Valp 2021 - del 2

Igår var det ett år sedan vi åkte alla mil för att hämta hem Tistla, helt otroligt att det redan har gått ett år.. 🥰 Nu är det snart dags för röntgen här också, MH i september och vi flyttar till hus med stor inhägnad trädgård om en dryg månad.. Det kommer bli så bra för alla, inte minst för fröken! 🥳
20220621_124018.jpg
 
Frökens hälta är borta! Hon måste ha sträckt sig eller något sånt, två veckors koppelpromenader gjorde susen.

Något som också är borta är hennes vilja att göra rätt 🤪 Herregud så nonchalant hon kan vara. Jag har enormt mycket jobb framför mig och massor kvar att lära. Min lilla dam är ingen enkel hund, hon är en väldigt bra hund men absolut inte enkel för en nybörjare som jag ändå är. Men samtidigt känner jag ett jävlar anamma och tror att jag har hittat rätt personer att få hjälp och stöd från.
On the bright side så gick skyddsträningen riktigt bra idag, hon är riktigt fin där. Men nu måste jag hitta ett sätt att styra upp henne ordentligt innan hon får gasas mer 😅 Min lilla skitvalp, vi ska allt jobba ihop oss till ett bra team!
 
20220711_195807.jpg
lille Leffe har varit och gått viltspår ikväll. Han var jätteduktig 🤩 gick klockrent.

Däremot så var han en riktig plåga när vi inte gick spår. Han blir så hysterisk när han sitter i koppel och ser andra hundar. Lös går jättebra men helt hopplös när koppel är på. Han ska bara fram till dom.
 
Idag var avslutningen på vår rallylydnads kurs för nybörjare och vi fick prova på att gå en bana på 12 skyltar. Vi fick fuska med godis som belöning och våra minus är sträckt koppel och mina fötter. Båda två är bara mitt fel som inte kan det där med kroppskontroll och koordination :o:angel:. MenHexa är en riktig stjärna och försöker alltid sitt bästa. Även när matte är förvirrad :heart.

Så nu ska vi väl någon gång våga oss ut och tävla rallylydnad och sen även efter ett doftprov, tävla i nosework.

Har dock en sak jag måste träna bort på Hexa som jag dumt nog lärt henne. Att godis i handen betyder jobba.. Men det går nog fort :).

Kunde tyvärr inte ta bort ljudet på videon. Videon är från ett tidigare träningstillfälle :)

 
19EC892C-E8FD-4D19-8B20-60137E7A43C5.jpeg

Igår fyllde världens bästa Pebbles ett år!
Tänk att den där lilla vilden som kom in i våra liv med buller och bång blivit en sådan vuxen och duktig, nåja inte helt färdig än kanske🙄, tjej! 😍
Hon är så himla rolig som alltid kör 200%. Hon är så vansinnigt smart och snabb som en reptil. På gott och ont!
Grattis älskade vilde, som numer är mer tam än vild med både sin syster och oss! ❤️
 
Visa bifogad fil 95164
Igår fyllde världens bästa Pebbles ett år!
Tänk att den där lilla vilden som kom in i våra liv med buller och bång blivit en sådan vuxen och duktig, nåja inte helt färdig än kanske🙄, tjej! 😍
Hon är så himla rolig som alltid kör 200%. Hon är så vansinnigt smart och snabb som en reptil. På gott och ont!
Grattis älskade vilde, som numer är mer tam än vild med både sin syster och oss! ❤️
Blir så glad när jag läser om dina damer :love:
Är du säker på att det är samma ras som min truliga inverterade klumpeduns? :rofl:
Han är min och vi lever tillsammans. Han har en stor plats i mitt liv, men nog vore det fint om han sökte kroppskontakt och inte bet så förfärligt vid pälsvård :D:D
 
Blir så glad när jag läser om dina damer :love:
Är du säker på att det är samma ras som min truliga inverterade klumpeduns? :rofl:
Han är min och vi lever tillsammans. Han har en stor plats i mitt liv, men nog vore det fint om han sökte kroppskontakt och inte bet så förfärligt vid pälsvård :D:D
Vad fint sagt, tack! ❤️ De ger så otroligt mycket glädje och kärlek! Man skrattar så man kiknar åt de där dårarna. 😍
Även om Peb kanske också gett mig en stressnivå på 3000% när hon var sjuk så länge ihop med sin ADHD-personlighet typ. 😅
Lille Torsten berör mig också! Han går in i hjärtat på ngt vis. ❤️
Men jag håller med om att han inte är så lik någon av de hundar jag haft. 😅
 
Hundklubben mailade ut om enstaka platser på vissa av höstens kurser, så nu är jag och Tilda anmälda till en kort kurs (ett par timmar vid ett tillfälle), avslappning och beröring 😊 så september och oktober blir det fullt upp 😂
V 36-41 är det nosework 1 gång I veckan på tisdagar
V 36 söndag avslappning och beröring
V 37 lördag nossafari
V 40 lördag viltspår prova på

Allt på en gång typ 🙈
 
Idag blir Izzy ett år, helt galet vad fort tiden går! :heart
Det är verkligen spännande med en tik, trodde inte det skulle vara sån stor skillnad mellan hane och tik men så klart, vissa skillnader är väl säkert mer pga personligheten. Träningsmässig upplever jag ingen skillnad utan det är mer i vardagen. Det svåraste att vänja sig med är att hon aldrig kissar, kvällskissa är oftast helt uteslutet, hon kissar vid promenaden mellan 18-19- sen ska det mycket till att hon kissar igen innan morgonen. Säger jag åt henne att kissa brukar hon mest titta på mig som att jag är helt dum i huvudet för hon är ju inte nödig. :rofl::heart
294370507_5594436993939826_127364871902292693_n.jpg
 
Idag blir Izzy ett år, helt galet vad fort tiden går! :heart
Det är verkligen spännande med en tik, trodde inte det skulle vara sån stor skillnad mellan hane och tik men så klart, vissa skillnader är väl säkert mer pga personligheten. Träningsmässig upplever jag ingen skillnad utan det är mer i vardagen. Det svåraste att vänja sig med är att hon aldrig kissar, kvällskissa är oftast helt uteslutet, hon kissar vid promenaden mellan 18-19- sen ska det mycket till att hon kissar igen innan morgonen. Säger jag åt henne att kissa brukar hon mest titta på mig som att jag är helt dum i huvudet för hon är ju inte nödig. :rofl::heart
Jag reagerade på samma sak, fast tvärtom, när jag passade en hanhund över en helg. Den skulle ju skvätta på varenda buske och grästuva när vi var ute och promenerade. Min tik går med nosen i backen och följer med på vad som hänt före oss på stigen men hanhunden hade inte tid till annat än att markeringspissa.
 
Jag reagerade på samma sak, fast tvärtom, när jag passade en hanhund över en helg. Den skulle ju skvätta på varenda buske och grästuva när vi var ute och promenerade. Min tik går med nosen i backen och följer med på vad som hänt före oss på stigen men hanhunden hade inte tid till annat än att markeringspissa.

Det är väl en träningssak också tänker jag. Min hane skvätte ytterst lite, han fick göra det i början av promenaden, sen var det fokus på promenad.
 
Essa (KLM) blev idag tillräckligt motiverad för att bada. Innan har hon bara gått i till max magen. Har det varit varma dagar har vi lyft i henne och hon har haft lite halvpanik. Gillar helt enkelt inte att bada. Hon älskar sin husse högt, men går han i sjön så står hon och trampar vid vattenbrynet och väntar tills han kommer in.

Idag var vi vid omboöar. Vid vättern vid karlsborg. Där är det klippbad och finns många småöar med små mellanrum.

Släppte Essa lös på en liten ö. Efter 5 min hör jag sonen ropa ”Essa Essa nej nej!!!!!”.
Sen kommer Essa simmandes i full fart efter en and. Sambon visslar när hon simmar förbi oss. Men inget gehör. Hon hade full fokus. Vår vän tnkte snabbt och tar linan och kastar sig i och simmar ifatt henne och tar henne.

Sen när vi kommit hem till svärföräldrarna som bor vid vattnet simmar det förbi ett gäng änder igen. Essa springer fram och tillbaka på bryggan innan hon går ner på hundrampen (finns ingen strandremsa att gå ner i vattnet på) och kastar sig ut. Och drar iväg. Ingen tanke på att vända. Sambon får kasta sig på sup brädan och hämta upp henne.

Summa sumarum. Nej hon riskerar inte att ta någon and. Ni kan vara lugna. Hon var snabb i vattnet, men de var snabbare.
Och sambon är glad för hennes jaktlust.

För en vecka sen var han i ett vilsavinshängn med henne. Han var inte jätte imponerad av henne. Men det är ju lite så det varit hittills. Hon är lite skeptisk i början innan hon fattat vad hon ska göra.
Än så länge är det väl hare och änder som är roligast att jaga. Just det som sambon inte jagar :D
 
Då har vi varit på röntgen, och naturligtvis kommer jag ägna ohemult mycket tid åt att plåga mig själv genom försöka tolka plåtar helt utan nödvändig kunskap 🙄 i väntan på SKK’s besked. Jobbiiiigt!

Passade på att vaccinera och ta lite tandsten också. B fick i alla fall beröm för att vara fin i kroppen, och att hon har ett väldigt feminint uttryck.
 

Bifogade filer

  • A74148BB-A82B-4354-B580-64201F36A985.jpeg
    A74148BB-A82B-4354-B580-64201F36A985.jpeg
    298,1 KB · Visningar: 78
Då har vi varit på röntgen, och naturligtvis kommer jag ägna ohemult mycket tid åt att plåga mig själv genom försöka tolka plåtar helt utan nödvändig kunskap 🙄 i väntan på SKK’s besked. Jobbiiiigt!

Passade på att vaccinera och ta lite tandsten också. B fick i alla fall beröm för att vara fin i kroppen, och att hon har ett väldigt feminint uttryck.
klippa klorna också kanske? Är väl en klassiker att passa på med när en Rottweiler ändå är sövd
 
Lillen, nu 9 månader. Skrotat runt ett tag pga semester, men har haft roligt med hundkompisar och njutit av att vi haft besök. Älskar barn och det är bara att hålla tummarna för att det håller i sig då det verkar vankas ny vintervalp (men i mer mänsklig form). Hängde med på sitt första downhillpass härom dagen och följde cyklarna fint, potential finns helt klart för att detta ska bli en riktig "traildog".
 

Bifogade filer

  • 20220723_164612.jpg
    20220723_164612.jpg
    133,4 KB · Visningar: 43

Liknande trådar

Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
385
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 516
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 467
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 332
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp