Bukefalos 28 år!

Valpstaket för dummies

Blandrastik

Trådstartare
Lat, okunnig och pank. Behöver ett staket till valpen, vad är enklast och billigast? Eller hur har du löst det så hunden kan vara ute i trädgården.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Kompostgaller. Antingen stripes eller staketpinnar till häststaket att fästa med.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Men åhhhh valp! Berätta :)

Men köp en rulle nät och använd vanliga stakettramppinnar. Ska man ha lite större så blir det inte billigt med kompostgaller.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Kompostgaller har vi. Jula har de billigste jag har hittat! Jag ska till att utvidga vårt staket så att det kommer att hägna in hela gräsmattan, jag byggde en mindre inhägnad på ungefär halva gården inför min valps ankomst i novenber. Så nu väntar jag på att tjälen ska gå ur backen så att jag kan slå i nya pinnar. Som pinnar använder jag avsågade sopkvastskaft, fäster dem i gallret med ståltråd. Lite provisoriskt och inte supersnyggt, men det fyller sin funktion!
 
Sv: Valpstaket för dummies

Vi har en miniträdgård och har kompostgaller + staketpinnar runt. Istället för de livsfarliga spiralerna har jag satt ihop dem med buntband. Gamle hunden är för lat för att gå igenom och den lille fattar vinken.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Markskruv och löplina eller hönsnät som finns i olika höjder. Man kan använda rundstav eller armeringsjärn t ex som stöd.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Markskruv och lina kan väl vara OK till en vuxen hund, men det är inget jag skulle använda för en valp.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Frågar du Migo eller mig om valp? :)

Jag har tingat en Stabyhoun, kommer i maj, hundra år sedan jag hade valp, ska bli så kul!

Bra tips annars.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Ska du bara ha tillfälligt och även du vara ute samtidigt som valpen? Så det ska användas mer som stopp?

Då skulle jag bara dra upp lite hönsnät från Ö&B, och sen hitta nåt billigt att fästa det i.

Men om du ska ha det för all framtid, samtidigt som du kanske går in en minut, så är det nog inte det säkraste alternativet.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Frågar du Migo eller mig om valp? :)

Jag har tingat en Stabyhoun, kommer i maj, hundra år sedan jag hade valp, ska bli så kul!

Bra tips annars.

Det var menat till dig, gick lite för snabbt bara antagligen ;)

Vad kul! Vi hoppas på bildbomb sen :) Vi har sånt där "grönt nät", köpt på 25 m rulle, 1,20 högt, ca 600 kr. Sen vanliga trästolpar, blir hyfsat billigt! Finns säkert billigare och lite lägre nät med att hitta.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Jag TRODDE att min trädgård var ok(täta buskar, byggnader samt stängsel och kompostgaller) men igår fick jag säkra upp den - min valp bangar inte för att trycka sig ut genom glipor. Det blev 25 meter stängsel på rulle som jag förbättrade de utsatta ställena med, när marken tinar ska jag trycka ner lite stolpar också. Tror den rullen jag köpte kostade 350, för tillfället har jag fäst upp den i befintliga byggnader och träd med ståltråd och buntband. Huvudsaken med just mitt hundskrälle är att det inte SYNS att man kan ta sig ut. :devil:
 
Sv: Valpstaket för dummies

Planen är inte att lämna hunden i trädgården, framförallt inte i början.
Får se hur långt pengarna räcker, just nu känns nät och vanlig staketstolp som ett bra mellanalternativ.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Jag hakar på här, hoppas att det är ok! Jag behöver också sätta staket ute i stugan. Kommer att bli minst 200 meter staket som ska upp, säkert närmare 300 meter plus 2 grindar. Vet inte ens var jag ska börja leta?
Det behöver inte vara speciellt hållbart, det ska mer finnas där som en markering för vägen än för nåt annat. Det är bara en liten byväg med nästan ingen trafik alls. Men bara så att hundarna inte ska råka komma upp på vägen när dom leker.
 
Sv: Valpstaket för dummies

Hur högt är stängslet och var köpte du det?

Det var bara 0,7 meter högt, det räcker eftersom det mest behövs något som hindrar honom från att klämma sig genom häcken. Jag köpte det på Jula, det är grönt(inplastad metall) och fanns även med högre höjd. I stället för de riktiga stolppinnarna köpte jag f ö långa, hårda blompinnar i plast. Det behövs bara någon enstaka att hålla upp det med i mitten i och med att jag kan spänna upp det mellan byggnader, träd och vanligt staket. Har man inget sånt måste man nog ha riktiga stängselstolpar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Myrten
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 420
Senast: Acto
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
874
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp