Vad tycker du inte?
Jag tycker inte att buke är mötesplats för världens otrevligaste hundmänniskor.
Att inte alla vill tävla?
Det vill de säkert inte. Däremot är det lustigt att så många som "inte vill tävla" fortfarande vill påskina att de vill ha bland de mest arbetskrävande raser som finns, fast det hade gått bra med något enklare. Att fast de inte vill tävla tänker de fortfarande träna spår eller sök, eller något rejält så att dessa krävande hundar får utlopp för sin energi.
Bara för att du åker på kurser osv behöver inte alla göra det.
Alla är inte som du.
Nej, men alla som köper en schäferblandis ska aktivera den på något sätt. Att jag åker/åkt på kurser är för att jag vill lära mig mer om min hund, om hennes aktivering, och hitta ett meningsfullt sätt att träna henne. Ser du, vi kommer hela tiden tillbaka till pudelns kärna.
Hur kan du veta vilka TS känner?
Eller har hon oseriösa vänner också bara för att hon har blandisvalpar?
Jag har inte den blekaste vilka hon känner. Det enda jag sagt är att det är ovanligt att hitta hem för fem bruksblandisar bland sina vänner.
Samma ´rasism´i hundvärlden som i hästvärlden.
Köp en travare och du blir idiotförklarad, skaffa blandras och du klassas som oseriös klantskalle utan minsta kunskap.
Beror på varför man skaffar travare tycker jag. Själv älskar jag travare, men köper man en travare för att det är billigaste alternativet, flängrider och inte ger den vad den behöver, då klassar jag det som oseriöst.
Vi har blandras (schäfer/rottis, sambons hund eg då) och hon är faktiskt otrolig väluppfostrad, vältränad och tränas och motioneras dagligen. Sambon är ruskigt duktig på hundar och hans mor har tidigare jobbat som hundinstr på BK. Dessutom har dem tränat otaliga tjänstehundar åt hundskolan i Sålleftio (hur fasen stavas det? snacka om hjärnsläpp) En av dem blev minhund i Bosnien.
Är han ändå oseriös utan hundkunskap för att han har blandis?
Jag tror inte du ser skillnaden. DEn finns ingen här som sagt att INGEN blandras blir tränad, och att alla blandrasägare alltid ligger på sofflocket. Dock anser jag att man gör valparna en otjänst när man föder upp krävande hundar som inte blir registrerade. De som hade haft störst behov av en brukshund vill oftast inte längre ha dem.