Bukefalos 28 år!

Valp som mottar och biter när han väcks.

Har också varit med om barn som får leva efter epitetet "skyll dig själv" och som barnuppfostran har jag ingen direkt åsikt, däremot tycker jag inte att det är helt okej från djurperspektivet där djuret ska behöva stå ut med att bli provocerat så till den milda grad att det känner sig tvingat att "säga ifrån".
Sett från en av mina egna hundar är den tröskeln jättehög. Jag ser nog hellre att jag personligen nyper tag i eventuella barnet än att min hund ska pressas till den gränsen.

Jag tycker att det är förbaskat bra och strongt av dig att du ifrågasätter det gamla tänket @Annapanna1234, och ge inte upp på forumet. - den samlade kunskapen här är enorm och tonen oftast på topp faktiskt, om man jämför med många andra forum och diskussionsmedia. :) Det finns en stor drös väldigt duktiga människor här, både yrkespersoner, erfarna hundägare och vi som lär oss allteftersom.
 
Att du jämför valpen med er gamla hund är inte heller konstigt. En jämför ju vad en har med sina erfarenheter av hund. Vad ska en annars jämföra med? Jag jämför alla mina hästar med varandra, sen har jag ändå kunnande nog att se dem som individer och att de kräver olika saker ändå. Men det är ju erfarenheter en skaffar sig av livet, som gör att en kan använda det sedan. Hur skull de annars gå till???

Fast det är ju inte, tänker jag, i sammanhanget ekvivalent att jämföra utifrån att ”det funkade på mitt andra djur därför har jag det som en sanning/mall att det är det korrekta sättet”?

Så tänker iallafall inte jag när jag jämför djur, och utifrån det, eftersom det bla. var jag som ställde frågan till TS att ”varför jämföra med den andra hunden” så undrade jag varför jämförelsen hela tiden tenderade att vara i linje med ”så gjorde vi med X, X betedde sig aldrig så, X var/blev världens snällaste ” osv.

@Annapanna1234 :
Positivt att du ”landat” lite ang reflektionerna du fått utifrån din tråd och känner att det ändå ger dig/er och valpen något 😄
 
@mackan Det är mest en reflektion över varför vi har så lätt att jämföra gamla djur med de nya. Vi är inte mer än människor och vi jämför saker med varandra. En ser ju till gamla erfarenheter och skapar nya, reflekterar samt drar slutsatser av det. Tror som sagt att det är väldigt mänskligt, det gäller dock att vara medveten om individers olikheter när en jämför individer med andra.
 
@mackan Det är mest en reflektion över varför vi har så lätt att jämföra gamla djur med de nya. Vi är inte mer än människor och vi jämför saker med varandra. En ser ju till gamla erfarenheter och skapar nya, reflekterar samt drar slutsatser av det. Tror som sagt att det är väldigt mänskligt, det gäller dock att vara medveten om individers olikheter när en jämför individer med andra.

Absolut! Det håller jag helt med dig om! 😀
Jag ville ändå nyansera det hela utifrån hur jag ser på det och utifrån varför jag kommenterade .

Precis som du skriver så är de individer - men även människans förståelse för att det finns fler vägar till Rom än det som funkat tidigare, är ju något som kommer med ju mer erfarenhet människan får/har. Så på din fråga ”hur skulle man annars göra än att jämföra” skulle jag vilja säga att det gör man via ökad kunskap över tid och då inte enbart utifrån att jämföra egna individer med/mot varandra 👍 sådan ökad kunskap kan man skaffa sig på jättemånga sätt som inte innebär att jämföra just sina egna djur med/mot varandra. Jag tycker den nyanseringen är väldigt viktig . Att TS startat tråden är tex en början på det i sig 😀
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 375
Senast: Piaff
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 846
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 266
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp