Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått för mig att någon här (kan det varit @Fetaost ) skrivit aveln blivit mycket bättre där men kanske minns fel, jag är inte så insatt :p
Det är alltså inte jättemånga år sen jag var där och det jag såg bekräftade bara den bild jag redan hade efter att både ha träffat på en del av deras avelsresultat genom åren och hört vad andra sagt om de FMhundar de träffat.

Självklart blir det också några lyckade hundar, konstigt vore annars med tanke på hur många hundar de producerar, men jag tvivlar på att filosofin svängt till att kvalitet är bättre än kvantitet..
 
Det är alltså inte jättemånga år sen jag var där och det jag såg bekräftade bara den bild jag redan hade efter att både ha träffat på en del av deras avelsresultat genom åren och hört vad andra sagt om de FMhundar de träffat.

Självklart blir det också några lyckade hundar, konstigt vore annars med tanke på hur många hundar de producerar, men jag tvivlar på att filosofin svängt till att kvalitet är bättre än kvantitet..
Så tråkigt :(
 
Det är alltså inte jättemånga år sen jag var där och det jag såg bekräftade bara den bild jag redan hade efter att både ha träffat på en del av deras avelsresultat genom åren och hört vad andra sagt om de FMhundar de träffat.

Självklart blir det också några lyckade hundar, konstigt vore annars med tanke på hur många hundar de producerar, men jag tvivlar på att filosofin svängt till att kvalitet är bättre än kvantitet..
Det är vad jag hört också :(
 
Jag har fått för mig att någon här (kan det varit @Fetaost ) skrivit aveln blivit mycket bättre där men kanske minns fel, jag är inte så insatt :p
Nja, den har nog inte lyft så hemskt mycket. Det positiva som hänt är att de fått in mycket nytt blod. Numera så finns det en hel del uppfödare som upplåter sina hanar till enstaka FM-kullar. Ledstatistik har blivit bättre och det görs ett MH som är godkänt för att hundarna ska få reggas.
Utöver det har inte mycket nytt hänt.
Jag skulle fortfarande inte ta en FM-hund om jag så fick betalt. Hela organisationen som sådan är något jag inte skulle vilja stötta.
 
Nja, den har nog inte lyft så hemskt mycket. Det positiva som hänt är att de fått in mycket nytt blod. Numera så finns det en hel del uppfödare som upplåter sina hanar till enstaka FM-kullar. Ledstatistik har blivit bättre och det görs ett MH som är godkänt för att hundarna ska få reggas.
Utöver det har inte mycket nytt hänt.
Jag skulle fortfarande inte ta en FM-hund om jag så fick betalt. Hela organisationen som sådan är något jag inte skulle vilja stötta.
Helt bedrövligt att det får fortsätta!
 
Helt bedrövligt att det får fortsätta!
Ja. Och att vi skattebetalare pröjsar för eländet.
Folk utanför hundvärlden tror att Försvarsmaktens hunskola är nått fint och bra. En gång i tiden var den det. Då den var statens Hundkola. Men det lades ner och all sperma som sparats spolades ner. Där försvann massor av fina och friska linjer.
Sen kom det här idiotprojektet som kostar oss skattevetalare 8-10 miljoner om året. För att ge oss lite tjänstehundar. Privatmarknaden förser oss med många fler.
 
Verkar eventuellt bli valp tidigare än planerat :eek:
Hörde av mig till en uppfödare som tre personer oberoende av varandras klassat som den bästa på att få fram orädda bra pumis. Viste att hon har en kull nu, men frågade främst om ifall hon har fler kull-planer iår.
Då visade det sig att hon har en hane kvar.
Jag som skulle ha tik, och inte förrän i april/maj som tidigast, men detta känns som ett erbjudande värt att tänka över ordentligt!
 
Verkar eventuellt bli valp tidigare än planerat :eek:
Hörde av mig till en uppfödare som tre personer oberoende av varandras klassat som den bästa på att få fram orädda bra pumis. Viste att hon har en kull nu, men frågade främst om ifall hon har fler kull-planer iår.
Då visade det sig att hon har en hane kvar.
Jag som skulle ha tik, och inte förrän i april/maj som tidigast, men detta känns som ett erbjudande värt att tänka över ordentligt!
Ååh blir så nyfiken, såg en fantastiskt fin (ljus) hanvalp som letade hem på fb idag... :love: :angel:
 
Två intressanta kullar på G i år. Ena tiken kommer paras om hon börjar löpa inom en månad ungefär, blir det senare kommer ingen parning ske denna gång,
Andra tiken planeras paras på höstlöpet. Det blir första kullen för båda tikar.
Vi får se hur allt går och om det blir några tikar och inte bara en hane som förra kullen jag väntade valp efter.
 
Verkar eventuellt bli valp tidigare än planerat :eek:
Hörde av mig till en uppfödare som tre personer oberoende av varandras klassat som den bästa på att få fram orädda bra pumis. Viste att hon har en kull nu, men frågade främst om ifall hon har fler kull-planer iår.
Då visade det sig att hon har en hane kvar.
Jag som skulle ha tik, och inte förrän i april/maj som tidigast, men detta känns som ett erbjudande värt att tänka över ordentligt!
Har stämt av med jobbet, mina hundvaktande föräldrar, kollat avelsdata och pratat med uppfödaren. Om tre veckor blir det valp :bump: Åker upp nästa helg och träffar dem :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 535
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 209
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 834
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 728
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp