Efter snart en vecka med äldre valp kan jag konstatera att en fördel är att hon är i princip rumsren.
En annan är att hon är ganska självständig, nu när det är varmt står altandörren öppen och hon strosar gladeligen själv runt I trädgården även om vi inte är med. Ensam hemma har än så länge också gått jättebra, hon lägger sig och sover och det är knappt att hon reser sig när man kommer hem igen.
Detta dock också en nackdel, hon bryr sig inte överdrivet mycket ifall man går iväg på promenaden eller om jag gömmer mig bakom ett träd. Igår hade jag henne lös i skogen, gick bra. Idag sprang hon iväg från mig när vi vände om på stigen, huvudet ner och sprang för att hon var rädd och otrygg, hon är snabb så har ingen chans att springa ikapp henne. Fick henne till sist att stanna upp lite så jag kunde fånga henne igen. Men puh, stigen slutar vid en villaväg. Resten av dagen fick hon vara kopplad.
Hon blir rädd och osäker vid andra hundar och morrar eller skäller på dem, vet inte helt vad som triggar det för är uppväxt i en stor flock och vi har inte haft några riktiga hundmöten ännu. Skäller och morrar också på hästarna och skakar av rädsla. Detta hade nog varit lättare om hon varit 8-10 veckor istället för 16.
Men men, bilarna var också farliga de första dagarna och de är hon ganska obrydd över nu så hoppas det snart ger med sig. Travade överraskande glatt förbi en äldre dam med rollator och viftade på svansen. Kom på sen att uppfödaren har haft henne med på jobbet på ett äldreboende så det hade hon sett innan så det var inga problem.
Maken ska gå valpkurs from måndag, hoppas det blir bra.