Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ger färska ben, men inte bärande eller av sådan storlek att de sväljer bitar. Mako fick tex ett kohuvud, kanske inte helt smidigt om man inte har hundgård :D Här om dagen fick de rensa ett helt bäcken från dovhjort på brosk och putsrester.

https://www.instagram.com/p/CbS1L2HIbvC/?utm_source=ig_web_copy_link

Det måste vara drömmen för en hund 😁 Kanske inte riktigt rätt förutsättningar för det här men borde väl gå att få tag i någon mindre del som inte sölar ner så 😅
 
Tänkte att detta nog passar i denna tråd :D
Vi ska ju inte skaffa valp per se men min tik är parad så förhoppningsvis får vi en hel hop med puppisar beräknade den 21 juli :love:
Det är min första kull sedan 2003 så det känns nytt och spännande trots att jag egentligen är en ganska rutinerad uppfödare. Skillnaden nu är att jag har min 16 åriga dotter med på banan också som är nästan mer djurtokig än vad jag någonsin varit. Ska bli kul att introducera henne i det hela.
Ni får en bild på det fina paret också :love:
heklasambo.jpg
 
Senast ändrad:
Spock fyller 12 veckor imorgon och ska vaccineras på tisdag. Det händer inte så himla mycket, han är mest med. Jag har svårt att orka göra så mycket mer än valpmysa och det basala, i ett annat läge hade man varit mer pepp men det är ju inte bråttom heller. Idag tänkte jag iallafall ta tag i att åka ut och gå lite i affärer med honom och kanske köpa ett regntäcke, det har öst ner senaste dagarna och han har lånat Nikes regntäcke och verkat uppskatta att ha täcke på i ösregn men den är på gränsen för liten. Sen kanske vi åker förbi fårhagen bara han och jag om jag hinner och hälsar på fåren.

20220603_111625.jpg
 
Chia sover 23-08 nu för tiden. Eller, hon vaknar lite ibland och kan ligga och mysgnaga på benet innan hon somnar om. Väldigt skönt!
Hon blir 11 veckor i helgen och vi tränar bara lite löst på passivitet ute i parker, följsamhet i koppel, kloklippning, inkallning. Snart ska vi ta första tunnelbaneturen in till stan och det blir ju väldigt spännande för henne :)
DFFFA7AB-0F00-4EB3-9387-B43BA0BA621D.jpeg

Hon växer så det knakar och har blivit modigare, det går lite lättare att varva ner nu också. Mycket humor och attityd, det ska ibland käftas emot när hon får en tillsägelse och buset lyser i ögonen på henne :) Samtidigt är hon otroligt rar. Nu börjar hon också gå in i den riktiga sötperioden tycker jag som gillar 3-6 månaders valpar mer än 8-veckors rent utseendemässigt :p
 
Chia sover 23-08 nu för tiden. Eller, hon vaknar lite ibland och kan ligga och mysgnaga på benet innan hon somnar om. Väldigt skönt!
Hon blir 11 veckor i helgen och vi tränar bara lite löst på passivitet ute i parker, följsamhet i koppel, kloklippning, inkallning. Snart ska vi ta första tunnelbaneturen in till stan och det blir ju väldigt spännande för henne :)
Visa bifogad fil 92177
Hon växer så det knakar och har blivit modigare, det går lite lättare att varva ner nu också. Mycket humor och attityd, det ska ibland käftas emot när hon får en tillsägelse och buset lyser i ögonen på henne :) Samtidigt är hon otroligt rar. Nu börjar hon också gå in i den riktiga sötperioden tycker jag som gillar 3-6 månaders valpar mer än 8-veckors rent utseendemässigt :p

Snälla nån vad söt 😍
 
En till fråga här från valpnewbien ☺️

Vad ger ni era valpar för ben? Vi har köpt vanliga såna vita ben (vet inte vad de kallas) efter tips från djuraffären, såna hårda. Hon tuggar lite på dem jag upplever att hon tappar intresset ganska snabbt. Vi lägger blötmat i kong och hon har även fått något mjukare typ av ben som vi fick med från uppfödaren som var väldigt uppskattat, men de tar ju slut i ett nafs 😄
Jag har Rauh av älgråhud, är försiktig med råhud efter att det kommit fram att det i vissa länder används mycket kemikalier.
Annars lammrevben tycker jag är bra, nu har jag från egna djur, men innan köpte jag från en djurbutik i närheten.
 
En till fråga här från valpnewbien ☺️

Vad ger ni era valpar för ben? Vi har köpt vanliga såna vita ben (vet inte vad de kallas) efter tips från djuraffären, såna hårda. Hon tuggar lite på dem jag upplever att hon tappar intresset ganska snabbt. Vi lägger blötmat i kong och hon har även fått något mjukare typ av ben som vi fick med från uppfödaren som var väldigt uppskattat, men de tar ju slut i ett nafs 😄
Vi kör ben från Rauh och horn som håller sjukt länge och kladdar minimalt! Ska de få extra gotteben hade jag köpt vad som helst förutom märgben och andra bärande ben :p
 
Nu är snart Wallans valpkurs slut. Bara en gång kvar. Bästa valpkursen jag någonsin gått med en hund!
I går sattes det upp en bana med lite ”läskigheter”. Stora plyschhundar, dockhuvuden mm. Valparna fick en och en besöka banan med husse/matte och sen pratades det igenom om hundspråk, hundars känslor mm. Så kul att se hur valparna tacklade läskigheterna. Wallan tvekade på en stor hög med lurv/ryamatta i början, den blev hon lite arg på, men sen blev det party. Plyschhundarna bjöd hon upp till lek och när de inte gav någon respons så välte hon omkull dem och drog dem med sig :D
Två valpar ville inte ens närma sig de här hundarna (och slapp) så jag är supernöjd med henne.

Vi har också gått ringträning. Det var sådär. Hon var duktig. Uppförde sig på både bordet och sprang med som hon skulle. Men jag lärde mig inte ett dyft. Det var ett himla gapande konstant på en lapphund så jag hörde ingenting om vad som sas. Jag får kolla på SKKs filmer istället. Framföallt hur jag ska få henne att stå bra och rätt.

Rumsrenheten går bra nu. Det gick bra men så fick hon UVI så det fick bli ett besök hos vetten. Men nu är allt som det ska igen och hon har varit ”torr inne” i flera dagar. Hon sover länge på mornarna nu och får komma upp i sängen för lite extra sovmorgon. Den där extremt bitiga och jobbiga valpen har blivit tam och gosig😍
 
IMG_20220605_120417632.jpg

Nu är hon hemma! :love: Vi smakar på smeknamnet än så länge, men det lutar åt att det är en liten Lova pga har ordet love i sitt fullständiga namn. Soffan är numera hennes, säger hon. Det är inte långt ifrån att hon kan ta sig upp själv, men än så länge behöver hon assistans. Så. Himla. Söt!
 
Nu är snart Wallans valpkurs slut. Bara en gång kvar. Bästa valpkursen jag någonsin gått med en hund!
I går sattes det upp en bana med lite ”läskigheter”. Stora plyschhundar, dockhuvuden mm. Valparna fick en och en besöka banan med husse/matte och sen pratades det igenom om hundspråk, hundars känslor mm. Så kul att se hur valparna tacklade läskigheterna. Wallan tvekade på en stor hög med lurv/ryamatta i början, den blev hon lite arg på, men sen blev det party. Plyschhundarna bjöd hon upp till lek och när de inte gav någon respons så välte hon omkull dem och drog dem med sig :D
Två valpar ville inte ens närma sig de här hundarna (och slapp) så jag är supernöjd med henne.

Vi har också gått ringträning. Det var sådär. Hon var duktig. Uppförde sig på både bordet och sprang med som hon skulle. Men jag lärde mig inte ett dyft. Det var ett himla gapande konstant på en lapphund så jag hörde ingenting om vad som sas. Jag får kolla på SKKs filmer istället. Framföallt hur jag ska få henne att stå bra och rätt.

Rumsrenheten går bra nu. Det gick bra men så fick hon UVI så det fick bli ett besök hos vetten. Men nu är allt som det ska igen och hon har varit ”torr inne” i flera dagar. Hon sover länge på mornarna nu och får komma upp i sängen för lite extra sovmorgon. Den där extremt bitiga och jobbiga valpen har blivit tam och gosig😍
Jag tycker det är snyggast och ser trevligast ut att friställa, hunden ska ha en förväntan framåt hela tiden och liksom stå och tagga till. Kolla på wallans uppfödares BIR/BIM-film från igår så ser du hur jag menar, finns på insta 😊 Där ser man tydligt hur glad och taggad hunden är. Då brukar även svansen komma upp fint naturligt så man inte måste stå och peta upp den.
Tränar enligt Gerard O’sheas principer, om han håller någon workshop eller liknande nära dig borde du gå! Här i Stockholm håller han regelbundet ringträningar och kurser och hans sätt är väldigt trevligt med fokus på att hunden ska vara trygg och tycka att det är kul.
 
Jag tycker det är snyggast och ser trevligast ut att friställa, hunden ska ha en förväntan framåt hela tiden och liksom stå och tagga till. Kolla på wallans uppfödares BIR/BIM-film från igår så ser du hur jag menar, finns på insta 😊 Där ser man tydligt hur glad och taggad hunden är. Då brukar även svansen komma upp fint naturligt så man inte måste stå och peta upp den.
Tränar enligt Gerard O’sheas principer, om han håller någon workshop eller liknande nära dig borde du gå! Här i Stockholm håller han regelbundet ringträningar och kurser och hans sätt är väldigt trevligt med fokus på att hunden ska vara trygg och tycka att det är kul.
Han har byggt värsta anläggningen ett stenkast härifrån där jag tror de har massa kurser och sånt
 
Jag tycker det är snyggast och ser trevligast ut att friställa, hunden ska ha en förväntan framåt hela tiden och liksom stå och tagga till. Kolla på wallans uppfödares BIR/BIM-film från igår så ser du hur jag menar, finns på insta 😊 Där ser man tydligt hur glad och taggad hunden är. Då brukar även svansen komma upp fint naturligt så man inte måste stå och peta upp den.
Tränar enligt Gerard O’sheas principer, om han håller någon workshop eller liknande nära dig borde du gå! Här i Stockholm håller han regelbundet ringträningar och kurser och hans sätt är väldigt trevligt med fokus på att hunden ska vara trygg och tycka att det är kul.
Fast Wallan vill bara sitta 😂
 
I måndags blev hon fyra månader så idag var det dags för lillskruttans utställningspremiär! Finare väder och utställningsplats hade vi knappast kunnat få i Bosjökloster! 😅 Hon skötte sig super och blev BIR-valp och BIG 1! 🌟 Men det bästa var att hon verkligen kunde ligga och chilla när vi väntade. Noll stress där trots massor av hundar och oväsen. ❤

yDrkvJ3.jpg

0ctnq5P.jpg

dRK9ssM.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 680
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
644
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp