Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går klipptes äntligen allmänningen i vårt område så nu har vi en stor, nyklippt gräsmatta som ingen använder att träna på :p
Äntligen en bra yta att påbörja spår på där ingen har trampat runt….ännu.

Wallan har gjort mycket godissök hemma i berget och skogen som vi har på vår tomt. Så jag startade med det i morse så näsan skulle vara på.

La en ruta på 1x1 m uppe på allmäningen nu i kväll. Hon löste den fint 😊
Hon är så galet kul att träna med! Jag har fått sån blodad tand för hundträning igen. Dels att ha en kul hund men ffa att inte ha någon som dömmer, ifrågasätter, förlöjligar och kritiserar som mitt ex gjorde när jag hade min Schäfertik. Då var allt jag blev sugen på dåligt. Den tränare jag ville träna för kass. Min hund värdelös osv.

Nu har jag en bra hund (igen) tränar för tränaren jag ville träna för och gör de saker jag ville och det är SKITKUL och det går JÄTTEBRA 😍
Är förvånad över hur mycket Wallan redan kan och att jag inte är värdelös på att träna hund👊

I morgon börjar vi ringträning.
Visa bifogad fil 92035
Så fantastiskt! Det låter som om allt är så som det ska vara :love:
 
Vi klarade precis av en online-utmaning för modiga hundar! Det var 10 olika utmaningar i olika svårigheter och när jag först såg dom så fick jag grav prestationsångest. 😅 Det var så mycket som vi inte har hunnit testa av förklarliga orsaker tex. backa upp på föremål, hakan i hand i minst 10 sek, kliva ut i famnen från en höjd osv.

Men vi klarade det! Med bravur! Hon var yngst av alla dessutom. Så glad för min tuffa lilla tjej! 😍

EAD8Mxb.jpg
 
Vi klarade precis av en online-utmaning för modiga hundar! Det var 10 olika utmaningar i olika svårigheter och när jag först såg dom så fick jag grav prestationsångest. 😅 Det var så mycket som vi inte har hunnit testa av förklarliga orsaker tex. backa upp på föremål, hakan i hand i minst 10 sek, kliva ut i famnen från en höjd osv.

Men vi klarade det! Med bravur! Hon var yngst av alla dessutom. Så glad för min tuffa lilla tjej! 😍

EAD8Mxb.jpg
Roliga utmaningar! Och bra jobbat 😀
 
Jag ger sista målet så sent som möjligt så det är promenad sen sova. Då kan jag dra ut på morgonmålet för att inte få en valp som drar igång av hunger. Jag ger heller inget mål på exakt fasta tider för att slippa mathets eller stressad hund när klockan är en viss tid.

Wallan ville också gärna somna runt 20:00 så jag började lägga in lite småpyssel på kvällen. Tex kloklippning, pälsvård, extra utevistelse el liknande för att hålla henne vaken lite extra. Det funkade. Nu har hon anpassat sitt dygn till vårat. Hon är 15 v idag.

Jag fick lära mig att inte ge maten för sent för att kanske slippa ut mitt i natten för att hon ville bajsa, men kanske värt att testa. Hon är oftast väldigt trött vid 19-20 och det är i samma veva som vi lägger barnen här hemma så då passar hon på att lägga sig i soffan och vila. Jättebra att hon kan slappna av där medan vi pysslar med läggningen 😊 Sen är jag en väldigt kvällstrött person så att dra igång henne sen igen vid 21-22 tar lite emot men kanske är nödvändigt om jag inte ska gå upp vid 05. Oftast är vi ute nån gång mellan 02-04 för en kiss/bajs ute också.

Vi har heller inga direkt fasta tider för mat utan ser mest till att det inte går för lång tid emellan. Det enda som blivit mer konstant är frukosten då 😄
 
Jag förstår oron, jag kan gå ut en gång till sen får det vara nog.
Har hon gjort båda ute första gången så går jag inte ut igen, de lär ju sig fort också hur de får upp oss. :p

Min går aldrig och lägger sig för att bara ta det lungt, så tycker om inte annat att det är bra träning på att bara vara.
När vi väl stiger upp är vi uppe och ute en timme, sen hamnar hon i hage medan jag äter frukost och så håller vi på så.

Det är inte alltid hon både kissar och bajsar när vi är ute vid 05, kanske därför jag känner att jag behöver ut igen om hon inte kommer till ro.

Vi provade i början att ha henne bakom kompostgaller men hon bröt sig ut. Nu de senaste dagarna har det dock fungerat bra även om hon inte riktigt lägger sig ner, men hon har inte brutit sig ut i alla fall. Förhoppningsvis kan hon slappna av lite mer där ju mer tiden går. Hennes bästa plats är soffan, det är där hon helst sover 😊
 
Jag har relativt fasta klockslag för mat, runt 8 12 16 20
Då blir det också något sånär rutiner på rastandet. För oss funkar det bra. Då hinner hon rastas en sista gång 12 (när hon ska förflyttas från vardagsrummet till sovrummet).
Har jag otur vaknar hon 4 men hon verkar vakna 6 mer och mer vilket känns acceptabelt. Särskilt om jag får en timmes till sömn till 8.
 
Jag har relativt fasta klockslag för mat, runt 8 12 16 20
Då blir det också något sånär rutiner på rastandet. För oss funkar det bra. Då hinner hon rastas en sista gång 12 (när hon ska förflyttas från vardagsrummet till sovrummet).
Har jag otur vaknar hon 4 men hon verkar vakna 6 mer och mer vilket känns acceptabelt. Särskilt om jag får en timmes till sömn till 8.

Klockan 12 sover jag för längesen så då går jag nog hellre upp en sväng mitt i natten tills hon är helt rumsren, haha! Barnen i huset vaknar oftast runt 06 så vi är ändå vakna tidigt, men 05 känns i tidigaste laget med hunden. Ska försöka dra på det på nåt sätt.

Hon ligger i sin bädd bredvid mig på natten oftast, problemet är väl att hon ställer sig med framtassarna mot sängkanten när hon vill ut vilket jag såklart reagerar på. När hon sedan kanske bara vill ha uppmärksamhet så gör hon ju samma och då är det svårt att veta om hon vill ut eller bara vill busa. Hon har både tuggben och leksak i bädden men för det mesta behöver jag hålla i tuggbenet åt henne för att hon ska tugga en längre stund.

Tänker också att jag inte behöver tänka så himla mycket, det är som det är och det blir vad det blir 😄👍
 
Klockan 12 sover jag för längesen så då går jag nog hellre upp en sväng mitt i natten tills hon är helt rumsren, haha! Barnen i huset vaknar oftast runt 06 så vi är ändå vakna tidigt, men 05 känns i tidigaste laget med hunden. Ska försöka dra på det på nåt sätt.

Hon ligger i sin bädd bredvid mig på natten oftast, problemet är väl att hon ställer sig med framtassarna mot sängkanten när hon vill ut vilket jag såklart reagerar på. När hon sedan kanske bara vill ha uppmärksamhet så gör hon ju samma och då är det svårt att veta om hon vill ut eller bara vill busa. Hon har både tuggben och leksak i bädden men för det mesta behöver jag hålla i tuggbenet åt henne för att hon ska tugga en längre stund.

Tänker också att jag inte behöver tänka så himla mycket, det är som det är och det blir vad det blir 😄👍
Nej precis! Det gäller ju att lyssnar på valpen och blir det någon extra runda so be it. 🤷🏼‍♀️
De växer fort så det vänder kanske av sig själv om en vecka eller två.
 
Nej precis! Det gäller ju att lyssnar på valpen och blir det någon extra runda so be it. 🤷🏼‍♀️
De växer fort så det vänder kanske av sig själv om en vecka eller två.

Precis, men alltid skönt att bolla lite!

När ni är ute, går ni ut i trädgården eller är det mer regelrätt koppelpromenad?
 
Här händer det inte mycket samtidigt som det händer massor.
Det går att ha henne i knät att klappa utan att hon bara biter, hon har växt ur sin första sele och blivit modigare.
Nu tycker hon inte längre fåren är obehagliga utan är mest nyfiken.
Har inga problem att klättra in i skåp jag öppnar, hon tycker fortfarande hästarna är läskiga vilket är ändå hyfsat bra, vill gärna att hon har en viss respekt.
Tycker hon är något bättre på hämningar, så vi är i fullgång på skvallerträning. 🙂

Vi tränar på byteshandel med leksaker, ögonkontakt, vänta på att få gå ut, kunna ställa sig mellan benen på mig, handtarget och en massa annat bra.
 
Precis, men alltid skönt att bolla lite!

När ni är ute, går ni ut i trädgården eller är det mer regelrätt koppelpromenad?

Vi går ut på framsidan, där är inget staket och inga bilar, men jag följer med och så går vi oftast i åttor på gräsplätten.
Hon blir lätt distraherad och glömmer bort att kissa osv.
Mitt i natten så öppnar jag dörren och håller koll.
På morgonen (och vid lunch, kvällen osv) rör vi oss runt mer, är ute så länge att hon gör sina behov efterhand. (Bor på liten gård)

Hur gör du? Det finns ju alltid ett underliggande dåligt samvete att man inte gör tillräckligt.
 
Senast ändrad:
Vi går ut på framsidan, där är inget staket och inga bilar, men jag följer med och så går vi oftast i åttor på gräsplätten.
Hon blir lätt distraherad och glömmer bort att kissa osv.
Mitt i natten så öppnar jag dörren och håller koll.
På morgonen (och vid lunch, kvällen osv) rör vi oss runt mer, är ute så länge att hon gör sina behov efterhand. (Bor på liten gård)

Låter som det vi brukar göra. Vår valp är också lättdistraherad och glömmer av sig, finns så många roliga buskar och träd att undersöka i trädgården!
 
Du hann svara innan jag ändrade. :p

Håller med om att man tror att man gör för lite! Oftast brukar vi ta någon liten tur till skogen eller så, vi bor i ett vanligt villaområde med inhängnad trädgård så inte på en gård. I skogen får hon undersöka lite mer och springa av sig, vissa dagar tränar vi lite mer på koppelpromenader. Men jag hoppas att det inte ska vara för lite utan att det är lagom i förhållande till hennes ålder 😊
 
Klockan 12 sover jag för längesen så då går jag nog hellre upp en sväng mitt i natten tills hon är helt rumsren, haha! Barnen i huset vaknar oftast runt 06 så vi är ändå vakna tidigt, men 05 känns i tidigaste laget med hunden. Ska försöka dra på det på nåt sätt.

Hon ligger i sin bädd bredvid mig på natten oftast, problemet är väl att hon ställer sig med framtassarna mot sängkanten när hon vill ut vilket jag såklart reagerar på. När hon sedan kanske bara vill ha uppmärksamhet så gör hon ju samma och då är det svårt att veta om hon vill ut eller bara vill busa. Hon har både tuggben och leksak i bädden men för det mesta behöver jag hålla i tuggbenet åt henne för att hon ska tugga en längre stund.

Tänker också att jag inte behöver tänka så himla mycket, det är som det är och det blir vad det blir 😄👍
Jag hade rastat valpen en sista gång vid 22 innan jag lägger mig och sedan struntat att gå ut mellan 02-04. Behöver valpen verkligen gå ut mellan 02-04 och klockan 05? Räcker det inte med en gång?

Jag brukar rasta sista gången 22 och sen upp runt kl 05-06 för en kiss och evtl bajs. Några bitar mat när vi kommer in och sedan somna om igen. Ofta är valpen lite uppe i varv 10-15 min men somnar sen snabbt när den märker att ingen annan är vaken och inget kul händer. Har aldrig behövt gå ut mitt i natten utan det har räckt med 22-05/06.
Jag väcker aldrig en valp mitt i natten för rastning. Sover den så är den uppenbarligen inte särskilt nödig. Vill inte ha en valp som lär sig att man ska gå ut och kissa mitt i natten oavsett om det behövs eller inte. Har alltid haft en tidning eller blöjunderlag på golvet i sovrummet för nödfall men ingen valp har behövt gå upp och kissa där mitt i natten.
 
Jag hade rastat valpen en sista gång vid 22 innan jag lägger mig och sedan struntat att gå ut mellan 02-04. Behöver valpen verkligen gå ut mellan 02-04 och klockan 05? Räcker det inte med en gång?

Jag brukar rasta sista gången 22 och sen upp runt kl 05-06 för en kiss och evtl bajs. Några bitar mat när vi kommer in och sedan somna om igen. Ofta är valpen lite uppe i varv 10-15 min men somnar sen snabbt när den märker att ingen annan är vaken och inget kul händer. Har aldrig behövt gå ut mitt i natten utan det har räckt med 22-05/06.
Jag väcker aldrig en valp mitt i natten för rastning. Sover den så är den uppenbarligen inte särskilt nödig. Vill inte ha en valp som lär sig att man ska gå ut och kissa mitt i natten oavsett om det behövs eller inte. Har alltid haft en tidning eller blöjunderlag på golvet i sovrummet för nödfall men ingen valp har behövt gå upp och kissa där mitt i natten.

Det är möjligt att hon inte behöver ut men varje gång vi varit ute på natten så har hon direkt kissat och då har jag tänkt att det finns ett behov. Sen kanske hon inte behöver ut igen kl 05 men jag har inte velat chansa 😊 Jag har aldrig väckt henne för att gå ut, det är hon som väcker mig.

Igår testade vi i alla fall att hon åt sitt kvällsmål lite senare, vi var ut första gången kl 05 som vanligt men sen gick vi och la oss igen och tillslut kunde hon lägga sig och somna igen och vaknade först nu. Så det var ju jättebra! Tyvärr hade hon någon gång under natten kissat inne men det är väl sånt som händer..
 
Det är möjligt att hon inte behöver ut men varje gång vi varit ute på natten så har hon direkt kissat och då har jag tänkt att det finns ett behov. Sen kanske hon inte behöver ut igen kl 05 men jag har inte velat chansa 😊 Jag har aldrig väckt henne för att gå ut, det är hon som väcker mig.

Igår testade vi i alla fall att hon åt sitt kvällsmål lite senare, vi var ut första gången kl 05 som vanligt men sen gick vi och la oss igen och tillslut kunde hon lägga sig och somna igen och vaknade först nu. Så det var ju jättebra! Tyvärr hade hon någon gång under natten kissat inne men det är väl sånt som händer..
Ingen större fara om de kissar inne någon gång ibland, framförallt inte så länge man är tydlig med att gå ut och kissa under all vaken tid. Det viktigaste är att de förstår att de ska kissa ute. Gör de det, då minskar antalet olyckor i takt med att de blir äldre och får fysisk möjlighet att hålla sig längre och vänjer sig vid att faktiskt sova på natten.
 
Ingen större fara om de kissar inne någon gång ibland, framförallt inte så länge man är tydlig med att gå ut och kissa under all vaken tid. Det viktigaste är att de förstår att de ska kissa ute. Gör de det, då minskar antalet olyckor i takt med att de blir äldre och får fysisk möjlighet att hålla sig längre och vänjer sig vid att faktiskt sova på natten.

Ja det låter rimligt 😊
 
En till fråga här från valpnewbien ☺️

Vad ger ni era valpar för ben? Vi har köpt vanliga såna vita ben (vet inte vad de kallas) efter tips från djuraffären, såna hårda. Hon tuggar lite på dem jag upplever att hon tappar intresset ganska snabbt. Vi lägger blötmat i kong och hon har även fått något mjukare typ av ben som vi fick med från uppfödaren som var väldigt uppskattat, men de tar ju slut i ett nafs 😄
 
En till fråga här från valpnewbien ☺️

Vad ger ni era valpar för ben? Vi har köpt vanliga såna vita ben (vet inte vad de kallas) efter tips från djuraffären, såna hårda. Hon tuggar lite på dem jag upplever att hon tappar intresset ganska snabbt. Vi lägger blötmat i kong och hon har även fått något mjukare typ av ben som vi fick med från uppfödaren som var väldigt uppskattat, men de tar ju slut i ett nafs 😄
Jag ger färska ben, men inte bärande eller av sådan storlek att de sväljer bitar. Mako fick tex ett kohuvud, kanske inte helt smidigt om man inte har hundgård :D Här om dagen fick de rensa ett helt bäcken från dovhjort på brosk och putsrester.

https://www.instagram.com/p/CbS1L2HIbvC/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 907
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 037
Senast: Farao
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 760
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp