Valp 2023 -den andra

Finns det inte uppfödare som erbjuder rasklippningar för utställning kommersiellt på pudel? Så ser det ut på Bichon sidan även om jag skulle se till att använda min uppfödare om jag ville ställa ut.
Jodå, det är nog mest såna som har pudel själv jag har vänt mig till. Mina uppfödare är dock inga utställnings fantaster, det är sportinriktning hela vägen. Avelshundarna vill dom gärna ska ha ställts ut några gånger och såklart är valpköparna mer än välkomna att ställa ut, men pälsen ryker på deras egna hundar så fort dom är klara med det. Och dom lämnar bort för utställningsklippning. Dom fyra förslagen jag fått av dom så är den ena den jag nog kommer gå till längre fram, en svarade inte alls och dom andra två svarade bara på mitt inledande meddelande. Så dom verkar inte vilja ha några kunder.
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.
Usch vad jobbigt. Mannens hund kanske tyckte jätteilla om andra hundar och alternativet hade varit att han blev illa biten istället? :(
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.

Fast jag hade också kunnat sparkat till en hund som kommer springandes, jag vill inte ta upp hunden eller låta den komma fram till mina.

Nu är din hund så liten, men jag hade inte velat lyfta upp en random hund jag inte känner, hur ska man veta om den är ok med det? Och hur ska man veta om han inte är aggressiv?

Och sen kanske man har en hund som inte är snäll, Min Aussie hade t.ex. försökt bitit ihjäl den om den kom fram och försökt hoppa och bita ihjäl den om jag höll den i händerna.

Förstår att det var en skitjobbig situation, men jag förstår verkligen folk som värjer sin hund mot lösspringande hundar.
 
Usch vad jobbigt. Mannens hund kanske tyckte jätteilla om andra hundar och alternativet hade varit att han blev illa biten istället? :(
Jo jag vet och förstår det. Men min reaktion hade inte varit att sparka på en hund. Inte om jag enkelt kunnat lyfta upp den med en hand i selen hunden hade på sig när jag ser att ägaren kommer springandes.
 
Fast jag hade också kunnat sparkat till en hund som kommer springandes, jag vill inte ta upp hunden eller låta den komma fram till mina.

Nu är din hund så liten, men jag hade inte velat lyfta upp en random hund jag inte känner, hur ska man veta om den är ok med det? Och hur ska man veta om han inte är aggressiv?

Och sen kanske man har en hund som inte är snäll, Min Aussie hade t.ex. försökt bitit ihjäl den om den kom fram och försökt hoppa och bita ihjäl den om jag höll den i händerna.

Förstår att det var en skitjobbig situation, men jag förstår verkligen folk som värjer sin hund mot lösspringande hundar.
Nej jag köper ju det. I detta fallet visade hunden ingen aggressivitet, men jag vet inte. Har själv varit med om lös mindre hund som kommit lös fram till min (kopplade hund). Den höll jag enkelt ifrån oss i halsbandet. Just att sparka mot en hund finns som inte ens i min tankegång.
 
Jo jag vet och förstår det. Men min reaktion hade inte varit att sparka på en hund. Inte om jag enkelt kunnat lyfta upp den med en hand i selen hunden hade på sig när jag ser att ägaren kommer springandes.

Oavsett vad man tycker om att kicka iväg främmande hundar som kommer rusande, har man själv en hund som äter andra hundar så kan det vara rent av farligt och definitivt oansvarigt att lyfta upp en främmande hund.

Tur iaf att lillfisen klarade sig oskadd.
 
Nej jag köper ju det. I detta fallet visade hunden ingen aggressivitet, men jag vet inte. Har själv varit med om lös mindre hund som kommit lös fram till min (kopplade hund). Den höll jag enkelt ifrån oss i halsbandet. Just att sparka mot en hund finns som inte ens i min tankegång.
Min Aussie ser helt normal ut/jättesnäll tills det smäller på 2 sekunder. Kan inte ha honom i stan pga det för att två till tre gånger i veckan blir jag och mina hundar "anfallna" av småhundar som springer fram och ärligt talat ruttnar man tillslut och försöker skrämma/sparka bort dom för att kunna gå vidare. Men ja, låter brutalt att sparka så hårt att han flög ner i diket. Stackars liten!
 
Åh, jag vet, vem som helst får inte sätta saxen i henne. Den jag helst vill ha kommmer inte ha tid på ett tag så risken finns att hon får växa vilt tills hon väl har möjlighet. Nu är iaf uppfödaren hemma igen så vi kan jobba på att klippa nosen iaf. Selma är jätteduktig när uppfödaren gör det, men hon bara sprattlar med mig. Därav att vi lagt krut på hanteringen och hållit oss till borstningen, vilket nu funkar mycket bättre.

@Daff Fick tips av en i Piteå häromdagen, men skicka gärna Pm. Åker hem till Hälsingland igen i morgon så det kommer dröja hursomhelst. Och den som jag hoppas kommer ta emot oss så småningom bor i Umeå så resa för klippning är jag redo för. Dom jag frågat hemmavid som jag kan tänka mig låta klippa henne slutar svara när man frågar om prisnivå :meh:
Finns det inte en i Bollnäs som är kunnig på utstälningsfrillor? Men hon kanske inte håller på längre eller så är hon en som slutat svara 🤔
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.
Tur att han inte skadades av sparken! Han är ju så liten och spinkig, kunde gått illa om det var en hård spark :( :heart
 
Lite jobbig situation idag. Sixten har tydligen hittat ett sätt att komma lös från snöret han har i stallet. På något vis snurrar han runt och då går haken upp. Så han kom lös när en hund kom gående uppe på vägen och han sprang naturligtvis mot den. Jag sprang efter men Sixten han dit först. Mannen med hunden SPARKADE Sixten ner i diket. Jag förstår att en kan bli irriterad när en hund kommer farandes, men han är varken aggressiv eller svår att lyfta upp om en nu var rädd att nåt skulle hända.

Allt bra med lilla hund men ja, väldigt olustig situation.
jag har själv kastat bort en hund vid tillfälle när den rusat fram. Jag höll på som mest med att träna Bomullstussen att inte gå upp i överextas över andra hundar. Det var inte meningen att kasta så hårt, men jag hann liksom inte utvärdera hundens vikt 🤷‍♀️ hade dessutom försökt påkalla uppmärksamhet från ägaren redan.

Skulle förmodligen sprakat bort de två lösspringandes hundarna som kom fram när jag var ute tillsammans med bomullstussens bästis (som är reaktiv) för ett tag sedan om det inte varit två stora labbar (utan inkallning ofc och dessutom i område med koppeltvång), men det blev ju en rätt kaotisk situation som även inkluderade att labbarnas ägare stod och skrek på oss 🙄

Sedan fattar jag att det var jättejobbigt, och dessutom inte meningen. Men ibland går saker så snabbt att man inte riktigt hinner med.
 
Senast ändrad:
Alltså jag känner mig så himla kass som hundägare nu. Sixten far runt som en galning vid både hund och människomöten och s k ä l l e r. Ni vet så där som små hundar gör och som alla hatar🙄. Gör verkligen mitt yttersta med tålamod, godis och försöker distrahera honom. Kan få honom tystish med mjukost precis vid möten men sen går han och smågläfser en bra stund efteråt.

Utan distraktioner är han väldigt duktig. Fokus kan vara bättre men det är enorm skillnad. Han går lös i skogen och är super på inkallningar❤️. Även i stallet fungerar inkallningarna för det mesta bra också. Han vill hemskt gärna kolla nya människor när de kommer på gården men kommer sen direkt. Kan väl ändå tycka det är rimligt även om det inte är perfekt.

Men ja. Från min gamla hund som alltid var stensäker vid möten till den här lilla vanten som far utan hejd🙈.
All medkänsla!

Jag har haft hundar större delen av livet. Retrivers som inte skällde och som gick lösa på gården.

Plötsligt har jag en som hetsar upp sig vid möten med folk och hundar. Han blir jättesuperglad. Och gläfser en del...

samma med stora vägen som opasserar mitt hus. En cyklist, joggare eller flanör utlöser värsta vakthunden.

Jag lutar mig mot förvissningen att det går över.

Detgåröverdetgåröverdetgåröver...
 
All medkänsla!

Jag har haft hundar större delen av livet. Retrivers som inte skällde och som gick lösa på gården.

Plötsligt har jag en som hetsar upp sig vid möten med folk och hundar. Han blir jättesuperglad. Och gläfser en del...

samma med stora vägen som opasserar mitt hus. En cyklist, joggare eller flanör utlöser värsta vakthunden.

Jag lutar mig mot förvissningen att det går över.

Detgåröverdetgåröverdetgåröver...

Fast nej. I den ålder din hund är i så är "det går över" inget som jag skulle luta mig åt. Man får jobba aktivt med en beteendeförändring istället. Det du beskriver är dessutom väldigt självbelönande, och då blir "vänta ut" verkningslöst.
 
Fast nej. I den ålder din hund är i så är "det går över" inget som jag skulle luta mig åt. Man får jobba aktivt med en beteendeförändring istället. Det du beskriver är dessutom väldigt självbelönande, och då blir "vänta ut" verkningslöst.
Tro mig. Jag jobbar på det. Vänta ut har aldrig varit nån framgångsrik metod.
Men när det brister, brister min självkänsla som hundägare också.

Antar att nöta nöta nöta och försöka alla vettiga metoder jag kan, borde ge nåt resultat nån gång....
Det har ju funkat med annat.
 
Tro mig. Jag jobbar på det. Vänta ut har aldrig varit nån framgångsrik metod.
Men när det brister, brister min självkänsla som hundägare också.

Antar att nöta nöta nöta och försöka alla vettiga metoder jag kan, borde ge nåt resultat nån gång....
Det har ju funkat med annat.

Att det har funkat innan betyder dock inte att det funkar med den individ du har nu. Om du har nött utan resultat är det dags att byta strategi.
 
Att det har funkat innan betyder dock inte att det funkar med den individ du har nu. Om du har nött utan resultat är det dags att byta strategi.
Du vill verkligen tolka allt till det värsta?

Nej, jag menade med den individ jag har nu.

Att jag nöter med ett problem innebär att jag nöter med problemet. Inte att jag göra samma hela tiden. Samma ger samma. Dvs inga framsteg
 
Du vill verkligen tolka allt till det värsta?

Nej, jag menade med den individ jag har nu.

Att jag nöter med ett problem innebär att jag nöter med problemet. Inte att jag göra samma hela tiden. Samma ger samma. Dvs inga framsteg

:confused: Nej, jag kan ju enbart tolka utefter det du beskriver? Och om du dels beskriver det som "det går över det gör över" (vilket det inte gör i sådan ålder, ej heller när beteendet är självbelönande) och att du nöter och nöter, då svarar jag ju givetvis utefter det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 967
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 515
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vad är era erfarenheter med magkatarr? Fick mitt första magkatarr här idag och smärtan och hela situationen som uppkom när det kändes av...
2
Svar
30
· Visningar
2 632
Senast: CaisaCax
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 802
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp