Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

N

Nozer

Blir snart tokig på våran hund, nu ca 7månader.

Sen ngn vecka tillbaka har han börjat strejka emot nå så förjä*ligt.
Han går i princip inte frammåt öht. Ner med nosen i marken o sen står han där. Eller så går han sakta med nosen neråt i snön o går åt alla håll utom frammåt.

Har mer eller mindre fått släpa runt på hunden senaste tiden.

Även kissandet o bajsande blir lidande. Han är inte intrsserad av NÅGOT alls utom sitt förbenande nosande.
Får gå i evigheter innan han släpper till å han får ngt gjort även fast han är nödig.

Börjar tröttna rejält på det här nu, o funderar på om det är en fas i könsmognaden och han finner lukter efter andra hundar osv mer intressanta?
Tidigare har han gått hur snällt o bra som helst när man varit ute med honom.

Tips på hur man får bukt med detta önskas!

/Tobbe
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Klart han kommer att testa dig när han kommit i tonåren och det verkar som om han vinner maktkampen :)

Men kanske du skulle ta det lugnt med promenaderna nu när han är så ung.. är det en husky?

1. vill han nosa och du gå.. så går ni.. kort koppel och gå! Han hänger med och när han inser att det är jobbigt att streta emot, så slutar han..

2. vill han inte uträtta sina behov, så erbjud honom inte extra tid ute för att fundera på det.. Gå hem. Du lär honom bara att så länge han inte kissar&bajsar, så får han vara ute och nosa. För jag antar att så fort han kissar och bajsar nu, så är du så less att du går direkt hem med honom ?

men som sagt.. jag skulle ta det lugnt med promenaderna på en så pass ung hund.

lycka till
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Hur är han när han är lös?
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Thelma: han e så pass krävande att man måste motionera honom redan nu, annars river han huset. Inte så långa promenader, men likväl lite iaf.
O ja, det stämmer rätt bra det du säger. Att när han gjort sitt efter om o men så går man in. Så kanske att han stretar emot o jevlas just för att han vet att då får han vara ute.
O ja, det är en husky. Vilket är en rätt stor ras så promenader sk ainte vara en fara för dom.

Boan: Han är inte lös alls eftersosm huskys inte ska vara det. För rymmningsbenägna för att man ska våga det. Bara lös inom inhägnade områden.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Thelma: han e så pass krävande att man måste motionera honom redan nu, annars river han huset. Inte så långa promenader, men likväl lite iaf.

förstår det.. testa att aktivera honom mentalt, det är jobbigare och brukar kunna få den mest aktiva unghund att sova törnrosasömn..
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Och varför inte ta honom till ett inhägnat område och träna? eller ha en lina så du kommer bort från honom och se om han följer dig när han inte ser dig. Du är väl ändå ledaren ,Eller?
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Han är inte lös alls eftersosm huskys inte ska vara det. För rymmningsbenägna för att man ska våga det.

Va:confused: Varför ska dom inte vara lösa:confused:
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Jag trodde lösa hundar va en lydnads inlärning men jag kanske har fel då?
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Boan: sa jag nånsin att jag INTE är med honom på inhägnat område?
Är iväg med honom titt som tätt i en hage här i krokarna så han får springa fritt o vi tränar med honom.

Ni övriga som spekulerar. Kolla med vem som helst som har huskies o ni får samma svar. dom ska INTE vara lösa pga rymmningsrisken. T.o.m våran uppfödare sa till oss ang det.
Läs på nätet o ni ser samma sak där med. Dom är en av de mest rymmningsbenägna hundraserna på så sätt, o ska inte släppas då dom sticke roavsett hur bra tränade dom är.

/Tobbe
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Och vart ska dessa huskys rymma då?
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Jag sticker ut huvudet här och protesterar! Visst sjutton kan du ha en husky lös!! Speciellt om man har en som sällskapshund (bor inne) så skulle man definitivt kunna ha sån pli på den att den inte sticker. Det är inte en ras att rekomendera som "gårdshund" att lämna ensam ute för då drar den gärna på egna strövtåg, men att de sticker direkt de är lösa, nej!
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Boan: sa jag nånsin att jag INTE är med honom på inhägnat område?
Är iväg med honom titt som tätt i en hage här i krokarna så han får springa fritt o vi tränar med honom.

Ni övriga som spekulerar. Kolla med vem som helst som har huskies o ni får samma svar. dom ska INTE vara lösa pga rymmningsrisken. T.o.m våran uppfödare sa till oss ang det.
Läs på nätet o ni ser samma sak där med. Dom är en av de mest rymmningsbenägna hundraserna på så sätt, o ska inte släppas då dom sticke roavsett hur bra tränade dom är.

/Tobbe

Fast det där är då inte sant! Vet en som har en malamute och en annan som har husky och deras hundar går lösa, det ligger ett sjuhelvetes jobb bakom, visst. Men att det inte går är inte sant.
Och vad vet husky ägare om detta egentligen? Jag vet faktiskt inte någon som köpt sin husky för att träna lydnad med.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Visst kan dom vara lösa. Men pga rymmningsrisken är det inte att rekomendera. Kanske om man är ute på ett öder fält eller likn där riskerna för saker av intresse är minimerat. men jag tar inte risken att släppa honom, inte än iaf. Har en rasthage här i krokarna så den besöks flitigt.

O visst går det att träna även en husky att vara lös. men det är som andra redan sagt här inte lika lätt som att träna en annan hund. Dessutom är dessa hundar inga man direkt tränar lydnad eller likn med då dom inte är avlade för det.

Vi köpte våran pga att vi gillar friluftsliv o ut o vandra med hunden, samt att han ska få jobba med att dra pulkor/skidor etc.
Så själva lydnadsdelen är inte så värst intressant för våran del. Får vi bara till det mest grundläggande är vi nöjda. Mer själva dragbiten som skall klaras utan problem o han ska kunna leda frammåt på kommando.

Men visst märks det att det är en speciell hundras när det gäller lydnadsdelen. Är man ute o tränar med honom och försöker med inkallning tittar han oftast bara på en precis som "jaha, o du vill..."
Rätt olikt andra hundar man har hållt på med tidigare.
Går säkert att få pli på det, men som läget är nu så släpper jag inte en hund på 7månader som är trots våra försök allt annat än klar vad det gäller inkallning eller rymmningsbenägenhet.
Kom igen om ngt år då den värsta valptrotsen är borta och man fått bättre pli på honom.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Vad vill du ha sagt med detta?

Menade bara att jag kommer vänta tills jag känner mig så pass säker på hunden innan jag släpper honom.

O nu börjar jag så smått lacka ur på den här tråden.
Förstår inte alls VARFÖR I HELV*TE alla börjar hacka, klanka o vara tjuriga o vresiga?

Ställde en enkel fråga som inte ens rör min hunds löshet eller ej.

Frågade ang hans nosande om det tillhör valptrotsen. O vad f*n har det att göra med att han ska vara lös eller ej?

/TObbe
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Menade bara att jag kommer vänta tills jag känner mig så pass säker på hunden innan jag släpper honom.

O nu börjar jag så smått lacka ur på den här tråden.
Förstår inte alls VARFÖR I HELV*TE alla börjar hacka, klanka o vara tjuriga o vresiga?

Ställde en enkel fråga som inte ens rör min hunds löshet eller ej.

Frågade ang hans nosande om det tillhör valptrotsen. O vad f*n har det att göra med att han ska vara lös eller ej?

/TObbe

Va? Jag uppfattar inte som att någon här inne är sur? Ja om inte du själv efter detta inlägget att tolka :confused:
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Fast jag kan ju hålla med trådskaparen om att hon inte ska ha sin hund lös om hon inte känner att de har den lydnaden än. Det är väl bara klokt?
Däremot kan man såklart inte säga att ALLA huskys inte klarar av det, men de som kan ligger det träning bakom, precis som med andra raser.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Jag skulle inte tro att det handlar så mkt om trots utan helt enkelt om att hormonerna satt fart i kroppen på honom och hjärnan tänker på helt andra saker än matte och husse.

Mitt råd är att aktivera hunden mentalt. Lär in spår om han inte redan kan det, det är ett utmärkt sätt att trötta ut hormonstinna unghannar på ;)

Godisspår är ett tips om ni inte har tillgång till så mkt mark.
Även lydnadsövningar av alla de slag, gärna där han själv får klura ut vad ni vill han skall göra för att få godbiten eller leksaken är bra.

Vad gäller sniffandet skulle jag rekommendera att låta honom sniffa när ni har tid att stå still. Har ni bråttom någonstans och han redan är rastad så se till att ha ett kommando ex. "här" som innebäre att ni promenerar utan att stanna och sniffa elöler pinka.
Däremellan får han frikommando "varsågod " och får sniffa ifred.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det är vanligt och ofarligt att hundar äter bajs, speciellt hästbajs verkar vara poppis. Min hund ääälskar hästskit...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 721
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 154
Senast: nybörjare
·
Träning behöver lite hjälp med att få bukt med detta. känner att jag fastnar. Min häst är väldigt tveksam inför nya saker att kliva upp på...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Karja
·
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 692
Senast: Fidelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp