Bukefalos 30 år!

Men du fortsätter att ge råhudsben trots att det alltså hade kunnat sluta med döden flera gånger? :confused:

Båda mina glupska svalde stora bitar men hundar är ju anpassade för det. Bitarna kommer upp igen om de är för stora att smältas. Aldrig att något skulle vara på väg att fastna. Hade de försökt svälja så pass stora saker hade de fått leva helt utan tugg, tänk om man misslyckas med att dra ut biten liksom?

Har även barfat i flera år och det var samma där. Ibland kom stora bitar upp för "omtuggning".

Nej, jag har koll på henne och tar sista biten.
Men de gånger jag missat har jag fått fiska ut slemmig bit.

Du skrev i ett tidigare inlägg att mattor och kong också var farliga, det har hänt att hundar sätter i sig sådant också. Och då landar man ju tillslut i att hunden inte ska lämnas med tugg i någon form när den är ensam hemma. Men vad ska den då gnaga på?
Måste den gnaga på något? Den kan sova när den är ensam eller kanske ha en slickmatta om den måste.

Jag har en hund som tar sig in i allt som har spår av mat och gärna strimlar sönder saker som står på golvet, samt äter läkemedel. Hon blir inte mindre benägen att göra det bara för att det finns råhudstugg.
Jag plockar bort allt sånt när hon är ensam samt begränsar hennes utrymme. Så jag resonerar inte alls annorlunda för det
Det var väl inte oväntat att det inte funkar på dina. På mina har det hjälpt, annars är det ju liksom ingen vits att ge. Det är nog vanligt att det hjälper, eftersom tipset att lämna dem med ben är vanligt.

Måste den gnaga på något? Den kan sova när den är ensam eller kanske ha en slickmatta om den måste.
Ingen av mina valpar har sovit hela tiden de är hemma själva. Gör dina det?

Jag har iofs INTE tid att köra slut på dem innan jobbet. Det är kanske vanligare än jag tror att folk kör värsta passen tidigt på morgonen så valparna är så slut att de sover flera timmar?

Min 8 mån har fri tillgång till tugg. Enligt kameran tuggar hon lite efter att jag går. Sen sover hon någon timme. Sen blir det lite tugg igen innan hon somnar om. Repeat. Slickmatta hade hon nog varvat lite på och när den är slut så är den ju helt slut.

Senast ändrad:
Ingen av mina valpar har sovit hela tiden de är hemma själva. Gör dina det?

Jag har iofs INTE tid att köra slut på dem innan jobbet. Det är kanske vanligare än jag tror att folk kör värsta passen tidigt på morgonen så valparna är så slut att de sover flera timmar?

Min 8 mån har fri tillgång till tugg. Enligt kameran tuggar hon lite efter att jag går. Sen sover hon någon timme. Sen blir det lite tugg igen innan hon somnar om. Repeat. Slickmatta hade hon nog varvat lite på och när den är slut så är den ju helt slut.
Ja jag skulle nog säga att alla mina valpar sovit den tiden dom varit själva :)
Jag vet inte det vanligaste är nog att folk inte lämnar hundarna hela arbetsdagar? Om det är det du menar med att du går till jobbet :)
Några timmar i sträck upplever jag att både valpar och hundar sover i synnerhet valpar :)

Idag fick vildarna springa av sig i grannens rastgård. Jag kan ju inte ha dem lösa ute, är de båda så försvinner de som en avlöning 🌪️ De var så nöjda 😍

Bifogade filer

• IMG_1926.webp
    IMG_1926.webp
    170,4 KB · Visningar: 887
Vi har varit hundvakt åt världens bästa labradordam :love: 11 år har raringen hunnit bli. Puck önskar sig en kompis i julklapp iallafall, det är ett som är säkert.. Hade gärna gjort henne till viljes i en perfekt värld men man ska ju ha tid och ork också. Riktigt fint att se dem leka och samspela, men tack och lov att den ena är väldresserad, att gå med lekfull slyngel i koppel med kamrat i andra handen var intressant :bag: Fick lite inkallningsträning på köpet iallafall när den ena gör vad som helst för en godis och den andra sitter som fastlimmad!

Bifogade filer

• PhotoCollage_1765194540338.webp
    PhotoCollage_1765194540338.webp
    373,5 KB · Visningar: 1 709
Visa bifogad fil 177779
8 månader igår! Tiden går så snabbt, nu kan jag knappt kalla henne för valp längre. Inga tonårsfasoner än och är fortsatt jättebra på allt (utom skyddet som vi provade i lördags, det var hon faktiskt riktigt dålig på 😅). Jag går fortfarande och väntar på att tonårshjärnan ska ta över och skapa ett återkommande lock för öronen, men det kanske inte är samma med tikar? Har bara haft hanvalpar förut.
Vad gäller skyddet så blev hon ju rejält störd av en hund uppe vid stugan. Den ägaren borde ha haft sin hund i bilen. Jag o nån till reagerade på att det var inte helt sjyst gjort. Så prova igen!

Ja jag skulle nog säga att alla mina valpar sovit den tiden dom varit själva :)
Jag vet inte det vanligaste är nog att folk inte lämnar hundarna hela arbetsdagar? Om det är det du menar med att du går till jobbet :)
Några timmar i sträck upplever jag att både valpar och hundar sover i synnerhet valpar :)
Nej jag lämnar aldrig någon hund en hel arbetsdag. 8 mån valp är i regel ensam 2-4 h. Har hundvakt om jag är borta längre.

Hon sover mycket jämfört med tidigare valpar. Nästan så jag var orolig ett tag. Dre andra har levt mer rövare dagtid. Men sova 3-4 h i sträck dagtid har ingen av mina hundar gjort förrän de blivit rätt gamla.

Mina får delar av sin frukost frusen i kong (XL Extreme) i hundgårdarna på morgonen när jag lämnar dem där, råhudstugg hade jag inte vågat lämna någon av dem med. Kongarna går bra dock, när de går sönder brukar det vara nedersta ”ringen” som släpper, och det känns som att det beror på att de i regel äter dem utomhus och sedan lämnar dem där i väder och vind. Inte att de tuggar sönder dem.

De har även nylonben (Bam-bones, största storleken) och älghorn i hundgårdarna för stimulans.
Efter att kongen är slut tror jag mest de sover dock :p har bara kamera över utomhusgårdarna, och på sommaren ligger de utslagna och sover som grisar större delen av dagen. Kollar lite på hönorna i hönsgården utanför. Somnar igen.

Gud jag hoppas verkligen han ska växa ur grusätandet snart..

När han var ute och bajade sista gången på kvällen så hörde jag liksom hur det klinkade. Var ju mörkt så jag såg inte så bra men när jag plockade upp "högen" så liksom bara föll det isär i handen i 10-15 gruskorn.. Det kan ju verkligen inte vara bra för magen och är orolig att han ska bli förstoppad eller liknande.

Vi försöker vara så lite som möjligt där det grusas men att undvika helt är ju omöjligt, han är så jävla snabb på att plocka upp och sväljer direkt så är svårt att ta ifrån honom, den lilla fördelen är väl att han iaf inte tuggar sönder tänderna.

Jag förstår inte varför, det är ju inte som att det kan vara gott..

Gud jag hoppas verkligen han ska växa ur grusätandet snart..

När han var ute och bajade sista gången på kvällen så hörde jag liksom hur det klinkade. Var ju mörkt så jag såg inte så bra men när jag plockade upp "högen" så liksom bara föll det isär i handen i 10-15 gruskorn.. Det kan ju verkligen inte vara bra för magen och är orolig att han ska bli förstoppad eller liknande.

Vi försöker vara så lite som möjligt där det grusas men att undvika helt är ju omöjligt, han är så jävla snabb på att plocka upp och sväljer direkt så är svårt att ta ifrån honom, den lilla fördelen är väl att han iaf inte tuggar sönder tänderna.

Jag förstår inte varför, det är ju inte som att det kan vara gott..
Förstår din frustration! Just ätandet av olämpliga saker är stressande. Otis har blivit (peppar, peppar) bättre då han struntar i allt mer saker på promenaden, från att vilja plocka upp ALLT. Jag har verkligen försökt att belöna upp att ge mig saker/byta så nu spotar han nästan alltid ut det han har i munnen om jag säger "ska vi byta". Då kan han tex spota ut småsten.... Vissa saker är dock svårare att släppa, tex servetter han hittar utomhus. Handskar har han dock börjar ta upp och direkt ge mig. Kan säga att folk tappar väldigt många handskar.

Men svårt om din valp sväljer direkt det han hittar.

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat