Det betyder ju dock inte att alla som är väldigt aktiva med sina hundar på tävlingsbanorna kan välja och vraka hundar hur som helst. Personligen kan jag lätt se hundägare i min ras som tävlar och är aktiva, men som absolut inte skulle få första tjing på en hund om jag skulle sälja någon de hade varit intresserade av. Samtidigt kan jag se personer som inte tävlar speciellt mycket som skulle få en betydligt bättre chans.
Så har även en av mina uppfödarvänner resonerat många gånger. Tex hade hon en fantastiskt lovande kull, jättefina hundar verkligen. En av valparna gick tex till en person som förvisso hade lite vana av rasen sedan innan, men inte hade tävlat något och inte då var speciellt aktiv med sin hund. Den personen upptäckte förvisso hur kul det var med en riktigt bra hund och började tävla flitigt, engagera sig i rasklubb mm, men det fanns ju absolut ingen garanti för det vid tiden för själva valpköpet. Uppfödaren konstaterade dock att hunden skulle få ett bra liv där oavsett tävling eller ej, och det var det viktigaste.