Valp som hoppar

Och nog fasiken kom det. När mina äldre sa ifrån så blev valpen ÄNNU mer upprörd och ville slåss. Sånt tolereras inte i mitt hem. Här slåss man inte om maten man får tillsammans. Så jag valde att ruska om min valp, tala om för henne att hennes beteende är RIKTIGT oönskat. Den fajten tar jag, den låter jag absolut inte mina vuxna ”sköta själv” då risken för tråkigt placerade bett är alldeles för stor.

Knycker denna eftersom jag också har en hund med matförsvar. Jag tänker att det givetvis också måste bero på hund i hur man väljer att gå tillväga. I min hunds fall fick han också tillsägelse vid upprepande tillfällen med resultatet att resursförsvaret blev sju resor värre. Idag kan vi inte vara i köket utan att han morrar åt den andra hunden. Det visade sig att resursförsvaret främst bottnade i osäkerhet då det lite senare visade sig att hunden är riktigt kass mentalt. Resursförsvaret var bara en del av hundens stora osäkerhet och fysisk korrigering hjälpte alltså inte.

Hade du gjort en tråd på Buke om ditt problem med resursstark valp hade jag aldrig gett tipset att gå in och fysiskt korrigera. Hade jag däremot sett valpen med egna ögon, så kanske jag hade gjort det. Men det är ju verkligen ett tillfälle där man borde vara försiktig med råden eftersom det kan slå över och man inte har någon aning om TS kunskap, som även i denna tråd.
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?

Givetvis kan, och måste, valpar få springa fritt. Allt annat är bara larv och rent hittepå. De är inte gjorda av porslin. Som med så mycket annat är det sunt förnuft som gäller.

/Fruentimber vars valpar knappt ser koppel de första månaderna
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?

Jag tror inte riktigt på det. Jag tror att rörelse främjar en stark och hållbar kropp. Sen ska man inte utsätta dem för stora påfrestningar som längre vandringar än de orkar eller be de bära något tungt i en klövjeväska, dra tungt eller så. Men med både människor och hästar säger man att rörelse under uppväxten är bra. Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda med hundar? Men jag vet att det ofta sägs och anses vara en sanning. Jag, personligen, tror inte riktigt på det.
 
Vi tänker helt klart olika. Jag föredrar i vissa lägen att faktiskt provocera fram exempelvis sådana här beteenden så att jag kan tala om att det är fel. Om man hela tiden undviker situationer där problemet uppstår så är heller inte problemet löst. Det är undanskuffat tills dagen kommer då man inte kan styra omgivningen.

Med en valp som beter sig så här så hade jag för det första lärt valpen vad nej betyder. Dvs sluta med det där ögonaböj. Hur man lär in det är väl upp till var och en. När valpen förstår att nej är nej så hade jag börjat dra fram beteendet. Jag hade till slut dragit upp hunden rejält i varv för att verkligen checka så att beteendet faktiskt är borta.

Min valp är 5,5 månad och hon får faktiskt hoppa på mig och folk. Jag informerar människor om att hon kan hoppa och gillar man inte det så behöver man inte hälsa. Skulle hon däremot hoppa och bita i mina kläder så skulle jag säga ifrån. Först ett ”nej” (som hon begriper) direkt följt av en uppgift, exempelvis ”sitt”. Och där belöna sättandet på det viset jag väljer.

Sen hade jag efter det kanske dragit upp henne lite i varv, till och med flaxat med en härlig jackärm. Biter hon i den, så är det samma visa igen.

Jag vill absolut inte ha beteenden som är undanstoppade, som sen en dag pluppar upp igen för att hunden just den dagen blev väldigt exhalterad.

Tack, jag håller med dig.

Jag, som tar över icke-fungerande vuxna hundar , är tacksam för att hundägare checkar av, inte stuvar undan. Det som går att överleva utan skador när valpen kommer, kan vara väldigt farligt med 50 kg hund som stormar fram och hoppar på ryggen för att ta en huva på jackan eller tröjan.

Helt annan situation: senaste övertaget hade inte gått förbi soptunnor på sina promenader (bodde i villaområde) för hunden blev helt panikslagen av soptunnor (stora bilar, mörka skuggor etc) och det hade slutat med matte på sjukhus och hund som behövde omplacering. Att ignorera uppfattar många hundar som "varsågod, fortsätt men jag som människa vill inte delta själv".

Denna stora skräck hunden utvecklat hade blivit självbelönande på några dagar genom att undvika att hamna i situationen och sedan inte mäktat med att bemöta det.
 
Tack, jag håller med dig.

Jag, som tar över icke-fungerande vuxna hundar , är tacksam för att hundägare checkar av, inte stuvar undan. Det som går att överleva utan skador när valpen kommer, kan vara väldigt farligt med 50 kg hund som stormar fram och hoppar på ryggen för att ta en huva på jackan eller tröjan.

Helt annan situation: senaste övertaget hade inte gått förbi soptunnor på sina promenader (bodde i villaområde) för hunden blev helt panikslagen av soptunnor (stora bilar, mörka skuggor etc) och det hade slutat med matte på sjukhus och hund som behövde omplacering. Att ignorera uppfattar många hundar som "varsågod, fortsätt men jag som människa vill inte delta själv".

Denna stora skräck hunden utvecklat hade blivit självbelönande på några dagar genom att undvika att hamna i situationen och sedan inte mäktat med att bemöta det.

Oj, vilken tragisk situation. Är ju verkligen ett typexempel på ett beteende som aldrig ska ignoreras - hunden behöver ju stöttning. :(
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?
En skelettet måste belastas för att utvecklas korrekt. Inte sjutton säger någon åt människobarn att inte leka, springa runt osv i sin takt och det är samma med hundarna. Så länge valpen inte "hetsas" eller tvingas att belasta kroppen mer än vad den är bekväm med så är det inte troligt att den pga rörelse utvecklar problem.
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?

Näe det är som flera redan svarat helt galet att hålla en valp i stillhet. Leder och ligament måste belastas under uppväxten för att blir hållbara. Om valpen hålls i sådan stillhet är det stor risk att den får skador senare i livet. Det har gjorts forskning som styrker att valpar kan få ganska mycket motion utan att det skulle vara skadligt utan snarare bra för utvecklingen av leder och ligament. Sen ska det ju inte överansträngas dagligen. Jag vet inte många i Sverige idag som aldrig låter sin valp hoppa upp och ner eller gå i trappor. Eller som inte tar den på promenader eller låter den springa och leka. Störst skaderisk är nog lek med andra hundar, då kör valpen kanske på även om den är trött.

Min 7 månaders valp går upp och ner i trappor och hoppar upp och ner i vår höga säng flera gånger per dag. (när hon var riktigt liten så bar vi henne i trappan men det var mest för att hon inte skulle ramla ner). Dessutom går hon långa promenader på ett par timmar med daghusse några gånger i veckan, han går cirka en mil men hon springer nog närmare två mil. Eftersom jag inte utgår från att hon har ärftliga ledfel så ser jag ingen större fara med det. Har till och med joggat kortare sträckor med henne redan. Har hon ett ledfel så skulle belastningen kanske kunna vara negativ just för det men å andra sida blir kroppen oerhört stark så klarar den kanske bättre att kompensera ett ledfel.
 
Oj, vilken tragisk situation. Är ju verkligen ett typexempel på ett beteende som aldrig ska ignoreras - hunden behöver ju stöttning. :(

Mmm, just det där att undvika oönskade beteenden kan ibland komma tillbaka och nypa en i rumpan. Jag kollar gärna av under resans gång om det verkligen är inlärt att det inte ska ske, eller om det bara är ett undvikande av situationen så symptomen är borta.

Sedan är ju alla hundar individer, det är som redan konstaterats olika hantering av olika problem - och individer. Beroende på varför de gör så.

65 kg´s hunden var uppfostrad att hundar hälsar genom att lägga tassarna på bröstet och slickar i ansiktet, för det är så gulligt. Mmm, otroligt.
 
Att undvika situationen hänger för mig ihop med att skapa situationen under kontrollerade former.
Dvs vill jag träna på lek-regler så skulle jag undvika alla situationer där leken kan spåra ur. Och de situationer jag skapade för att träna på lek-regler skulle inte ens avlägset likna de urspårade situationerna. Och sedan, steg för steg, så får övningarna bli vildare och vildare, innehålla mer och mer frihet för hunden osv.
Jag gissar att de flesta som talar om att undvika situationer i träningssyfte menar just det. Alltså inte att man aldrig ska träna på situationen, utan att man ska ha total kontroll helt enkelt.

Jag tror nyckeln till att avgöra vad som fungerar är att sätta sig in i vad som är belönande för hunden. En hund som hoppar för att tigga, kommer så klart sluta hoppa om den upptäcker en effektivare metod att få godis. En hund som hoppar för att det är så kul att hoppa kommer inte sluta för att man låter den hållas.

Jag tycker korrigeringar är jättebra, om de fungerar första gången och utan att man låter himlen trilla ner över hunden. Om man själv som hundägare tycker att det är svårt att avgöra när ens hund ska kopplas igen för att inte spåra ur och börja nafsa i kläderna, då är det nog inte läge att börja med kraftiga korrigeringar utan stöd från proffs. Att undvika situationen behöver inte bara vara att undvika problem utan kan också vara väldigt lärorikt. Se det som en övning för människan!

I vilka situationer kan jag släppa min hund utan att det blir för hetsigt?
Finns det något jag kan göra innan för att hunden ska vara lugnare?
Finns det något jag kan göra för att bryta och hindra fortsatt beteende utan att det blir bråk?
Finns det något hjälpmedel jag kan använda för att bryta på ett lugnt sätt?
Hur många varv kan hunden springa runt mig innan det blir bråk?
Kan jag avleda till en leksak och i så fall vilken leksak och vilken typ av lek?

Man behöver inte ens se det som hund-träning, man kan se det som förar-träning. Hunden är facit. Och när man säkert vet svaret på frågorna ovan har man lärt sig mycket om att läsa sin hund och kan enkelt lära in ett brytkommando, vilket så klart görs vid tillfällen då hunden inte gått upp alldeles i varv.

När brytkommandot sitter och har belönats tillräckligt, och kanske t.o.m. olydnad har korrigerats, under rimligt lugna former, så kan det vara läge att provocera fram vildare situationer.

Korrigering använder jag för att upprätthålla mina regler och visa att jag menar allvar. Jag inför inte nya regler med korrigeringar. Jag korrigerar inte en hund som jag inte kan kontrollera på annat sätt. Jag vill också att min hund ska veta att mina korrigeringar gäller till 100% så jag tar inte risken att korrigera en ung hund om jag inte kommer lyckas. Alltså behöver jag först hitta sätt att kontrollera situationen - SEN kan jag överväga korrigering.
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?
En 5 månaders labrador valp bör utan problem kunna gå/springa lös i skogen t ex på en 5 kilometers promenad. Om den inte klarar det är det allvarligt fel i aveln :)
 
Knycker denna eftersom jag också har en hund med matförsvar. Jag tänker att det givetvis också måste bero på hund i hur man väljer att gå tillväga. I min hunds fall fick han också tillsägelse vid upprepande tillfällen med resultatet att resursförsvaret blev sju resor värre. Idag kan vi inte vara i köket utan att han morrar åt den andra hunden. Det visade sig att resursförsvaret främst bottnade i osäkerhet då det lite senare visade sig att hunden är riktigt kass mentalt. Resursförsvaret var bara en del av hundens stora osäkerhet och fysisk korrigering hjälpte alltså inte.

Hade du gjort en tråd på Buke om ditt problem med resursstark valp hade jag aldrig gett tipset att gå in och fysiskt korrigera. Hade jag däremot sett valpen med egna ögon, så kanske jag hade gjort det. Men det är ju verkligen ett tillfälle där man borde vara försiktig med råden eftersom det kan slå över och man inte har någon aning om TS kunskap, som även i denna tråd.
För mig är det stor skillnad på resursförsvar gentemot mat och en hund som hoppar och biter vid lek :)
Resursförsvar hos valp ignoreras och byteshandel lärs in hos mig. Oftast brukar det då gå över när hunden blir äldre (kanske inte mot andra hundar, men mot folk). Hoppa och bita i kläder vid lek är en annan femma som jag inte accepterar och då tar allt roligt slut bums. Däremot lyckas jag istället bli biten en hel del vid kamplek, när hundeländena tar omtag om leksak......men det är en annan sak :D
 
Ibland kan det hjälpa att ge hunden en leksak att ha i munnen. Om hunden tycker att det är roligt. Då kan den inte nafsa och bita och man fokusera på att lugna ner hunden utan att bli biten.
 
Knycker denna eftersom jag också har en hund med matförsvar. Jag tänker att det givetvis också måste bero på hund i hur man väljer att gå tillväga. I min hunds fall fick han också tillsägelse vid upprepande tillfällen med resultatet att resursförsvaret blev sju resor värre. Idag kan vi inte vara i köket utan att han morrar åt den andra hunden. Det visade sig att resursförsvaret främst bottnade i osäkerhet då det lite senare visade sig att hunden är riktigt kass mentalt. Resursförsvaret var bara en del av hundens stora osäkerhet och fysisk korrigering hjälpte alltså inte.

Hade du gjort en tråd på Buke om ditt problem med resursstark valp hade jag aldrig gett tipset att gå in och fysiskt korrigera. Hade jag däremot sett valpen med egna ögon, så kanske jag hade gjort det. Men det är ju verkligen ett tillfälle där man borde vara försiktig med råden eftersom det kan slå över och man inte har någon aning om TS kunskap, som även i denna tråd.

Nu skriver inte TS om något resursförsvar utan om en 5-månaders valp som är ouppfostrad.
 
Hej. Jag har en stor valp blandning labrador och pudel på ca. 20 kg och snart fem månader.
jag har ett jätteproblem.När jag släpper honom på en äng så efter ett tag så får han spelet. Springer runt, inga problem bara lek, men sedan springer han mot mig hoppar och biter i mina kläder. Springer runt mig, runt runt och hoppar och biter.
Jag har testat allt. Kastat godis, pinnar , försöka avleda. Få tag i honom och säga nej. Även försöka hålla nere honom så han lugnar ner sig. Men när jag släpper igen så är det samma visa igen. Vad ska jag göra. Han är inte arg men mina kläder går sönder och det gör ont om han får tag i handleder mm
Samma här ...ignorerar fungerar absolut inte på våran tyvärr. Man måste vara bestämd och ta vida att det är INTE ok beteendet.
Hej. Jag har en stor valp blandning labrador och pudel på ca. 20 kg och snart fem månader.
jag har ett jätteproblem.När jag släpper honom på en äng så efter ett tag så får han spelet. Springer runt, inga problem bara lek, men sedan springer han mot mig hoppar och biter i mina kläder. Springer runt mig, runt runt och hoppar och biter.
Jag har testat allt. Kastat godis, pinnar , försöka avleda. Få tag i honom och säga nej. Även försöka hålla nere honom så han lugnar ner sig. Men när jag släpper igen så är det samma visa igen. Vad ska jag göra. Han är inte arg men mina kläder går sönder och det gör ont om han får tag i handleder mm
 
Ursäkta lite trådkap men för att jag är nyfiken (som en del vet är jag i labrador-köpar-tankar och läser på osv).

Hur lämpligt är det att öht släppa en storväxt 5-månaders valp (labbekorsning) att springa och hoppa fritt ?

Tänker på att de växer, leder, rassjukdomar osv...

De mesta jag läser säger väldigt lugn lek, ej hoppa upp ner från bil/soffor, ej gå för mycket i trappor osv i alla fall tills de fyllt 1 år?
Alltså inte utesluta helt men i kontrollerande former...?
Låter som ett bra sätt att göra en tjock utställningslabbe av den.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
13 290
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 400
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp