Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sålt hund till en person som hörde av sig via ombud och hade stödperson med sig när de tittade på hunden, pga sociala svårigheter. Det är ju inte en anställningsintervju för servicepersonal, utan att du kan erbjuda ett gott hundhem som är det viktiga!

Så mitt råd är, be en kompis ringa eller sätt er tillsammans och författa ett mail, och var öppen med att du är blyg.
Tack @Migo :heart
Grejen är den att jag har pratat med henne. Och jag tror inte att det skulle vara problem att ses. Känns bara så hemskt att ta kontakt igen och fråga. Förklarade även när vi pratade att jag var väldigt blyg. Dock så var hon väldigt lätt att prata med så det gick bra.
Har bett om hjälp när jag skickade mail till kennlarna men det var ingen som ville hjälpa mej med det. För dom visste inte heller vad jag skulle skriva.
 
Tack @Migo :heart
Grejen är den att jag har pratat med henne. Och jag tror inte att det skulle vara problem att ses. Känns bara så hemskt att ta kontakt igen och fråga. Förklarade även när vi pratade att jag var väldigt blyg. Dock så var hon väldigt lätt att prata med så det gick bra.
Har bett om hjälp när jag skickade mail till kennlarna men det var ingen som ville hjälpa mej med det. För dom visste inte heller vad jag skulle skriva.
Om du vill så kan jag hjälpa dig att skriva mail till kennlar. Är ju inte uppfödare själv men har många uppfödarbekantingar och van vid att ta kontakt med okända, så kanske kan flika in något bra iaf. Vore synd om din blyghet hindrar dig från att få en riktigt bra hund!
 
Om du vill så kan jag hjälpa dig att skriva mail till kennlar. Är ju inte uppfödare själv men har många uppfödarbekantingar och van vid att ta kontakt med okända, så kanske kan flika in något bra iaf. Vore synd om din blyghet hindrar dig från att få en riktigt bra hund!
Tack :heart jag har lyckats få iväg ett gäng mail. Tyvärr så hade dom flesta inga valpar just nu eller så hade dom precis haft. Men jag följer några och står på väntelista på en och har/hade kontakt med en.
 
Tack :heart jag har lyckats få iväg ett gäng mail. Tyvärr så hade dom flesta inga valpar just nu eller så hade dom precis haft. Men jag följer några och står på väntelista på en och har/hade kontakt med en.
Hoppas det löser sig och att rätt valp dyker upp så småningom! Själv börjar jag bli sugen på liten hund, igen. Hade det inte varit för att allt smått har så opraktisk päls hade det hela varit lättare (jag vill inte ha en hund som drar in mer smuts än vad mina salukis gör) :cautious:
 
Hoppas det löser sig och att rätt valp dyker upp så småningom! Själv börjar jag bli sugen på liten hund, igen. Hade det inte varit för att allt smått har så opraktisk päls hade det hela varit lättare (jag vill inte ha en hund som drar in mer smuts än vad mina salukis gör) :cautious:
Ja jag får väl gå och grunna lite så kanske jag kan knåpa ihop ett meddelande. Annars får jag väl ha is i magen och vänta. Det var lång kö när jag fick kontakt med den uppfödaren i april-maj nån gång. Men jag hoppas det kan ha minskat lite nu. Nu när folk börjar åka utomlands igen och kanske inte jobbar hemifrån lika mycket. Annars får jag väl stå kvar på listan tills nästa år. Om det inte dyker upp nått
 
IMG_20210704_220352_187~2.jpg

Han börjar se så stor ut nu, min lilla valp! Imorgon är det valpkurs igen, spännande att se hur tokig han kommer vara den här gången :D

Dagens tips från Tilja: ät inte humlor. De må se goda och spännande ut, men...

Visa bifogad fil 73394
Nej men stackars liten :heart Tilja är inte ensam om att ha råkat ut för stickiga insekter - Tengil blev idag stucken på flanken av ett bi. Ont gjorde det!
 
Idag har vi mest busat i trädgården och inne ihop med sova i soffan. Men vi klippte fothår och klor på framtassarna idag för första gången. Ville dela upp det lite så lillskit inte skulle få för mkt myror i brallan. Det gick fint! Har köpt minsta strl på människo-nagelklippare som är utmärkt till pytteklorna. 😍
Hon har ju så liten mun och har velat ha annat material att bita i än gummi-pipleksak. Men idag fick jag igång henne med den. Och hon kunde med sin pyttemun pipa den själv. Det var ju tydligen så kul att hon drabbades av räk-rally och drog runt som en galen 🦐. 😍😂
När man är ballast i stan med sitt byte:
D2E507FE-13D6-4488-AA90-EB4D8D2F5DC2.jpeg
 
Visa bifogad fil 73440
Han börjar se så stor ut nu, min lilla valp! Imorgon är det valpkurs igen, spännande att se hur tokig han kommer vara den här gången :D


Nej men stackars liten :heart Tilja är inte ensam om att ha råkat ut för stickiga insekter - Tengil blev idag stucken på flanken av ett bi. Ont gjorde det!
Aj, stackarn! Bin verkar tusen gånger värre. "Tur" ändå att det var flanken och inte nyllet!

Här har vi fått tillbaka nästan normal snok igen. Lite snusprilla på ena sidan bara.

20210711_190540.jpg
 
Har fått ett mail från den kenneln jag står på väntelistan hos. Det är parat och ska förhoppningsvis bli valpar i början på september. Men sist vi hördes vid så var det lång kö. Hoppas att den har minskat kraftigt.

Har även haft kontakt med en annan uppfödare och hon har valpar nu. Dock inte så gamla än. Men jag vågar inte höra av mej för att fråga om alla är tingade. Det där med att skriva eller ringa till nån och fråga är så svårt. Vågar ju knappt fråga familj och vänner. Och en person som jag dessutom inte känner och dessutom måste skriva eller ringa. Usch jag vet inte vart jag ska ta vägen alltså
Känner igen mig i detta. Jag tycker det är apsvårt att kontakta folk. När jag fick höra talas om Tiljas kull via en kollega så tänkte jag bort det helt för det var verkligen min drömkull och det kändes som valparna var way out of my league.
Men jag hade sån tur att kollegan snackade upp mig och jag kunde höra av mig via mail. Sen ringde uppfödaren mig efter att vi hade kommit överens om det.

Och nu har jag min lilla drömvalp. Så det KAN gå, även om det känns helt orimligt. Heja dig!
 
Igår föddes det valpar nere i Tjeckien - totalt sju valpar, varav en harlekinfärgad hane och han ska alltså bli vår! Nu hoppas jag allting går som det ska framöver...

Kommer att bli en lång väntan till slutet på oktober när vi kan hämta honom. Känns inte riktigt verkligt ännu. :)

215097207_335830674792804_6798454480241473848_n.jpg
 
Lilla stjärna till hund som helt självklart går på smala spångar över brusande och forsande vatten (vi bor precis bredvid en kraftstation), uppför smala gallertrappor och ner igen, leker i konstiga miljöer och på konstiga underlag med samma intensitet. Så enkel och självklar med allt. :heart
 
WipeOut49_12_2021_084922.289000.jpg

Idag var det valpkurs! Vi var sex hundar totalt, fyra valpar och instruktörens två vuxna hundar. Tengil blev lite utskälld av den valp som satt till vänster om honom, och instruktörens hundar (som satt till höger om honom) var väldigt pipiga och gnälliga, men Tengil själv var faktiskt tyst nästan jämt :)

Vi gjorde lite enkla kontaktövningar och lite omvänt lockande, men fokuset var inte riktigt närvarande idag hos lille Tengil :laugh: Han snodde en leksak ur fickan på mig, gick iväg med vattenskålen som om den vore en leksak, studsade som en liten känguru, kutade runt mig så att kopplet blev jättekort, hittade lite skumgummiskräp att leka med mitt i en övning... :o Inte läge att förvänta sig någon prestation just idag! Humöret på topp, så bara att skratta :D:heart Nåja, den viktigaste träningen, den träning som jag går dit för, sker ju genom att bara vara där :)

Trots bristande fokus tycker jag att han kändes bättre idag än förra gången, han var inte alls lika låst på de andra människorna och hundarna idag och det känns skönt! Han ville mest busa runt och leka och flamsa, men med hjälp av en tuggpinne kunde han ligga ner korta stunder då och då :D Efter att han kastat runt tuggisen en massa först, såklart... :laugh:

Nu sover han gott!
 
Å så himla kul att det är tre collievalpar i tråden! :love: Så underbar hon är, den där kommer ni ha kul med!
Ja, själv är jag ju helt såld på rasen! En bra collie är en fantastisk hund, och eftersom jag är rätt collienördig så vet jag varifrån de andra två vapparna kommer, och de lär bli mentalt bra och arbetsvilliga hundar bägge två (ja, alla tre, med min då :D)

Lite lustigt att alla tre är tricolor också, det verkar vara ett tricolor-år! I nästan alla kombinationer nu under våren har majoriteten eller till och med alla valparna blivit trefärgade, trots att ena föräldern är exempelvis sobel. Båda min valps föräldrar är sobla (pappan är skuggad), men det föddes ändå två trefärgade i kullen på 9.
Visst är det roligt att alla tre är trefärgade! I Tistlas kull var det ju bara en sobel av nio valpar, resten trefärgade..

Visa bifogad fil 73523
Idag var det valpkurs! Vi var sex hundar totalt, fyra valpar och instruktörens två vuxna hundar. Tengil blev lite utskälld av den valp som satt till vänster om honom, och instruktörens hundar (som satt till höger om honom) var väldigt pipiga och gnälliga, men Tengil själv var faktiskt tyst nästan jämt :)

Vi gjorde lite enkla kontaktövningar och lite omvänt lockande, men fokuset var inte riktigt närvarande idag hos lille Tengil :laugh: Han snodde en leksak ur fickan på mig, gick iväg med vattenskålen som om den vore en leksak, studsade som en liten känguru, kutade runt mig så att kopplet blev jättekort, hittade lite skumgummiskräp att leka med mitt i en övning... :o Inte läge att förvänta sig någon prestation just idag! Humöret på topp, så bara att skratta :D:heart Nåja, den viktigaste träningen, den träning som jag går dit för, sker ju genom att bara vara där :)

Trots bristande fokus tycker jag att han kändes bättre idag än förra gången, han var inte alls lika låst på de andra människorna och hundarna idag och det känns skönt! Han ville mest busa runt och leka och flamsa, men med hjälp av en tuggpinne kunde han ligga ner korta stunder då och då :D Efter att han kastat runt tuggisen en massa först, såklart... :laugh:

Nu sover han gott!
Åh härligt! Han är ju så söt! Tycker att han har en fin könsprägel, syns att han är hane.. Roligt att ni fick en bättre känsla idag! Jag måste hitta en valpkurs till i höst känner jag, tycker att det är lite skralt utbud här nere i skåne just nu.. :meh:

Det var ju lite av en lycklig slump att vi fick köpa Tistla, hade haft koll på kullen ett tag innan de föddes men tänkte att det inte var lönt att ens höra av sig.. Sen av ett lyckligt tillfälle upptäckte jag att uppfödaren hade lagt ut på sin privata sida (hej stalker) att hon hade fått ett återbud på en kh tik.. Tänkte att ingen minns en fegis, skrev ett mail, vi pratades vid några dagar senare och lyckan var gjord.. Helt otroligt egentligen, min fina lilla tjej..! :heart

Hon är grymt rolig och så busig! Tror snarare att det är en känguru/pirayahybrid som vi har fått hem.. :grin: Nyfiken på allt, rätt självständig och busig till tusen. Hon älskar barnen, framförallt vår 9 månaders, hon vill så gärna brottas och bita lite på honom men är så lekfull så att det är lätt att avleda henne.. :up:
Idag var vi på stranden och hon var helvild, sprang i vassen som en liten raptor, grävde i sanden och kände lite på vattnet.. Hon har sovit massor sedan vi kom hem men inte konstigt så som hon rände runt!

20210712_200928.jpg
 
Visst är det roligt att alla tre är trefärgade! I Tistlas kull var det ju bara en sobel av nio valpar, resten trefärgade..


Åh härligt! Han är ju så söt! Tycker att han har en fin könsprägel, syns att han är hane.. Roligt att ni fick en bättre känsla idag! Jag måste hitta en valpkurs till i höst känner jag, tycker att det är lite skralt utbud här nere i skåne just nu.. :meh:

Det var ju lite av en lycklig slump att vi fick köpa Tistla, hade haft koll på kullen ett tag innan de föddes men tänkte att det inte var lönt att ens höra av sig.. Sen av ett lyckligt tillfälle upptäckte jag att uppfödaren hade lagt ut på sin privata sida (hej stalker) att hon hade fått ett återbud på en kh tik.. Tänkte att ingen minns en fegis, skrev ett mail, vi pratades vid några dagar senare och lyckan var gjord.. Helt otroligt egentligen, min fina lilla tjej..! :heart

Hon är grymt rolig och så busig! Tror snarare att det är en känguru/pirayahybrid som vi har fått hem.. :grin: Nyfiken på allt, rätt självständig och busig till tusen. Hon älskar barnen, framförallt vår 9 månaders, hon vill så gärna brottas och bita lite på honom men är så lekfull så att det är lätt att avleda henne.. :up:
Idag var vi på stranden och hon var helvild, sprang i vassen som en liten raptor, grävde i sanden och kände lite på vattnet.. Hon har sovit massor sedan vi kom hem men inte konstigt så som hon rände runt!

Visa bifogad fil 73526
Åh, fina Tistla :love: Hoppas att ni hittar en bra valpkurs, jag har sett att flera ställen lägger ut extra valpkurser eftersom att det är hög efterfrågan i år så kanske blir det bättre utbud framöver :) Känguru/piraya känns verkligen igen, kan det vara ett släktdrag tro? :laugh: Hon låter som en rolig tjej, vilken tur att ni fick henne :heart
 
Igår var ILY på besök på vårt lager igen. Hon fick knata runt lite fritt och undersöka allt. Först med sällskap och sedan vågade hon gå iväg själv. Vi lunchade på uteservering vid en väg. Så hon fick kika på bilar, bussar, motorcyklar i mängder. Vi har gått lite i koppel då med. Trött valp efter det.
Idag skojade vi med vatten i duschen efter att jag duschat. Jag vill att vatten ska bli kul och inte ngt äckligt. Hon fick jaga vattenstrålen och dricka/bita den. Det var hur kul som helst. Hon drabbades av pappirally och burande runt blöt i hela badrummet mellan varven. Sen fick matte torka badrum. 😅

Vaktbefäl på lagret:

C7F0073D-0F43-4B78-AA96-DEEE4B2377C2.jpeg
 
A1130DBB-2D9B-48EF-AFF9-46918E10ED6E.jpeg

Det är inte lätt att vara den här tjejen. Ena dagen upp och andra ner. Nu har hon varit uppe i hög stress 3 dagar i rad utomhus. Svårt att få ro, är otroligt reaktiv på promenader och går och spontanskäller hemma. Vi hade vår andra träff med vår beteendevetare igår och jobbade med motbetingning och har fått i läxa att bara fortsätta jobba med det just nu för att få ner henne sa hon blir mer mottaglig för annan träning.

Fick veta ganska så tidigt att ett kullsyskon blev tillbaka lämnad till uppfödaren av en köpare då hon tydligen varit likadan som min fast ännu mer reaktiv. Det är så kämpigt och det gör så ont i mig att se min unga valp gå upp i så hög stress. Vi kämpar på med träning och hjälp. I morgon ska vi till veterinären för att göra en hälsokontroll utifall att de ser något som vi inte ser. Jag hoppas era valpar har en lugnare start i livet ❤️

När hon väl är lugn är hon helt fantastisk. Verkligen min dröm-vovve. Vi går på äventyr bort där det inte finns andra hundar eller jobbiga saker. Bada och aport är favoriten. Leksaker är det bästa som finns och bjuder alltid in till lek och kontakt. Vår beteendevetare tyckte vi skulle testa anmäla oss till noseworkkurs i höst när vi förhoppningsvis lyckas med motbetingningen och kanske vallning så småningom. Saker som jag inte alls har varit inne på från början att träna, men om hon tycker det är kul och det är bra för henne så är jag beredd att lägga mina ägg i den korgen.
 
Visa bifogad fil 73624
Det är inte lätt att vara den här tjejen. Ena dagen upp och andra ner. Nu har hon varit uppe i hög stress 3 dagar i rad utomhus. Svårt att få ro, är otroligt reaktiv på promenader och går och spontanskäller hemma. Vi hade vår andra träff med vår beteendevetare igår och jobbade med motbetingning och har fått i läxa att bara fortsätta jobba med det just nu för att få ner henne sa hon blir mer mottaglig för annan träning.

Fick veta ganska så tidigt att ett kullsyskon blev tillbaka lämnad till uppfödaren av en köpare då hon tydligen varit likadan som min fast ännu mer reaktiv. Det är så kämpigt och det gör så ont i mig att se min unga valp gå upp i så hög stress. Vi kämpar på med träning och hjälp. I morgon ska vi till veterinären för att göra en hälsokontroll utifall att de ser något som vi inte ser. Jag hoppas era valpar har en lugnare start i livet ❤️

När hon väl är lugn är hon helt fantastisk. Verkligen min dröm-vovve. Vi går på äventyr bort där det inte finns andra hundar eller jobbiga saker. Bada och aport är favoriten. Leksaker är det bästa som finns och bjuder alltid in till lek och kontakt. Vår beteendevetare tyckte vi skulle testa anmäla oss till noseworkkurs i höst när vi förhoppningsvis lyckas med motbetingningen och kanske vallning så småningom. Saker som jag inte alls har varit inne på från början att träna, men om hon tycker det är kul och det är bra för henne så är jag beredd att lägga mina ägg i den korgen.
Jag beklagar att ni har en ruff start ❤ Vill bara säga att vallning öht inte är något att göra för att aktivera en hund, och absolut inte med en ras som i 50 år avlats för helt annat arbete. På den tiden schäfern var vallhund så var den linjevallare, ett levande staket, den jobbade aldrig med att flytta och kommunicera med får. Att använda får som stimulansleksaker åt hundar som inte aktivt avlas för god djurhantering är inte okej!
 
Jag beklagar att ni har en ruff start ❤ Vill bara säga att vallning öht inte är något att göra för att aktivera en hund, och absolut inte med en ras som i 50 år avlats för helt annat arbete. På den tiden schäfern var vallhund så var den linjevallare, ett levande staket, den jobbade aldrig med att flytta och kommunicera med får. Att använda får som stimulansleksaker åt hundar som inte aktivt avlas för god djurhantering är inte okej!
Tack Migo! Tar åt mig av din kommentar, jag har ju som sagt ingen koll på vallning eller den världen så bra att du upplyser oss okunniga😊 Vi håller oss till spår 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 612
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp