Bukefalos 30 år!

IMG_1940.webp
Idag fick Elda ha en playdate med en liten kille som behövde bli av med lite energi. Härligt på stranden, de kan springa fritt, man ser på långt håll om det kommer nån och hinner koppla. Fick bli dusch när vi kom hem, sand över hela kroppen 🫣 Men kul hade de 🤩

Förstår din frustration! Just ätandet av olämpliga saker är stressande. Otis har blivit (peppar, peppar) bättre då han struntar i allt mer saker på promenaden, från att vilja plocka upp ALLT. Jag har verkligen försökt att belöna upp att ge mig saker/byta så nu spotar han nästan alltid ut det han har i munnen om jag säger "ska vi byta". Då kan han tex spota ut småsten.... Vissa saker är dock svårare att släppa, tex servetter han hittar utomhus. Handskar har han dock börjar ta upp och direkt ge mig. Kan säga att folk tappar väldigt många handskar.

Men svårt om din valp sväljer direkt det han hittar.
Att ryta till "nej" när han böjer sig kan funka ibland men det går ju inte att ha sån absolut stenkoll heller. Det var enklare förut att plocka gruset ur munnen på honom men nu är det som att han liksom fattat vad det innebär så han sväljer snabbt som attan istället..

Men ja jag hoppas det ska ge med sig. Bajsätandet är lite bättre, man måste liksom inte blåhålla honom längre för att han inte ska gå för sin egen skit medan man grejar med påsen men man får ha uppsikt vid promenader för där plockar han ju allt han kommer åt.. Har verkligen fått en helt ny irritation för de som inte plockar upp på sidan av stigen i skogsområde. Liksom visst det är inte på gångvägen och det är ute i naturen så jag fattar hur man tycker att det liksom passerar men jag önskar att de hade haft min äckelhund i åtanke och plockat upp ändå av välvilja.. 😅

Att ryta till "nej" när han böjer sig kan funka ibland men det går ju inte att ha sån absolut stenkoll heller. Det var enklare förut att plocka gruset ur munnen på honom men nu är det som att han liksom fattat vad det innebär så han sväljer snabbt som attan istället..

Men ja jag hoppas det ska ge med sig. Bajsätandet är lite bättre, man måste liksom inte blåhålla honom längre för att han inte ska gå för sin egen skit medan man grejar med påsen men man får ha uppsikt vid promenader för där plockar han ju allt han kommer åt.. Har verkligen fått en helt ny irritation för de som inte plockar upp på sidan av stigen i skogsområde. Liksom visst det är inte på gångvägen och det är ute i naturen så jag fattar hur man tycker att det liksom passerar men jag önskar att de hade haft min äckelhund i åtanke och plockat upp ändå av välvilja.. 😅
Jag fick tips på valpkursen att belöna in ett ord, exv "app-app" och sen öva på något halvintressant föremål. När hunden är påväg att ta saken säger man sitt ord och belönar så fort hunden tittar mot dig för att få godis samtidigt som man fick vara skitsnabb på att ta bort/ställa sig på saken som hunden ville ta.

Tog lite övning, men nu kan min hund spotta ut alla möjliga saker som han försöker ta i munnen/äta. :) Innan ville han gärna ta stenar, kastanjer, ekollon och annat som gjorde att man gick runt med hög puls :bag:

Vår grabb räknar vi numera i år och inte månader. Fortfarande en slyngel på många vis, men man märker också att han börjar uppskatta att träna på ett annat vis. Förut har det typ inte gått att köra frishaping, han har inte alls förstått att prova sig fram. Nu funderar han så det knakar och bjuder på både det ena och det andra för att se vad som ger belöning. Och han blir så otroligt genuint lycklig när han gjort rätt :love:.

Jag är så kär i min Lämmel - hon är väldigt långt ifrån vad jag ville ha. Men jag dissade Det Internationella Kattdistrubitionssystemet och det gör man inte ostraffat

Hon var på middag igår och träffade ett drygt tiotal människor och en stor jakthund. Och var ett litet ljus. Sa till och med till om att gå ut och kissa trots all uppståndelse. Satt i knän och vann hjärtan

Jag är så kär i min Lämmel - hon är väldigt långt ifrån vad jag ville ha. Men jag dissade Det Internationella Kattdistrubitionssystemet och det gör man inte ostraffat

Hon var på middag igår och träffade ett drygt tiotal människor och en stor jakthund. Och var ett litet ljus. Sa till och med till om att gå ut och kissa trots all uppståndelse. Satt i knän och vann hjärtan
Har vi sett någon bild på Lämmeln?

Visst skrev jag i tråden om att jag bokat ett fysiobesök till B, för jag tyckte rörelsemönstret var udda?
Vi var där i början av november, och hittade lite olika saker. Framförallt ett lite skevt bäcken, men även öm ”midjemuskulatur” och öm över ischias. Hon gick även en hel del på tre spår i traven.
Justering av bäckenet, stötvågsbehandling och ett knippe övningar senare åkte vi hem, och i veckan var vi på återbesök. Och det var stor skillnad! Helt parallell på två spår, bäckenet fortsatt rakt och har musklat sig fint. Fortfarande lite öm över ischias, men inte alls som förra gången.
Nu fortsätter vi med lite fler övningar, och jag är glad över att jag gick på magkänslan :)

Nästa åb blir i slutet av januari, då resten av labbarna en genomgång av fysion också.

Visst skrev jag i tråden om att jag bokat ett fysiobesök till B, för jag tyckte rörelsemönstret var udda?
Vi var där i början av november, och hittade lite olika saker. Framförallt ett lite skevt bäcken, men även öm ”midjemuskulatur” och öm över ischias. Hon gick även en hel del på tre spår i traven.
Justering av bäckenet, stötvågsbehandling och ett knippe övningar senare åkte vi hem, och i veckan var vi på återbesök. Och det var stor skillnad! Helt parallell på två spår, bäckenet fortsatt rakt och har musklat sig fint. Fortfarande lite öm över ischias, men inte alls som förra gången.
Nu fortsätter vi med lite fler övningar, och jag är glad över att jag gick på magkänslan :)

Nästa åb blir i slutet av januari, då resten av labbarna en genomgång av fysion också.
Om försäkringen tar Lämmels eskapader ska jag låta gå igenom henne förebyggande och kanske få lite tips och trix om hur jag bygger upp henne bäst. Hon ser inte riktigt ut som de hundar jag är van vid

Om försäkringen tar Lämmels eskapader ska jag låta gå igenom henne förebyggande och kanske få lite tips och trix om hur jag bygger upp henne bäst. Hon ser inte riktigt ut som de hundar jag är van vid

Har man möjlighet tycker jag att det är en toppensak att göra :) framförallt för arbetande hundar, men så klart även för sällskapshundarna.

Jag har kontaktat en uppfödare idag :nailbiting: Det är en uppfödare av samma ras som jag alltid har haft. Nu har jag fått ett mejl från uppfödaren som lät väldigt positivt, hen tyckte jag lät som en bra potentiell valpköpare till den planerade kombinationen. Hen skrev även, "du har säkert massor av frågor till mig". Men jag kommer inte på en enda :o Det står så utförligt om nästan allt jag vill veta på hemsidan, så jag vet inte vad jag ska fråga. Jag är urusel på det sociala, jag får tunghäfta och det blir helt tomt i huvudet. Jag får sån ångest av sånt här :cry: :banghead:

Här hemma har jag börjat vara mer strikt på att det faktiskt inte ska lekas inne. Har varit rätt slapp med det förut och ja, det märks ju 😅 Hon lär sig dock fort! Det är mest en själv som inte ska bli slapp igen utan direkt styra upp det om hon börjar försöka leta efter något kul att sno eller leka med katterna eller Gripa. Ben däremot har hon så gott som fri tillgång på.

Hon blev 7 månader för ca 1 veckan sedan och väger nu hela 16 kg 😁

Har upptäckt att vi har ovanligt många människor runtomkring som inte hinner hem till toan 🤮 fyfan vad människobajs är vidrigt.

Idag blev det en dusch när vi kom in igen🤮😂

20251218_151957.webp

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vågar man bli hundägare?
  • Hundrelation
  • Bråkande hundar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund