Status
Stängd för vidare inlägg.
Misstänkt urinvägsinfektion hos lill-fisen. Sätter sig kanske var 15e sekund och är uppenbart besvärad. Det kom jättefort, sen hon vaknade nu vid lunch, möjligt att hon kissat lite oftare under morgonen men absolut inte såhär. :( Har tid för blodprov med Lars direkt imorgon bitti, vore ju toppen om hon kunde tas samtidigt...
 
Misstänkt urinvägsinfektion hos lill-fisen. Sätter sig kanske var 15e sekund och är uppenbart besvärad. Det kom jättefort, sen hon vaknade nu vid lunch, möjligt att hon kissat lite oftare under morgonen men absolut inte såhär. :( Har tid för blodprov med Lars direkt imorgon bitti, vore ju toppen om hon kunde tas samtidigt...
Men stackars Britt-Marie. :( hoppas ni får komma in imorgon!
 
En timme?! Asså, den där envisheten kommer ju väl till pass i vissa sammanhang, men i andra sammanhang är den verkligen en nackdel... apa, som sagt!

Ja, bit ihop! Säger en annan som inte heller har nåt tålamod och vill att allt bara ska funka nyss... :o:D Att prova olika rum, olika närhet till de andra hundarna, med ben/utan ben osv tror jag också är smart, då kan du utesluta sånt som inte funkar alls och få en liten arsenal med saker som du tror på och kan jobba vidare med.

Jag har faktiskt aktivt börjat tänka mer och mer på hundens känslor inför både träning och vardagsmoment. Typ, vilken känsla är hunden i nu? Är den känslan optimal för det vi ska göra? Om inte, hur kan jag vända hundens känsla? Mycket sånt pratar de ju om i Bästa starten och jag tycker faktiskt det är väldigt smarta tankar.
Japp, en timme.. Hon är envis som synden. :meh:

Idag fick hon gå två korta spår och sedan simma lite i sjön. Efter det kunde hon ligga ca 45 min i bilen medans vi åt. Bättre än igår :up:

Det där om känslor är så sant, och så bra. Men ibland så svårt så svårt i vardagen kan jag tycka. Enklare när man liksom är i ”träningsmode”. Men det är klokt och något man (läs: jag) borde tänka på och ta hänsyn till oftare..
 
Japp, en timme.. Hon är envis som synden. :meh:

Idag fick hon gå två korta spår och sedan simma lite i sjön. Efter det kunde hon ligga ca 45 min i bilen medans vi åt. Bättre än igår :up:

Det där om känslor är så sant, och så bra. Men ibland så svårt så svårt i vardagen kan jag tycka. Enklare när man liksom är i ”träningsmode”. Men det är klokt och något man (läs: jag) borde tänka på och ta hänsyn till oftare..

Ja, våra egna känslor kring saker och ting tar ju ibland över, speciellt i vardagen då vi liksom tycker att "allt bara ska funka". Som du säger är det enklare att fokusera på hundens känsla i träning för där är hela vårt mindset att det ska vara roligt och lustfyllt för hunden och att det är ett lärande som pågår. Men egentligen är det ju samma sak i vardagen, hundarna gör ju det vi lär dom även där, antingen medvetet eller omedvetet, och de blir bra på vad de gör ofta. Ännu en sanning från Bästa starten. :D
 
Ja, våra egna känslor kring saker och ting tar ju ibland över, speciellt i vardagen då vi liksom tycker att "allt bara ska funka". Som du säger är det enklare att fokusera på hundens känsla i träning för där är hela vårt mindset att det ska vara roligt och lustfyllt för hunden och att det är ett lärande som pågår. Men egentligen är det ju samma sak i vardagen, hundarna gör ju det vi lär dom även där, antingen medvetet eller omedvetet, och de blir bra på vad de gör ofta. Ännu en sanning från Bästa starten. :D
 
Vi har provat rutan ute i skogen :) Så duktig valp!
IMG_20210723_155415.jpg
 
Och bara slappat också :heart
IMG_20210725_181155.jpg


Jag har också anmält henne till en utställning i september, jag som inte alls är någon utställningsmänniska :D Vi har ju dock köpt henne med bibehållen avelsrätt och jag tänker att uppfödaren uppskattar det, plus att det är kul att lära sig nytt och träffa nya människor :)
 
Tengil Tyrann använder återstående valptänder till att tugga hål på lite allt möjligt. Helst ska det vara något som luktar mycket husse/matte, typ sådant vi har haft på oss eller hanterat mycket med händerna. Allra helst ska det dock vara fingrar, som gärna får massera lite runt tänderna. Det hade väl gått an, om han kunde hålla sig från att tugga på fingrarna samtidigt :laugh: Nåja, bitandet växer ju bort i sinom tid :)

Jag har nu bestämt vad vi ska göra efter valpkursen, och det blir inte nosework utan rallylydnad! Jag hittade en rallykurs som passade så bra in i kalendern, med ett uppehåll samma vecka som Bästa Starten-intensiven vi ska gå, så jag kunde inte låta bli att anmäla oss. Jag hoppas att det blir skoj!

IMG_20210725_184756_704~2.jpg

Färsk bild på gullungen :heart
 
Jag fick i alla fall ett positivt svar från uppfödaren, men såklart vill hen prata vidare i telefon, mitt värsta ångestmoment. :arghh:
Nu är jag så orolig och kluven över hur jag ska göra med den biten att jag mår direkt illa. :( Det fanns flera intresserade hen skulle återkoppla med under veckan så det kan gå väldigt, väldigt fort att chansen försvinner. Törs man vara ärlig om att telefonsamtal undviks in i det längsta om det inte gäller liv eller död, eller blir det rathögen direkt?
 
Jag fick i alla fall ett positivt svar från uppfödaren, men såklart vill hen prata vidare i telefon, mitt värsta ångestmoment. :arghh:
Nu är jag så orolig och kluven över hur jag ska göra med den biten att jag mår direkt illa. :( Det fanns flera intresserade hen skulle återkoppla med under veckan så det kan gå väldigt, väldigt fort att chansen försvinner. Törs man vara ärlig om att telefonsamtal undviks in i det längsta om det inte gäller liv eller död, eller blir det rathögen direkt?
Svårt att sia om vad just den uppfödaren anser såklart, men om verkligheten är så att telefonsamtal är en omöjlighet så skulle jag absolut vara ärlig med det. Förhoppningsvis är det en förstående person som inte ratar dig på grund av det, sådana personer finns ju faktiskt :) Blir du ratad så är det ju så och det är väl vad det är - kräver uppfödaren något som inte går att genomföra så finns det ju inte så mycket att göra åt saken.

Vad är alternativet till att vara ärlig om situationen? :)

Önskar dig stort lycka till, jag hoppas att det blir en valp till dig en vacker dag! :heart
 
Tengil Tyrann använder återstående valptänder till att tugga hål på lite allt möjligt. Helst ska det vara något som luktar mycket husse/matte, typ sådant vi har haft på oss eller hanterat mycket med händerna. Allra helst ska det dock vara fingrar, som gärna får massera lite runt tänderna. Det hade väl gått an, om han kunde hålla sig från att tugga på fingrarna samtidigt :laugh: Nåja, bitandet växer ju bort i sinom tid :)

Jag har nu bestämt vad vi ska göra efter valpkursen, och det blir inte nosework utan rallylydnad! Jag hittade en rallykurs som passade så bra in i kalendern, med ett uppehåll samma vecka som Bästa Starten-intensiven vi ska gå, så jag kunde inte låta bli att anmäla oss. Jag hoppas att det blir skoj!

Visa bifogad fil 74270
Färsk bild på gullungen :heart
Så kul med kurs, och alltså, vilka öron! :rofl:
 
Jag fick i alla fall ett positivt svar från uppfödaren, men såklart vill hen prata vidare i telefon, mitt värsta ångestmoment. :arghh:
Nu är jag så orolig och kluven över hur jag ska göra med den biten att jag mår direkt illa. :( Det fanns flera intresserade hen skulle återkoppla med under veckan så det kan gå väldigt, väldigt fort att chansen försvinner. Törs man vara ärlig om att telefonsamtal undviks in i det längsta om det inte gäller liv eller död, eller blir det rathögen direkt?
Risk för rathögen. Antingen provar du att förklara ditt problem, eller så får du stå ut med den ångesten för det kanske kan vara värt det med tanke på vad du får för den så att säga - en efterlängtad hund. Efter det behöver du sannolikt aldrig mer prata med uppfödaren i telefon.
 
Nyss pratat klart med uppfödaren men inte gjorde det mig mycket klokare. Jag nämnde ju att jag har katt när jag mailade och hen undrade då såklart hur jag skulle lösa det om han absolut inte går ihop med hunden. Jag förstår frågan för självklart är hen mån om att valparna hamnar i rätt hem och att det funkar med alla individer i hushållet, men... jag har faktiskt inget bra svar. Katten är inte hundvan och jag känner inga med kattvänliga hundar som skulle kunna hjälpa till att ändra på det, så det känns faktiskt dumt att ens testa. Och sätta hunddrömmen på paus i 10+ år till går jag bara inte med på. Aldrig för sent att ge upp, eller hur? :(
 
Nyss pratat klart med uppfödaren men inte gjorde det mig mycket klokare. Jag nämnde ju att jag har katt när jag mailade och hen undrade då såklart hur jag skulle lösa det om han absolut inte går ihop med hunden. Jag förstår frågan för självklart är hen mån om att valparna hamnar i rätt hem och att det funkar med alla individer i hushållet, men... jag har faktiskt inget bra svar. Katten är inte hundvan och jag känner inga med kattvänliga hundar som skulle kunna hjälpa till att ändra på det, så det känns faktiskt dumt att ens testa. Och sätta hunddrömmen på paus i 10+ år till går jag bara inte med på. Aldrig för sent att ge upp, eller hur? :(

Men alltså, lite beroende på ras såklart (vissa skarpare jakthundsraser är ju otroligt svåra att vänja vid andra djur) men jag skulle faktiskt ta lite för givet att det skulle funka med vuxen katt och valp. Uppfödaren är väl ute efter att inte få igen valpen, antar jag, men samtidigt, det finns ju aldrig några garantier för något, en kan bli sjuk eller få förändrad livssituation. Det enda du kan lova är ju att du verkligen kommer göra allt för att lösa de situationer som eventuellt kan uppstå med valp och katt eller andra saker i livet, och att du inte i första hand kommer omplacera valpen OM det nu skulle bli någon typ av problem utan först försöka hitta en bra lösning.
 
Nyss pratat klart med uppfödaren men inte gjorde det mig mycket klokare. Jag nämnde ju att jag har katt när jag mailade och hen undrade då såklart hur jag skulle lösa det om han absolut inte går ihop med hunden. Jag förstår frågan för självklart är hen mån om att valparna hamnar i rätt hem och att det funkar med alla individer i hushållet, men... jag har faktiskt inget bra svar. Katten är inte hundvan och jag känner inga med kattvänliga hundar som skulle kunna hjälpa till att ändra på det, så det känns faktiskt dumt att ens testa. Och sätta hunddrömmen på paus i 10+ år till går jag bara inte med på. Aldrig för sent att ge upp, eller hur? :(

Jag tänker att största risken för problem är om din katt inte skulle tolerera hunden, jag tror inte att en valp som växer upp med katt kommer ha några problem med att leva tillsammans med en katt.

Har din katt träffat någon hund tidigare? Hur gick det i så fall?

Om du vet att katten fungerar med hundar kan du svara det och att du därför inte tror att det blir några problem men om det skulle bli problem kan du kanske ordna med platser som katten kan vara på där hunden inte kommer åt den. Kanske går det att stänga in dem i olika rum när du ska lämna dom ensamma hemma?

Och hejja att du tog telefonsamtalet, hatar också sånna där samtal som man inte riktigt vet vad dom kommer att handla om eller vad det kommer för frågor så jag kan tänka mig att det krävdes kraft från dig 😊
 
Hoppas att lilla fröken mår bättre snart @Fruentimber ! :heart

Alltså han är så charmig @Valptass ! Älskar hans lilla busiga ansikte med de där parabolerna. :love: Kul med rallylydnadskurs, hoppas att det går bra.

Lilla Tistla är en riktig liten vilding.. Välte ner en temugg häromdagen och försökte äta upp porslinsbitarna! :nailbiting: Allt ska ätas och det driver mig smått galen.. Populärast för tillfället är fimpar och snus, försöker att distrahera med gottis men nja.. Det bästa är att börja tjoa och springa till säkrare marker! 🙄
Hon är otroligt social och älskar alla som går förbi, kan gnälla riktigt bra om hon inte får hälsa.. 🤭
Busfian, tur att hon älskar att leka, då blir hon lite gladare på mig och så kanske vi kommer en bit på vägen.. Cyklar jagar hon dock inte längre och höns är skitskumma.. 😅
IMG_20210726_192548_649.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 417
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 775
Senast: mysboll
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 690
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp