Bukefalos 28 år!

Valp som mottar och biter när han väcks.

Annapanna1234

Trådstartare
Jag undrar vad ni har för åsikter i frågan.
Vår 10 v labbe sover ofta i hallen, han har en egen plats men väljer att sova där. När dottern på 10 år väckt honom har han morrat på ett sätt som man upplever ilsket. (Bara not henne) Även om det sägs att valpen inte kan vara aggressiv. Även biter mot henne.
Sambon har då markerat bestämt att det inte är ok. Självklart ska en hund som sover eller äter vara ifred, men vi har många småbarn i släkten 1-3 år. Om man inte får säga till på skarpen utan alltid respektera och låta en hund vara, hur blir det då om småbarnen kommer nära? Ska man låta en hund morra och göra utfall?
Jag har vänner som haft småhundar som allitd visade tänderna så fort nåt barn kom nära när dom ville vila eller äta.

Det är ju knappast ok. Lite orolig för att det ska bli så om man inte "tillrättavisar"

Vad gör man i detta fall? Sambon tycker att dottern ska få lyfta honom när han sover utan att han ska visa tänderna och hugga mot henne. Det är inte ok på något vis även om en hund självklart ska få sova ifred. I hallen är det mycket spring och han lägger sig som sagt där självmant.

Vad gör man?
 
Betydligt enklare att lära en tioåring låta hunden vara ifred när han sover än att tillrättavisa en valp som vill vara ifred. Sambon har fel helt enkelt, låt hunden vara ifred när den äter och sover, annars lägger ni grunden till en otrygg hund.
 
Betydligt enklare att lära en tioåring låta hunden vara ifred när han sover än att tillrättavisa en valp som vill vara ifred. Sambon har fel helt enkelt, låt hunden vara ifred när den äter och sover, annars lägger ni grunden till en otrygg hund.
Ja vi har sagt till henne såklart.

Det känns bara som att han behandlar henne annorlunda än oss. Men man ska ej göra nåt åt det? Även om han ligger i soffan kan han norra är henne. Han har bott hos oss i snart 3 veckor och först nu han visar detta. Hon ska ej bära runt på honom men har gjort det en hel del.
Vår gamla hund lyssnade sällan på henne. Var så lugn med oss andra och gick fint i kopplet, men när hon gick ut med honom tog han ofta tag i kopplet och skulle leka.
 
Ja vi har sagt till henne såklart.

Det känns bara som att han behandlar henne annorlunda än oss. Men man ska ej göra nåt åt det? Även om han ligger i soffan kan han norra är henne. Han har bott hos oss i snart 3 veckor och först nu han visar detta. Hon ska ej bära runt på honom men har gjort det en hel del.
Vår gamla hund lyssnade sällan på henne. Var så lugn med oss andra och gick fint i kopplet, men när hon gick ut med honom tog han ofta tag i kopplet och skulle leka.

Anledningen till att han är vaksam mot henne är antagligen just därför att hon kånkat omkring på honom eller väckt honom. Han känner sig otrygg med henne helt enkelt.
 
Ja vi har sagt till henne såklart.

Det känns bara som att han behandlar henne annorlunda än oss. Men man ska ej göra nåt åt det? Även om han ligger i soffan kan han norra är henne. Han har bott hos oss i snart 3 veckor och först nu han visar detta. Hon ska ej bära runt på honom men har gjort det en hel del.
Vår gamla hund lyssnade sällan på henne. Var så lugn med oss andra och gick fint i kopplet, men när hon gick ut med honom tog han ofta tag i kopplet och skulle leka.

Det är en JÄTTELITEN bebisvalp ni har. De somnar där de står, och somnar ofta nära familjen där de känner sig trygga.
Uppfostra dottern att låta bli valpen. Och om det förväntas bli stoj och stök med mycket småbarn där valpen somnat, så flytta valpen /skilj av med kompostgrind för dörren till det rummet valpen sover medans det är spring och stoj av barn runtomkring.

vad hade du tänkt att "man ska göra åt det"? annat än att ta bort problemet som gör att valpen reagerar?
 
Sambon har en uppfattning om att hundar aldrig ska morra åt familjemedlemmar. Och när vi har småbarn i familjen /släkten.

Jag hade aldrig accepterat att vår förra hund morrade åt folk här hemma. Det gjorde han aldrig heller Även om han blev väckt.
 
Anledningen till att han är vaksam mot henne är antagligen just därför att hon kånkat omkring på honom eller väckt honom. Han känner sig otrygg med henne helt enkelt.
Ok så det har inget med "rang" att göra. Nej hon har behandlat honom fel helt klart. Men nu vet hon att hon ej ska bära omkring och väcka honom.
 
Sambon har en uppfattning om att hundar aldrig ska morra åt familjemedlemmar. Och när vi har småbarn i familjen /släkten.

Jag hade aldrig accepterat att vår förra hund morrade åt folk här hemma. Det gjorde han aldrig heller Även om han blev väckt.

Och HUR menar sambon då att ni skulle korrigera en liten valp som gör så för att barnet är där och väcker/kånkar på den när den lagt sig för att sova?
 
Det är en JÄTTELITEN bebisvalp ni har. De somnar där de står, och somnar ofta nära familjen där de känner sig trygga.
Uppfostra dottern att låta bli valpen. Och om det förväntas bli stoj och stök med mycket småbarn där valpen somnat, så flytta valpen /skilj av med kompostgrind för dörren till det rummet valpen sover medans det är spring och stoj av barn runtomkring.

vad hade du tänkt att "man ska göra åt det"? annat än att ta bort problemet som gör att valpen reagerar?

Tack för tipsen.

Det känns som att om man inte säger till på skarpen så tillåter man det beteendet. Men jag förstår att det låter idiotiskt när jag säger det, men lite så tänker jag. Men det inte sagt att folk ska då göra hur dom vill med honom.
 
Det känns jättebra att höra...ska visa detta för sambon sen när han kommer hem.
Känns så fel att hålla på att fya honom.
Jag jobbar ej med bestraffningar vare sig med djur eller människor.
 
Det jag tror ni måste göra är att tänka om. Du skriver om hundar som visade tänder när de ville vara ifred eller äta. Jag tänker att ni måste inse att djuret kan inte vara tillgängligt för er när det passar er. Dvs vill djuret vara ifred och vila ska ni och barnen respektera det.
Barnen får hälsa på djur när djuren själva visar att de vill och söker den kontakten. Och ja... det innebär att man inte alltid får klappa även om man vill.
 
Det jag tror ni måste göra är att tänka om. Du skriver om hundar som visade tänder när de ville vara ifred eller äta. Jag tänker att ni måste inse att djuret kan inte vara tillgängligt för er när det passar er. Dvs vill djuret vara ifred och vila ska ni och barnen respektera det.
Barnen får hälsa på djur när djuren själva visar att de vill och söker den kontakten.
Ja vi har småhundar i släkten. Den ena la sig överallt, en vuxen hund. Och så fort nån kom nära visade han tänderna. Man måste ju kunna gå i ett kök utan att riskera att bli biten i foten? Han morrade, visade tänderna och gjorde typ utfall. Nån gång tror jag att han högg med. Vi tyckte att hon borde uppfostrat honom.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 461
Senast: Piaff
·
Hundträning Min valp(flatcoated retriever) är 12 veckor nu och har fått sina sprutor så i helgen fick han och hans bror (bror från samma kull som...
Svar
18
· Visningar
1 850
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 345
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp