S
soffeloffan
Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet.
Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu?
Litet Inlägg, haha
Litet Inlägg, haha

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet.Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu?
![]()
Litet Inlägg, haha![]()
Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.
det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.
När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.
Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.
Låt hunden vara hund ställ inte en massa krav på att den inte ska få dra o.s.v.
det lär du in senare på den. Tycker du själv att det är konstigt om den vill fram fort o se allt nytt i livet och utforska varenda buske.
När promenaden blir den samma runt 6mån gammal då kan man börja lite smått.
Fattar inte varför alla ska ha lydnadschapions innan de ens lyfter benet.
Man börjar med saker när hunden är mogen för lite koncentration vilket jag iaf inte tycker en 12v valp är.
Våran 12.v Valp börjar redan dra i kopplet.Men ska man vänja dem vid att inte göra det redan nu?
![]()
Litet Inlägg, haha![]()
Jag förstår inte ditt resonemang![]()
![]()
Varför låta valpen lära sig göra fel för att sedan försöka och försöka och försöka lära bort ovanan, för att sedan prova att försöka att få tag i någon psykolog, som kan tala om hur man ska göra, för att hunden inte ska slita i koppel. Ack och uj och ve, för man kan ju inte slita i kopplet för då går ju hunden sönder, enligt skrönorna här i forumet.
Lär valpen göra rätt första gången den går i koppel så behöver det aldrig bli några problem sedan. När det är en liten valp behöver ingen slita i kopplet för att lära den, om man tar det från FÖRSTA koppelpromenaden.
Lär valpen rätt från första dagen så är allt så mycket enklare. Det gäller allt. Har valpen fått göra fel en gång, då är felet inprogrammerat och den kommer att göra om felet. Som valpägare ska man alltid försöka tänka efter före, innan valpen får göra något.
Valpen kan nosa hur mycket den vill när den är lös.
I koppel då bestämmer matte/husse alltid.
Och framför allt KONSEKVENS. Är något förbjudet så är det alltid förbjudet och tvärtom, är något tillåtet för hunden så ska det i fortsättningen alltid vara tillåtet.
Velar man fram och tillbaka då får man en hund som man aldrig kan lita på, och det är då absolut inte hundens fel.
Jag väntar inte till valpen är tolv veckor eller äldre innan jag börjar med inlärning, jag börjar när jag hämtar valpen vid åtta veckor.
Det innebär att jag aldrig har provat ha en hund som sliter i koppel och jag har aldrig behövt ha en hund som gör utfall mot andra hundar. De vet att det är lugnt och tryggt när de sitter i koppel.
Jag är alldeles för lat för att hålla på i åratal med saker som man kan göra mycket enklare på mycket kort tid.
Det valpen lär sig på en minut vi åtta veckors ålder tar säkert en månad att få till när valpen är ett halvt år gammal.
Jag kräver naturligtvis inte att valpen ska gå perfekt fot, den delen är finslipning som man kan göra senare. Däremot så ska den inte slita i kopplet, då blir den milt korrigerad och det fungerar åtminstone på mina hundar, men det kan ju förståss bero på att de tillhör en intelligent ras.![]()
![]()
![]()