Valp som bara vill bita oss!

TS, kanske är det så att ni köpt på er lite mer än vad ni hade räknat med, men med vägledning från uppfödaren och hjälp från tränare så kan det säkert bli bra så småningom ändå. Men ni kanske måste bereda er på att kunna erbjuda ett lite annat, mer mer aktivt och tillfredsställande liv för henne än ni hade planerat.
 
Jag undrar också vad du menar med "duktiga hundar"?

Ni vill ha en familjehund.
Kan det vara så att ni köpt valp från en uppfödare som har tagit fram duktiga brukshundar?

Det är två olika saker. Två olika liv för hunden.
En hund avlad för att vara en duktig brukshund kan riskera att inte alls fungera som familjehund.

Är ni beredda att e den aktivering som är anpassad för en brukshund - om hunden visar sig behöva det?

En brukshund kan bli en utmärkt familjehund förutsatt att den får något vettigt att bruka sina förmågor på. Bara som en sidonotering. :)
 
Tack, bara att höra att hon agerar normalt gör att det känns bättre. Men, vi springer inte eller leker yvigt. Hon går till attack helt oprovocerat och väljer som sagt alltid oss framför andra saker att bita på. Om vi är ute och jag låter henne kampa om en pinne går hon ändå efter mina händer och biter och sliter i dem. Jag läser som sjutton och vi är anmälda till valpkurs. Problemet med allt man läser känner jag är att spannet är så stort. Man skall aktivera hunden massor- men inte för mycket. Hunden måste gå på promenad- men absolut inte för långt. Osv, osv. Vad är lagom? Hur vet vi om hon är under- eller överstimulerad? Eller bara en normal hund helt enkelt! Vi ska nog höra med uppfödaren vad han säger men min kära man tycker att vi reder oss själva men jag håller inte med...
Små valpar är betydligt lättare att överstimulera än understimulera, enligt mig. Det tar tid för valpar att landa ordentligt och känna trygghet i ett nytt hem och den första tiden tycker jag bara ska vara fokus på att samvara, rumsrenhetsträna och vänja hunden vid att bli hanterad. Sen har ni ett helt liv på er att lära in kommandon osv. Jag tänker att det är framför allt viktigt när det finns barn/tonåringar att man inte vänjer valpen vid att så fort det finns en människa i rummet så är allt fokus på hunden och det händer roliga saker. Snarare tvärtom.
Vill man ändå aktivera finns det gott om "lugnande" aktiviteter som inte drar igång och trissar upp. Fyllda, frysta kongar att slicka på, att lära in att leta efter godis osv.
Vad gäller bitandet är det ju som redan sagts i tråden 100 % normalt att de är sabaltandade tigrar, pirajor och alligatorer samtidigt. Ni får nog räkna med ytterligare några månader av huggormstendenser, det brukar lugna sig när de bytt tänder.
Jag tycker ABSOLUT ni ska ta hjälp av både valpkurs och uppfödare. Ni har gjort det komplicerat för er själva som valt en krävande brukshundsras med ambitionen att det ska bli en familjehund. Jag säger inte att det inte går, men det kommer kräva sitt engagemang.
 
Min valp höll också på och nafsade och bets mycket förut, ett tag satt jag med skor på inne för att få ha fötterna i fred. Alla mina strumpor hade hål på ovansidan också, inte bara under. Men hon lugnade ner sig någon gång mellan fem och sex månaders ålder. Nu när hon snart är åtta månader kan hon busnafsa lite när hon är på lekhumör men det är lätt att få stopp på henne. Nu funkar tipset att stoppa en leksak i munnen på henne, eller något annat hon får bita i. Det gjorde det inte när hon var som värst.
 
Vi har en terrier som var skitjobbig som valp :angel:
Hon tog jämfota hopp och bet barnen i öronen, hakan och ibland blev hon hängandes i kläderna. Ett tag fick barnen ha ”hemmakläder” på sig för att minska valpens förstörande av kläder.
Fick lära barnen att GÅ, sakta. Fick skilja av med kompostgaller så barnen fick leka ifred. Skulle de till den delen av huset där valpen var fick de säga till mig. Det var en jobbig period men man tar sig igenom det.
 
Eftersom uppfödaren har sagt att det liv ni lever passar den här typen av hund så skulle jag kontakta uppfödaren för grundläggande råd.

Men gör som du fått tips om, anmäl till valpkurs och skapa kontaktar på exempvis den lokala brukshundklubben där det finns mycket erfarenhet av den här typen av hundar (men ja det beteende du beskriver är fullt normalt för en vanlig schäfer)

För att lära hunden att varava ner så finns det en metod som kallas "ryggsäck"
Här är en film från YouTube
(Hoppas detta är en vettig film på övningen, har inte kollat hela utan sökte bara fram den för denna tråd). Jag lär alltid ut den här övningen på mina valpkursen. Men finns massa övningar så bara att söka så får du säkert fram andra bra som passar er.
 
Låter helt normalt för en valp av bruksras! 10 veckors valpar förstår sällan korrigeringar. Tycker det brukar komma först vid 4 månader eller äldre.

Min nu 10 månader gamla valp var vedervärdig på att bitas i oss och våra kläder (tredje valpen av samma bruksras). Hon hängde i byxbenen så snart man skulle gå någonstans. Bet hellre i armarna än leksaker osv.

Jag insåg att jag behövde ett brytkommando. Så jag startade lek där hon fick bita mig i armarna och uppmuntrade det (ajaj vad ont det gjorde men det var värt det). När leken var riktigt rolig blev jag helt stilla och väntade på att hon skulle släppa greppet om min arm. När hon gjorde det så startade jag leken igen. Hon lärde sig snabbt att släppa när jag blev passiv för att få fortsätta att leka. Då la jag på kommandot "stopp" varje gång jag blev passiv. Det lärde hon sig också snabbt. Sa jag stopp så släppte hon och sen fick hon vissa gånger fortsätta leken och andra inte. Detta går utmärkt att göra med leksaker också om hunden tycker leken med dem är rolig. Kommandot fungerade sen även i andra situationer när jag ville att hon skulle sluta bita. Viktigt att bygg värde i ett sådant kommando så det blir en positiv förväntan, ingen ilska från föraren alls.

Hade jag varit ny hundägare och fått en sådan hund så hade jag sett till att få ordentlig hjälp av en person som kan visa er hur ni ska arbeta med leken med en sådan hund. Leken är ett utmärkt sätt att fostra valpen och den unga hunden. Det viktiga är att man som förare lär sig styra (börja och sluta) leken och samtidigt göra den oerhört värdefull för hunden. Det är nog värt mer än vilken valpkurs som helst.

En brukshund med mycket driv behöver tydliga ramar, mycket mental stimulans och en hel del fysisk aktivering genom hela livet. Sen behöver de också lära sig att koppla av. Bakom en grind eller i en hage är ett bra alternativ om valpen blir övertrött.
 
Har haft två boxrar som var riktigt jobbiga som valpar med bitande och slitande i kläder och kroppsdelar. Kom då från lite mer "mellanmjölksboxrar" och gick över till mer bruksavlade. Det jag tycker har fungerat bra är:

1) Någon form av timeout-område. Valphage eller rum med grid. Inte så att valpen lämnas utom synhåll, men så att den ändå får befinna sig avskilt från husse/matte/barn om den är för uppjagad.
2) Lämpliga saker att tugga på.
3) Halsband på inomhus. Detta gjorde massiv skillnad för mig när min tränare rekommenderade det. Att få tag i/hålla stilla/förflytta en liten ål med sylvassa tänder kan leda till mer och mer brottningsmatch över tiden, vilket kampglada hundar gärna ser som en belöning.
4) Kontrollerad kamplek, men här behöver ni hjälp av någon erfaren som visar er hur ni går tillväga för att starta och stoppa leken på era villkor.
 
Hej!
Vad skulle ni ge för tips till oss som har en schäfertik på 10 veckor som i princip bara vill bita på oss i familjen. Godast är händer och näst på plats fötter och underben. Får hon chansen går hon dock på ansiktet också. Vi erbjuder allt möjligt att bita i, pinnar, leksaker, tofflor etc. men det duger bara kortare stunder, sen går hon på oss igen. Vi försöker hålla henne aktiv men hon verkar inte ha någon av-knapp alls och reagerar inte på tillsägelser eller brist på intresse från vårt håll. Vi har alltså testat allt ifrån att nonchalerar henne till att säga ifrån men ingenting har effekt. Vi famlar och eftersom det är vår första hund vet jag inte riktigt vad vi kan vänta oss heller. Är detta helt normalt eller har vi fått ett "måndagsexemplar"? Kommer hon växa till sig och i sådana fall när? Som det är nu börjar barnen på 11 & 13 år bli rädda för henne för hon biter hårdare och mer aggressivt för varje dag som går tyvärr. Tacksam för alla tips jag kan få!
Valpen är helt normal. Frågan är dock om ni inte har tagit er vatten över huvudet med den som första hund.
 
Det finns alltid en risk att ta en aktiv bruksras som förstahund. Oavsett vad uppfödaren säger har de ju sitt material att relatera till, och en brukshund som är laid-back är fortfarande på tok för mycket för de flesta av oss normala hundägare. Särskilt som valp och förstahund.

Jag rekommenderar att ta en djup och ärlig funderare om ni orkar med det arbete som krävs framöver, det kommer i hundtonåren att bli jobbigare och betydligt tyngre om hunden är så aktiv som den visar prov på. Det är i s f bättre att lämna tillbaka den nu för omplacering från uppfödaren, än att vänta till hunden ev förvärvar fler olater. Olater blir det som vi inte lyckas styra upp utan snarare befäster genom tolerans eller egenbelöning från hunden.

Att ge snabba råd och qvickfix över nätet känns vanskligt i det här läget.
 
Tillägg till ovanstående:
Tar själv emot omplaceringar från annan aktiv bruksras, vakthund. Många hundar får sätta livet till (blir så ouppfostrade att de inte är säkra längre) för att vi människor inte är tillräckligt ansvarsfulla i vårt hundägande. Inte sällan läser vi här om hundar som blivit svårt bitna av andra hundar, ofta aggressiva bruksraser som ägaren inte har kontroll på och inte kan ta ansvar för.

Det börjar ju i många fall redan i valpveckorna, där valpen är ägaren övermäktig. När hunden blir tonåring är det redan på tok för sent att styra upp för någon som inte har rätt verktyg. Det är ibland för svårt att styra upp även för den som har kunskap och erfarenhet.

Min önskan är därför att de nyblivna hundägarna tar ett större ansvar för sitt hundägande och kanske på ett tidigt stadium rannsakar sig: blev detta som vi tänkt oss och är detta rätt hund för oss att ta ansvar för?

Vill en ändå ha en viss ras kan det vara all idé att ta över en vuxen hund istället, som är formad av någon kunnig och/eller där man helt enkelt kan utvärdera att just den individen passar för det ändamål vi kan erbjuda den.
 
Grattis till valp. Ja valpar bits, rivs och är allmänt små terrorister.
Har mycket svårt att tänka mig att en valp attackerar och oprovocerat tja valp vill troligtvis ha igång er och leka.
Tänk på att för 2 veckor sedan så hade valp en hel kull att leka med och nu finns bara människor att leka med.
 
När sambons labbe var valp såg sambon ut som om han varit i slagsmål med en katt större delen av tiden. Riven och biten långt upp på armarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag är fd schäferägare som gått över till sällskapsras och jag skulle aldrig köpa en schäfer som familjehund.
Fundera på om ni verkligen vill ha schäfer med allt vad det innebär?
Annars skulle jag rekommendera att lämna igen hunden och köpa en enklare hund ni inte behöver anpassa hela erat liv efter.
En sällskapshund kan du springa i timmar med och du kan spåra och du kan träna hundsporten men den är betydligt enklare till vardags.
 
Ps mina små valpar bits också men det är inte ens jämförbart med hur en större hund biter, jag har inte fått ett endaste märke efter dom små och dom mognar så mycket tidigare. En schäfer tar många år på sig att bli vuxen och har ofta en förjävlig unghundsfas.
Onödigt att köpa en schäfer utan syfte.
 
:-) "Riktigt pestiga tills det blir vuxna." Det känns långt dit! Vi skall köpa en valphage som start så att både hon och vi har en tillflykt när hon inte förmår lägga av trots att vi lekt och kampat med henne i vad som känns som evigheter. Hon trappar upp när vi vill trappa ner. Kanske har vi tagit oss vatten över huvudet men förhoppningsvis växer både hon och jag till oss!
Då kan jag tillägga att vår schäfer blir 10år i april och har fortfarande inte6 blivit vuxen 🙈🤣🤷‍♀️
 
Senast ändrad:
Jag upplever nog schäfer som rätt glyttig och lite stökig när den inte "är på jobbet". Många av de jag träffat på har också haft rätt höga krav på uppmärksamhet för att inte hitta på egna aktiviteter...
Vår tycker det är supertråkigt när vi läser saga för barnen eller sitter i Skypemöte med jobbet. Då släpas allehanda leksaker fram och trycks upp i ansiktet på oss. 🙈🤣
 

Liknande trådar

Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 452
Senast: DizAngel
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 852
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 178
Senast: Drago
·
Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 213
Senast: TygerTyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp