Sv: Valpkull

Nu har mina bäbisar äntligen öppnat ögonen;) O nu väger alla en bra bit över 300 gram:D
 
Sv: Valpkull

Idag har jag efter en stunds "tortyr" (kloklippning + örontvätt) av fauvetiken lyssnat på hjärtljud med stetoskopet och det pickar på för full rulle på småhjärtan + att jag äntligen fick känna småsprattel :love: :banana: :bump: :love:

Nu vill jag bara veta hur många det är där inne :angel:

Viktökning totalt nu: 3,5 kg ( = 1,5 kg på bara 5 dagar :eek: )

Blir jobbiga 2 sista veckor om magen fortsätter öka sådär..
 
Senast ändrad:
Sv: Valpkull

Tog en ny bild nyss. Lite mer av stuket uppställd..

091124-4.jpg


091124-2.jpg


:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Valpkull

Haha, vilken liten tjockis :D Det är ju i alla fall inget tvivel om att hon är dräktig :p
Men du tar inte och kollar dina tikar med ultraljud alltså? (tänkte eftersom du skrev att du inte vet hur många det är)
 
Sv: Valpkull

Bara i tveksamma fall som jag ul:ar om det är under jaktsäsong. Denna fröken var jag inte speciellt tveksam över, då mjölksträngarna började synas reda 2½ vecka efter parning :D
 
Sv: Valpkull

*kl*

Nu kommer jag med mina frågor igen ;)

*När räknar ni ifrån om ni parar flera gånger? Första eller andra?

*Hur mkt mat ska en dräktig tik äta? Vilda som annars ratar det mesta i matväg och speciellt sitt torrfoder äter mellan 4-7 skålar/dag (1-2dl per skål) :o ska man låta dom äta eller ska man begränsa henne? Jag har tänkt att är hon hungrig så behöver hon det kanske? Dock får vi köpa ny reflexväst och sele för dom går inte igen, och då är vi på dag 11 sen första parning och 8 från andra...hur ska det sluta? :angel:

*När kan man börja se tecken och vad brukar vara vanligt?

*Vilda är lös jämt och springer mkt i skogen men dom senaste två gångerna när vi ska gå promenad så har hon velat vända hem efter en stund så vi har gjort det. Ska man motionera så mkt som hunden vill elelr hur gör ni?
 
Sv: Valpkull

Jag jagar inte med en dräktig tik, så ja det spelar roll. Är inte tiken dräktig så jagar vi på som vanligt och har då bara tappat den första månaden i jakttid ;)
 
Sv: Valpkull

*kl*

Nu kommer jag med mina frågor igen ;)

*När räknar ni ifrån om ni parar flera gånger? Första eller andra?

*Hur mkt mat ska en dräktig tik äta? Vilda som annars ratar det mesta i matväg och speciellt sitt torrfoder äter mellan 4-7 skålar/dag (1-2dl per skål) :o ska man låta dom äta eller ska man begränsa henne? Jag har tänkt att är hon hungrig så behöver hon det kanske? Dock får vi köpa ny reflexväst och sele för dom går inte igen, och då är vi på dag 11 sen första parning och 8 från andra...hur ska det sluta? :angel:

*När kan man börja se tecken och vad brukar vara vanligt?

*Vilda är lös jämt och springer mkt i skogen men dom senaste två gångerna när vi ska gå promenad så har hon velat vända hem efter en stund så vi har gjort det. Ska man motionera så mkt som hunden vill elelr hur gör ni?

Kan ju vara lite lurigt när man parat två gånger :-) du får tempa henne när det närmar sig.

Tecken kan vara att dom får ökad matlust, att dom mår illa lite längre fram.

Efter några veckor kan man även se en genomskinlig klar flytning från vulvan. Såkallad dräktighetsflytning. Du ser även att juvret blir större och mer rosa.
Men det är lite tidigt ännu.

Under första tiden så kan tiken ofta få samma mat som innan men ju längre dräktigtheten går desstu mer mat behöver hon. Gå gärna över på ett högenergifoder för dräktiga tikar.

Ibörjan kan man ofta motionera som vanligt men när tiken har gått längre så får man begränsa motionen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 018
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 320
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp