Valp som skakar, sjuk??

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Lill Malin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 11 895
L

Lill Malin

Min 5 månader gamla blandrasvalp har ikväll skakat, bakre delen av ryggen och bakbenen lite, först tänkte jag inte på det för jag såg det först när vi precis kommit innanför ytterdörren, tänkte det kunde ha o göra med att han va kall efter vi varit ute (ösregn o blåst och han är korthårig)
Men sen har det kommit tillbaka ett par gånger, han har skakat ett par sekunder så har det inte varit mer med de sen, har aldrig sett han göra så här innan.
Han har ätit och druckit som normalt, normal avföring och normal i betendet, positiv och glad och på bushumör, enda skillnaden på honom har varit att han sett lite glansig ut i ögonen men ingen feber och ömmar ingenstans.

Nu till och från senaste 2 timmarna har han börjat skaka lite och så pipit som för att visa att det gör ont, men slutar efter några sekunder och blir som vanligt igen, och så har det kommit o gått.
När han ligger på rygg reagerar han ingenting men när han ligger ner vanligt så reagerar han, han ömmar ingenstans och jag har tryckt, t o m rätt hårt över hela kroppen, runt njurarna och höfter o allting, förstår inte vad felet är?!

Nu är han bara trött, men ja, han brukar vanligtvis sova vid den här tiden så jag förstår honom, men har ni nån aning om vad det kan vara?

Har lite över 10 mil till närmsta djurklinik, inget körkort och endast 2 bussar per dag så taxi är ju enda alternativet isfl just nu, men om det här fortsätter far jag såklart in med honom för o se vad det är.

Har nån någon idé?!

Sv: Valp som skakar, sjuk??

Glömde skriva att jag gjorde de,
dom sa att dom va osäker utan att ha sett hunden, men det kunde vara allt ifrån simpel växtvärk (som jag inte ens vet hur det artar sig på hundar?!?) till njursten, men jag tycker han borde ömma om det är något sånt?
Hon sa att jag skulle avvakta tills imorgon alternativt åka in om han blir sämre.
Så inte mycket hjälp där inte :(

Just nu ligger han o har somnat, inte visat några tecken på ont på en bra lång stund nu.

Han har vaknat flera gånger inatt och rent av skrikit ut smärta och han har fått flera "återfall" under dagen, pratade med veterinär imorse igen och dom kan inte komma på vad det kan vara, eftersom han blir helt vanlig direkt igen så tror dom inte han kan vara sjuk, men dom kan inte avgöra det på telefon.

Ska snart fara in på kliniken med honom :(

Önska oss lycka till!

Lycka till!! Det är ju helt klart nåt som står fel till. Hoppas det är nåt som lätt går att åtgärda! Vi håller alla tummar och tår!!

Han började kräkas strax efter mitt inlägg och vi for iväg direkt.
Väl där så hann han bli pigg som vanligt igen och dom tog blodprovet, kollade ögon, tarmar, hjärta allt!
Han fick dropp med en halvliter vatten i nacken som kroppen ska få ta upp under dom närmsta dagarna så han inte blir uttorkad.
Dom kan inte tänka sig vad det kan vara, trodde först enkel magsjuka men det enda som egentligen tydde på det va kräkningarna....

När vi precis kommit iväg från kliniken började han spy och stod o hulkade långt efter det slutade komma någon spya...
Väl hemme nu så har hans skakningar eller kramper kommit tillbaka och han har märkbart ont, ringde dit igen och dom sa att vi skulle avvakta tills imorgon...

Guud, jag blir tokig, vad kan det här vara? Är det verkligen ingen som varit med om liknande?!?!?!

Har han ätit något olämpligt kanske?? Tänker spontant på gift, rengöringsmedel eller liknande, men de kanske testade för sådant?
Tänkte också om något fastnat i magen?

Ingenting,

han är röntgad och dom har gjort olika tester för att kolla värdena i tarmarna, alltså efter gift eller liknande, hittade ingenting :(

Jag hade åkt in igen och propsat på att han får stanna, tror jag iaf, så dom får se med egna ögon.
Och händer det något mer eller att han blir försämrad så är han ju där han kan få vård, eftersom du bodde en bit i från utan körkort vad jag förstår? Då blir det ju bra mycket svårare för dig att åka in akut mitt i natten och tid tar det ju.

Dom har kollat och funderat, och undersökt och röntgat och i princip allt!!

Han har varit lite piggare ikväll och fick sin medicin vid 10 och även ett par kulor då (så han inte är helt tom) var ute och kissade efter det (han har dragit i sig nästan allt vatten som dom la i nacken redan!) sen har han varit sig själv ett par timmar fram till för ungefär 30min sen,
då gick han runt, kurade ihop bakbenen och krampade med dom medans han gnäll/tjöt :/
Men det gick över rätt fort och sen dess har han legat lugnt och sovit.

Ringde distriktarn för att höra om dom har möjlighet att komma förbi om han skulle få ett till "anfall" så dom kan undersöka honom medans han är i det tillståndet, och det kunde dom så ligger och har valpvaka nu inatt, sömnlöst dygn nummer 2.

Jag blir ju helt hjärtekrossad, när han får sådär ont ställer han sig och bara skakar och kollar mig rakt in i ögonen och skriker precis som han vill säga "men hjälp mig då jag har ju ont!!!" :cry: tårarna sprutade förut när jag ringde distriktarn, jag blir så ledsen när vi inte vet vad som felar honom :(

Kan det vara epilepsi? Det kan ju ge rätt skumma symptom, och ofta trötthet efter anfallen. (Vilket också betyder att det mesta går att feldiagnosera som epilepsi...)
Lite mer info: http://www.essortment.com/all/epilepsydogs_rhac.htm

Vilt spånande bara - andas lugnt och tjata vidare på veterinären. Hoppas natten varit lugn, eller åtminstone att veterinären hunnit dit under ett anfall.

Kan det vara epilepsi? Det kan ju ge rätt skumma symptom, och ofta trötthet efter anfallen. (Vilket också betyder att det mesta går att feldiagnosera som epilepsi...)
Lite mer info: http://www.essortment.com/all/epilepsydogs_rhac.htm

Vilt spånande bara - andas lugnt och tjata vidare på veterinären. Hoppas natten varit lugn, eller åtminstone att veterinären hunnit dit under ett anfall.

Jag funderar i samma banor som du. Det kan vara svårt att upptäcka epilepsi och hunden kan då uppträda mystiskt i olika grad.

Sade veterinären något om det TS?

Här är ett par lättlästa länkar som jag hittade:

http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/626

http://www.fredda-o-ac.se/hundepilepsi

Dom har kollat och funderat, och undersökt och röntgat och i princip allt!!

Han har varit lite piggare ikväll och fick sin medicin vid 10 och även ett par kulor då (så han inte är helt tom) var ute och kissade efter det (han har dragit i sig nästan allt vatten som dom la i nacken redan!) sen har han varit sig själv ett par timmar fram till för ungefär 30min sen,
då gick han runt, kurade ihop bakbenen och krampade med dom medans han gnäll/tjöt :/
Men det gick över rätt fort och sen dess har han legat lugnt och sovit.

Ringde distriktarn för att höra om dom har möjlighet att komma förbi om han skulle få ett till "anfall" så dom kan undersöka honom medans han är i det tillståndet, och det kunde dom så ligger och har valpvaka nu inatt, sömnlöst dygn nummer 2.

Jag blir ju helt hjärtekrossad, när han får sådär ont ställer han sig och bara skakar och kollar mig rakt in i ögonen och skriker precis som han vill säga "men hjälp mig då jag har ju ont!!!" :cry: tårarna sprutade förut när jag ringde distriktarn, jag blir så ledsen när vi inte vet vad som felar honom :(

Glömde - stackars dig och lilla vovven! :cry: Jag förstår om du känner dig helt vanmäktig i detta.

Hur har han det idag?

Jag hoppas mina och Ullos länkar inte skrämmer upp dig, för om det skulle visa sig att det är epilepsi så finns medicin.

Dessutom behöver våra gissningar inte alls vara rätt.

När jag tänker efter så fick vår hund ett konstigt anfall en gång för ett par år sedan. Han blev lite orolig och behövde gå ut och kräkas. Sedan gick han runt och liksom föll ihop.

När jag klappade honom så reste han sig och skakade på sig och sedan dess har det aldrig hänt igen. Jag frågade veterinären om det och de sade att det kan ha varit vad som helst, men att jag skulle vara uppmärksam på förloppet om det hände igen.

Nu har det inte gjort det, så kanske kan diun hunds beteende bara vara tillfälligt?

I alla fall; stor kram från mig - det känns så eländigt när ens djur inte mår bra!

Min lilla dsg blev sådär skum en gång och det visade sig att han hade fått "felläge" mellan bogbladen....helt enkelt knorkat till sig och det var i samband med regn o blåst + lek....mina vettar tog också alla möjliga olika prover, rtg osv men fann inget, men vi gav honom lugnande/muskelavslappnande och när vi tog ner honom från bordet lät det "klonk" och sen kunde han gå...( min hund kunde inte röra sig alls framåt)så det var som nackspärr typ...
svårt o veta men kanske nån hundmassage eller nåt kunde hjälpa...
epilepsi brukar väl inte sitta i så länge ..??!!

Min lilla dsg blev sådär skum en gång och det visade sig att han hade fått "felläge" mellan bogbladen....helt enkelt knorkat till sig och det var i samband med regn o blåst + lek....mina vettar tog också alla möjliga olika prover, rtg osv men fann inget, men vi gav honom lugnande/muskelavslappnande och när vi tog ner honom från bordet lät det "klonk" och sen kunde han gå...( min hund kunde inte röra sig alls framåt)så det var som nackspärr typ...
svårt o veta men kanske nån hundmassage eller nåt kunde hjälpa...
epilepsi brukar väl inte sitta i så länge ..??!!

Epilepsiattacker kan ju komma mer eller mindre regelbundet och själva attacken kan enligt det jag läst mig till vara från ett par sekunder upp till tio minuter.

Men din erfarenhet av att din hund hade någon sträckning/ömhet känns bra, tycker jag.

Hoppas att det är något sådant enkel "felläge" för TS vovve. Han är trots allt bara fem månader och han kan ha busat runt och skadat sig i muskulaturen. Och då går det oftast över. :)

Ja det hoppas jag också för det är hemskt stå mellan hopp o förtvivlan, men i o med att det hände också när det var kallt, regningt o blåsigt så kan det ju vara så "enkelt"...

Tack för alla svar!

Vi har haft en hund med epilepsi så har varit med om det innan, men tycker inte att kramperna riktigt liknar, men som nån skrev, det kan ju vara i olika utveckligsstadier, veterinärern misstänkte ev epilepsi, så inatt (dom fick komma hit för han fick ett så illa anfall att han bara skrek och skaka hur längesomhelst) undersökte hon mest för det, jag grät så mycket och har inte sovit på ett par dagar så minns tyvärr inte så mycket av va hon sa eller hur hon undersökte honom, men han fick lugnande och smärtstillande och då gick det över, han fick ett litet krampanfall imorse men efter det har han varit lugn, han har sovit väldigt mycket och vattnet dom satte in i nacken är helslut nu, han är väldigt hungrig märker man, men ger honom kanske ett 20 tal kulor i vatten, tänkte ge honom det kanske 10 gånger idag och se hur magen reagerar.

Jag hoppas allt det här är över nu

Tack för alla svar!

Vi har haft en hund med epilepsi så har varit med om det innan, men tycker inte att kramperna riktigt liknar, men som nån skrev, det kan ju vara i olika utveckligsstadier, veterinärern misstänkte ev epilepsi, så inatt (dom fick komma hit för han fick ett så illa anfall att han bara skrek och skaka hur längesomhelst) undersökte hon mest för det, jag grät så mycket och har inte sovit på ett par dagar så minns tyvärr inte så mycket av va hon sa eller hur hon undersökte honom, men han fick lugnande och smärtstillande och då gick det över, han fick ett litet krampanfall imorse men efter det har han varit lugn, han har sovit väldigt mycket och vattnet dom satte in i nacken är helslut nu, han är väldigt hungrig märker man, men ger honom kanske ett 20 tal kulor i vatten, tänkte ge honom det kanske 10 gånger idag och se hur magen reagerar.

Jag hoppas allt det här är över nu

Ring tillbaka till veterinären när du känner dig piggare för att få samma information igen. Jag förstår om du knappt var mottaglig efter all stress. Hoppas ni båda mår bättre nu. :)

Men jag funderar över en sak - är hunden vaccinerad mot valpsjuka? Det är ju en mycket ovanlig virussjukdom, men den kan ju se lite olika ut.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här... 2
Svar
38
· Visningar
5 544
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 230
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 438
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31