Sv: Valpkull

*När räknar ni ifrån om ni parar flera gånger? Första eller andra?

Jag räknar från det datum som ligger i mitten av parningsdagarna

*Hur mkt mat ska en dräktig tik äta?

Första halvan av dräktigheten: som vanligt och därefter ökar jag på lite allt eftersom för att strax innan valpning ge så mycket som tiken vill äta. Det är nämligen inte bra om tiken blir fet i sig själv och det är ju under sista dräktighetstiden valparna växer som mest.

*När kan man börja se tecken och vad brukar vara vanligt?

På de flesta tikar: spenarna börjar bli lite större och ev fyller mjöljsträngarna ut lite redan under 3:e veckan, svullnaden vid vulvan kvarstår och runt 3-4 veckors dräktighet så ser man i regel den sk dräktighetsflytningen som en seg liten slemsträng som "hänger" ut via vulvan ffa då tiken nyss kissat.

*Vilda är lös jämt och springer mkt i skogen men dom senaste två gångerna när vi ska gå promenad så har hon velat vända hem efter en stund så vi har gjort det. Ska man motionera så mkt som hunden vill elelr hur gör ni?

Med tanke på hur pass kort tid som gått sedan parning så borde hon orka mer, men har hon ökat mycket i vikt så är det ju klart att det är jobbigt för henne att röra på sig.

Mina motionerar som de vill fritt + koppelprommisar och har bra kondis dräktigheten igenom, även om de blir tyngre i kroppen på sluttampen.
 
Sv: Valpkull

Tiken min här nedan ska valpa om ca 1½ vecka och än har hon både ork och fart nog för att inte matte och kamera ska hänga med alla gånger :D

091127-1.jpg


Hon har på 7½ veckas dräktighet ökat dryga 3½ kg.
 
Sv: Valpkull

Nysnickrad valplåda i fauvestorleken 100*110 cm på plats i valphörnan i köket och har nyss limmat fast golvmattan i den, så i morgon när limmet är garanterat torrt och mattan ligger fast får hon börja boa på i lådan om hon vill :D

valpladan.jpg


Ska givet torka av den också..
 
Senast ändrad:
Sv: Valpkull

Vänta tills i morgon :confused: :confused:

Glöm det tyckte fröken som tog sitt grisöra och skuttade in i lådan direkt = bara för matte att bädda ordning den..

Tur limmet är snabbt torkande och att hon inte börjat bädda och dona så mycket än ;)

charmie-ladan-2.jpg


charmie-ladan-1.jpg
 
Sv: Valpkull

Kan, kan man säkerligen, men hur mycket träning som krävs för att komma dit är en annan sak :angel:

Fauvarna är faktiskt tämligen lättlärda och på sina håll lever de som enbart sällskapshundar och aktiveras med agillity, lydnad, utställning och en del viltspår, men jakt/eftersök/spår bör de som snart föds här få pyssla med utöver dylika aktiviteter för det kommer nog att bli mycket och tidig jakt i dem :D

:idea: Du får bli jägare helt enkelt om du ska ha en fauve :p

Du kan ju alltid komma ner hit och hälsar på i mitten av januari nån gång och gosa dig less med busiga fauvevalpar :D
 
Sv: Valpkull

Åh aå söt hon är och Tjock, jösses det kommer att bli massor av valpar :D

Är hon parad här i sverige? hur många favar finns det i sverige?

Du fick bra betyg på valp lådan i alla fall;)
 
Sv: Valpkull

Parade henne med min egen hane den här gången och nästa parning blir antingen med en norsk eller fransk hane om allt går som planerat.

Jag vet inte exakt hur många individer det finns i landet, men det har registreras i snitt 80 hundar/år baserat på senaste 10 årens registreringsstatistik , varav en del är importer, så någon jättestor ras är det ju inte :)
 
Sv: Valpkull

Aha du har en hane också :)

Tyckte mig se en på en camping vi var på i somras, den såg ut precis som din tik men kanske lite grövre (var kanske en hane),

Kan dom vara mer långhåriga och fläckiga? såg ett jaktlag stå en bit från vägen i morse när jag åkte hemifrån med en sådan hund, eller det kanske är en annan ras? :)
 
Sv: Valpkull

En fauve är alltid fauvefärgad (färgen heter alltså fauve) i olika nyans, men fläckiga ska de inte vara.
Finns en del som har mycket svarta stickelhår och de är ju inte rent fauve.

Finns ju dock flera olika små bassetar, så det kan ju ha varit en annan ras du såg helt enkelt :)
 
Sv: Valpkull

Dagarna efter mitt förra inlägg i denna tråden där jag betvivlade att hon var dräktig så trillade magen ut och den bara växer och växer :eek:

Hon är sur och grinig på de andra hundarna och vill helst vara ifred, äter som en häst men är lite tunn över ryggen (får högenergifoder) så nu blir det tillskott med mald älgfärs blandat med malda inälvor från dito djur (tack Gnist för äckelgojset)

Börjar bli väldigt pinknödig så hon får följa med 5 månadersvalparna ut på deras nattrastning innan jag går till jobbet.

Väntar med spänning hur magen ska utvecklas de närmaste veckorna och hur många små som gömmer sig där inne. Vilken dag de kommer kan bli lite svårberäknat då de parade sig i dagarna fem med dagliga hängningar.

Bilder kommer efter helgen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 018
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 431
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 045
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 320
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp