Valpchock! *BILDER*

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Valpchock! *BILDER*

Okej, fast efter lite googlande så har jag förstått det som att reglerna skärpts gällande det och att blandraser nu enbart får göra MH på BK om denne ska utbildas till tjänstehund.
"Hund som inte är registrerad hos SKK får delta på en mentalbeskrivning om hunden ska utbildas till tjänstehund. Ägaren ska då visa ett intyg från läraren." finns dessutom att läsa på SBK's hemsida.

alla valpar har redan seriösa hem hos mina vänner och bekanta som väntar på dom så det behöver ni inte fundera på.

Det är inte illa pinkat att bland sina vänner och bekanta hitta 5 bruksintresserade människor som har tid och engagemang att träna en hund som inte får tävla, lika seriöst som om den fick det, och till 5 schäferblandishanar dessutom.

Jag har många hundintresserade/hundägare i min bekantskapskrets, men tror inte jag skulle hitta en enda intresserad.

TS: man får visst träna och tävla blandraser, den lagen kom till med licens januari 2008.SKK/SBK

// TS

Inte i alla grenar. Bara ett fåtal faktiskt. Faktum kvarstår att en tränings och tävlingsintresserad person vanligtvis väljer renras.

På ett helt annat plan, vad menar du med "TS"? Du både "svarar TS" trots att du uppenbarligen svarar mig, och skriver under dina egna inlägg med TS.

99% av alla blandningar är onödiga och jag ser hellre att man korsar två raser med kompatibel mentalitet och som inte delar rasbundna sjukdomar än gör den korsningen som nu fötts.

Du har ju helt missat utspädningseffekten och då finns det inget positivt kvar. Faktum är att det dummaste man kan göra är att korsa en blandras med en ras som redan finns i den. Dessa avkommor tenderar att få det värsta av alla raser.

TS= tråd startaren använder även min anv. vi sitter i samma soffa. så det räcker med att en av oss är inloggad. därför står det TS. det innebär altså att det är hon som äger valparna svarar.

visst att man bara kan tävla vissa grejer, men det mina valpköpare vill hålla på med är agility, och det är tillåtet.
alla parter glada och nöjda.

//TS (valpägaren)& obie
sittande i samma soffa, brevid varandra... :bow::bow:

Inte i alla grenar. Bara ett fåtal faktiskt. Faktum kvarstår att en tränings och tävlingsintresserad person vanligtvis väljer renras.

På ett helt annat plan, vad menar du med "TS"? Du både "svarar TS" trots att du uppenbarligen svarar mig, och skriver under dina egna inlägg med TS.

jag lägger inte mig i blandras hunden i sej.. har mina åsikter men orkar inte diskutera, hur som helst fick jag en chock när jag såg valparna, hade förväntat mig vita, vet inte varför men hur som helst så fanns det inte nån vit:D

vad det gäller mh för blandras så va jag ett hårsmån att göra det me min labbe utan papper, drog mig ur då jag låg me en tre dagars kur migrän:crazy: men det va ju såklart renrasiga av bruksras som prio framför mig.

Tävla får man ju göra inom vissa grenar, lydnaden exempel och vissa nöjjer sig kanske med det :)

hur som helst får vi hoppas att valparna får långvariga och bra hem

99% av alla blandningar är onödiga och jag ser hellre att man korsar två raser med kompatibel mentalitet och som inte delar rasbundna sjukdomar än gör den korsningen som nu fötts.

Du har ju helt missat utspädningseffekten och då finns det inget positivt kvar. Faktum är att det dummaste man kan göra är att korsa en blandras med en ras som redan finns i den. Dessa avkommor tenderar att få det värsta av alla raser.

valde? har du läst hela tråden?
läs senaste me... // TS

Ärtfliga defekter försvinner inte bara för att man korsar. Det finns vissa kriterier som måste vara uppfyllda för att så ska bli fallet och det är de inte i den här kullen.

För att hitta goda hem till blandrasvalpar krävs dessutom stort kunnande om vad som kan gå fel med en blandras, annars finns inte kompetens att skilja ett bra hem från ett dåligt.

Fast här i Göteborgsområdet, så är det Kamphundar och rottweilrar som är kraftigt överrepresenterade bland de hundar som annonseras ut på Blocket. Knappast blandisar. Undrar hur det kommer sig :angel:

trådstartaren säger: "detta eviga ämne, att ni inte ger er helt enkelt. det finns inget slut på denna diskusion, för alla har sina egna åsikter."

Fast här i Göteborgsområdet, så är det Kamphundar och rottweilrar som är kraftigt överrepresenterade bland de hundar som annonseras ut på Blocket. Knappast blandisar. Undrar hur det kommer sig :angel:

TS:
vad har det med denna tråd o göra?
:confused:

// TS= trådstartaren (för er som ej förstår)

i regel är de friskare.
dessa föräldrar till de söta valparna är det vi talar om, och dem har gått igenom mh u.a.
om man vill disskutera andra hundar än dessa så skapa en annan tråd, hälsar TS.
visst, man kan ha otur, men grow up. du e säkert bara tjurig för att du inte har de underbara liven hos dig ist....:bow:

Kan du överhuvudtaget något om avelsgenetik hos hund, rasbundna sjukdomar och ärftliga defekter?

En första generationens blandras kan bli friska än sina respektive rasfränder, men bara om föräldrarna är av raser som inte delar samma rasbundna sjukdomar. En ärtflig defekt som inte är rasbunden är lika bebägen att drabba blandras som renras. Parar man sedan två andra generationens blandraser eller en andra generationens blandras med en renras som ingår i blandningen har man ökat risken för rasbundna defekter och den typen av avkommor tenderar att få det värsta av alla raser.

Det duger alltså inte att korsa Herdehund med Schäfer för de har precis samma rasbundna defekter. Med tanke på mentalitetsproblem inom raserna bör man heller inte avla på djur där man inte har total koll på linjerna och dess mentalitet. Det är strunt samma om en hund gjort ett bra MH. Det som är viktigt är om alla i kullen genomfört MH vid ett och samma tillfälle och att alla dessa är bra. Först då kan man börja se vad som eventuellt nedärvs. Avkommor ärver så mycket mer än vad som syns på ytan hos föräldradjuren.

och till den som kom med andra namnförslag; är det du som ska ha en valp eller? nu är det så att det är den som ska ha den lilla pojjken som har valt namnet, så kom inte och säg att ett annat namn är passande. tänk på hur du såg ut när du var liten liksom.
var du en supermodel då eller? föddes bara allmänt bäst.

Det var ett skämt. Men det fattade inte du? Jag tyckte helt enkelt att valpen var söt...

Senast ändrad:

Skillnaden är att mina och andras åsikter baseras på fakta och även erfarenhet av många, många blandrashundar som utsätts för onödigt lidande just på grund av att de är blandraser.

Era åsikter stöds på löst tyckande och att valparna är söta.

Ja den som inte kommit längre inom hunderiet än att h*n okritiskt skaffar en valp för att den är söt har ju inte världens bästa förutsättningar att bli en bra hundägare.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma

Hästrelaterat

Tillbaka