Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Va? Jag uppfattar inte som att någon här inne är sur? Ja om inte du själv efter detta inlägget att tolka :confused:

Känner mig allmänt påhoppad av folk som börjar tjafsa ang hundens löshet etc när jag sagt att jag inte vill ha honom lös.
Ställde en fråga om ngt helt annat o vips så steg det över till ngt helt annat.

/Tobbe
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Självklart är det klokt att ha hunden kopplad om man inte har lydnad på den!
Det måste väl ändå alla hålla med om???
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Självklart ska man inte ha hunden lös om man inte har den plin på den. Det som reagerades på var att du sa en husky går inte att ha lös. Det är ingen som är sur utan det är nog bara som du tolkar det.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Självklart beror stinnigheten på att hunden börjar bli könsmogen... Det man kan göra är (som i tidigare inlägg nämnt) att aktivera hunden.. Träna lydnad.. ( Lyder hunden i koppel, lyder den lös, borde vara nog - dravlat om det). Husky är ju en ras som är kräver en hel del av aktivitet för att bli trevlig. (egen erfarenhet).. Kurser är roligt och nyttigt... Just det där med att träna bland andra hundar.. Finns massor av literatur att tillgå i ämnet.. Lycka till... det är den jobbigaste tiden du har framför dig, han hund i tonår. Kolla omplacerings anonnserna- massor av bruksraser/korsninar av bruksraser omplaceras mellan att de är 7 mån och 1 1/2 år. Och det beror inte på alergi kan jag avslöja.. Kastrering är också ett alternativ.. men det törs man knappt nämna, mkt omdiskuterat..värt att kolla upp är det i alla fall..kanske inte skulle vara så mkt omplaceringar ute på marknaden om fler kastrerade?
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Känner mig allmänt påhoppad av folk som börjar tjafsa ang hundens löshet etc när jag sagt att jag inte vill ha honom lös.
Ställde en fråga om ngt helt annat o vips så steg det över till ngt helt annat.

/Tobbe

Jag tror snarare att folk hajjade till när du (?) sa att det inte gick att ha en husky lös på exempelvis promenad. Vilket tex jag och Kicki J vet att det går visst. Vad du gör med din hund får du bestämma själv! Håller med övriga om att har du inte lust eller tid att lägga ner så mkt tid på att få till den lydnaden ska du inte göra det. Hunden kommer inte må dåligt för det. Man får räkna med att tråden ibland urartar sig till något annat här på buke ;)
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Boan: sa jag nånsin att jag INTE är med honom på inhägnat område?
Är iväg med honom titt som tätt i en hage här i krokarna så han får springa fritt o vi tränar med honom.

Ni övriga som spekulerar. Kolla med vem som helst som har huskies o ni får samma svar. dom ska INTE vara lösa pga rymmningsrisken. T.o.m våran uppfödare sa till oss ang det.
Läs på nätet o ni ser samma sak där med. Dom är en av de mest rymmningsbenägna hundraserna på så sätt, o ska inte släppas då dom sticke roavsett hur bra tränade dom är.

/Tobbe

Jag har kompisar som har huskys, alaskan mamamute och alaskan husky, det går utmärk att ha dom lösa, men förutsättningen har varit MASSA positiv träning vid inlärningen! Samt att man alltid har 100% koll så man hinner stoppa hunden innan den tagit nåt spår lr fått något i vind och vill sticka...
Så det GÅR, dessutom alldeles utmärkt, att lära en husky att vara lös...
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Självklart förstår jag att det går att ha dom lösa om man tränar tillräckligt med dom.
Men samtidigt läser o hör man så mycket skit om just huskys som rymmer. O det e inte bara en sida på nätet, eller en person man hört det från. Så det måste ligga ngt i att det är en fruktansvärt rymmningsbenägen ras.
T.o.m våran uppfödare varnade oss för att ha honom lös då dom trots många års erfarenhet, samt idogt tränande knappt vågar ha sina lösa då de rymt för mycket.

Tränar gör vi, med honom lös i inhägnad rastgård men även i koppel.
Så en vacker dag kanske man kan ha honom fri.

Dock är jag osäker på hur bra det är att ha en rymmningsbenägen hundras lös i tätbebyggt område där det springer massor med andra hundar o katter etc...(som ngn nyss sa här, att vara med innan hunden får upp ett spår o drar)

Har problem trots att vi tränar intensivt med att han ska jämt fram till andra hundar eller människor. Spelar ingen roll hur lugn han är, så fort han får upp vittringen eller ser ngt annat så sätter han iväg i kopplet o ska dit.
Att släppa honom som han beteer sig på så sätt vore rena självmordet då man kanske aldrig skulle se hunden igen.

Den dagen han blir lugnare, och man ser att han inte bryr sig om andra saker än matte & husse kan man ta upp diskutionen med att låta honom pröva på att vara fri. Men troligtvis enbart på öppna platser där man har koll på vad som rör sig i omgivningarna.

Att vi vill ha en lydig hund är det inget snack om. O kurser är tänkta frammåt vårkanten. Har lite med ekonomin o göra osså hur många kurser osv vi hinner med.
Men självklart så har hunden ett rikt o innehållsrikt liv redan nu, så det går ingen nöd på honom.
Han har precis börjat lära sig att gå i sele, och så fort han är fullvuxen ska han börja dra lite på hobbynivå. Så stimulans kommer han få så det räcker till. Inte tänkt trädna lydnad på ngn högre nivå med honom, utan det grundläggande i vardagslydnad etc. Köpte honom med tanke på friluftsliv, vandringar & drag. O inte lydnadsbiten.

Men frigång vore en dröm, men det ligger som sagt på framtiden.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Jag tror att ganska många fattade hur du menade.. det är nog bara de som inte förstod att man inte ALLTID måste bokstavstolka inlägg som reagerade på det där.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Jag har kollat runt lite på nätet om husky och visst jag hittade en text där det stod att man ska aldrig ha en husky lös:crazy: . Denna text fanns även på andra sidor-kopierad ordagrant.
Jag kan ju tänka mig att om man släpper fullvuxna (tävlings)draghundar så försvinner dom nog i horisonten, men en hund går säkert att ha lös med träning.

I deras rasstandard och även på flera uppfödares (ej med samma ord) sidor så står det så här: Det karakteristiska temperamentet skall vara vänligt och mjukt,
men också alert och utåtriktat. Rasen skall inte visa något
vakthundsbeteende och inte heller vara överdrivet misstänksam
mot främlingar eller aggressiv mot andra hundar. Ett visst mått av
reserverat beteende och värdighet kan förväntas hos den vuxna
hunden. Rasen är intelligent, lätthanterlig och entusiastisk, vilket
gör den till en trevlig och arbetsvillig hund.
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Självklart ska du INTE ha din hund lös om du känner osäkerhet inför det och lydnaden inte sitter, sätt en långlina på honom i sådantfall..

Att en husky inte går att ha lös är dock bara strunt, har aldrig hört en enda huskyuppfödare yttra sig om att dom inte ska vara lösa..
Däremot krävs sjuhelvette mycket mer VILJA från ägaren sida ( kanske inte lika lätt som att få en hund med grym "will to please" lydig/lös) eftersom huskys mer än gärna drar efter vilt.

För att åtetgå till din urpsrungsfråga så är du nog helt inne på rätt spår när det gäller könsmognaden.

Släpp kraven lite och få vovven att tycka att det är roligt att följa dig.. Träna mycket kontaktövningar där inget annat lockar...

/C
 
Senast ändrad:
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Vi har oxå en kille på 7 1/2 mån som är ung som du beskriver. det är definitivt könsmognaden som sätter in, han har börjat lyfta på benet o är allmänt jobbig.
Jag har gjort så med honom att när vi är ute så får han ibland sina små kisserundor o då får han kissa o lukta (dock inte slicka på hundurin då det om det kommer från löptik ställer till det ännu mer md hormonerna) så mkt han vill .
Går vi en längre runda så får han lukta en bit o sen bryter vi, jag sätter honom o när han tar kontakt går vi vidare o d¨å får han gå en sträcka utan att lukta på ngt. Det har funkat jättebra.
plus att jag har ett kommando när jag tycker att det räcker med pinkandet...:smirk:
Man får trösta sig med att det går över.:crazy:

O jag förstår varför du inte vill ha din husky lös, funderade själv på att skaffa en husky för något år sedan o var då i kontakt med en hel del uppfödare o efter det som sades bestämde jag mig för att hellre skaffa en annan ras. Så full respekt för ditt beslut.

O när det gäller att spåra ur trådar, så kan jag känna samma sak, många gånger drar man sig för att skriva saker för det ska tolkas på så många olika vis, varför kan folk inte bara svara på en fråga? :smirk:
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

O när det gäller att spåra ur trådar, så kan jag känna samma sak, många gånger drar man sig för att skriva saker för det ska tolkas på så många olika vis, varför kan folk inte bara svara på en fråga?

Men det skulle bli ett fasligt tråkigt forum om man tvunget måste följa det TS skriver alltid till punkt och pricka..

Man kommer på sidospår och diskussionen håller sig vid liv, man får tåla att alla inte tycker lika och att man kan bli ifrågasatt!
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Hrmm...
Måste bara babbla lite här..

Jag har själv två st Husky killar en på 8 mån och en på 7 mån.
Husky är en väldigt energisk ras med MYCKET JAKT I SIG..
fÅR DOM SYN PÅ NÅGONTING(SOM SÄKERT MÅNGA ANDRA HUNDAR OXÅ GÖR) så sticker dom om dom har chansen, grejen är oxå de att dom gör kanske inte som andra hundar kanske skulle göra att dom ger upp efter en bit utan dom kan jaga i mil tal, så det är bara att sätta sig i bilen och KÖRA!!

Dock kan man med mycket träning ha sina hundar lössa Mina pojkar har jag lössa på fält och på angivna platser där man får ha `själv rastande hundar`.
Men jag har oxå tränat dem.
Läste för ett tag sedan om en massa skit snack om olika raser tex att huskyn inte går att lära dom går inte (som jag har skrivit om innan) att ha i lägenhet osv..

Någon som har sätt filmen Snow dogs??
Där ser ni vältränade Malamutès och huskys..

Kan alltså förstå vad Athos menar men DOCK inte att man inte kan ha dom lössa.

Och det där med nosandet..hmm..kan va en klurrig fråga MEN de kan väl va på tal om könmognad sen får man inte glömma att sibbar räknas som världens bästa jakt hund-synd bara att dom vid jakt utan tränig säkerligen barra hade dragit med byttet-:banana:
 
Sv: Valpen vägrar gå, ska bara nosas hela tiden. Könsmognad?

Berr om ursäkt de va inte till Athos :bow: jag skrev utan till Nozer
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det är vanligt och ofarligt att hundar äter bajs, speciellt hästbajs verkar vara poppis. Min hund ääälskar hästskit...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 721
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 154
Senast: nybörjare
·
Träning behöver lite hjälp med att få bukt med detta. känner att jag fastnar. Min häst är väldigt tveksam inför nya saker att kliva upp på...
Svar
1
· Visningar
717
Senast: Karja
·
O
Övr. Hund Småbarn kan vara rätt besvärliga när dom är små, men jag visste inte att så är det också med hundvalpar. jag har endast ägt katter...
Svar
16
· Visningar
5 691
Senast: Fidelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp