Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas också på valp under 2021 :) Förhoppningen är en tränings- och tävlingskompis, så det blir inte en till italiensk vinthund :laugh:

Jag har några olika raser som jag letar inom, men att hitta bra uppfödare vars hundar går att hämta vettig information om på avelsdata är inte lätt! Jag har plöjt igenom ofantliga mängder av hundar som inte har varken BPH/MH, veterinärdata eller tävlingsresultat.

Jag har hittat några kombinationer nu som jag hoppas på, skulle de fallera får jag tänka om!
 
Jag hoppas också på valp under 2021 :) Förhoppningen är en tränings- och tävlingskompis, så det blir inte en till italiensk vinthund :laugh:

Jag har några olika raser som jag letar inom, men att hitta bra uppfödare vars hundar går att hämta vettig information om på avelsdata är inte lätt! Jag har plöjt igenom ofantliga mängder av hundar som inte har varken BPH/MH, veterinärdata eller tävlingsresultat.

Jag har hittat några kombinationer nu som jag hoppas på, skulle de fallera får jag tänka om!
Har du tänkt på att gå tvärtom vägen - kolla t.ex. Agility data (AGIDA) på hundar i aktuella raser som går bra och kolla vad de har för gemensamma nämnare. Eller kanske hundförare med rätt ras och se om de kan ge tips?
 
Nu är det väl ändå lägligt att göra en till valptråd, för oss som hoppas på valp 2021 :D

Corona har utan tvekan gjort allt mer komplicerat, mina planer har trasslats ihop väldigt eftersom så många gränser är stängda. Men nog finns det chans att det blir ett tillskott här till sommaren :love:

Jag hoppas (förmodligen förgäves, men ändå) på en hund nästa år. Men min partner tycker inte det tyvärr. Vi är bortresta på jobb en del och även om jag vet flera i min bransch som har med sig hund så är det ju inte säkert att det funkar. Synd för vi älskar hundar båda två, när vi är hemma har vi korta arbetsdagar (ofta hemma) och bor mitt ute på landet med egen skog och älskar långpromenader och cykelturer. Men det blir svårlöst.

Men jag drömmer ändå om en liten whippet-valp:heart
 
Jag hoppas (förmodligen förgäves, men ändå) på en hund nästa år. Men min partner tycker inte det tyvärr. Vi är bortresta på jobb en del och även om jag vet flera i min bransch som har med sig hund så är det ju inte säkert att det funkar. Synd för vi älskar hundar båda två, när vi är hemma har vi korta arbetsdagar (ofta hemma) och bor mitt ute på landet med egen skog och älskar långpromenader och cykelturer. Men det blir svårlöst.

Men jag drömmer ändå om en liten whippet-valp:heart
Kanske du kan kolla upp lite mer hur det skulle fungera att ta med hund på jobb, om det nu är där skon klämmer för din partner?
 
Har du tänkt på att gå tvärtom vägen - kolla t.ex. Agility data (AGIDA) på hundar i aktuella raser som går bra och kolla vad de har för gemensamma nämnare. Eller kanske hundförare med rätt ras och se om de kan ge tips?
Ja, jag har kollat topplistorna inom de sporter jag är intresserad av samt hört mig för bland rasentusiaster. Har fått upp några spår där, men det är tyvärr även via den vägen så att det är svårt att hitta hundar med tillräcklig info att analysera i avelsdata... :(
 
Det har känts trögt med bc letandet mest för att det en ras jag inte insatt i. Konsultera min tränare E som sa att om vi gav oss till tåls så kunde vi köpa valp av henne vilket känns som ett bra betyg. I övrigt så sa hon att hon inte själv var jätteinsatt i rasen utan brukar ta hjälp av de som kan inför nyförvärv (eller snarare bli påputtad hundar som de tror passar henne). Rekommenderade att jag skulle ringa till P som jag varit och tränat för ibland då han har bättre koll på rasen så jag hoppas kunna bolla med honom.
Har en kull som jag blivit erbjuden valp ur, sen fick jag reda på igår att vi även inte var chanslösa hos en uppfödare jag inte trodde vi är aktuella hos då jag kan tänka mig att hon har väldigt lång valpkö 😋. Maken har pratat också med en tjej som har en kull och det lät inte omöjligt där heller. Dock så vet jag inte alls hur linjerna är även om jag försökt snoka.
 
Det har känts trögt med bc letandet mest för att det en ras jag inte insatt i. Konsultera min tränare E som sa att om vi gav oss till tåls så kunde vi köpa valp av henne vilket känns som ett bra betyg. I övrigt så sa hon att hon inte själv var jätteinsatt i rasen utan brukar ta hjälp av de som kan inför nyförvärv (eller snarare bli påputtad hundar som de tror passar henne). Rekommenderade att jag skulle ringa till P som jag varit och tränat för ibland då han har bättre koll på rasen så jag hoppas kunna bolla med honom.
Har en kull som jag blivit erbjuden valp ur, sen fick jag reda på igår att vi även inte var chanslösa hos en uppfödare jag inte trodde vi är aktuella hos då jag kan tänka mig att hon har väldigt lång valpkö 😋. Maken har pratat också med en tjej som har en kull och det lät inte omöjligt där heller. Dock så vet jag inte alls hur linjerna är även om jag försökt snoka.
Har du kollat på rasklubbens hemsida? Just EP bör du se upp för och se till att höra dig för rejält innan ni köper en valp. Finns en EP-lista som är frivillig att rapportera in till.
Jag skulle också ta hjälp av någon insatt i rasen för att hjälpa er med att hitta rätt linjer och typ av BC beroende på vad ni har för planer med hunden eftersom det kan skilja rätt mycket :)
 
Har du kollat på rasklubbens hemsida? Just EP bör du se upp för och se till att höra dig för rejält innan ni köper en valp. Finns en EP-lista som är frivillig att rapportera in till.
Jag skulle också ta hjälp av någon insatt i rasen för att hjälpa er med att hitta rätt linjer och typ av BC beroende på vad ni har för planer med hunden eftersom det kan skilja rätt mycket :)

Ja, kollar på rasklubbens hemsida och kikat på listorna men jag har inte hunnit sitta vid datorn så mycket och på mobilen är det inte så lätt 😝.
 
Efter mycket tänkande och velande fram och tillbaka så har jag lämnat intresse på en valpkull :nailbiting: herregud, jag har till o med drömt om kullen om nätterna, vaknat och tänkt ”nu gör jag det!” för att sedan återfå lite sans och lägga ner telefonen igen ;)

Kullen i sig har jag inte tvekat på, den är precis vad jag vill ha. Det är en insemination från en hane som varit död sen länge. Det är lite äldre linjer som jag varit ute efter när jag köpt mina senaste hundar. Tiken i sig har visserligen välanvända hanar bakom sig men som har lämnat bra, varit friska och blivit gamla.

Nu är det bara att avvakta och se! Kullen är inte född än och det är säkert många som står på intresselistan :)
 
Nämnde för killen jag träffar att det kan bli aktuellt att åka till annat land "bara för att kolla på hundar" och att han kan få följa med om han vill (kände mig rätt säker på att svaret skulle bli "Näe, åk du!" ungefär) men han svarade istället "Ja, det låter kul!" :D Hoppas att han tänker detsamma om att hjälpa till med valp sedan när det väl blir aktuellt :angel: Jag har förklarat precis vad som lockar med kullen utomlands och han, som inte är ett dugg hundvan, tyckte inte att det lät galet alls att köpa valp om jag bara kan lösa vardagen kring den.
 
Har väntat på en tik genom tre parningar nu men hon har tyvärr gått tom varje gång. Har kull sedan tidigare och är testad efter konstens alla regler för att se vad som är fel. Även byte av hane till en jag själv letade upp. Men icke, nu har hon gått tom för tredje gången och pensioneras därmed. Över till plan b, samma hane men annan, också väldigt trevlig, tik.

Ägaren till tiken som Lasse skulle para i våras men som gick tom (fick aldrig till en ordentlig parning) verkar ha bytt hane, trots erbjudande om gratis omparning. Synd, hade verkligen velat ta en parningsvalp från den kombon. Nåväl. Lasse parade en tik nu under hösten och där blir det valpar framåt julafton, ska dock inte ha någon därifrån.

Så mitt 2020 som skulle ha inneburit två valpar blev noll. :D
Nu satsar vi på 2021 istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 383
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 086
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 686
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 640
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp