Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle förresten behöva lite tips på hur vi ska träna på att ta det lite lugnt när vi är iväg någonstans. Hon kan inte slappna av utan går oftast upp i varv ju längre tiden går. Är ryggsäcken något man kan köra i det läget? Ska man bara sitta lugnt ner på backen med henne? Sitta på parkbänk? Ignorera när hon hoppar/biter i kopplet osv? Jag berömmer när hon sitter still och verkar avslappnad men tycker ändå det oftast slutar med att hon blir helt stissig och mest spretar runt i kopplet.
 
Det här tänker jag fokusera på i veckan.

Alltså :love:
Tjuvstartade träningen idag och det hon fattade direkt att det handlade om att lägga sig på filten, flyttade runt den ett par gången för att förtydliga att det var på den hon skulle vara.
Vek ihop filten till mindre vilket inte var några problem.

Allt som allt med paus tränade vi i tio minuter cirka. Fan vad kul det är. 🤩
 
Spock har varit med på agility DM och chillat i veckan och igår var vi i fårhagen och han fick titta lite på fåren. Idag åkte vi iväg själva och strosade lite i en park och på vägen hem blev det en kort vända till brukshundsklubben. Vi var på agilityplan och lekte lite och så påbörjade vi inlärning av smäll-leken på gungan.
Sen däckade han hemma och sov så gott ett tag 🙂.

20220612_180258.jpg
 
Jag hälsade på Tam i helgen, och skulle ju haft med honom hem idag egentligen... men på grund av våran akuta flytt till en ödekåk som vi ska rusta, så kommer han bo kvar hos uppfödaren i tio dagar till. Ödekåk full av gamla sopor är ingen höjdare för en liten valp, vi har tio dagar på oss att tömma, städa och flytta in/valpsäkra... 😅😱
 
Skulle förresten behöva lite tips på hur vi ska träna på att ta det lite lugnt när vi är iväg någonstans. Hon kan inte slappna av utan går oftast upp i varv ju längre tiden går. Är ryggsäcken något man kan köra i det läget? Ska man bara sitta lugnt ner på backen med henne? Sitta på parkbänk? Ignorera när hon hoppar/biter i kopplet osv? Jag berömmer när hon sitter still och verkar avslappnad men tycker ändå det oftast slutar med att hon blir helt stissig och mest spretar runt i kopplet.
Jag har ju kört ryggsäcken hemma med Chia varje gång hon blivit turbo. Hon lärde sig fort att fejka avslappning på bara någon sekund, men fortsatte jag hålla visade det sig direkt att hon inte alls var avslappnad och behövde hållas lite till och då kom den riktiga avslappningen och hon somnade eller varvade ner tydligt 😇 Jag tycker att det visat sig nyttigt ute, jag kan ha henne i knät och då kopplar hon det till att ta det lugnt.
Nu räcker det oftast med att jag bara har henne nära, men en lugnande klapp ibland. Vi sätter oss ofta på bänkar, ute i skogen, på gräsmattor osv och bara sitter. Vi har en 3-årig staffe som fortfarande har nytta av passivitetsträning så det lägger jag gärna in i vardagen.
När Chia är övertrött kan hon inte gå i koppel utan biter och kampar med det, det känner jag inte är något att lägga energi på eftersom det inte sker normalt sett.
Att ta med tuggben eller tex en kong när ni är iväg kanske ni provat, men det är ju annars lugnande att tugga och slicka.
Det är nog individuellt om det är en större utmaning att vara passiv i en tråkig vs fartfylld miljö, men jag skulle säga att det är bra att träna på båda 😊
 
Jag har ju kört ryggsäcken hemma med Chia varje gång hon blivit turbo. Hon lärde sig fort att fejka avslappning på bara någon sekund, men fortsatte jag hålla visade det sig direkt att hon inte alls var avslappnad och behövde hållas lite till och då kom den riktiga avslappningen och hon somnade eller varvade ner tydligt 😇 Jag tycker att det visat sig nyttigt ute, jag kan ha henne i knät och då kopplar hon det till att ta det lugnt.
Nu räcker det oftast med att jag bara har henne nära, men en lugnande klapp ibland. Vi sätter oss ofta på bänkar, ute i skogen, på gräsmattor osv och bara sitter. Vi har en 3-årig staffe som fortfarande har nytta av passivitetsträning så det lägger jag gärna in i vardagen.
När Chia är övertrött kan hon inte gå i koppel utan biter och kampar med det, det känner jag inte är något att lägga energi på eftersom det inte sker normalt sett.
Att ta med tuggben eller tex en kong när ni är iväg kanske ni provat, men det är ju annars lugnande att tugga och slicka.
Det är nog individuellt om det är en större utmaning att vara passiv i en tråkig vs fartfylld miljö, men jag skulle säga att det är bra att träna på båda 😊

Tack för tips! Jag upplever att hon generellt har svårt att varva ner när vi är ute, både hemma och hemifrån. Det kommer kanske mer med tiden också men behöver nog knep för att hjälpa henne.
 
Gjorde mängder med hundgodis igår, torkade lammfärs och några korvar i ugn.
Flätade några fleeceflätor att ha att kampa med.

Vad har ni till träningsgodis till era valpar?

Jag använder främst torrfoder och toppar med annat, men hade velat ha mindre bitar i så rent kött som möjligt att köpa, där det inte är någon risk att hon blir mätt.
Köpte en påse fourfriends, men tyckte bitarna var smuliga.
Kan det finnas något märke som är nordiskt som jag missat?
Saknar tuggmästaren som var en sådan toppensida.
 
Gjorde mängder med hundgodis igår, torkade lammfärs och några korvar i ugn.
Flätade några fleeceflätor att ha att kampa med.

Vad har ni till träningsgodis till era valpar?

Jag använder främst torrfoder och toppar med annat, men hade velat ha mindre bitar i så rent kött som möjligt att köpa, där det inte är någon risk att hon blir mätt.
Köpte en påse fourfriends, men tyckte bitarna var smuliga.
Kan det finnas något märke som är nordiskt som jag missat?
Saknar tuggmästaren som var en sådan toppensida.

Jag gillar Pommys, de har mycket av både tugg och godis, en del är svenskt, annat från olika europeiska länder. Tex har de torkad nötlunga 1 kg, det älskar mina hundar. Finns även i små förpackningar färdigt i bitar men det blir rätt mycket billigare att köpa 1 kg och klippa till bitarna själv.
 
Gjorde mängder med hundgodis igår, torkade lammfärs och några korvar i ugn.
Flätade några fleeceflätor att ha att kampa med.

Vad har ni till träningsgodis till era valpar?

Jag använder främst torrfoder och toppar med annat, men hade velat ha mindre bitar i så rent kött som möjligt att köpa, där det inte är någon risk att hon blir mätt.
Köpte en påse fourfriends, men tyckte bitarna var smuliga.
Kan det finnas något märke som är nordiskt som jag missat?
Saknar tuggmästaren som var en sådan toppensida.
Bra tips att torka lammfärs, det ska jag prova!

Bästa godis här hemma till vår lilla 11-veckors mellanpudel är Four Friends Lamb Cube, pyttesmå kuber med 80% kött . Hon gillar dem, de smular inget och enkla att ha i fickan :) Vilka testade du?
Tillägg: Efter lite googlande så ser jag att de verkar ha minskat köttmängden i Lamb cubes nu, till 70% 🤔 På min påse står det 80%, så kanske smular de mer nu?
 
Bra tips att torka lammfärs, det ska jag prova!

Bästa godis här hemma till vår lilla 11-veckors mellanpudel är Four Friends Lamb Cube, pyttesmå kuber med 80% kött . Hon gillar dem, de smular inget och enkla att ha i fickan :) Vilka testade du?
Tillägg: Efter lite googlande så ser jag att de verkar ha minskat köttmängden i Lamb cubes nu, till 70% 🤔 På min påse står det 80%, så kanske smular de mer nu?
Det är faktiskt just lamb cubes jag testat, har varit nöjd med dem tidigare. Men det kan ju vara för att det är mindre kött som du säger (det hade jag missat).

Jag kavlade det mellan två bakplåtspapper och tog sedan av det översta. 👌
 
Vi träffade Tam i helgen som gick. Pga flyttstök så blir han kvar hos uppfödaren en vecka extra, så först på Onsdag nästa vecka hämtar jag hem honom ❤️
 

Bifogade filer

  • received_1356939758133182.jpeg
    received_1356939758133182.jpeg
    253,2 KB · Visningar: 147
Den här lilla sötnosen har jag fått hem nu, en 9-veckor gammal tikvalp :heart
Planen var ursprungligen att vänta till nästa år med att skaffa valp, men eftersom det visade sig att min äldsta hund har cancer och troligtvis max ett år kvar att leva så blev planerna lite ändrade.
Min första valp någonsin (mina båda andra hundar var unghundar när jag skaffade dem), så det är lite nervöst :nailbiting:

IMG_20220615_070719_663.jpg
 
Idag provade jag att lämna valpen själv lite längre, blev ca 20 minuter. Hon hade både kissat, bajsat, ätit och lekt så det kändes som perfekta förutsättningar! Filmade henne och hon hade satt sig utanför dörren först och kollat men gick sedan ganska direkt och la sig i soffan och sov 👍 Hon kom och mötte mig när jag kom hem men inte på något hysteriskt sätt utan lugnt och fint och gick sen och la sig igen. Tjoho! 🥳
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 514
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Fan vad svårt det ska vara att vara vuxen. Blir det någonsin "smooth sailing"? Jag blir så himla less. Igår gjorde sambon slut med mig...
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Roheryn
·
Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 657
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp