2 v kvar och tiden sniglar sig fram. Jag vet fortfarande inte vilken som blir min men är trygg i att uppfödaren väljer den bästa för mig (halvfoder).

För mig som inte minns något alls, vid vilken ålder ungefär brukar de kunna vara ensamma ca 4 h med hundsällskap? Inomhus, inte i hundgård. Självklart individuellt, men om den följer en normal utvecklingskurva? Sällskapet sover mest och är kanske inte så roliga, men åtminstone trygga.
För mina hundar har det oftast gått bättre de första två månaderna (då sover de bara så mycket) för att sedan gå lite sämre igen typ från 5-6 månader när de inte sover lika mycket längre. Men det har liksom varit perioder som sen gått över, och jag har också haft individer som hade fixat 4 timmar helt själva från start typ (men lämnar de självklart inte ensamma så länge i början).

2 v kvar och tiden sniglar sig fram. Jag vet fortfarande inte vilken som blir min men är trygg i att uppfödaren väljer den bästa för mig (halvfoder).

För mig som inte minns något alls, vid vilken ålder ungefär brukar de kunna vara ensamma ca 4 h med hundsällskap? Inomhus, inte i hundgård. Självklart individuellt, men om den följer en normal utvecklingskurva? Sällskapet sover mest och är kanske inte så roliga, men åtminstone trygga.

Jag brukar inte lämna i fyra timmar förrän jag är säker på att de kan hålla sig ordentligt. Även om de är rumsrena så kan de behöva gå ut oftare och har inte så bra blåskontroll. Mina hundar är sällan själva mer än nån timme ändå men det brukar väl bli nån gång efter sex månader beroende på hur de mognat och klarar att hålla sig.

D04F5C7D-BE96-4CE9-BA98-51D83E15B7F9.webp

Våra tre vita musketörer 😍 sju veckor i morgon 💖 Det går så fort 😓

IMG_3954.webp

Vi gör extrema framsteg, jag hade lite svårt att knyta an först, att ta in att han är min hund men nu skulle jag nog säga att jag älskar honom, jag har lagt märke till att jag säger ”älskling” med väldigt mjuk röst när jag pratar med honom.

Nu är vi inne på fjärde veckan utan kiss inne och 2 veckan som bajsfri.

Jag har börjat lyfta upp och ner honom till till soffan, jag använde soffan som min och Milous oas när jag behövde lite lugn och ro men nu är det mest gosigt, precis just nu har jag Trassel på mina fötter och Milou högt upp på min rygg så jag ska ju städa men nu har jag ju inget val än att slappa 15 minuter till :angel: Och ta en liten promenad innan städningen. Finns så mycket hundrelaterade saker jag vill/ måste göra så jag har skjutit upp städningen varje dag senaste tiden…

Trassel har blivit lite av en perfekt valp! Han biter inte sönder något förutom att han kan gnaga lite på soffbordet, inget resursförsvar,har aldrig bitit hår med flit utan nafsar bara. Vaktar inte när jag är hemma, så duktig nu när vi kämpar på med rumsrenheten, så otroligt orädd, han kan bli förvånad eller titta undrande på saker men har aldrig sett honom rädd på 2 månader, social och framåt med nya människor

Och han är så smart, gillar att retas med. Vet precis hur han ska göra det precis lagom mycket så det inte blir larvigt och inte irriterande utan man skrattar varje gång

Jag brukar inte lämna i fyra timmar förrän jag är säker på att de kan hålla sig ordentligt. Även om de är rumsrena så kan de behöva gå ut oftare och har inte så bra blåskontroll. Mina hundar är sällan själva mer än nån timme ändå men det brukar väl bli nån gång efter sex månader beroende på hur de mognat och klarar att hålla sig.
Vi har inte så bråttom :). Tiden kommer gå fort till 6 mån och dröjer det till 8-9 mån så får det bli så. Men bra att veta på ett ungefär

Min valp har fått åka tillbaka till uppfödaren 😔. Jag vet att några här tyckte att han bara var som valpar är, men jag har aldrig sett en valp som beter sig som han. De få människor som hann träffa honom sa samma sak, att de aldrig sett en valp som han och att han var så uppvarvad hela tiden. Det är människor som haft hund hela livet och hunnit med massor av valpar av olika raser (husky, schäfer, jaktlabbe, jämthund, cocker spaniel osv). Ingen som haft terrier dock vad jag vet och uppfödaren tror att jag inte klarar av att ha terrier. Uppfödaren var ganska drivande i att han skulle tillbaka och jag var så totalt slut så det blev typ ja men ta tillbaka honom då.

Efter första dygnet insåg jag att han var väldigt mycket mer intensiv än nån valp jag träffat så jag tänkte mest oj det här blir tufft. Jag insåg inte riktigt hur onormalt stressad och uppvarvad han var. Sen gjorde vi få framsteg men en del saker blev värre, han började skälla på nätterna. I timmar. Inte pipande utan skällande. Spelade ingen roll vad jag gjorde, blev värre om jag var med honom för då varvade han upp mer om han fick tillgång till mig. Till slut blev jag ganska stressad för jag bor i lägenhet och det funkar inte att ha en hund som skäller i timmar nattetid.

Tror det hade funkat bättre om han hade haft en hundkompis. Annars är det få saker jag ser som jag hade kunnat göra annorlunda. Jag fattar inte varför det blev som det blev. Djur brukar bli lugna av att vara med mig men denna blev bara mer uppvarvad.

Jag vet att de flesta valpar inte är som denna men jag vet inte om jag vågar försöka igen. Jag älskade att ha hund, saker som jag på förhand trodde att jag skulle tycka var jobbigt brydde jag mig inte om alls. Han kändes rätt på så många sätt men jag var inte rätt för honom.

Tråkigt att höra, men jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Jag vet inte vilken sorts terrier din valp var, men det du beskriver här låter ju helt extremt? Jag har haft terrier (cairn) och han var inte på något vis så jobbig. Visst ville han också vara nära (gärna på) mig den första tiden, men han var på det hela taget rätt lätt att hantera (utan att det alls var min förtjänst - han var bara i sig själv inte särskilt jobbig). Inte en massa skällande, bitande osv och framförallt inte så uppstressad som din verkar varit? Jag tror inte att detta ligger hos dig alls, utan att just den här hunden var mer utmanande än vad som kan ses som normalt.

Tråkigt att höra, men jag tycker absolut inte att du ska ge upp! Jag vet inte vilken sorts terrier din valp var, men det du beskriver här låter ju helt extremt? Jag har haft terrier (cairn) och han var inte på något vis så jobbig. Visst ville han också vara nära (gärna på) mig den första tiden, men han var på det hela taget rätt lätt att hantera (utan att det alls var min förtjänst - han var bara i sig själv inte särskilt jobbig). Inte en massa skällande, bitande osv och framförallt inte så uppstressad som din verkar varit? Jag tror inte att detta ligger hos dig alls, utan att just den här hunden var mer utmanande än vad som kan ses som normalt.
Borderterrier. Jag hälsade på två som bor i närheten av mig, den yngsta var då 7 månader har jag för mig, och ägarna sa att de varit lätta som valpar. Alla jag pratade med beskrev borderterrier som en "mild" terrier. Jag kan ju tycka att det är lite märkligt att inte min uppfödare berättade mer och frågade mig mer innan, om hon nu tycker att det krävs nåt särskilt för att ha terrier.

Jag tyckte det var konstigt när jag låg i ett mörkt sovrum, valpen i kompostgallerhage längs med hela sidan på sängen, och han tokskäller. Inte pipande utan som att han ska ha igång lek, som att det är tråkigt. Och ger sig inte när det inte händer nåt. Jag hade förväntat mig pipande nattetid men inte det här tokskällandet. Om jag satte mig hos honom varvade han bara upp mer. Det pågick i timmar, nån gång googlade jag "hur länge kan en valp vara vaken" 😅, tänkte att han måste ju somna snart.

Borderterrier. Jag hälsade på två som bor i närheten av mig, den yngsta var då 7 månader har jag för mig, och ägarna sa att de varit lätta som valpar. Alla jag pratade med beskrev borderterrier som en "mild" terrier. Jag kan ju tycka att det är lite märkligt att inte min uppfödare berättade mer och frågade mig mer innan, om hon nu tycker att det krävs nåt särskilt för att ha terrier.

Jag tyckte det var konstigt när jag låg i ett mörkt sovrum, valpen i kompostgallerhage längs med hela sidan på sängen, och han tokskäller. Inte pipande utan som att han ska ha igång lek, som att det är tråkigt. Och ger sig inte när det inte händer nåt. Jag hade förväntat mig pipande nattetid men inte det här tokskällandet. Om jag satte mig hos honom varvade han bara upp mer. Det pågick i timmar, nån gång googlade jag "hur länge kan en valp vara vaken" 😅, tänkte att han måste ju somna snart.
Min senaste valp var skitjobbig men hade hon skällt på nätterna så hade jag garanterat lämnat tillbaka henne med. 🫣

Tack för fina kommentarer på mitt inlägg. I sommar ska jag ägna mig åt en cocker spaniel jag brukar passa ibland, behöver umgås med en okomplicerad hund just nu 😅. Sen kanske det blir aktuellt med antingen en vuxen omplacering eller ny valp. En bukefalist (:heart) har kopplat ihop mig med en person som vill hjälpa mig att hitta passande borderterriervalp. En uppfödare av annan ras (som en släkting känner, och som fått höra hur det gick med min valp) har erbjudit mig att köpa av henne nästa år och jag ska träffa henne och hennes hundar om några veckor. Det känns skönt att hon verkar ha förtroende för mig trots att hon vet hur detta gick. Sen är jag fortsatt lite sugen på jaktlabbe. Borderterrier kändes så rätt men känner också att det vore skönt med en ras som både jag och min omgivning har mer erfarenhet av. Tror jag ska vara mindre fokuserad på rätt ras (förutom att den såklart ska passa till det jag vill göra) och mer öppen för de möjligheter som dyker upp.

Min senaste valp var skitjobbig men hade hon skällt på nätterna så hade jag garanterat lämnat tillbaka henne med. 🫣
Jag blev så stressad över om grannarna stördes och att det inte gick att få tyst på hunden vad jag än gjorde (jo, om jag gav honom mat eller godis tystnade han medan han åt men sen fortsatte han och jag kunde ju inte mata hunden hela natten 😅 och tuggben funkade inte). Lite oroligt och pipigt hade jag lätt kunnat hantera men detta var hemskt.

Jag blev så stressad över om grannarna stördes och att det inte gick att få tyst på hunden vad jag än gjorde (jo, om jag gav honom mat eller godis tystnade han medan han åt men sen fortsatte han och jag kunde ju inte mata hunden hela natten 😅 och tuggben funkade inte). Lite oroligt och pipigt hade jag lätt kunnat hantera men detta var hemskt.
Förstår dig! Låter inte alls normalt faktiskt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer... 2 3
Svar
55
· Visningar
6 807
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner