Status
Stängd för vidare inlägg.
När går ni över från valp- till vuxenfoder? Är det olika baserat på hundens storlek som vuxen? Uppfödaren sa att hon byter redan vid tre månader, men det tycker jag känns tidigt...
Ja, det måste vara alldeles för tidigt. Jag ger min valpfoder fortfarande och den är 7,5 månader nu. På säcken står att det skall ges till 18 månader, men det är väl å andra sidan för att de vill sälja mer foder...
 
När går ni över från valp- till vuxenfoder? Är det olika baserat på hundens storlek som vuxen? Uppfödaren sa att hon byter redan vid tre månader, men det tycker jag känns tidigt...
Jag bytte när hon var runt halvåret. Men då är hon ju en ganska liten ras och hade nästan nått sin vuxna höjd. Sen hade hon ju både allergier och känslig mage så när vi väl hittade något som fungerade ville vi bara fortsätta köra på det. En större ras hade jag velat ha kvar längre på valpfoder med rätt kvoter osv.
 
Detta kennelletande!!
Hade äntligen ringat in några stycken och hade en favorit. Jag har gått på rekommendationer och på vad jag sett har varit framstående i tävligar osv.

Men så hittade jag den här textbiten på uppfödarens hemsida och hela mitt inre vett slog bakut.
"Tänk på att rasen är avlad för att ha sin ägare hos sig hela tiden-låt den inte ligga ensam långa dagar. Då kan den få allergier och andra stressyptom."

Det första som ploppar upp i min skalle är "är det separationsångest och allergier i linjerna som bortförklaras och kan beskyllas på valpköparen sen?"

Eller överreagerar jag?
Huj, vem har skrivit så? PM gärna, låter som helt fel tänk. Hade aldrig köpt av en uppfödare med dom åsikterna.
 
Detta kennelletande!!
Hade äntligen ringat in några stycken och hade en favorit. Jag har gått på rekommendationer och på vad jag sett har varit framstående i tävligar osv.

Men så hittade jag den här textbiten på uppfödarens hemsida och hela mitt inre vett slog bakut.
"Tänk på att rasen är avlad för att ha sin ägare hos sig hela tiden-låt den inte ligga ensam långa dagar. Då kan den få allergier och andra stressyptom."

Det första som ploppar upp i min skalle är "är det separationsångest och allergier i linjerna som bortförklaras och kan beskyllas på valpköparen sen?"

Eller överreagerar jag?
Nu hittade jag vilken kennel det gäller, den första jag misstänkte.
Jag vet absolut att en del av hundarna därifrån kan ligga högt i stress, ljudar och har svårt att slappna av. Men även träffat trevliga individer med bra motor utan att vara stressade.
 
Så himla svårt det där med allergi. Vi vet att det är ärftligt, samtidigt vet jag om konstaterat allergiska hundar som blivit helt symptomfria när de fått ändrade levnadsförhållanden (konstaterad foderallergi och kvalsterallergi som båda försvann när hunden flyttade till gård och används till djurarbete istället för lägenhet och sport. Hunden bor inne även nu).

Tänk vad lätt det vore om allt var svartvitt!
 
Så himla svårt det där med allergi. Vi vet att det är ärftligt, samtidigt vet jag om konstaterat allergiska hundar som blivit helt symptomfria när de fått ändrade levnadsförhållanden (konstaterad foderallergi och kvalsterallergi som båda försvann när hunden flyttade till gård och används till djurarbete istället för lägenhet och sport. Hunden bor inne även nu).

Tänk vad lätt det vore om allt var svartvitt!
Men det är ju så där med allergiska människor också - t.ex. stress kan ibland visa sig i förvärrade allergisymptom och ibland kan det bli någon form av korseffekt (du hör att jag är expert på området) med viss mat, tvättmedel etc

OBS! Inlägg baserat på anekdoter
 
Assar blev 10v idag. :)

IMG_20210305_130240_542.jpg
 
När går ni över från valp- till vuxenfoder? Är det olika baserat på hundens storlek som vuxen? Uppfödaren sa att hon byter redan vid tre månader, men det tycker jag känns tidigt...
Hmm, till vår fodervalp skulle vi ha samma valpfoder tills hon var 18månader. Nu sa uppfödaren till vår nya att vi ska ha samma foder till i alla fall 5-6 månader så vi tänkte byta till vuxenfoder av samma tillverkare då någon gång. Jag har faktiskt ingen aning vad som är bäst, känns väldigt svårt det här med foder. Skulle också vilja höra mer hur ni andra tänker!
 
En vecka har nu gått sen Freja kom hem till oss! Hon är så himla underbar och fin. Men det är verkligen ett heltidsjobb att springa ut på kisspauser, plocka upp efter inomhusolyckor, sömnbrist om nätterna, försöka ta hand om sig själv med att laga mat och gå på toa men inte ens det får jag göra i fred haha. Vi har bara tagit det lugnt hemma, lekt, försökt introducera nya saker långsamt, lärt henne hennes namn, sitt och början på ligg. Det är hur mysigt som helst men väldigt stressigt! Ni vet nog precis vad jag menar, mysigt och härligt men väldigt utmattande! Längtar så mycket tills vi ska börja valpskola i april :D

Jag är lite nyfiken på hur planerar ni er första tid med valpen? Rent praktiskt med vardag, jobb och sånt? Tar ni ledigt? Får valpen följa med till jobb? Finns det barn i familjen som hjälper till?

Jag har tagit ledigt från jobbet de här första veckorna eftersom det verkligen kräver min fulla uppmärksamhet. Vi har inga barn eller andra stora åtaganden. Min sambo som studerar heltid hemma och vi har två inneboende som jobbar/pluggar hemmifrån som sagt att de gärna ställer upp om det skulle behövas, så jag är inte orolig över att hon ska behöva vara ensam något de första månaderna. Jag själv jobbar annars normalt heltid men kan jobba hemma med vissa arbetsuppgifter. Jag har flextid, arbetstidsförkortning och rent allmänt mycket frihet under ansvar och har nära hem under raster. Så med vår livssituation så ser jag inga stora hinder just nu med att få ihop allt. Men jag vill veta lite hur ni andra tänker?
Jag är ensamstående med valp och jobbar heltid, just nu ca 80 % hemifrån. När min gamla hund (Myrten) dog hade jag inte tänkt att skaffa någon ny på ett tag. Men så kom pandemin och det blev för jobbigt utan. Jag fick se en planerad kull med linjer jag gillade. När valparna var födda meddelade uppfödaren (som jag kände sedan tidigare) att det fanns valp till mig om jag ville ha en. Vid fyra veckor bestämde jag mig. och efter ytterligare fyra veckor flyttade Rhiannon in. Det var ett halvår efter Myrtens död. Jag planerade alltså inte så mycket, men å andra sidan hade flera av mina vänner sagt att de ville ställa upp och möjliggöra att kunde ha hund igen.

På grund av jobbet hade jag inte möjligt att ta ledigt. Så jag har jobbat hemma med valpen (nu sju månader) och när jag är tvungen att vara på kontoret tar jag med henne. Första tiden lämnade jag henne till någon vän som var hundvakt vissa dagar, men nu är hon rumsren och behöver inte övervakas på samma sätt så nu kan hon följa med. Vi på kontoret ungefär en dag i veckan. Hon får hålla sig på mitt rum med kompostgaller.

Jag har redan skaffat en potentiell hundvakt för framtiden. Men jag tänker inte återgå till att vara på kontoret 40 h/veckan. Nästa år ska vi sannolikt byta lokal och då ska jag se till att hitta en med en del som kan vara hundvänlig.:devil::cool:
 
Jag är lite nyfiken på hur planerar ni er första tid med valpen? Rent praktiskt med vardag, jobb och sånt? Tar ni ledigt? Får valpen följa med till jobb? Finns det barn i familjen som hjälper till?
Med min nu yngsta så jobbade jag halvtid och kunde ha med henne till jobbet, så där blev det oförändrat. Nu har jag sparat en vecka och kommer därmed ha 6 veckor att ta ut, och blir det valp i år så lär det bli import (och därmed inte 8 veckor gammal vid leverans). Då kommer valpen vara så gammal att den förhoppningsvis kan vara hemma med mina andra hundar några timmar när det är dags att jobba igen. Räknar även med lite hjälp från partnern och så verkar det som att en pålitlig vän flyttar till någonstans i närheten under sommaren (= jag hoppas på en till hundvakt där). Letar också nytt jobb och är absolut öppen för konstiga arbetstider eller deltid, just för att få ihop det med valp lättare...

Detta kennelletande!!
Hade äntligen ringat in några stycken och hade en favorit. Jag har gått på rekommendationer och på vad jag sett har varit framstående i tävligar osv.

Men så hittade jag den här textbiten på uppfödarens hemsida och hela mitt inre vett slog bakut.
"Tänk på att rasen är avlad för att ha sin ägare hos sig hela tiden-låt den inte ligga ensam långa dagar. Då kan den få allergier och andra stressyptom."

Det första som ploppar upp i min skalle är "är det separationsångest och allergier i linjerna som bortförklaras och kan beskyllas på valpköparen sen?"

Eller överreagerar jag?
Jag hade absolut inte köpt från sådan uppfödare... Låter klockrent som en som skyller alla eventuella problem på att valpköparen "gjort fel" (även om valpköparen varit exemplarisk).
 
Angående valpfoder så överväger jag att byta till vuxen fodret då jag började kolla lite så verkar vuxenfodret täcka både fett och proteinbehov för valp, har rätt kalcium/fosforbalans ska kolla lite mer men vad jag förstått så är en del vuxen foder komplett såtillvida att de täcker även valpars behov efter 12 veckors ålder eller nåt sånt. Tay är tre månader nu och jag har en hel del valpfoder kvar men överväger att byta när det tar slut. Har rätt ofta bytt till vuxen foder relativt tidigt (när de är kring sex månader) då jag mestadels haft väldigt matglada valpar som haft en tendens att bli i överhull om man inte har koll.
 
Så himla svårt det där med allergi. Vi vet att det är ärftligt, samtidigt vet jag om konstaterat allergiska hundar som blivit helt symptomfria när de fått ändrade levnadsförhållanden (konstaterad foderallergi och kvalsterallergi som båda försvann när hunden flyttade till gård och används till djurarbete istället för lägenhet och sport. Hunden bor inne även nu).

Tänk vad lätt det vore om allt var svartvitt!

Enligt en expert på allergi på SLU (minns inte namnet nu) så utvecklas inte allergi oavsett miljö om det inte finns någon genetisk predisposition alls. Så man kan aldrig hävda att en allergi enbart är utlöst pga. miljö och inte "ärftlig". Generna som styr immunförsvaret måste ha defekter för att rektionen ska uppstå och dessa gener är såklart ärvda och nedärvs. Sen kan den säkert vara så att reaktionen kan upphöra eller aldrig uppstå pga "rätt" miljö/foder mm. men det finns fortfarande defekter i generna hos hunden som kräver dessa förhållanden för att inet få allergiska reaktioner.
 
Visa bifogad fil 65854
Min egenuppfödda chowvalp Peggy blir 10 veckor idag.
Angående foder, så åt hon valpfoder fram tills att hon var ca sex veckor, då jag gick över på vuxenfoder.
Det var tidigt att gå över på vuxenfoder. Ger du tillskott av sånt som växande hundar behöver? Typ kalcium och fosfor och så vidare.
(den där har ju så mycket näringsbrister att tungan är alldeles missfärgad ;))
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 509
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 197
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 657
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 717
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp