigare var han mer "självbärig" för att använda ännu en hästterm, och travade kanske lättare därav...
 
8,5 månad och nu börjar det hända lite grejer!
Vi börjar verkligen komma på rätt köl med frökens reaktiva beteenden, känns så otroligt gött. Imorgon är det dags att få bitas lite igen och vi ska börja träna lydnad och spår med en ny grupp. Nån kurs har vi inte hittat än men träning ihop med andra hundar kommer vi ändå få mycket av, så jag kan invänta en bra kurs i lugn och ro.
Lite djävulskap har hon också hunnit med, just nu är hon inne på att försöka skälla sig till uppmärksamhet :meh: Har fått be om ursäkt till grannarna, ingen som har klagat men tänker att det måste ändå höras, så hoppas de har lite överseende när de vet att jag själv redan tänker på det. Att säga åt henne ger henne bara vatten på kvarnen så försöker ignorera henne i allra största mån när hon gör det, till slut slutar hon ju ändå.

På bild ser vi en hund som fått kommandot "sitt" men som pekade finger åt mig, hoppade upp på bänken och la sig som den primadonna hon är 🙃


287628952_1378058742699024_4512613599509896472_n.jpg
 
Jag kände mig modig efter gårdagens träning på klubben så har anmält oss till startklass lite så där spontant. MH och BH-prov vi anmält oss till är inte förräns i höst så jag tog och anmälde oss för att ha något mål att jobba på utöver all vardagslydnad. Apporten sitter inte alls idag så hoppas vi inte skämmer ut oss allt för mycket på tävlingsdagen :D

Det känns som att starklass ändå är ganska så förlåtande och lättsamt, eller?

Mål är att ha ett mål, våga, träna på att åka på tävling, hitta saker att jobba vidare på och ha kul!
 
Det känns som att starklass ändå är ganska så förlåtande och lättsamt, eller?

Tävlingslydnad blir så förlåtande och lättsamt som man gör det. :) Bedömningarna är ju lika "hårda" som i övriga klasser, men är målet bara att starta en tävling så spelar ju inte bedömningen någon större roll. Se till att ni har roligt på banan och glöm inte att belöna hunden mellan momenten!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 378
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 241
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 251
Senast: ii-ssa
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp