Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej Schäfer, dels för att det är större utbud. Vill både ha ACD och Kooiker igen men just nu vågar jag inte för min egna skull även om jag har blivit erbjuden valp från både Briams och Fennas uppfödare.
Ska väl tillägga att tilltänka hunden ska fungera för IGP, är helt fast efter att jag hamnade på IGP spåret av en ren slump med Briam.

Som Schäfernörd blir jag ju nyfiken varifrån. Du får gärna PMa om du vill :)
 
Jag har börjat fundera lite mer på hur jag ska göra det möjligt rent praktiskt med valp till sommaren. Det verkar bli som vanligt, att det helt enkelt inte finns bra tillfälle utan jag får skapa ett bra tillfälle när rätt valp dyker upp...
 
Jag vet inte riktigt - jag hade ju tänkt mig en beauceronvalp nu under hösten/vintern, planen var att köpa från Indigos uppfödare i Frankrike men så kom det här med Corona ivägen och jag vågade inte riktigt chansa på att boka en valp plus att ingen av kombinationerna de hade var något jag riktigt föll för. Jag hade egentligen hoppats på en halvbror till Indigo men tyvärr så dog hans pappa nu i somras i akut magomvridning. :cry: Så nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Uppfödarna har en halvbror till Indigo, han verkar väldigt trevlig, de har också en brorson till honom som också verkar bra, dessutom harlekinfärgad - jag är ju lite extra förtjust i harlekinerna men färgen är av underordnad betydelse, helt klart.

Hur som helst, dyker "den rätta" kullen upp under 2021 så bokar jag nog en valp. Indigo blir 8 år till våren och jag är glad så länge han håller sig fräsch efter sin skada, alla operationer samt diskbråcket. Dunit (whippeten) är ju bara 3 månader men jag vill verkligen ha en brukshund också så det kommer att bli en beauceron igen, frågan är bara när.

Nackdelen med att importera valp är att de måste bli 15 veckor innan vi kan hämta. Vi har funderat på att ta en långsemester i Frankrike vid hämtning av nästa valp, hyra ett hus en månad, så kan man i alla fall hämta valpen när den är 10-11 veckor. Vi får se, det ska ju funka med våra jobb också, fast jag kan jobba var som helst bara det finns tillgång till internet.
 
Har väll planerat på att få 1-2 fodervärds valpar till 2021, men blir säkert någon omplacering. Då jag tar det ja blir utdelat så länge tiden är läglig just då.

Hoppades dock extra mycket på en Malle valp, och den önskan uppfylls redan nu till jul. Då jag skrev med en av mina kontaktpersoner om en annan hund som tyvärr ej blev godkänd för tjänst och som ska säljas. Så skrev jag att det hade varit kul med en malle valp till 2021, av en slump behövde dom en fodervärd till en mallevalp med leverans nästa vecka. :banana:

Fick då gå igenom och känna efter om det skulle funka då jag även nyligen fick en omplacering en schäfer hane på 10mån, som kräver mycket jobb då han inte är grundtränad.

Men som alltid skriver jag ner allt och planerar ordentligt. Så kände jag att det skall funka tidsmässigt eftersom hundarna är ett av mina jobb.

Så det blir en lite Malle hane till nästa vecka :)

Otroligt spännande och jag hoppas att alla hundar kommer gilla det nya tillskottet. 😬✊
 
Efter lite bollande så har vi hoppat av de flesta valpköer då det varit lite olika input på dem både från Migo (tack!) och P. Har pratat med P som skulle hålla koll, han tyckte såklart att jag annars kunde vänta på en kull från honom nästa år :p . Har dock inte sett så himla mycket av hans hundar så har egentligen ingen åsikt, vet inte om jag blivit så mycket klokare. Sen vet jag inte om P vet hur mycket hund jag tränar, han har ju bara sett mig valla lite med Nessie som ser väldigt beskedlig ut nu för tiden.

Just nu känns valp rätt långt borta igen..
 
Efter lite bollande så har vi hoppat av de flesta valpköer då det varit lite olika input på dem både från Migo (tack!) och P. Har pratat med P som skulle hålla koll, han tyckte såklart att jag annars kunde vänta på en kull från honom nästa år :p . Har dock inte sett så himla mycket av hans hundar så har egentligen ingen åsikt, vet inte om jag blivit så mycket klokare. Sen vet jag inte om P vet hur mycket hund jag tränar, han har ju bara sett mig valla lite med Nessie som ser väldigt beskedlig ut nu för tiden.

Just nu känns valp rätt långt borta igen..
Måste vara guld värt ändå att ha kunniga personer att bolla allt med! :) Förr eller senare dyker säkert rätt valp upp till er.
 
Efter lite bollande så har vi hoppat av de flesta valpköer då det varit lite olika input på dem både från Migo (tack!) och P. Har pratat med P som skulle hålla koll, han tyckte såklart att jag annars kunde vänta på en kull från honom nästa år :p . Har dock inte sett så himla mycket av hans hundar så har egentligen ingen åsikt, vet inte om jag blivit så mycket klokare. Sen vet jag inte om P vet hur mycket hund jag tränar, han har ju bara sett mig valla lite med Nessie som ser väldigt beskedlig ut nu för tiden.

Just nu känns valp rätt långt borta igen..

och jag tycker det poppar upp flera intressanta kullar helt plötsligt att jag får ångest 😅

men känns som om det vore smidigt med valp från uppfödaren i grannbyn även om det inte är mitt förstaval till hanhund tyvärr. Men tiken är väldigt fin!
 
Är fruktansvärt valpsugen och så redo för nästa hund. Det blev bara värre när det visade sig att tiken jag skulle ha efter bara fick en hane. Samtidigt är jag väldigt petig med vilken typ av dvärgschnauzer jag vill ha och denna gång vill jag ta hem en 8-veckors då jag inte fick hem mina två på heltid förrän de var fyra månader.
Så import är uteslutet av den anledningen. Vill gärna vara fodervärd och såklart också helst fortsätta samarbetet med ”min” uppfödare.
 
Är fruktansvärt valpsugen och så redo för nästa hund. Det blev bara värre när det visade sig att tiken jag skulle ha efter bara fick en hane. Samtidigt är jag väldigt petig med vilken typ av dvärgschnauzer jag vill ha och denna gång vill jag ta hem en 8-veckors då jag inte fick hem mina två på heltid förrän de var fyra månader.
Så import är uteslutet av den anledningen. Vill gärna vara fodervärd och såklart också helst fortsätta samarbetet med ”min” uppfödare.
Åh vad jag känner att vi har samma tankar!

Jag är också fruktansvärt sugen på valp, igen :angel: Det här senaste året har varit så pissigt tråkigt och det fortsätter ju även nästa år, så en valp hade ju livat upp stämningen. Jag är dock också extremt kräsen och det finns i princip inget jag vill ha i Sverige.. Men jag vill också ha en från 8 veckor denna gång, de senaste har ju varit importer.. Har kollat lite i Norge nu, visade ju intresse på en kull där men det blir nog inget av den. Kollade med min uppfödare som jag har köpt från tidigare i Norge och som jag väldigt gärna skulle köpa ifrån igen, träffade henne i höstas och då planerade hon en jättespännande kull! Men det hade skitit sig pga Corona, och sen hade det inte blivit något av med någon annan hane heller.. Och de andra kommande planerna hon hade nu var inte min smak :cry:
 
Jag har fått upp ögonen för Tibetansk Terrier och känner mig sugen på en sån. Men mest troligt blir det en prickig till, trots att jag/min hjärna alltid säger att jag inte ska ha fler.. Hjärtat lyder inte :meh:
 
Jag ställer mig också i klungan som hoppas på valp nästa år. Tredje tiken jag väntar på, de tidigare har gått tomma. Så tycker det är dags att det i alla fall blir valpar denna gång hehe. Tiken ska börja löpa när som.

Nackdelen med att Betty flyttade för en tid sedan är att det är ganska så skönt att vara hundlös :angel: men sen var hon inte den smidigaste heller för den delen. Men förhoppningsvis blir det valp april/maj.
 
Jag ställer mig också i klungan som hoppas på valp nästa år. Tredje tiken jag väntar på, de tidigare har gått tomma. Så tycker det är dags att det i alla fall blir valpar denna gång hehe. Tiken ska börja löpa när som.

Nackdelen med att Betty flyttade för en tid sedan är att det är ganska så skönt att vara hundlös :angel: men sen var hon inte den smidigaste heller för den delen. Men förhoppningsvis blir det valp april/maj.
Hua, jag avskyr att vara hundlös. Livet blir så tråkigt!
 
Hua, jag avskyr att vara hundlös. Livet blir så tråkigt!

Tränar en kompis hund ett par dagar i veckan (och gjort till och från sedan sommaren förra året) och är aktiv inom klubben ändå så går egentligen ingen nöd på mig :p Tränar annat + har sista terminen på min utbildnings framför mig (samtidigt som jag jobbar).
 
Här funderar vi på en dvärg/mellanpudel- eller ev cockervalp framåt sommaren. Gamla cockern åkte till himlen i slutet av maj -19 så vi har varit hundlösa i 1.5 år.
 
Troligtvis ingen valp under 2021 men jag har börjat kika runt efter "rätt" uppfödare och varit i kontakt med en som jag fick mycket bra känsla av. Jag/vi har sagt tidigats ny valp om ett år, helst två. Men skulle något perfekt dyka upp innan osv kan sånt ändra sig.
 
Troligtvis ingen valp under 2021 men jag har börjat kika runt efter "rätt" uppfödare och varit i kontakt med en som jag fick mycket bra känsla av. Jag/vi har sagt tidigats ny valp om ett år, helst två. Men skulle något perfekt dyka upp innan osv kan sånt ändra sig.
Vilken ras tittar ni efter? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 522
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 201
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 716
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 722
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp