Bukefalos 28 år!

Valpfoder till katterna?

Sv: Valpfoder till katterna?

Min hund TÅL inte annat foder än det han får, därför får han det. Mina katter mår utmärkt på sitt foder. Dom får dessutom en gång om dagen burkmat av typen mjau,bozita så att dom blir mätta. Dom äter inte särskilt mycket torrfoder tack vare det, men dom har fri tillgång. Djur som katter hör hemma på landet. Jag bor långt från bilvägar och sånt skit. Mina katter är både kastrerade,vaccinerade och id märkta tack. Precis som min hund och mina hästar. Jag lägger knappt pengar på mig själv för att djuren ska ha det bra. Två av mina katter är räddade från helvetet. Den ena hittade jag med dess syster bredvid motorvägen, dumpade av någon idiot. Jag har bara denna sommaren räddat livet på flera katter och gett dom bra nya hem. Jag står5 fast vid att det är djurplågeri att ha inne katt, det är enligt mig vidrigt. Katter ska inte hållas där dom kan störa andra människor. Och att köpa everclea kattsand är bannimej inte något som har med djurens välbefinnande att göra, utan ditt eget. Det är egoistiskt att ha katt inomhus i innerstaden, för att man tycker om att ha katt. För katten njuter inte att att ränna runt i koppel i stockholm vill jag lova. Dom behöver frihet. Som sagt så har jag svårt att ta djurplågare på allvar. Och de som har innekatt anser jag är just det. Det är ínte otrevligt att ha en åsikt, jag är långt ifrån ensam. Så återigen: Skäms. För jag har då inget att skämmas för. Mina djur lever som djur ska.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Skrev det jag skrev för att du påstod att vanliga "svenssons" inte har råd med dyr mat till sina katter. Är själv en högst vanlig svensson med liten budget men köper ändå "dyrkäk och kattsand" (många brukar ju tycka att everclean är en väldigt kostsam kattsand att ha). Ville bara påpeka att man visst kan ha råd med sådant och inte att det hade med kattens välbefinnande att göra.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Nu är det så att dina åsikter inte är vatten värda, så varför skulle jag skämmas för att mina katter är inne? Din åsikt är din åsikt, du är inte gud eller kattexpert och därför är din åsikt inte den enda rätta. Jag skulle däremot skämmas ordentligt om min katt dog en smärtsam död på vägen, nått som är SÅ lätt att förhindra. En katt som har ont ligger inte och tänker på att den ju ändå haft ett bra liv. Det är bara du som ägare som använder det för din egen skull. Ett typiskt förmänskligande av kattens känslor, ändrade till nått som inte finns.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

*KL*

Skärpning! Alla är välkomna att diskutera på forumet, men kan ni inte hålla diskussionen på en trevlig nivå så måste jag tyvärr låsa tråden. Tänk på hur ni uttrycker er, tack!

Hälsningar moderator
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Jag tycker du har en kostig inställning till andra människor och blandrar ihop dyrt med ordet bra.
För några år sedan utfördes en koll på foder och då visade sig att det billigaste maten från Lidl var det som bärt passade kattens näringsbehov. Dyr mat bla RC innehåller aldeles för mycket växttråd och protein från sädesslag i stället för kött. Det finsn andra bättre foder för katter som innehåller det katter behöver som tex Eukanuba och Hills.
En av alla tester som utförts kan du hitta på http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11352.ece/BINARY/484638.pdf

När det gäller att gå ute fritt så får min gamle välja vad han vill men han vill ligga inne och mysa och slippa alla andra katter som springer vind för våg. Det är ju alltid lite mysigt för katterna när solen skiner men det är inte direkt mysigt när snön viner runt knuten.
Min raskatt har en rastgård hon får gå ut och in i precis som det passar henne och hon trivs där för hon slipper bli överfallen av lösspringande katter som folk släpper ut utan koll.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Varför är du så arg?
Om din hund mår bra på sin diet och veterinären håller med så borde du ju känna dig trygg i det och inte känna ett behov av att hugga tillbaka när folk, som inte känner dig eller din hund, delger sina egna erfarenheter av foder och övervikt hos hund.

Och om du startar en tråd gällande foder på ett kattforum så får du räkna med att folk som har ett stort intresse för djuret katt kommer säga vad de tycker, och att många känslor är inblandade. De flesta kan dessutom backa upp det de säger med ren fakta, inte bara "min katt åt *fodernamn* i si och så många år och mådde bra" (enstaka katter som man dessutom inte gjort tester på är inget forskningsunderlag). Det är inte heller så att ett foder med högt kilopris automatiskt är ett bra foder.
Sen är det inte heller så smart att hoppa på folk med innekatter och påstå att deras katter mår dåligt. Jag måste fråga, hur många innekatter har du träffat? Så länge katten har utrymme att röra på sig, någonstans att klösa, en ren låda och någon att vara social med så ser jag inte varför innekatten skulle vara olycklig? Dessutom minskar man ju risken för smittsamma sjukdomar och olyckor.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

För katten njuter inte att att ränna runt i koppel i stockholm vill jag lova.

Tänk det tycker jag min katt gör :D :

13nov_09.JPG


Tänker inte ens bemöda mig med att svara på din radda okvädingsord. Hoppas du inte har stängsel om dina hästar säger jag bara.

Heulwen som räddat 16 katter.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Vår katt går i löplina på tomten, och det verkar hon ju inte alls ha något emot utan tvärtom. Släpper jag ut henne så sätter hon sig ner och väntar tills jag har hakat fast linan i selen.:D
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Varför måste just katter få springa lösa utomhus hur dom vill när man inte låter några andra djur göra det? Vad är det som skiljer dom åt från till exempel hundar och hästar?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: Bison
·
Katthälsa Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri...
Svar
6
· Visningar
1 303
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp