Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tipset.
Hällde du på den vanliga maten?
Min hund gillar inte ris så ger jag bara ris och kyckling så äter han knappt kycklingen. Så normalt brukar jag blanda ut ris, risvatten och kokad kyckling (kokar kycklingfiléer med riset) i hans vanliga mat. Generellt brukar magen blir bättre av att få i sig något jmf med att han inte får i sig något. Nu är det sällan har är dålig i magen, tack och lov.
 
Min hund gillar inte ris så ger jag bara ris och kyckling så äter han knappt kycklingen. Så normalt brukar jag blanda ut ris, risvatten och kokad kyckling (kokar kycklingfiléer med riset) i hans vanliga mat. Generellt brukar magen blir bättre av att få i sig något jmf med att han inte får i sig något. Nu är det sällan har är dålig i magen, tack och lov.
Då ska jag fixa det imorgon.
Hans aptit är där inget fel på. Han äter med god aptit
 
IMG_3766.jpeg


Galen efterspåretkelpie 😍
 
Eftersom jag är för sjuk för att gå längre promenader har han fått minipromenader några gånger dagligen den senaste veckan.
Har upptäckt att han bajsar på varenda promenad. 3-4 högar om dagen. Och då bajsar han ändå mindre än han gjorde på Magnussons ångkokta. Nu får han bara torrfoder.
Fattar inte att det kan bli så mycket i tarmarna av den ytterst lilla mängd han äter :D Det är ju bara strax över 2kg hund.
 
Alltså vad gör man med en valp som är helt besatt av att äta saker? Har börjat fundera på munkorg på promenaderna men det värsta är att han stoppar i sig saker överallt. Hela tiden.
Jag har misslyckats helt med att få honom att låta bli/släppa. Det har bara resulterat i att han smyger med det och sväljer fortare. Byteshandel fungerar inte för då sväljer han ännu snabbare bara för att han tror att han då får "belöningen" snabbare.
Två strumpor har åkt ner som han fått kräka upp. Är en himla stress hemma nu att hålla ordning på 4åriga dotterns strumpor...
Massor med sniglar och på dagens promenad åkte en stor råtta ner på en halv sekund. Jag har även fått tag på större grejer som jag dragit upp ur halsen på honom medans han försöker svälja. Han är som en dammsugare överallt. Har korrigerat honom för mig kraftigt dom gånger jag ser att han är påväg att ta något men det har som sagt bara resulterat i att han blivit expert på att dölja det och svälja saker blixtsnabbt.
Är glad ändå att vi bor på landet där det inte finns fimpar, snus och annat farligare.
Men att han äter sniglar stressar mig så klart massor. Och är så klart livrädd att han ska äta något som fastnar.
Usch, trött på att allt fokus ligger på att undvika att han ska äta saker :(
 
Det är kul med unghund. Inte alls så att hon förstår "plats" och "stanna", har första impuls att lyda och sedan drar... Tur att det var i vardagsrummet och inte lös ute (hon är typ aldrig lös förutom på inhägnat område just nu). Får vara glad dock att hon tar initiativ till bus eftersom vi jobbat mycket med det.
 
Senast ändrad:
@_Zacke_ Jag har många gånger tänkt tanken på munkorg när man haft valp/unghund. Jag lyckades dock träna in byteshandel på strumpor på senaste så då kändes det iallafall lite lugnare, hunden kommer fortfarande och trycker upp strumpor på mig :p. Termitfasen är tack och lov över men den höll i sig bra länge..
 
@_Zacke_ Jag har många gånger tänkt tanken på munkorg när man haft valp/unghund. Jag lyckades dock träna in byteshandel på strumpor på senaste så då kändes det iallafall lite lugnare, hunden kommer fortfarande och trycker upp strumpor på mig :p. Termitfasen är tack och lov över men den höll i sig bra länge..
Hur gjorde du? Här triggar ju bara den godaste bytesvaran att han sväljer ännu fortare...
 
Höll i strumpa, kampade med strumpa, tränade in loss med godis när jag höll i. Började släppa strumpa och att han skulle hålle eller trycka mot min hand och tränade på loss när jag tagit tag i den. Det här höll på några veckor, sen började jag lägga bort strumpa en bit ifrån och hund hämtar, trycker mot mig och får godis när jag tar den. Eftersom jag numera inte alltid har godis i fickorna när han kommer med strumpa så blir belöningen kanske lek och kamp istället. Det är numera kvällsrutinen att jag sätter mig i soffan, hund letar rätt på en strumpa han kommer med och så får han leka lite. Jag tar undan strumpa, han letar efter en ny strumpa han kommer med och samma sak upprepas. Ibland finns det faktiskt inga strumpor nånstans så då blir det inget men han har iallafall inte svalt nån strumpa. Notera att vi tränat på stora vuxen strumpor men han numera kommer med plutt ankelstrumpor också om han hittar såna..
 
Nej det var ingen bra idé alls att vänta på att tänderna ska åka ut, ena huggtanden i underkäken växer fel så har bokat tandläkare på måndag. Är så ledsen på att jag inte litade på magkänslan och åkte och drog ut dom helvetes jävla tänderna. Hoppas bara på att det kan lösas med att dra dom två som sitter kvar, annars lär tanden växa in i gommen och då lär vi väl få dra bort en permanent tand.
 
Alltså vad gör man med en valp som är helt besatt av att äta saker? Har börjat fundera på munkorg på promenaderna men det värsta är att han stoppar i sig saker överallt. Hela tiden.
Jag har misslyckats helt med att få honom att låta bli/släppa. Det har bara resulterat i att han smyger med det och sväljer fortare. Byteshandel fungerar inte för då sväljer han ännu snabbare bara för att han tror att han då får "belöningen" snabbare.
Två strumpor har åkt ner som han fått kräka upp. Är en himla stress hemma nu att hålla ordning på 4åriga dotterns strumpor...
Massor med sniglar och på dagens promenad åkte en stor råtta ner på en halv sekund. Jag har även fått tag på större grejer som jag dragit upp ur halsen på honom medans han försöker svälja. Han är som en dammsugare överallt. Har korrigerat honom för mig kraftigt dom gånger jag ser att han är påväg att ta något men det har som sagt bara resulterat i att han blivit expert på att dölja det och svälja saker blixtsnabbt.
Är glad ändå att vi bor på landet där det inte finns fimpar, snus och annat farligare.
Men att han äter sniglar stressar mig så klart massor. Och är så klart livrädd att han ska äta något som fastnar.
Usch, trött på att allt fokus ligger på att undvika att han ska äta saker :(

Jag hade haft munkorg på honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 566
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 387
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp