Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Blött i skogen idag 😂 :love:
801E225E-4938-4253-BE45-67D4BE2095BC.jpeg
 
Idag tog vi en svÀng in till storstan, behövde köpa en present dÄ dottern ska pÄ kalas imorgon.
Det tyckte Tistla var rÀtt jobbigt.. Mycket folk (vilka visserligen var roliga, men jobbigt nÀr de inte ville hÀlsa), stora bussar och bilar överallt.. Hon blev lite stressad, det mÀrktes tydligt men ville ÀndÄ undersöka allt med en nöjd svans. :heart
20210814_131439.jpg

VÀldigt nöjd tjej som har lÀrt sig att hoppa upp i soffan, 3 mÄnader nu.. :love:
 
Nu vÄgar vi oss pÄ att introducera oss hÀr. ValptrÄden 2021 meet Tudde (obs smeknamn :D). 10 veckor och förhoppningsvis ny trÀningskompis som ska bidra till att SkrÀllet kan livsnjuta pÄ utan att störas av mattens dumma ambitioner framöver.
DSC_0662~2.JPG
 
AlltsÄ Fennas uppfödare har min favorittik kvar som söker fodervÀrd dÄ rÀtt hem för henne har inte dykt upp.
Försöker övertala sambon men tyvÀrr mÄste vi priorera vÄrt husletande och tvÄ unga hundar pallar förmodligen inte jag av men försöker lirka in att det aldrig Àr rÀtt lÀge för ett barn oavsett vilken form den kommer i. :angel:
 
Essa-terror Àr det full fart pÄ. Gick skapligt med en hage av kompostgaller. Sen tog vi bort den för vi upplevde att hon lugnade sig lite.
Nu Ă€r det inte riktigt full galopp inne lĂ€ngre. Även om sĂ„nna repor förekommer ocksĂ„. Men tĂ€nderna verkar klia sĂ„ hon Ă€ter pĂ„ allt hon kommer Ă„t.

Rumsrenheten gÄr sÄdÀr. Kanske Àr vi dÄliga pÄ att lÀsa av hennes signaler men olyckor inne hÀnder ofta. Varje dag nÀstan. DÄ Àr hon ute i trÀdgÄrden ofta.
Men det rer sig nog.
Det som Àr jobbigast Àr nÀtterna. DÄ sover hon i sin hage och sambon slÀpper ut henne om hon vaknar, oftast gnyr hon lite. Men flera nÀtter Àr hon ute sÄ ofta som 6 ggr. Kissar och bajsar. Inte bÄda varje gÄng sÄklart, men nÄgot av det. Han Àr ett vrak.
VÄr golden sov ju i vÄr sÀng som valp och sov hela nÀtterna 9 av 10 gÄnger.
 
Essa-terror Àr det full fart pÄ. Gick skapligt med en hage av kompostgaller. Sen tog vi bort den för vi upplevde att hon lugnade sig lite.
Nu Ă€r det inte riktigt full galopp inne lĂ€ngre. Även om sĂ„nna repor förekommer ocksĂ„. Men tĂ€nderna verkar klia sĂ„ hon Ă€ter pĂ„ allt hon kommer Ă„t.

Rumsrenheten gÄr sÄdÀr. Kanske Àr vi dÄliga pÄ att lÀsa av hennes signaler men olyckor inne hÀnder ofta. Varje dag nÀstan. DÄ Àr hon ute i trÀdgÄrden ofta.
Men det rer sig nog.
Det som Àr jobbigast Àr nÀtterna. DÄ sover hon i sin hage och sambon slÀpper ut henne om hon vaknar, oftast gnyr hon lite. Men flera nÀtter Àr hon ute sÄ ofta som 6 ggr. Kissar och bajsar. Inte bÄda varje gÄng sÄklart, men nÄgot av det. Han Àr ett vrak.
VÄr golden sov ju i vÄr sÀng som valp och sov hela nÀtterna 9 av 10 gÄnger.
Behöver hon kissa 6 gÄnger per natt? Det Àr inte sÄ att hon har fÄtt urinvÀgsinfektion? För mig Àr 6 gÄnger vÀldigt mÄnga gÄnger. En, kanske kanske 2 gÄnger per natt för en valp men inte mer Àn det. Med Ascot hade jag tur, han sov hela nÀtterna igenom.

Rumsrenheten Ă€r segt. Det Ă€r bara att tragla att gĂ„ ut efter mat, efter lek och efter sömn samt nĂ„gon ytterligare gĂ„ng. Sen fĂ„r man ju vara noggrann att valpen faktiskt ocksĂ„ kissar nĂ€r man gĂ„r ut och att valpen inte glömmer bort det för de distraktioner som finns. Är ni med henne i trĂ€dgĂ„rden och kollar om hon faktiskt kissar nĂ€r hon gĂ„r ut?
 
Sitter och rÀknar ner dagarna och snart ska vi hÀmta henne :D. Vi kommer dock Äka upp dagen innan och sova pÄ hotell dÄ det Àr över 7 h enkel resa. Det ville jag helst inte köra upp och ner pÄ samma dag.
Vi har storstÀdat hemma, tvÀttat leksaker och tagit fram bÀddar, koppel, sele och köpt tuggben.

Men kÀnns sÄ surrealistisk att jag ska fÄ hem en valp. Det Àr verkligen med skrÀckblandad förtjusning. Oro över om nÄgot skulle gÄ fel som senaste hundar, samtidigt som jag verkligen lÀngtar efter en frisk hund som jag kan trÀna/tÀvla med :heart.

Skillnaden denna gÄngen Àr att jag har verkligen inte valt valp, utan det har uppfödaren helt fÄtt göra. Hoppas pÄ nÄgot sÀtt det gör att min otur inte följer med.

Är sĂ„ taggad pĂ„ valp och allt vad det innebĂ€r, eller kanske inte rumsrenheten men allt det andra ;):D.

En till bild pÄ Hexa :love:
 

Bifogade filer

  • Hexa.jpg
    Hexa.jpg
    6,4 KB · Visningar: 53
HĂ€r har vi gĂ„tt bakĂ„t med rumsrenheten đŸ˜« Hon var i princip rumsren nĂ€r vi var pĂ„ Gotland och pĂ„ landet. Kissade inne en gĂ„ng pĂ„ Gotland nĂ€r jag var seg ut pĂ„ morgonen, men inte annars. PĂ„ landet har hon kunnat gĂ„ ute nĂ€stan hela tiden och dĂ€r var hon ocksĂ„ mycket duktig att springa till dörren och sĂ€ga till nĂ€r hon behövde. Hon kan fortsatt vara ensam med de andra hundarna i flera timmar utan att kissa inne bĂ„de nĂ€r vi var bortresta, pĂ„ landet, hemma och pĂ„ jobbet. SĂ„ jag behöver inte extrarasta henne pĂ„ jobbet lĂ€ngre exempelvis.

Men sĂ„ nu hemma i lĂ€genheten har det hĂ€nt kanske en gĂ„ng per dag att hon bara satt sig pĂ„ golvet mitt framför mina ögon, trots att vi kanske varit ute tvĂ„ timmar innan đŸ˜« Hon verkar inte koppla lika tydligt att dörren till lĂ€genheten leder ut, för hon sĂ€ger inte alls till (Ă„tminstone inte sĂ„ att jag förstĂ„r) nĂ€r hon mĂ„ste.

PÄ morgonen mÄste man fortsatt ut direkt, men det tycker jag Àr mindre konstigt för det har tagit tid med de flesta andra hundarna ocksÄ att kunna hÄlla sig en stund pÄ morgonen.

Hon behöver inte heller sova i hage lĂ€ngre utan kan sova ”lös” i sovrummet utan att kissa.

Bara gÄ tillbaka till att springa ut lite oftare igen dÄ!
 
Behöver hon kissa 6 gÄnger per natt? Det Àr inte sÄ att hon har fÄtt urinvÀgsinfektion? För mig Àr 6 gÄnger vÀldigt mÄnga gÄnger. En, kanske kanske 2 gÄnger per natt för en valp men inte mer Àn det. Med Ascot hade jag tur, han sov hela nÀtterna igenom.

Rumsrenheten Ă€r segt. Det Ă€r bara att tragla att gĂ„ ut efter mat, efter lek och efter sömn samt nĂ„gon ytterligare gĂ„ng. Sen fĂ„r man ju vara noggrann att valpen faktiskt ocksĂ„ kissar nĂ€r man gĂ„r ut och att valpen inte glömmer bort det för de distraktioner som finns. Är ni med henne i trĂ€dgĂ„rden och kollar om hon faktiskt kissar nĂ€r hon gĂ„r ut?
Hon behöver gÄ ut 6 ggr/natt. Kiss va bajs. Tro mig, jag vet att det avviker. Stress tror jag. AllmÀntillstÄndet i övrigt Àr gott förutom att hon kliar sig endel. Men hon har för fÄ sovtimmar per dygn. NÀtterna blir det vÀl max 8 timmar för henne. PÄ morgonen nÀr en klocka ringer vaknar hon och dÄ Àr hon liksom igÄng. Sover lite i knÀt hos nÄgon vid frukosten.
Sen kanske det blir nÄgra timmar till under dagen.

Nu stÀngslar vi av köket för att minska ytan för henne. Hon Àter ju pÄ precis allt med sÄ det blir lÀttare för oss att ha koll ocksÄ.
Ev ringer vi veterinÀren idag ocksÄ för att diskutera ev uvi.
 
Essa-terror Àr det full fart pÄ. Gick skapligt med en hage av kompostgaller. Sen tog vi bort den för vi upplevde att hon lugnade sig lite.
Nu Ă€r det inte riktigt full galopp inne lĂ€ngre. Även om sĂ„nna repor förekommer ocksĂ„. Men tĂ€nderna verkar klia sĂ„ hon Ă€ter pĂ„ allt hon kommer Ă„t.

Rumsrenheten gÄr sÄdÀr. Kanske Àr vi dÄliga pÄ att lÀsa av hennes signaler men olyckor inne hÀnder ofta. Varje dag nÀstan. DÄ Àr hon ute i trÀdgÄrden ofta.
Men det rer sig nog.
Det som Àr jobbigast Àr nÀtterna. DÄ sover hon i sin hage och sambon slÀpper ut henne om hon vaknar, oftast gnyr hon lite. Men flera nÀtter Àr hon ute sÄ ofta som 6 ggr. Kissar och bajsar. Inte bÄda varje gÄng sÄklart, men nÄgot av det. Han Àr ett vrak.
VÄr golden sov ju i vÄr sÀng som valp och sov hela nÀtterna 9 av 10 gÄnger.

En sÄn liten behöver ju sova rÀtt mÄnga timmar om dygnet. Sover hon inte ens i sin hage? Bra att ni kollar upp UVI. Om hon behöver ut 6 ggr per natt sÄ betyder det ju ocksÄ att hon Àr igÄng i princip hela nÀtterna, hon kan ju inte fÄ nÄn djupsömn alls stackarn.
 
En sÄn liten behöver ju sova rÀtt mÄnga timmar om dygnet. Sover hon inte ens i sin hage? Bra att ni kollar upp UVI. Om hon behöver ut 6 ggr per natt sÄ betyder det ju ocksÄ att hon Àr igÄng i princip hela nÀtterna, hon kan ju inte fÄ nÄn djupsömn alls stackarn.
Det Àr inte 6 ggr varje natt, men sista tvÄ nÀtterna har det varit det. Men 4 annars. TvÄ ggr förekommer sÀllan.

Hon har varit med sambon pÄ hans jobb förra veckan och det funkade bra sa han. Men dÄ aitter han vid ett skrivbord typ hela dagen. Andra hunden var inte med sÄ Essa hade vÀl noll stimulans dÄ. DÄ har hon kommit till ro.
I helgen hÀr hemma Àr det vÀl litegrann sÄ att det alltid Àr nÄgon i rörelse.
Men atmosfÀren hÀr Àr ungefÀr som nÀr man har en bebis i huset. Knackar det pÄ sÄ svÀr man för dÄ vaknar hon rÀtt direkt och vill liksom igÄng igen.
 
Det Àr inte 6 ggr varje natt, men sista tvÄ nÀtterna har det varit det. Men 4 annars. TvÄ ggr förekommer sÀllan.

Hon har varit med sambon pÄ hans jobb förra veckan och det funkade bra sa han. Men dÄ aitter han vid ett skrivbord typ hela dagen. Andra hunden var inte med sÄ Essa hade vÀl noll stimulans dÄ. DÄ har hon kommit till ro.
I helgen hÀr hemma Àr det vÀl litegrann sÄ att det alltid Àr nÄgon i rörelse.
Men atmosfÀren hÀr Àr ungefÀr som nÀr man har en bebis i huset. Knackar det pÄ sÄ svÀr man för dÄ vaknar hon rÀtt direkt och vill liksom igÄng igen.

Jag tycker Àven att 4 och 2 gÄnger ut per natt lÄter jÀttemycket.

LÄter jobbigt att valp blir störd hela tiden, bÄde av rörelse i huset och av besök och liknande. Kanske kan ni be bekanta att ringa först ett tag, sÄ de inte knackar pÄ just nÀr valp har somnat?
 
Jag tycker Àven att 4 och 2 gÄnger ut per natt lÄter jÀttemycket.

LÄter jobbigt att valp blir störd hela tiden, bÄde av rörelse i huset och av besök och liknande. Kanske kan ni be bekanta att ringa först ett tag, sÄ de inte knackar pÄ just nÀr valp har somnat?

TvÄ gÄnger kan jag tycka Àr okej.

Nu ligger hon och sover i köket nÀr sambon jobbar. :up: Hoppas vi kan hitta en bÀttre balans med vilan.
 
Vad hÀnder om hon inte fÄr gÄ ut dessa 2-4 gÄnger per natt? Kissar hon inne i sin hage dÄ?
Vi testade i natt. Hon satt och gnÀllde. Till slut tog vi ut. DÄ gjorde hon ifrÄn sig, gick in och somnade om. SÄ det verkar som hon vaknar för att hon behöver gÄ ut och kissa eller bajsa. Testade första gÄngen att ta upp henne i vÄr sÀng ocksÄ om det var sÄ att hon kÀnde sig otrygg. Men dÄ gick hon mest runt och gnagde pÄ tÀcket. Gjorde ifrÄn sig nÀr vi tog ut henne dÄ med.
Var lite lös i magen sÄ idag blir det ris.
 
Vi testade i natt. Hon satt och gnÀllde. Till slut tog vi ut. DÄ gjorde hon ifrÄn sig, gick in och somnade om. SÄ det verkar som hon vaknar för att hon behöver gÄ ut och kissa eller bajsa. Testade första gÄngen att ta upp henne i vÄr sÀng ocksÄ om det var sÄ att hon kÀnde sig otrygg. Men dÄ gick hon mest runt och gnagde pÄ tÀcket. Gjorde ifrÄn sig nÀr vi tog ut henne dÄ med.
Var lite lös i magen sÄ idag blir det ris.
Kanske lÀgga kvÀllsmÄlet lite tidigare pÄ kvÀllen sÄ hon inte blir lika nödig under nattens timmar?
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Övr. Hund Hej alla! (LĂ€ngre inlĂ€gg) Jag har i mĂ„nga Ă„r lĂ€ngtat efter en hund men har pga omstĂ€ndigheter inte haft den möjligheten förrĂ€n ett Ă„r...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 459
Senast: Mabuse
·
HundtrÀning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i Är 4 Är gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 731
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen Ă€r att köpa en valp men jag Ă€r inte helt sĂ€ker pĂ„ ras eller uppfödare/förĂ€ldradjur Ă€n. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 072
Hundavel & Ras Jag Àr hundlös för tillfÀllet och det Àr sÄ galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu Àr det tyvÀrr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 041
Senast: Myrten
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp