Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det valpkurs igen, och Tengil var verkligen en riktig stjärna! De senaste dagarna verkar det ha börjat hända en del i det lilla huvudet, vilket har inneburit att han varit omväxlande superduktig och fokuserad eller helt lost och inne i en egen bubbla. Det var roligt att han var just superduktig på kursen, för jag var beredd på att han kunde vara mentalt frånvarande :D

Vi är på god väg att forma fram ett fotgående, han gick jättefint och följde med bra i sväng runt kon och klarade av att låta bli frestelsen godis i matskål. (Okej, inte första gången och inte utan mycket pepp och godis från mig men ändå!) Det kändes jättekul, han har tidigare bara velat driva på framåt förbi mig på kursen så det var stora framsteg :)

Under nästan halva tiden fick vi jobba ganska självständigt medan instruktören höll sig i bakgrunden och hjälpte någon valp som behövde extra stöd. Vi varvade fotgåendeträningen (jag körde på båda sidor och slängde in några sättanden också) med stadga i sitt och ligg samt stationsträning på filt/dyna, och det gick huuuuur bra som helst!!! Vi fick sånt härligt flow, kom in i den där bubblan där det bara fanns vi två och resten av världen kunde rasa samman utan att vi skulle märka det :heart Då och då såg jag de andra kursdeltagarna, som satt så snällt och stilla med sina valpar och log åt mig och Tengil där vi tjoade och lekte och körde på i typ en halvtimme :p

Några gånger kom instruktören fram till oss och initierade en "hälsa fint"-övning, som vi hade i läxa sedan förra gången (men varit lite slarviga med att träna på...). Tengil gjorde det jättebra, och avslöjade absolut inte mitt slarv med hemläxan :D

Vid ett tillfälle gick det förbi en kvinna med ett par sällsynt högljudda nycklar som klirrade och rasslade, vilket de andra valparna morrade och skällde på - men Tengil låg stiligt kvar på dynan där jag platsat honom och hade fokus på vår träning :love: (Trots kvinnan med nycklarna och trots skällande, morrande valpar - så bra!)
Svårt att tro att det är samma valp som för några veckor sedan mest flamsade runt, hade svårt att fokusera och helst ville springa fram och leka med alla andra valpar :D

Visa bifogad fil 74329

Det bådar gott inför framtiden, och jag ser verkligen fram emot rallykursen nu :) Bästa lilla busunge, ena dagen imponerar han stort med sitt uppförande och andra dagen drar han ner kläderna på mig så att grannskapet får sig en liten nakenchock (ja, det hände nyss :o:laugh:) :heart
Öronen!! :love: :love:
 
Tack för all pepp kring kattfrågan, det känns fortfarande tomt på lösningar i hjärnkontoret, men det ger sig förhoppningsvis med lite mer tid. Kanske jag bara hade otur och kom i kontakt med en inkompatibel uppfödare, man ska väl ändå känna att man är på någorlunda samma våglängd? Mina nära tycker envist att jag inte får ge upp när jag ändå kommit såhär långt, och att jag ska backa bandet och fundera på någon av de raser som nästan garanterat funkar med andra djur utan knussel, för att maximera chansen att det går bra. Det första som jag kom att tänka på var då labbe, som jag har varit inne på förut, men jag har svårt för det typiska retriever-flamset. :nailbiting: Men bättre att leva med det än ingen hund alls, kanske...?
Det kommer ju inte vara valpen som blir problemet, utan snarare om katten kommer klara valpen.
Min sambos Whippet bodde med katt utan problem. Även jakthundar brukar ju kunna bo med katt så länge de vant sig vid den redan som valp.
Svårare är det med katten. Så jag tycker du ska börja med att kolla om katten fungerar med hund och komma på lösningar för att göra hemmet så katt- och hundvänligt som möjligt. Sedan ta kontakt med uppfödare, för då har du en plan.
Ser inte varför du skulle börja kolla på andra raser. Det kommer inte hänga på hunden om det funkar.
 
@Invicta - lägg inte ner! Håller med i allt @Malibu_Stacy just skrev. Se hur du kan "hundkolla" katten och gör upp strategier för hur hemmet kan delas av så att djuren får tid att vänja sig vid varandra.

Jag har haft vinthund (borzoi) ihop med katt i många år. Jag är verkligen inte ensam om det, så oavsett vad som skrivs på nätet är det ingen tvekan om att det går. Och i vårt fall gick det väldigt bra. Vi hade t o m en katt som var extremt förtjust i just borzoier.

Skillnaden mellan vinthund och katt jämfört med min nuvarande ras cocker spaniel och katt är att jag och mitt ex inte hade några betänkligheter att ta emot min första cocker som vuxen (ett år) trots att han inte var kattvan. Det hade vi nog inte gjort med en vuxen borzoi. (Men vi tog en sexmånadersvalp som inte kunde stanna i sitt kattlösa hem och därför omplacerades via uppfödaren. Den hunden var dock uppvuxen med katter, men hade inte sett någon på fyra månader. Den borzoiälskande katten blev supernöjd, meddelade hunden att de var kompisar och han köpte det rakt av.)

I ditt fall är det ändå frågan om katten accepterar hunden. Katten bryr sig ju inte om hundens ras, men det är möjligt att det är enklare med en hund som inte är för påflugen utan inte springer fram till allt och alla och ska kolla in det (som min galning :crazy: ).
 
Det är lite både och, det här var whippet jag var inne på och av det jag kunnat läsa mig till är det väldigt olika bud kring att ha vinthund med katt överhuvudtaget. Det var därför jag frågade uppfödaren om hens tankar, för jag hoppades att någon som fött upp rasen i ett antal år skulle ha mer koll på den biten. Och det var ju då det blev tvärbroms, vi kom liksom inte längre i diskussionen för jag upplevde att hen fick laserfokus på worst case scenario och blev totalt handfallen, som jag alltid blir över telefon. Jag fick känslan av att vara halvt utdömd redan och det blev såklart inte bättre av att jag inte kunde dra fram en färdig plan ur hatten.

Det är svårt att förklara på ett sätt som inte blir helt osammanhängande. Och visst, jag kollapsar som ett korthus om jag upplever minsta tvivel eller negativitet, så det bidrar såklart också till hur jag tolkade hens attityd. Ju fler frågor jag får desto dummare känner jag mig, så jag lägger helst ner det här nu. Borde nog inte ha skrivit alls.
För det första- försök att tänka på att du faktiskt ringde, du pratade med en för dig okänd person i telefon, starkt jobbat 👍
För det andra- du behöver inte backa! Du har hittat en ras du vill ha med en möjlig uppfödare, du kommer kunna lösa det med valp.

Säger som de övriga - vad kan du göra hemma för att katten ska kunna dra sig undan om den vill? Känner du någon med hund som kan hälsa på dig och se hur katten reagerar? När du gjort det kan du kontakta uppfödaren igen (via mail om du vill!) och berätta hur du tänker lösa det. Under förutsättning att du inte har en katt som går till attack och försöker klösa ögonen ur hunden men det är inte så troligt.

Ge inte upp! Se möjligheterna och vägarna framåt, du har kommit långt!!
 
Det är lite både och, det här var whippet jag var inne på och av det jag kunnat läsa mig till är det väldigt olika bud kring att ha vinthund med katt överhuvudtaget. Det var därför jag frågade uppfödaren om hens tankar, för jag hoppades att någon som fött upp rasen i ett antal år skulle ha mer koll på den biten. Och det var ju då det blev tvärbroms, vi kom liksom inte längre i diskussionen för jag upplevde att hen fick laserfokus på worst case scenario och blev totalt handfallen, som jag alltid blir över telefon. Jag fick känslan av att vara halvt utdömd redan och det blev såklart inte bättre av att jag inte kunde dra fram en färdig plan ur hatten.

Det är svårt att förklara på ett sätt som inte blir helt osammanhängande. Och visst, jag kollapsar som ett korthus om jag upplever minsta tvivel eller negativitet, så det bidrar såklart också till hur jag tolkade hens attityd. Ju fler frågor jag får desto dummare känner jag mig, så jag lägger helst ner det här nu. Borde nog inte ha skrivit alls.
Vår whippets uppfödare har katter (och kattuppfödning) och 9 hundar, det funkar hur bra som helst. Vi har katter som inte bor inne i huset (pga en av de andra hundarna) och vår whippet är visserligen intresserad av dem men på ett vänligt sätt, han försöker leka med dem om han träffar på dem på vår innergård när han är lös och träffar vi på dem när vi är ute och går så viftar han mest på svansen och ser lite förbryllad ut när katterna stryker sig mot honom.

En valp som växer upp med en katt tror jag inte är något större problem, förutsatt att katten klarar av att hantera en hund/valp. Jag tror att det är mycket svårare med vuxen hund med hög jaktlust och kattunge, där kan det ju verkligen sluta illa.
 
53DF51D2-C60C-48B3-ACD1-334F7BAB45A7.jpeg

Hur blev min valp så här stor?! 25kg nu! 😅

ÄNTLIGEN lite svalare och vi kan träna lite smått igen! Jag sträckte ryggen rejält för 2 veckor sen när vargen drog efter en fjäril… så jag har fått halta runt och äta smärtstillande. Men idag var första dagen jag kunnat gå utan att få ont! Så vi har mest hållit på att ”leta godis” i lite olika miljöer, badar och kastar boll. Hon är riktigt duktig på att söka godis och längtar verkligen till att få börja med Nose work på riktigt!

Vi har fortfarande väldiga problem med utfall men det är hanterbart för stunden. Vi har en Kong eller kampleksak som hon får bära på när vi är ute och får vi ett möte eller en jobbig situation uppstår vänder vi och går åt andra hållet. Om vi inte kan komma undan leker vi med leksaken. Hon gör inga utfall så länge hon har leksak men hon ruskar kraftigt med den i munnen och blir mer intensiv när hon biter, kan gnälla och skälla lite i möten. Jag är lite orolig om det är rätt sak att göra eller om vi bara förstärker de jobbiga känslorna vid möten eller om vi lär in något fel när vi gör som vi gör? Godis funkar om vi kan hålla ett bra avstånd men det är inte alltid det går att undvika jobbiga situationer. Ska prata med vår psykolog/instruktör när semestern är över men vad tror ni? Vad hade ni gjort?
 
Visa bifogad fil 74450
Hur blev min valp så här stor?! 25kg nu! 😅

ÄNTLIGEN lite svalare och vi kan träna lite smått igen! Jag sträckte ryggen rejält för 2 veckor sen när vargen drog efter en fjäril… så jag har fått halta runt och äta smärtstillande. Men idag var första dagen jag kunnat gå utan att få ont! Så vi har mest hållit på att ”leta godis” i lite olika miljöer, badar och kastar boll. Hon är riktigt duktig på att söka godis och längtar verkligen till att få börja med Nose work på riktigt!

Vi har fortfarande väldiga problem med utfall men det är hanterbart för stunden. Vi har en Kong eller kampleksak som hon får bära på när vi är ute och får vi ett möte eller en jobbig situation uppstår vänder vi och går åt andra hållet. Om vi inte kan komma undan leker vi med leksaken. Hon gör inga utfall så länge hon har leksak men hon ruskar kraftigt med den i munnen och blir mer intensiv när hon biter, kan gnälla och skälla lite i möten. Jag är lite orolig om det är rätt sak att göra eller om vi bara förstärker de jobbiga känslorna vid möten eller om vi lär in något fel när vi gör som vi gör? Godis funkar om vi kan hålla ett bra avstånd men det är inte alltid det går att undvika jobbiga situationer. Ska prata med vår psykolog/instruktör när semestern är över men vad tror ni? Vad hade ni gjort?
Boll i truten är en jättebra lösning, använder den själv ibland när jag inte orkar ha styrning med lydnad.
Ser inte hur den skulle förstärka känslorna - den ger ju utlopp för dem på ett bättre sätt bara.
 
Säger som de övriga - vad kan du göra hemma för att katten ska kunna dra sig undan om den vill? Känner du någon med hund som kan hälsa på dig och se hur katten reagerar? När du gjort det kan du kontakta uppfödaren igen (via mail om du vill!) och berätta hur du tänker lösa det. Under förutsättning att du inte har en katt som går till attack och försöker klösa ögonen ur hunden men det är inte så troligt.

Som redan nämnts i tidigare inlägg - jag känner inte en käft med hund, så det blir väldigt svårt att testa någon reaktion på det viset. Det enda jag rent konkret kan göra hemma är att fixa massa klättermöjligheter nere och sätta upp grind till övervåningen som katten kommer igenom men inte hunden, så får han bra med utrymme att gå undan. Men troligen skulle han mest hålla sig utomhus i början, speciellt den här tiden på året. Jag vet inte om något av det duger som förutsättningar för att ens prova.

Den enda gång jag har sett honom göra mer än burra upp sig och försöka se farlig ut var när en överglad golden sprang fram och ville hälsa. Då blev det både morr och fräs, men hunden fattade meddelandet så han kände sig inte tvungen att ta till klorna. Så språksäkerheten hos katten är det nog inget större fel på, om man nu vågar använda ett enda hundmöte som riktmärke.

Med det sagt, kan vi släppa det här ämnet nu? Jag fattar att ni bara försöker hjälpa men det känns mest jobbigt med så mycket svar på något som gått från förväntan till ångestkälla på sån kort tid. Och jag vill inte förpesta alla andras valplycka mer med mina misslyckanden.
 
Som redan nämnts i tidigare inlägg - jag känner inte en käft med hund, så det blir väldigt svårt att testa någon reaktion på det viset. Det enda jag rent konkret kan göra hemma är att fixa massa klättermöjligheter nere och sätta upp grind till övervåningen som katten kommer igenom men inte hunden, så får han bra med utrymme att gå undan. Men troligen skulle han mest hålla sig utomhus i början, speciellt den här tiden på året. Jag vet inte om något av det duger som förutsättningar för att ens prova.

Den enda gång jag har sett honom göra mer än burra upp sig och försöka se farlig ut var när en överglad golden sprang fram och ville hälsa. Då blev det både morr och fräs, men hunden fattade meddelandet så han kände sig inte tvungen att ta till klorna. Så språksäkerheten hos katten är det nog inget större fel på, om man nu vågar använda ett enda hundmöte som riktmärke.

Med det sagt, kan vi släppa det här ämnet nu? Jag fattar att ni bara försöker hjälpa men det känns mest jobbigt med så mycket svar på något som gått från förväntan till ångestkälla på sån kort tid. Och jag vill inte förpesta alla andras valplycka mer med mina misslyckanden.
Men inte förpestar du ett enda dugg! :heart det är nog bara så att vi är flera som så gärna unnar dig en valp efter alla motgångar. Men klart vi kan släppa det. Du vet ju bäst hur din situation ser ut och vad som kan göras och inte kan göras. :)
 
Tengil verkar ha en lite trött period. Gissar att det är tandbytet, och säkert är det mycket som händer i det lilla huvudet. Jobbigt att bli stor!

Han är inte längre lika mycket "Ur vägen, Kampleksak - öh, jag menar Matte - jag har en hel VÄRLD att att erövra, och fort ska det gå!" när vi är ute, och det märks att vi har övat mycket på att gå fint i koppel för det gör han väldigt gärna :p Inne sover och vilar han en hel del. Det går till och med att ligga och gosa med honom i soffan utan att han måste bita hål på en överallt, väldigt mysigt :love:

Kanske är det bara valpflamset som börjar lägga sig, och en liten antydan till mognad som börjar träda fram :heart

IMG_20210726_135923_070.jpg
 
Tengil verkar ha en lite trött period. Gissar att det är tandbytet, och säkert är det mycket som händer i det lilla huvudet. Jobbigt att bli stor!

Han är inte längre lika mycket "Ur vägen, Kampleksak - öh, jag menar Matte - jag har en hel VÄRLD att att erövra, och fort ska det gå!" när vi är ute, och det märks att vi har övat mycket på att gå fint i koppel för det gör han väldigt gärna :p Inne sover och vilar han en hel del. Det går till och med att ligga och gosa med honom i soffan utan att han måste bita hål på en överallt, väldigt mysigt :love:

Kanske är det bara valpflamset som börjar lägga sig, och en liten antydan till mognad som börjar träda fram :heart

Visa bifogad fil 74486
Åh det där med att slippa bli manglad av valptänder vid gos längtar jag efter! De första 10 sekunderna här är alltid jättemysiga sen 🦖!!!

Idag var vi på Tistlas roligaste promenad någonsin.. Det är ordentligt med vind här idag vilket gör att hon kan jaga alla miljoner löv som blåser förbi.. Hon fick också leka och massakera vassen vid vattendraget, hälsa på grannpojken, hoppa i favoritthujan och undersöka en smattrade paviljong.. Nu är denna lilla 11-veckors fröken jättetrött.. 😅
20210730_143136.jpg
 
Åh det där med att slippa bli manglad av valptänder vid gos längtar jag efter! De första 10 sekunderna här är alltid jättemysiga sen 🦖!!!

Idag var vi på Tistlas roligaste promenad någonsin.. Det är ordentligt med vind här idag vilket gör att hon kan jaga alla miljoner löv som blåser förbi.. Hon fick också leka och massakera vassen vid vattendraget, hälsa på grannpojken, hoppa i favoritthujan och undersöka en smattrade paviljong.. Nu är denna lilla 11-veckors fröken jättetrött.. 😅
Visa bifogad fil 74515
Hon verkar underbar :heart
 
Åh det där med att slippa bli manglad av valptänder vid gos längtar jag efter! De första 10 sekunderna här är alltid jättemysiga sen 🦖!!!

Idag var vi på Tistlas roligaste promenad någonsin.. Det är ordentligt med vind här idag vilket gör att hon kan jaga alla miljoner löv som blåser förbi.. Hon fick också leka och massakera vassen vid vattendraget, hälsa på grannpojken, hoppa i favoritthujan och undersöka en smattrade paviljong.. Nu är denna lilla 11-veckors fröken jättetrött.. 😅
Visa bifogad fil 74515
Det är en väldigt söt liten raptor du har :love:
 
20210730_120945.jpg


Här är det öron på G! Idag har vi varit på roadtrip. Lasse skulle ögonlysas i Katrineholm och jag lyckades locka med mig sambon som tagit semester så jag även slapp rodda valp samtidigt (nej han får inte vara själv med valp, mvh kontrollbehov). På väg dit kommer han på att han skulle vilja passa på att åka till en särskild butik i Örebro. Sagt och gjort! Katrineholm, Örebro, Vingåker blev rutten. Lill-tuttan tog det hela med ro och sov nöjt i buren. Fick vara med på uteservering och i djurbutik, titta på tåg, parkeringar och massa folk. Spännande dag!
 
Visa bifogad fil 74450
Hur blev min valp så här stor?! 25kg nu! 😅

ÄNTLIGEN lite svalare och vi kan träna lite smått igen! Jag sträckte ryggen rejält för 2 veckor sen när vargen drog efter en fjäril… så jag har fått halta runt och äta smärtstillande. Men idag var första dagen jag kunnat gå utan att få ont! Så vi har mest hållit på att ”leta godis” i lite olika miljöer, badar och kastar boll. Hon är riktigt duktig på att söka godis och längtar verkligen till att få börja med Nose work på riktigt!

Vi har fortfarande väldiga problem med utfall men det är hanterbart för stunden. Vi har en Kong eller kampleksak som hon får bära på när vi är ute och får vi ett möte eller en jobbig situation uppstår vänder vi och går åt andra hållet. Om vi inte kan komma undan leker vi med leksaken. Hon gör inga utfall så länge hon har leksak men hon ruskar kraftigt med den i munnen och blir mer intensiv när hon biter, kan gnälla och skälla lite i möten. Jag är lite orolig om det är rätt sak att göra eller om vi bara förstärker de jobbiga känslorna vid möten eller om vi lär in något fel när vi gör som vi gör? Godis funkar om vi kan hålla ett bra avstånd men det är inte alltid det går att undvika jobbiga situationer. Ska prata med vår psykolog/instruktör när semestern är över men vad tror ni? Vad hade ni gjort?
Jag låter också Assar ha en boll i truten på våra promenader. Han har visserligen inga stora problem med hundmöten förutom mot sådana som verkligen kastar sig mot honom som kan få han frusterad, men hellre att han blir intensivare med sin boll i truten än att kasta sig och skälla på andra koppel.
Varför skippa ett koncept som fungerar relativt ok? 😛
 
Hormonerna sprutar ur öronen på Assar just nu och det märks att vi har en jobbig period. Dels har han från ingenstans fått separationsångest, vårlar som en idiot när han lämnas men efter 5 mintuer lägger han sig och sover tills jag är hemma igen, skönt det i alla fall.
Brudar har han också i huvudet, jättekul på promenader, not.
Sedan är han så allmänt dryg just nu, vill gärna utmana ödet och provocera för att få reaktion, märks att han är väldigt splittrad i sig själv för tillfället då han är stundvis är stressad, men man får bara be till högre makter att denna fruktansvärda unghundsperiod snart är över. :cautious: :turd:
IMG_20210726_150613_475.jpg
 
Idag var ILY och shoppade i djurbutiken. Det var himla spännande med ungar som testade typ alla pipleksaker, andra hundar etc.
Hon fick mat och 3 nya leksaker. Nöjd hund sov som en stock efter att ha visat klar favorit av nya leksakerna.
Vi letade lite prylar till sambons kommande valp. Men hittade inget bra. Får ta oss till större butiker eller beställa. Vi har ju iaf typ 2 v på oss.
Eventuellt får vi besök av första främmande hunden nu i veckan. Blir intressant isf!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 580
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 238
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 088
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 748
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp