valpens första år

Sv: valpens första år

Är det ok om jag kapar tråden ett ögonblick och får lite råd?

Jag ska snart köpa valp. Ska be uppfödaren ha kvar den tills den är 10 veckor, sen ska jag vara hemma med den 1vecka, för att sedan börja ta med den till jobbet så smått, dvs vara på jobbet 2 dagar i veckan och jobba en del hemifrån. I november (efter 3 veckor, valpen är då 13v) vill jag återgå till det vanliga dvs 4 dagar i veckan på jobbet (kontorsjobb 9.30-16). Tycker ni det är för tufft för en valp? Till jobbet åker jag tåg och pendeltåg ca 50min och sedan har 1,5km att gå. Kan ju bära valpen om den inte orkar att gå och så, på tåget brukar det vara ganska så lugnt. Men arbetsplatsen ligger i centrala Stockholm så det är ganska mycket grejer som händer mellan tåg och kontor och utomhus osv. Är det okej för en valp? Eller riskerar jag att göra den skygg/rädd/osäker?

Är det ok om jag kapar tråden ett ögonblick och får lite råd?

Jag ska snart köpa valp. Ska be uppfödaren ha kvar den tills den är 10 veckor, sen ska jag vara hemma med den 1vecka, för att sedan börja ta med den till jobbet så smått, dvs vara på jobbet 2 dagar i veckan och jobba en del hemifrån. I november (efter 3 veckor, valpen är då 13v) vill jag återgå till det vanliga dvs 4 dagar i veckan på jobbet (kontorsjobb 9.30-16). Tycker ni det är för tufft för en valp? Till jobbet åker jag tåg och pendeltåg ca 50min och sedan har 1,5km att gå. Kan ju bära valpen om den inte orkar att gå och så, på tåget brukar det vara ganska så lugnt. Men arbetsplatsen ligger i centrala Stockholm så det är ganska mycket grejer som händer mellan tåg och kontor och utomhus osv. Är det okej för en valp? Eller riskerar jag att göra den skygg/rädd/osäker?

Det beror ju helt på vad för personlighet din valp kommer ha.
Är det en skygg och ynklig liten valp är risken stor att den kommer bli rädd för bilar, cyklar och annat som kan finnas runtom en sådan valp är det svårt att "rädda" och bygga upp självförtroendet på. Är det en tuff liten valp som är framåt och sprallig är det bara nyttigt.

Men de där 1,5km som du ska till jobbet och tillbaka får du bära valpen oavsett, de orkar inte gå så långt i sträck och i koppel. :)

Är det så er vardag kommer se ut så är det ju bara att "köra på"!

Fördelen med små valpar är ju just detta att allt som man bara "låter hända" blir deras norm!
Om er vardag genast blir tågresa, stadsliv, promenader i innerstaden som rastningar osv så kommer det vara den "normala" för just din valp.

Personligen så bär jag alltid valparna i innerstan' då det finns allt för mycket som kan gå fel om de får gå själva bland alla andra pendlare! De kan bli sparkade, trampade, äta i sej något snubb, strampa på något vasst osv.

Som alltid gäller att göra så liten affär av så mycket som möjligt och använda sunt förnuft!
Låt inte alla på jobbet hälsa/klappa/pilla på valpen "hela tiden"! Lär den det mönster du vill ha på kontoret från dag 1.
Låt INTE valpen hälsa på hundar ni möter på promenader! Oavsett om hunden är "snäll" eller ej! (Det skapara bara förväntan och problem längre fram!)
Undvik de allmänna rastgårdarna, rasta istället på lite lugnare platser i koppel.
Osv

/Swat

Kapar tråden och måste bara tacka för gratulationerna med ett bildbevis :angel:

Och så tillbaks till ämnet! Hur har ni gjort första dagarna? Sovit på golvet? Låtit hunden vara i sängen?

Raskva (islandshund) sov i början i en bäddad (mycket älskad) pappkartong som jag hade tagit bort en del av långsidan på, den stod bredvid min säng så man kunde sticka ner handen till henne.
Hon skulle ju inte få sova i sängen och ville det inte heller men när hon var fem månader blev hon sjuk och mycket ynklig. Och ja, så förhärdad är jag inte utan då fick hon ju sova i sängen och sen var det kört. Inte för att hon prompt skulle ligga där utan för att jag ville ha henne där.

Ilona (RR) fick en pappkartong hon med men klättrade helt sonika upp i sängen första kvällen, "här skall jag ligga, kommer du eller?". Och ja, då fick ju redan Raskva sova i sängen så en hund till gjorde inte så mycket.

Leia (cairn) fick däremot INTE ligga i sängen i början eftersom Ilona inte tyckte om valpar, hon var livrädd för dem. Klart att hon skulle få sova ifred i sin (min) älskade säng då, Leia fick helt enkelt sova i en komposthage nedanför sängen. Gick bra det med och efter en månad fick Ilona somna in pga en skada och Leia började sova i sängen.

Vill man INTE ha hunden i sängen är det troligen smartare att antingen ha valpen i en komposthage precis bredvid sig eller att själv sova på golvet den första tiden. Jag tror inte att det är så smart att först låta dem ligga i sängen och sedan förbjuda det men det är klart att det går.

Tack Annakg och Swat!

Jag har valt ras just med tanke på att den ska vara tuffare och hoppas kunna välja en nyfiken och framåt valp. Min vardag kommer att vara både på landet, där jag bor och i storstan där jag jobbar. Tack för tippsen om hur man beter sig i storstan, speciellt det där med att hälsa på andra hundar. :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 129
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 543
Senast: __sofia__
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Balkong 2025
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur