Bukefalos 30 år!

Haha. Nu har jag mejlat två uppfödare och presenterat oss ändå 😬 Fick ett trevligt svar direkt av ena, som skrev att tilltänkta pappan till hennes nästa kull (efter årsskiftet) finns i vårt närområde och att vi gärna får träffa honom vid tillfälle. Vad bra det går för mig att chilla och se tiden an :meh:

Jag har väl hittat en kull som jag först var lite fundersam mot, men ju mer tid går och jag researchar, funderar och pratar med folk så känner jag mig väldigt peppad på den. En fördel är att uppfödaren bor nära. Det är ord jag förut aldrig trodde att jag skulle säga. Jag har aldrig brytt mig om var en uppfödare bor, "för rätt hund kan jag åka land och rike runt" osv. Men nu har jag insett att om jag vill fortsätta aktivera med jakten så vore det ganska trevligt att få hjälp av någon peppig som kan det där bättre än jag. En stor anledning till att jag aldrig startat Cessna på prov är min egen osäkerhet. Så att få stöttning värderar jag högt. Eftersom detta också blir en valp jag köper gemensamt med min sambo så ser han också väldigt positivt på att kunna få stöttning av en uppfödare. Den här uppfödaren verkar vara just en sådan som stöttar sina valpköpare mycket och hon har alltid verkat väldigt trevlig. Vi har väl skrivit/följt varandra länge så hon vet väl lite vem jag är.

Min rädsla är väl återigen att jag kanske blir bortvald för att jag inte kan svära på att jag kommer tävla hela tiden och för att jag inte gjort det så mycket med Cessna (även om vi ska ut på lite tävlingar i höst). Det får mig verkligen så jäkla deppig när jag tänker på det. Får dålig självkänsla kring ägandet och känner mig otillräcklig och dålig, för att jag inte tävlat så som det var tänkt. Vi får se vad det slutar i då helt enkelt.
Jag tycker det är smart att hitta en uppfödare nära om det är en man klickar med och dessutom kan få extra stöttning ifrån.
Jag försökte hitta bc uppfödare i närheten av just den anledningen, men av olika anledningar blev det samma uppfödare som tidigare (som jag är nöjd med och som hade en kull som passade mig).

Jag tycker det är smart att hitta en uppfödare nära om det är en man klickar med och dessutom kan få extra stöttning ifrån.
Jag försökte hitta bc uppfödare i närheten av just den anledningen, men av olika anledningar blev det samma uppfödare som tidigare (som jag är nöjd med och som hade en kull som passade mig).
Det skulle kunna bli så för mig också. Jag gillar ju verkligen min uppfödares hundar och tikarna hon har nu verkar också väldigt bra. Vi får se 😅

Men jaa, nära har sin fördel. Det har man ju insett…

Håller med, lyckas man hitta en som matchar allt man vill ha på nära håll så är det ju perfekt. 🤩 Avstånd är en sak som för mig talar emot att köpa labbe igen, dom som föds häromkring är ena extremen eller den andra och det är inte vad jag söker. Men, dom jag sett som lutar mer mot DP håller till låååångt ifrån mig och jag känner inte att jag vill utsätta vare sig mig själv eller en liten valp för en lång bilfärd. Så jag försöker övertyga mig om att åtminstone titta på några små sällskapsraser i närheten och ha ett öppet sinne, men det sitter långt in...

Här blir det eventuellt valp nästa år. Behöver väl knappast nämna för någon vad det blir för ras :rofl: Högst oklart när dock, men har turen att kunna anpassa jobbsituationen så att jag kan ha valp när som helst.
Du sa väl ”vad ska du annars ha” om shiba. Så jag tänker att du ska ha en shiba. :D

Jag tror jag också kan anpassa jobbet väldigt väl under nästa år så att jag kan ta när som helst. Men vore nog ganska skönt på våren inbillar jag mig. Mest för att det är ”snart” och för att jag slipper fightas med kollegorna om sommarsemestern.

Du sa väl ”vad ska du annars ha” om shiba. Så jag tänker att du ska ha en shiba. :D

Jag tror jag också kan anpassa jobbet väldigt väl under nästa år så att jag kan ta när som helst. Men vore nog ganska skönt på våren inbillar jag mig. Mest för att det är ”snart” och för att jag slipper fightas med kollegorna om sommarsemestern.
Våren är bästa tiden att få hem valp tycker jag. Man är ute mer och träffar mer människor och sen när det är sommar är den lite större och får jättemycket social- och miljöträning på köpet typ eftersom man ofta gör mer saker på sommaren. Plus trevligare att rasta valp tidigt en vår-sommarmorgon när det är ljust och inte i snöoväder i mörkret 😂

Våren är bästa tiden att få hem valp tycker jag. Man är ute mer och träffar mer människor och sen när det är sommar är den lite större och får jättemycket social- och miljöträning på köpet typ eftersom man ofta gör mer saker på sommaren. Plus trevligare att rasta valp tidigt en vår-sommarmorgon när det är ljust och inte i snöoväder i mörkret 😂
Eller hur, det måste ju vara den optimala tiden? :D

Vi har nog hittat ett namn vi gillar också. Vi hade ett annat förut, men ändrade oss när vi insåg att just den uppfödaren vi kanske vill ha ifrån redan har en valp från tidigare kull med det namnet. För varför dra ut på att bestämma namn när man ändå redan bestämt sig för valp. (Tenderar ju ändå att kunna ändra sig när man väl vet vilken valp man får). :angel:

Jag har väl hittat en kull som jag först var lite fundersam mot, men ju mer tid går och jag researchar, funderar och pratar med folk så känner jag mig väldigt peppad på den. En fördel är att uppfödaren bor nära. Det är ord jag förut aldrig trodde att jag skulle säga. Jag har aldrig brytt mig om var en uppfödare bor, "för rätt hund kan jag åka land och rike runt" osv. Men nu har jag insett att om jag vill fortsätta aktivera med jakten så vore det ganska trevligt att få hjälp av någon peppig som kan det där bättre än jag. En stor anledning till att jag aldrig startat Cessna på prov är min egen osäkerhet. Så att få stöttning värderar jag högt. Eftersom detta också blir en valp jag köper gemensamt med min sambo så ser han också väldigt positivt på att kunna få stöttning av en uppfödare. Den här uppfödaren verkar vara just en sådan som stöttar sina valpköpare mycket och hon har alltid verkat väldigt trevlig. Vi har väl skrivit/följt varandra länge så hon vet väl lite vem jag är.

Min rädsla är väl återigen att jag kanske blir bortvald för att jag inte kan svära på att jag kommer tävla hela tiden och för att jag inte gjort det så mycket med Cessna (även om vi ska ut på lite tävlingar i höst). Det får mig verkligen så jäkla deppig när jag tänker på det. Får dålig självkänsla kring ägandet och känner mig otillräcklig och dålig, för att jag inte tävlat så som det var tänkt. Vi får se vad det slutar i då helt enkelt.
Är också orolig över att inte få köpa hund nästa gång pga att jag aldrig tävlar. Har liksom inget intresse, sen har jag haft väldigt mycket otur med hundarna, Floki fick lupus, Bog har pannus, ett trasigt knä etc. så det har inte ens funnits möjlighet om jag hade velat. Förhoppningsvis så finns det uppfödare som vill sälja till en ändå. Men ja, jag funderar på jaktlabbe men är osäker på om jag får köpa en.

Är också orolig över att inte få köpa hund nästa gång pga att jag aldrig tävlar. Har liksom inget intresse, sen har jag haft väldigt mycket otur med hundarna, Floki fick lupus, Bog har pannus, ett trasigt knä etc. så det har inte ens funnits möjlighet om jag hade velat. Förhoppningsvis så finns det uppfödare som vill sälja till en ändå. Men ja, jag funderar på jaktlabbe men är osäker på om jag får köpa en.
Det är jättejobbigt att känna så tycker jag. Men när jag tittat på jaktlabbe får jag i alla fall känslan av att det finns en hel del uppfödare att välja mellan (kanske bara inbillar mig att de är fler än bra tollaruppfödare att välja mellan), så då känns det ändå som att man har oddsen på sin sida.

Hos tollarna upplever jag att alla som är någorlunda insatta i rasen och som är väldigt aktiva med sina hundar vet exakt vilka kullar som är attraktiva och inte, så det känns som väldigt stort tryck på bra kullar. Bara min uppfattning, inte nödvändigtvis sanning. :o

Hos tollarna upplever jag att alla som är någorlunda insatta i rasen och som är väldigt aktiva med sina hundar vet exakt vilka kullar som är attraktiva och inte, så det känns som väldigt stort tryck på bra kullar. Bara min uppfattning, inte nödvändigtvis sanning. :o
Det betyder ju dock inte att alla som är väldigt aktiva med sina hundar på tävlingsbanorna kan välja och vraka hundar hur som helst. Personligen kan jag lätt se hundägare i min ras som tävlar och är aktiva, men som absolut inte skulle få första tjing på en hund om jag skulle sälja någon de hade varit intresserade av. Samtidigt kan jag se personer som inte tävlar speciellt mycket som skulle få en betydligt bättre chans.

Så har även en av mina uppfödarvänner resonerat många gånger. Tex hade hon en fantastiskt lovande kull, jättefina hundar verkligen. En av valparna gick tex till en person som förvisso hade lite vana av rasen sedan innan, men inte hade tävlat något och inte då var speciellt aktiv med sin hund. Den personen upptäckte förvisso hur kul det var med en riktigt bra hund och började tävla flitigt, engagera sig i rasklubb mm, men det fanns ju absolut ingen garanti för det vid tiden för själva valpköpet. Uppfödaren konstaterade dock att hunden skulle få ett bra liv där oavsett tävling eller ej, och det var det viktigaste.

Det betyder ju dock inte att alla som är väldigt aktiva med sina hundar på tävlingsbanorna kan välja och vraka hundar hur som helst. Personligen kan jag lätt se hundägare i min ras som tävlar och är aktiva, men som absolut inte skulle få första tjing på en hund om jag skulle sälja någon de hade varit intresserade av. Samtidigt kan jag se personer som inte tävlar speciellt mycket som skulle få en betydligt bättre chans.

Så har även en av mina uppfödarvänner resonerat många gånger. Tex hade hon en fantastiskt lovande kull, jättefina hundar verkligen. En av valparna gick tex till en person som förvisso hade lite vana av rasen sedan innan, men inte hade tävlat något och inte då var speciellt aktiv med sin hund. Den personen upptäckte förvisso hur kul det var med en riktigt bra hund och började tävla flitigt, engagera sig i rasklubb mm, men det fanns ju absolut ingen garanti för det vid tiden för själva valpköpet. Uppfödaren konstaterade dock att hunden skulle få ett bra liv där oavsett tävling eller ej, och det var det viktigaste.
Nej, det sa jag ju inte heller. Men i vår ras så är det väldigt premierat att tävla och det är rätt tydligt att det är svårare när man inte tävlar. Det betyder inte att jag säger att bara för att man tävlar så kan man vraka, utan precis som jag sa så vet folk som är väldigt aktiva vilka typer av tollare som är bra arbetshundar och varifrån de kommer. Därav är det också högt tryck p de kullarna och därmed även ännu svårare för en sån som mig som inte har en lång meritlista. ☺️

Fortfarande inte dykt upp så många kullar inför slutet av året/2027. Jag går och väntar otåligt på att folk ska gå ut med sina planer. :angel:

Har hört av mig till några stycken och frågat läge. Några som ska para med ganska intressanta tikar, så vi får se om de också väljer intressanta hanar. Men annars är det fortfarande en kull som ska paras till december som jag fortfarande har specifikt koll på och där jag ska träffa uppfödaren nu till veckan.

Jag tycker fortfarande det är jobbigt och svårt att veta hur lätt det kommer vara för mig att få valp med tanke på att vi nu bestämt oss för att även nästa ska vara tik, och att vi inte kommer kunna visa upp en lång meritlista med tävlingar och säga att det kommer bli samma för nästa hund. Vi får se helt enkelt :P

Nu vet jag i alla fall säkert att det blir valp först 2027 om inte en verklig wow-kull dyker upp i sluttampen på 2026. Jag hade ögonen på en kull som var planerad i höst men tiken gick tom. Vet inte om jag ska ta det som ett tecken... uppfödaren ska i alla fall prova igen till våren så den kenneln är inte helt utesluten än.

Annars är jag förutsägbar och tittar på många annonser med labbevalpar. :love: Men dom mest intressanta är självklart alltid i Stockholm eller ännu längre söderut och det är inte inom rimligt avstånd för att fara på besök och se hur det känns, utan isåfall skulle jag få köpa valp osedd och det känns... ja, inte som ett förstahandsval i alla fall.

Nu Börje jag också få koll på lite vilka kullar som är planerade i slutet av året/nästa vår. Å utöver den kull jag redan anmält intresse för så ska den kenneln även ha en till kull. Den offentliggjordes häromdagen och låter ganska spännande också. Behöver göra lite mer research, men det ser ut som att jag potentiellt alltså har två kullar hos samma kennel som verkar lovande (ska dock födas hos två olika personer, de är två som har kenneln tillsammans). 😀

Jag undrar om 2027 är året jag kan få min sambo att säga ja till en till hund. Har tjatat på han sen maj i år 😂 tyvärr tror jag inte han kommer ge med sig förrän kanske slutet på nästa år eller tidigt 2028 när vår nuvarande hund är 4 år. Det var egentligen åldern vi kom överens om från början. Men det kliar i själen efter en till hund. Min sambo tycker vår hund är för krävande även om jag står för alla långpromenader och majoriteten av träning och lovat att göra detsamma med nästa. Skam den som ger sig dock!

Ps. Förstår er som tänker på att ni ej tävlar med er hund. Jag är tyvärr i samma sits pga prestationsångest som jag dras med. Jag vet att mitt hund har ett bra liv och att jag säkert tränar han lika mycket som vissa som tävlar men jag har liksom en spärr när det kommer till att tävla. Därför jag spanar på lite raser i grupp 9.

Nu har jag fått lite koll på ett antal kullar som r planerade för våren/sommar 2027. Vi vet absolut vilken vi vill ha ifrån. Jag var och träffade uppfödaren för ett tag sedan, jag har sett bph:na på film och jag har sett massor av filmer på hundarna i arbete. Tyvärr inte så mycket i verkligheten men det kommer vi nog också hinna med. Jag har däremot träffat många ur släkten, tikens pappa charmade oss som tusan. Hanens pappa är halvbror till Cessna och den släkten känner jag väl. Hanens mamma har jag också träffat, inte minst senast när vi var hos uppfödaren. Har även träffat många av hundarna längre bak i avelsdjurens stamtavla så det känns tryggt.

Så nu HOPPAS jag, men risken är att många vill ha från den kullen och att vi kanske inte är högst på listan på tik. Däremot så kommenterar uppfödaren på typ allt vi gör/lägger upp på instagram så vi har ju regelbunden kontakt. Det känns skönt 😀

Skulle den kullen inte bli något så ska samma kennel, fast den andra tjejen som ingår i kenneln , ha en annan kull som också ser lovande ut. Båda ska löpa i december så vi får se vad det blir av det.

Edit: Äsch nu insåg jag att jag redan skrivit om detta ovan. 😂
Aja, jag kan väl i alla fall säga att det blivit supertydligt nu vad magkänslan säger och vilken kull jag vill ha ifrån. Så nu är jag så himla nervös och eftersom de ska löpa i december är det ju en bra bit kvar tills vi vet vilka valpar som förhoppningsvis kommer ut. Hur står man ut 🙈

Fick för övrigt ett meddelande i lördags från en uppfödare som hörde av sig nu när de parat sin kommande kull. Hon ville veta om jag fortfarande var intresserad. Sist vi hördes av hade hon inte valt hane än, och hon gick ut med hanen först när de i princip parades. Så jag sa att intresse fortfarande fanns, kände att jag behöver köpa mig lite tid och göra research på kullen. Det finns potential i den, men vissa saker får mig att tveka.

Sen har jag ju fått mig en hangup på en av de som ska paras i december, så blir nog ändå att vänta. Dessutom är våren tidsmässigt perfekt för mig att få hem valp. Kan ta semester på våren, sedan har jag möjlighet att jobba hemifrån två månader under sommaren och sambon kan också ta semester vår eller efter sommar förhoppningsvis.

Kontentan är väl att lite kul är det ändå att uppfödare hör av sig och uppdaterar hur det går/kollar intresse. Då är jag kanske inte helt borträknad från alla ändå 😁

Liknande trådar

• Första uppfödarbesöket
  • Ni som har/haft finsk lapphund
  • Inavlad hundvalp
  • Statistik från Agria (utbruten från Valp 2027)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Arbetsintervju
  • Hiss & diss - del 8

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat