Bukefalos 28 år!

Valpfoder till katterna?

Sv: Valpfoder till katterna?

Jag har varit hos veterinären med min hund flertalet gånger och dom har då minsann inte rekommenderat mig att ge dietfoder bara i en månad! Min hund är en rottweiler, är kastrerad och har dessutom artros. Vilket foder påstår du han kan äta så små portioner som jag ger av hans viktkontrollfoder om jag får fråga?Utan att han svälter och går upp?Vi har provat Hills lightfoder, Roburs lightfoder,Royal canings maxi light,hills dietfoder som vetten rekommenderade osv,vid alla gick han ner till en viss grad men inte mer, och det räckte inte. Nu har han hållt bra vikt i två år,som sagt så får han en liten näve robur light vid varje mål nu utöver sin normala viktkontrollprtion.Man kan INTE ge mkt mindre portioner än de som anges med vanliga foder/lightfoder för då får dom inte tillräckligt med näring. Därav ett viktkontrollfoder som är specifikt anpassat för honom (Nutram Weight control) Jag har jobbat flera år på Granngården, därmed gått utbildningar om hundens foder. Min hund går sen flera år på hundsim och på veterinärkontroller varje år. Så ja, du hänger nog inte riktigt med.Jag skulle aldrig ge min hund foder från ica. Har heller aldrig gjort

Jag blandar Friskies med Royal canins outdoor foder samt stödfodrar brevid med burkmat avsedd för vuxna katter (Royal canin eller mjau) Detta gör många kattägare som jag träffar,även uppfödare (blandar med ett billigare foder)och jag träffar ju rätt många på mitt jobb om man säger så. Jag tror större delen av kattägare i sverige och världen ger sina katter foder från ica typ friskies, och det enbart. Så jag känner mig jämfört med dessa som en utmärkt djurägare. Jag spenderar massor av pengar på mina djur.

Jadu, din veterinär är kanske inte kunnig men rena foder för viktnedgång ska man ge under en begränsad period. Fodret är endast för att få ner djuret i vikt sedan måste du som ägare hitta ett foder som hunden inte går upp av eller ge rätt mängd mat.

Då jag inte vet exakt hur mycket du ger så är det svårt att rekomendera ett bra foder till din hund. Så hur mycket ger du av Nutram Weight control resp. robur light? Sedan funderar jag på varför du blandar 2 foder om din veterinär tycker det är ok med att ge dietfoder en längre tid.

Du skulle inte kunna köpa ett ica foder till huden men med katterna går de visst bra ;) Friskies köper man i matvaruaffären.
Jag känner ingen uppfödare som drygar ut sitt kvalitets foder med Friskies. Nu snackar vi torrmat, att man tex ger blötmat (mjau burk från tex ica) på sidan sitt foder är inte samma sak. Sedan vet jag att granngården haft bra priser på burkmaten och fera åkte dit för att handla. Men jag tror faktiskt det är fler än du tror som köper sitt foder från djuraffären. De flesta är medvetna om innehållet i fodret de ger och undviker skräpfoder
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Jadu, din veterinär är kanske inte kunnig men rena foder för viktnedgång ska man ge under en begränsad period. Fodret är endast för att få ner djuret i vikt sedan måste du som ägare hitta ett foder som hunden inte går upp av eller ge rätt mängd mat.

Då jag inte vet exakt hur mycket du ger så är det svårt att rekomendera ett bra foder till din hund. Så hur mycket ger du av Nutram Weight control resp. robur light? Sedan funderar jag på varför du blandar 2 foder om din veterinär tycker det är ok med att ge dietfoder en längre tid.

Du skulle inte kunna köpa ett ica foder till huden men med katterna går de visst bra ;) Friskies köper man i matvaruaffären.
Jag känner ingen uppfödare som drygar ut sitt kvalitets foder med Friskies. Nu snackar vi torrmat, att man tex ger blötmat (mjau burk från tex ica) på sidan sitt foder är inte samma sak. Sedan vet jag att granngården haft bra priser på burkmaten och fera åkte dit för att handla. Men jag tror faktiskt det är fler än du tror som köper sitt foder från djuraffären. De flesta är medvetna om innehållet i fodret de ger och undviker skräpfoder

Nu är det farligare för min hund att bli fet än att äta dietfoder. Jag ger honom viktkontroll + Robur light av anledningen att han blir finare i pälsen då och han behöver det där liiilla extra för att inte bli matt i pälsen tex vid fällning. Det klarar han idag utan att gå upp. Min hund är ett specialfall då han går upp extremt lätt. Viktkontrollfodret han äter är anpassat för att hålla vikten, alltså kan han äta det hur länge som helst. Veterinären rådde mig att ge Hills dietfoder så länge som det krävdes för att få ner honom, därefter ev blanda med ett annat fode rför att bibehålla vikten. Han blev dock sjuk av Hills dietfoder. Jag har prövat allt, och jag ger min hund det han behöver. Det har ju liksom inte ens med denna tråden att göra. Jag lägger ner mer pengar på mina djur än de flesta. Om du tror att större delen av kattägarna i sverige köper kvalitetsfoder som tex RC till sina katter så vet jag ärligt talat inte vilken planet du lever på..:rofl: Jag jobbar både på Granngården och ibland extra på ica här och jag ser statistiken varje dag. Vi har inte direkt strykande åtgång på RC och Hills foder till katt, däremot Katty och mjau går betydligt mer. Att jag skulle vara en dålig kattägare för att jag blandar friskies med Royal canin för att det inte ska bli dyrt tänker jag inte ta åt mig alls. För det är dumheter.

Jag har inte i huvudet hur mkt foder min hund får då jag är på jobbet nu, men jag skulle aldrig svälta min hund genom att ge honom vanligt foder i så små mängder som 130 gram, det vore djurplågeri. Han går promenad på minst två timmar om dagen och simmar en gång i veckan på hundsim i 30 min. Är inte intresserad av dina kostråd till min hund heller. Jag har som sagt en fysioterapeut till honom med många års erfarenhet och utbildning i ämnet.
 
Senast ändrad:
Sv: Valpfoder till katterna?

Tjaa min kille här hemma, som är kastrared och ligger bra på 45 kg idag, får Arion Lamm&Ris 130 gr om dagen. Går varken upp eller ner utan står stadigt på sin ideal vikt. Så vitt jag kan se så måste du ge mer än det utav ditt foder, förutsatt att du följer de rekomendationer som står att finna på påsen.

Och jo ett rent "viktnedgångsfoder" rekommenderas det endast att man använder under begränsad tidsperiod, sedan ska man helst gå över till ett foder som istället är anpassat för att bibehålla vikten.

Angående din kommentar att många uppfödare blandar upp med ett billigare foder, så betyder väl inte det att de är det bästa/rätta? Finns många uppfödare som t.ex tycker att t.ex Doggy och Friskies är utmärkta foder, vilket visar på min poäng. . .

Som jag tidigare poängterat så ser jag inte mig själv som en dålig kattägare för att jag drygar ut svindyrt Royal canin foder med billigare kattmat, det är mer än de flesta skulle göra. Mina katter är superfina i hullet, fina i pälsen och är aldrig sjuka. Dom mår helt enkelt toppen. Jag ser det som betydligt större djurplågeri att tex ha innekatt. DET gör mig förbannad.Fy fa*en..
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Nu är det farligare för min hund att bli fet än att äta dietfoder. Jag ger honom viktkontroll + Robur light av anledningen att han blir finare i pälsen då och han behöver det där liiilla extra för att inte bli matt i pälsen tex vid fällning. Det klarar han idag utan att gå upp. Min hund är ett specialfall då han går upp extremt lätt. Viktkontrollfodret han äter är anpassat för att hålla vikten, alltså kan han äta det hur länge som helst. Veterinären rådde mig att ge Hills dietfoder så länge som det krävdes för att få ner honom, därefter ev blanda med ett annat fode rför att bibehålla vikten. Han blev dock sjuk av Hills dietfoder. Jag har prövat allt, och jag ger min hund det han behöver. Det har ju liksom inte ens med denna tråden att göra. Jag lägger ner mer pengar på mina djur än de flesta. Om du tror att större delen av kattägarna i sverige köper kvalitetsfoder som tex RC till sina katter så vet jag ärligt talat inte vilken planet du lever på..:rofl: Jag jobbar både på Granngården och ibland extra på ica här och jag ser statistiken varje dag. Vi har inte direkt strykande åtgång på RC och Hills foder till katt, däremot Katty och mjau går betydligt mer. Att jag skulle vara en dålig kattägare för att jag blandar friskies med Royal canin för att det inte ska bli dyrt tänker jag inte ta åt mig alls. För det är dumheter.

Jag har inte i huvudet hur mkt foder min hund får då jag är på jobbet nu, men jag skulle aldrig svälta min hund genom att ge honom vanligt foder i så små mängder som 130 gram/dygnet, det vore djurplågeri. Han går promenad på minst två timmar om dagen och simmar en gång i veckan på hundsim i 30 min. Är inte intresserad av dina kostråd till min hund heller. Jag har som sagt en fysioterapeut till honom med många års erfarenhet och utbildning i ämnet.

Jag påstod aldrig att alla ger sina RC, flera anser tom att det är ett skräpfoder. Mjau blötmat på burk och tetror vet jag många som ger och detta är innehållsmässigt bästa fodret i matvaruhandeln. Däremot är mjau torrfoder och friskies torrfoder bland de sämsta. Granngården har dyrare foder än djuraffären så kunder köper överlag sina märkesfoder via djuraffären eller internethandel. Därför blir din statestik missvisande;)
Menmen sedan ger jag inte 130g till min hund iaf..hoppas du tog den siffran ur luften och att deinte är så mkt du ger din hund. Hur mkt väger en rottweiler då?
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Blandade ihop det med ett tidigare inlägg (denne gav 130 gram foder till en hund på 45 kg,galet) Min hund väger idag 45 kg och ligger på den lägre skalan av vad en Rottis ska väga, med midja (det ska dom egentligen inte ha enligt rasstandard) annars mår hans leder inte bra.

Jag menar mest att vi säljer enorma mängder katty och mjau torrfoder på granngården, och MASSOR av friskies torrfoder på ica. Finns ingen djuraffär på minst 10 mils avstånd så jag tror verkligen inte folk åker härifrån bara för det, då förlorar dom det i bensinpengar istället. Detta är en ganska liten ort, och hemkörning av enstaka säckar foder från internet handel existerar inte. Då får du nog köpa pallvis. Så om jag ger mina katter RC torrfoder blandat med ett billigare torrfoder och sen burkmat typ mjau varje kväll så gör det mig till en dålig kattägare? Allvarligt?? snälla....
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Hemkörning av enstaka säckar foder existerar i allra högsta grad, jag själv får hem fodret på detta sätt.
Handlar då bl.a. av foderbilen och olivers, betalar direkt eller mot faktura och några dagar senare knackar posten/dhl på dörren med mitt foder i en säck/låda. Kostar inte många kronor heller, dessutom gratis om man beställer foder över en viss summa.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Oavsett så jämför jag ändå med försäljning. Det går ju som sagt enorma mängder "vanligt skitfoder" på ica varje dag, och detsamma på granngården. Vem äter det fodret då? Deras barn?? Tror ni på fullt allvar att de allra flesta köper svindyrt kvalitetsfoder till sina stall,ladugårds och vanliga huskatter därute i landet? jag kan säga att utöver mig själv så känner jag INGEN som köper annat än det som finns på ica. Faktiskt.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Det beror nog på i vilka kretsar man umgås, jag känner bara folk (ett 20-tal) som ger högkvalitativt foder till sina katter. När jag jobbade i djuraffär så var det också en strykande åtgång på dessa foder men så var det också i innerstan. Folk med katter på landet verkar generellt sett bry sig mindre om vad deras katter stoppar i sig, förhoppningsvis så sköter katterna en del av näringsintaget själva så de slipper att bara äta tomma kolhydrater. Friskies är som McDonalds är för oss, onyttigt att äta hela tiden men fungerar bra någon gång ibland.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Det härliga med katter på landet är att dom får vara ute,fria varje dag, dom föredrar nog det framför dyrt foder,i en stad skulle jag aldrig ens tänka tanken att skaffa katt. Sen ser jag ändå inte felet med att blanda ett bra foder med ett billigare,det är barnsligt att mena det och jag tror att en stor del av er här sitter och ljuger om vad ni ger era katter,verkligheten är att de flesta ger sina katter torrfoder från mataffären,det tror jag att ni oxå vet,men det låter bra att sitta här och påstå att alla ni känner ger sina katter torrfoder ala 700 kr/10 kg.Dumheter. Min förra katt blev 18 år och var kärnfrisk hela livet, och på den tiden hade jag inte råd med RC foder vill jag lova. Ni har hakat upp er totalt på Friskies, jag ger som sagt inte friskies enbart, och för tillfället inte alls, har köpt olika billigt foder varje gång. Katty oftare eftersom det finns i storsäck på granngården, men som sagt, alltid blandat ut till hälften med RC. Om ni inte tycker det är okay så antar jag att det är en klassfråga att vistas i Bukes kattforum, så vanliga svensson inte har råd med dyrt foder, och det tycker jag är beklagligt. Detta var definitivt inget trevligt ställe att vistas på. Jag är nog för mycket mänsklig och sosse för er.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Väldigt många köper via nätet och oftast gratis utkörning elleren mindre summa. Jag vet många som köper foder via zooplus, hemfoder och foderbilen för att få det billigt och hemkört. Praktiskt då man bor i en byhåla där det är långt till djuraffären och bara närheten till ställen som säljer skräpmat;)
Känner många som har stallkatter och vanliga huskatter som är måna om vad de ger för foder till sina katter. De satsar hellre på ett bra foder och skippar skräpfodret.

Sedan kostar inte alla foder från djuraffären 700kr/10kg ta tex iams cat adult kostar 499 för 10kg...avskevärt bättre än de bästa skräpfodret :P
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Nu måste jag fråga varför du är så otrevlig och dryg i ditt inlägg mot mig?
När du trycker på min svarsknapp så förväntar jag mig att svaret är riktat enbart till mig (du har funnits tillräckligt länge här för att känna till knapplån) och det låter verkligen inte trevligt att du påstår att jag, eller någon annan för den delen, ljuger. Jag har heller aldrig sagt något om att det inte är okej att du blandar ut din mat med Friskies.

Jag välkomnar olika åsikter men det känns totalt onödigt att hamna i den försvarsposition du gör och vara dryg mot andra, jag föredrar att diskutera på ett respektfullt sätt. Om någon skulle bli förbannad för något i tråden så är det du skriver om att ha innekatter med svordomar på det också.

/Heulwen med två innekatter.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Har inte vanliga Svenssons råd med dyrt foder? Eller vad 17 menade du där?

Nej det har dom faktiskt inte normalt!

Och till alla som har innekatter säger jag bara en sak: SKÄMS!

Till den som gör det:
Dubbelmoral att förespråka dyrt fint foder samtidigt som man tycker det är helt okay att ha katter i små lägenheter! Jag låter hellre mina katter få i sig lite egenfångat kött och blandar ett billigare foder med ett bättre dyrare, än att låta dom sitta i en etta med förtvinande muskler och äta finfoder. Herregud..vad är det för fel på folk! Jag blir ju mörkrädd.. Nu är min syn på att katter har det bra i det här landet rubbad också, jag måste lära mig att undvika vissa forum..:crazy:
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Nu måste jag fråga varför du är så otrevlig och dryg i ditt inlägg mot mig?
När du trycker på min svarsknapp så förväntar jag mig att svaret är riktat enbart till mig (du har funnits tillräckligt länge här för att känna till knapplån) och det låter verkligen inte trevligt att du påstår att jag, eller någon annan för den delen, ljuger. Jag har heller aldrig sagt något om att det inte är okej att du blandar ut din mat med Friskies.

Jag välkomnar olika åsikter men det känns totalt onödigt att hamna i den försvarsposition du gör och vara dryg mot andra, jag föredrar att diskutera på ett respektfullt sätt. Om någon skulle bli förbannad för något i tråden så är det du skriver om att ha innekatter med svordomar på det också.

/Heulwen med två innekatter.

Det var min reaktion över att ha katter i innerstaden..blä..Jag behöver inte vara i försvarposition, det borde ni med innekatter vara. Mina katter har det mycket bättre än alla innekatter tillsammans, dom får komma och gå som dom vill, äta när dom vill, fånga eget kött när dom vill och klättra i träd. Mina katters liv går inte att jämföra med innekatters liv, dom lever som katter ska, inte frihetsberövade som små gnagare i bur:crazy: Helt galet att kalla mig konstig som inte har råd att enbart köpa svindyrt foder till mina tre katter, när man själv låser in dom på det sättet..jösses..
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Ryser i hela kroppen, hoppas jag slipper mardrömmar, gick förbi en av mina missar som sitter i äppelträdet och klappade honom för en stund sedan och undrar om han förstår hur lycklig han borde vara..Är härmed färdig med er och kattforumet på buke. Ber en bön för att innekatter blir förbjudet en vacker dag, precis på smma sätt som jag hoppas att minkfarmer blir det då minkar där inte kan utöva sina NATURLIGA behov såsom att simma, klättra och gräva..AMEN och hejdå!
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Har man inte råd med "dyrt" foder, vad du nu nu menar med det, så ska man kanske inte ha katt. Katten ska ha BRA foder, oavsett pris. Har man inte råd med det ska man förstås inte ha katt. Men att inte Svenssons skulle ha råd med dyrt foder har du nog hittat på själv, alla mina bekanta som har katt är Svenssons och dom har råd. Och har dom inte råd tar dom sig råd.

Din ton ger mig rysningar, aldrig sett en så otrevlig människa. Jösses.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Ryser i hela kroppen, hoppas jag slipper mardrömmar, gick förbi en av mina missar som sitter i äppelträdet och klappade honom för en stund sedan och undrar om han förstår hur lycklig han borde vara..Är härmed färdig med er och kattforumet på buke. Ber en bön för att innekatter blir förbjudet en vacker dag, precis på smma sätt som jag hoppas att minkfarmer blir det då minkar där inte kan utöva sina NATURLIGA behov såsom att simma, klättra och gräva..AMEN och hejdå!

Alla jag känner som har innekatter låter de gå ut under uppsikt, inte släppa ut dem vind för våg..de är oansvarligt! Ingen katt jag känner till har förtvinade muskler för att de bor i lägenhet så jag undrar var du fått de ifrån?
Är dina katter ens kastrerade, id-märkta, vaccinerade och försäkrade? För i din värld är det väl onaturligt att bla kastrera katter. Sedan kommer du nog gråta floder då du hittar din lyckliga utekatt död i diket då den blivit överkörd av en bil eller ätit råttgift. Det finns många faror där ute som kan döda en katt, det är skönt att veta att mina lyckliga innekatter slipper dessa faror i sitt trygga hem!
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Det jag ogillar mest är att du i samma andetag säger att du aldrig skulle ge hunden mat från ica men katten kan gott få det. Uppblandat eller inte så verkar det ju som att du prioriterar hunden före katterna, att hunden är mer värd. Kanske det många reagerar på, vi som försöker höja kattens status och visa på att en katt är mer än "bara en katt" är ganska trött på sådant. Många (inte du nu i denna tråd eller så) som har inställningen "äsch det är ju en katt den klarar sig" men hade det gällt en hund så hade det låtit annorlunda. Nu säger jag inte att du tycker och tänker så men en del av det du skrivit kan ju faktiskt tolkas så, oavsiktligt eller ej.

Sen så behöver man verkligen inte vara en rik typ för att köpa ett bättre foder, jag och min sambo har knappt en heltid emellan oss och vi köper både "dyrt" djuraffärsfoder + mjautetror och everclean kattsand! Är dessutom sosse i själ och hjärta för all evinnerlig tid ;)
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Och det där med förtvinade muskler är väl mer ett "jag är arg och vill trycka till folk" än sanningen? Ganska onödigt, gör ju bara att folk drar en ännu djupare suck.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Och till alla som har innekatter säger jag bara en sak: SKÄMS!

Varför skämmas för att man har en innekatt? Jag tycker det är ett tydligt tecken på ansvar över sitt djur, att inte släppa ut den vind för våg. Att veta vad katten tar sig för, att veta att den inte ställer till med förtret för andra, att veta att den inte skadas och inte blir upptäckt då katter gärna går undan och gömmer sig när de är skadade.

Däremot kan jag tycka att alla som släpper katten helt vind för våg borde skämmas, då är det bättre att skaffa sig en frimärkssamling eller något annat mindre betungande. Så har man ju inget behov av katten i sig, utan det är mer en fråga om kan det vara statuspryl? Eller bara för att man kan ha katt.:grin:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
657
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Bison
·
Katthälsa Ena katten behöver banta, går under namnet "tjocka katten" här hemma.. Hur j*vla jobbig och tjatig han än blir om han inte får fri...
Svar
6
· Visningar
1 304
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp