Valp eller Unghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får nog glömma iden med hund eftersom jag bara vill ha en kompis och inte har vare sig intresse eller energi att lägga på något som låter som en klubb för inbördes beundran :( Går det inte att köpa hund via annons är det inget för mig.
Inbördes beundran? Är det som du kallar det när man har intresse för något och man hittar likasinnade?

Alltså jag fattar att man kan ha svårigheter med det sociala och att det är jobbigt att träffa folk - men det är samtidigt inte en mänsklig rättighet att skaffa hund (eller annat husdjur).
Du kommer säkert hitta en trevlig hund ändå - men att du blir upprörd över att många uppfödare heller säljer till nån som är engagerad i rasen känns för min del märklig. Det är ju de engagerade som kommer driva aveln framåt..
 
Inbördes beundran? Är det som du kallar det när man har intresse för något och man hittar likasinnade?

Alltså jag fattar att man kan ha svårigheter med det sociala och att det är jobbigt att träffa folk - men det är samtidigt inte en mänsklig rättighet att skaffa hund (eller annat husdjur).
Du kommer säkert hitta en trevlig hund ändå - men att du blir upprörd över att många uppfödare heller säljer till nån som är engagerad i rasen känns för min del märklig. Det är ju de engagerade som kommer driva aveln framåt..
Upplever att för mig så har det varit mycket lättare att hitta rätt hund när jag känner folk som kan rasen, då kunde jag höra av mig till folk och säga vad jag vill ha, sen sa dom vad jag borde ha och vart jag borde köpa valp. För första gången så blev mitt hundköp bra, men då har jag inte sällskapsras såklart.
 
Upplever att för mig så har det varit mycket lättare att hitta rätt hund när jag känner folk som kan rasen, då kunde jag höra av mig till folk och säga vad jag vill ha, sen sa dom vad jag borde ha och vart jag borde köpa valp. För första gången så blev mitt hundköp bra, men då har jag inte sällskapsras såklart.
Ja men så är det ju. Plus att ju fler hundar av samma ras man ser ju mer lär man sig om vad man gillar/ogillar i linjer.
 
Upplever att för mig så har det varit mycket lättare att hitta rätt hund när jag känner folk som kan rasen, då kunde jag höra av mig till folk och säga vad jag vill ha, sen sa dom vad jag borde ha och vart jag borde köpa valp. För första gången så blev mitt hundköp bra, men då har jag inte sällskapsras såklart.
Och precis det hjälper jag gärna andra med också, eftersom jag vet att jag är betydligt nördigare än den "vanliga" hundägaren. Jag har flera gånger varit med om att såväl vänner som ytligt bekanta hört av sig till mig, förklarat vad för hund de vill ha och så har jag direkt kunnat rekommendera dem en uppfödare, eller kontakt med någon som har bättre koll än mig på just det de vill ha. Det blir otroligt mycket lättare för dem, och så får jag vara glad åt att ha bidragit till att någon hund får ett bra hem :D
 
Jag tog bort min kennel från listan, för man blir dränkt av kontakter från folk som väldigt tydligt inte ens lagt tre sekunder på att läsa på om varken rasen i allmänhet eller min kennel (trots gott om lättillgänglig information).

Är nog annorlunda för sällskapsraser.
Fast jag är en sällskapsras där uppfödare inte listar sig av förmodligen samma anledning. Eller snarare, att de blir kontaktade av folk som inte ska ha hund alls. Min uppfödare har tex inte listat om sig efter köpa hund ändrade så uppfödare måste lägga in sig på nytt. Hon tycker det räcker med rasföreningens sida och sitt rykte antagligen.
 
Fast jag är en sällskapsras där uppfödare inte listar sig av förmodligen samma anledning. Eller snarare, att de blir kontaktade av folk som inte ska ha hund alls. Min uppfödare har tex inte listat om sig efter köpa hund ändrade så uppfödare måste lägga in sig på nytt. Hon tycker det räcker med rasföreningens sida och sitt rykte antagligen.
Ja, tyvärr är det nog så att de köparna som skulle behöva mest hjälp, blir utlämnade till de få säljarna som har tålamod med all spam som går via Köpa Hund :(
 
Jag är också förstagångsägare och är inte säker på att jag håller med. Jag gjorde efterforskningar både online och till viss del irl med de få hundmänniskor jag känner och har inte känt att jag har fått några direkta överraskningar, rasen är som jag väntat mig. Större än vad rasstandarden anger som mankhöjd men det räknade jag med eftersom han var stor redan som valp. Det där är nog väldigt individuellt, om man känner sig trygg med att chansa lite mer och tror att man reder ut även oförutsedda saker.

Att man vill se hur en uppfödares hundhållning ser ut förstår jag men så långt kommer man ju ändå om det blir aktuellt med besök för att man kanske vill ha valp därifrån. Jag ser ingen direkt nytta i att åka runt till flera olika bara för sakens skull, speciellt inte om man som TS har en diagnos som försvårar sociala situationer. Jag förespråkar inte att man ska ta från första bästa som är villig att sälja till en, men min erfarenhet är att det är bättre att "bestämma sig" för en i taget istället för att ha flera bollar i luften samtidigt.
Javisst, man kan se det på det viset också. Vi resonerar olika bara.
 
Jag vet många uppfödare som nöjer sig med att annonsera på sin rasgrupps sida och skippar Köpa hund. Köpa hund blir lite som blocket medans rasföreningen har större krav och den sökande har fokuserat lite djupare i en ras.
 
Inbördes beundran? Är det som du kallar det när man har intresse för något och man hittar likasinnade?

Alltså jag fattar att man kan ha svårigheter med det sociala och att det är jobbigt att träffa folk - men det är samtidigt inte en mänsklig rättighet att skaffa hund (eller annat husdjur).
Du kommer säkert hitta en trevlig hund ändå - men att du blir upprörd över att många uppfödare heller säljer till nån som är engagerad i rasen känns för min del märklig. Det är ju de engagerade som kommer driva aveln framåt..
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)
Det var ingen som sa att man behövde bli expert på rasen eller kennlar. Man pratade om att engagera sig i att lära känna folk som har rasen, åka på träningar/kurser och se rasen och prata med uppfödare. Det är väl inte så konstigt att ens hundköp antagligen kommer att bli bättre om man tar reda på mer saker?
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)

Men nu är det väl ändå du som läser in saker? Ingen har skrivit att man behöver vara expert eller tillhöra någon "klubb för inbördes beundran" (vilket jag håller med är ganska oförskämt uttryckt).

Att du anser det finnas många "experter" här innebär inte att alla inte skulle vara välkomna. Det är ju något du tolkar in själv. Utifrån svaren i tråden anser jag att du drar alldeles förstora och felaktiga växlar på detta.
 
Och jag tror att dom flesta skriver dessa saker för att dom vet vilket helvete det kan bli med fel hund. Jag har lyckats med att få två hundar som absolut inte passat mig och som varit ett helvete att leva med. Jag älskar såklart hundarna, dom är som mina barn, men ärligt talat så hade jag aldrig köpt dom om jag hade vetat bättre och kunnat mer eller haft kontakter eller tränare som kunnat berätta att det var helt fel hundar för mig.
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)
Det är verkligen inte det jag har sagt. Du får nog läsa det jag skrivit igen, utan att tolka in en massa saker och åsikter.
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)
Så himla ledsamt att det landat så hos dig.

Sålla i det som användarna skriver. Vi är mångasom har hunden som sällskap, inte känner mängder med hundfolk och ändå hittar ljuvliga kompisar.

För min del blev jag kär i rasen på 80-talet när en familj jag lärde känna hade uppfödning av phalèner.
Efter många år av stora hundar och gård/hästuppfödning/bonderi blev jag fysikskt svagare och skulle inte klara en flat längre. Så jag gick tillbaka till min tidigare önskehund. Utan några kontakter alls.

Förtvivla inte men sålla bland svaren.
Varmt lycka till :heart
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)

Finns gott om raser där det inte "krävs" flera års engagemang i rasen innan valpköp.

Hittar du en ras som du är intresserad av så gissar jag att du läst på om rasen, kikat runt på lite uppfödare och kanske gått med och interagerar i någon rasgrupp på facebook för att få mer "kött på benen".

Det är en början som räcker långt inom de flesta raser. Sedan får man både kontakter och lär sig mer allt eftersom.

Det här "elit-tänket" är det extremt få nybörjare inom hund som har.
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)
Du svarade inte på något specifikt inlägg såvitt jag kan se, och även om jag förstår att det kan kännas lite överväldigande är det nog du som drar på stora växlar här. Det är ingen som krävt att folk ska ställa om sina liv eller djupdyka i genetik, raskunskap, kurser och annat utan en del användare har beskrivit hur det fungerar utifrån deras egna upplevelser - både som uppfödare och valpköpare.

Jag tycker det är rätt fantastiskt att det finns så många duktiga och insatta hundmänniskor man kan bolla med här och har aldrig känt att någon sett ned på mig för att jag fick min första hund gratis som "Ajöss och tack för fisken". :D Det känns kanske bättre om du läser de flesta inläggen som generell diskussion och inte någonting som handlar om dig personligen?
 
Nu läser du in lite vad du vill i det jag skrev, finns det någon orsak till det? Jag svarade på ett inlägg som talade om för mig att jag var tvungen att ställa om hela mitt liv och bli expert på rasen och dess kennlar för att kunna hitta en bra hund. Om inte det är klubben för inbördes beundran så vet jag inte vad som är det. Du får så gärna ha ett intresse för något men att se ner på någon som inte vill ha det djupa intresset för just den saken är bara elakt.
Lärdom, om jag köper hund ska den nog aldrig nämnas på Bukefalos för en vanlig hundägare som vill ha en kompis är inte välkommen här utan här ska man vara expert :( (nej det gäller inte alla men lite för många för att jag ska må bra)

Jag förstår känslan, men som jag skrev tidigare så är det såhär det ser ut på det här forumet. Folk gillar att diskutera åt alla möjliga håll och det skenar lätt iväg. Det är svårt, men försök att inte ta det personligt. Det går absolut att hitta en bra hund även utan att göra just den ras man valt till ett specialintresse som man vet precis allting om. Jag tycker att det är såhär oavsett vilka intressen man rör sig inom, det finns alltid en klick som tycker att du ska göra som de gör. Det betyder inte att det är fel att göra på ett annat sätt.

Om du skaffar en hund så tycker jag absolut att du också ska skriva på forumet. Det kan gott behövas lite mer uppblandning, för som det är nu upplever jag att tongångarna till stor del styrs av de som har arbetande hundar och gjort det till sin livsstil. Det är lätt att bli en smula avskräckt av det när man är en högst genomsnittlig sällskapshundsägare.
 
Hos första uppfödaren var det som att kliva in i en hord av långhåriga marsvin
😂 jag har iofs träffat en hel del papillons men det skulle nog vara min upplevelse ändå 🙈
Jag vet många uppfödare som nöjer sig med att annonsera på sin rasgrupps sida och skippar Köpa hund. Köpa hund blir lite som blocket medans rasföreningen har större krav och den sökande har fokuserat lite djupare i en ras.
Fast fokuserat djupare? Bland det första man gör när man är intresserad av en ras är väl att kolla rasklubbens hemsida? Jag har kollat kanske 10 raser som kanske eventuellt skulle kunna vara intressanta, och då kollat alla dessa rasklubbars hemsidor.
 
😂 jag har iofs träffat en hel del papillons men det skulle nog vara min upplevelse ändå 🙈

Fast fokuserat djupare? Bland det första man gör när man är intresserad av en ras är väl att kolla rasklubbens hemsida? Jag har kollat kanske 10 raser som kanske eventuellt skulle kunna vara intressanta, och då kollat alla dessa rasklubbars hemsidor.
Som fd uppfödare så har jag upplevelsen att förvånande många hör av sig utan någon större eftertanke eller plan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 557
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 221
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 965
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 013
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp