Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänker att det är himla svårt att lova bort valpar innan en vet hur de blir och om de passar med tänkt person och vad tänkt person har tänkt göra med sin hund. Det här kanske mer gäller bruks/arbetande raser där det är vissa egenskaper och vissa typer av hundar en gillar. Menar alltså inte att det är nåt fel med det, och såklart kan ju vänner/folk som köpt valp av samma uppfödare förr få förtur när kullen väl fötts osv. Jag blev bara lite förvånad över att tikar kunde vara bortlovade redan innan födseln.

Jag är "lovad" en tik framöver men det är givetvis under förutsättning att valpen motsvarar mina krav.
Samma här. Förutsatt att det blir tikvalpar då... (annars tar jag hane)
 
Bara för att man är lovad en valp så innebär det ju inte att man får en, båda parter hinner ju ändra sig innan det blir på riktigt. Tiken kan ju gå tom, det blir fel kön, fel färg eller annat som inte stämmer in eller passar. Jag är lovad valp ur en framtida kull men då ska den ju först och främst bli av, passa in i mitt liv, vara rätt hund osv osv sen så finns det fler intressenter redan nu så då ska det ju bli räcka till också med rätt kön. Tänker mer att om allt faller på plats så blir det en valp till oss i framtiden.
 
Bara för att man är lovad en valp så innebär det ju inte att man får en, båda parter hinner ju ändra sig innan det blir på riktigt. Tiken kan ju gå tom, det blir fel kön, fel färg eller annat som inte stämmer in eller passar. Jag är lovad valp ur en framtida kull men då ska den ju först och främst bli av, passa in i mitt liv, vara rätt hund osv osv sen så finns det fler intressenter redan nu så då ska det ju bli räcka till också med rätt kön. Tänker mer att om allt faller på plats så blir det en valp till oss i framtiden.
Men precis. Skulle något dyka upp som gör att uppfödaren inte känner sig helt bekväm med att sälja så är jag övertygad om att hen inte gör det heller, precis som jag är säker på att valpköparna inte kommer bli "tvingade" att köpa någon hund de inte till 100% vill ha. Med den här uppfödaren är jag också övertygad om att OM valparna blir ojämna till humör/mentalitet så kommer valpköparna få veta det.
 
Okey, det verkar inte vara helt kört iaf, och nu står jag definitivt på valplista :nailbiting: Har även frågat om det går att säga ungefär när valparna i så fall blir leveransklara, så att jag vet hur jag ska göra med semester (chefen sa precis att han vill ha in semesteransökningar nu). Herregud. Det kommer ju ta ungefär sjutusen år innan jag vet hur det blir med det här :arghh: Önskar att valparna kunde födas typ, nästa vecka, så att jag slapp vänta så länge... (Å andra sidan vill jag inte att de föds då, för jag kommer ha lättare att få det som jag vill med semester om det tar lite längre tid).
 
Säg "Hej" till Astor som kommer gå under namnet Assar här hemma. :heart
151046451_2247732322026909_3012483252867892023_n.jpg

https://www.instagram.com/p/CLWdgmpHLtQ/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Idag tog vi en halvlång promenad med Tay och Nessie, tränade inkallning och jag måste säga att Tay är väldigt följsam. De fick springa lösa större delen av promenaden och på vägen hem möter vi maken med de två andra hundarna. Både Nessie och Tay var duktiga och sprang inte fram till husse och kompisarna.
Väldigt nöjd med Tay än så länge, känns som om det kan bli en perfekt hund för maken, följsam, lättlärd, mjuk utan att vara överdrivet vek.
Han och Nessie är som ler och långhalm, de hänger hela tiden och Nessie vakar och håller koll på "sin" valp.

IMG_20210216_154357.jpg
 
Sparven har bott med mig och Humla i 1,5 vecka nu, och det har varit rätt tufft. Han väckte mig i början med 1-2 h mellanrum, och jag funkar sådär på dålig sömn.
Har varit så orolig över hur Humla ska klara det, och även där har det varit upp och ner, men överlag verkar hon tycka mycket om honom :love:

Idag har varit en rätt bra dag, med bara tre olyckor inne (hittills ;) ) och trevliga promenadsvängar i skogen och området :)

CFB7AFEC-AF55-4C5E-8505-59E71398A768.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 613
Senast: Myrten
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 574
Senast: Roheryn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp