Valtider: att jobba i andras hem

Osäker på hur det är med RUT, men med ROT måste du ha en månadslön på minst ca 24 000 kr för att få använda det. Det utesluter ju stora grupper av låginkomsttagare. Kan verkligen "fattigpensionärer" som du kallar det utnyttja avdragen?
För att göra fullt avdrag, alltså 50 000 på ett år, måste du ha en månadsinkomst på ca 24000 kr ja. Det beror ju på att ROT och RUT är ett skatteavdrag och då måste du självklart ha en skatt att dra det ifrån.
 
För att göra fullt avdrag, alltså 50 000 på ett år, måste du ha en månadsinkomst på ca 24000 kr ja. Det beror ju på att ROT och RUT är ett skatteavdrag och då måste du självklart ha en skatt att dra det ifrån.

Så man kan alltså göra mindre ROTarbeten med mindre inkomst?
 
För att göra fullt avdrag, alltså 50 000 på ett år, måste du ha en månadsinkomst på ca 24000 kr ja. Det beror ju på att ROT och RUT är ett skatteavdrag och då måste du självklart ha en skatt att dra det ifrån.
Men ska du bra göra ett ROTavdrag på 10 000 så räcker det med en betydligt lägre mängd inbetalad skatt.
 
Men ska du bra göra ett ROTavdrag på 10 000 så räcker det med en betydligt lägre mängd inbetalad skatt.
Och så kan man ju inte göra en massa andra avdrag OCKSÅ. Jag drar av gräsliga mängder för resor till och från jobbet, så det skulle inte bli så mycket kvar till RUT och ROT. Till fönsterputs ungefär.
 
Och så kan man ju inte göra en massa andra avdrag OCKSÅ. Jag drar av gräsliga mängder för resor till och från jobbet, så det skulle inte bli så mycket kvar till RUT och ROT. Till fönsterputs ungefär.
Nej det måste ju såklart vara orörda skattepengar. Man kan inte dra bort något som inte finns. ;)
 
Edit. Eller jo det kan man i det här fallet om man inte ser upp (för det är ditt eget ansvar att ha koll på det) men har du tagit ut RUT eller ROT för ett högre belopp än vad du skattat efter andra avdrag blir du återbetalningsskyldig när det visar sig vid deklarationen.
 
Och så kan man ju inte göra en massa andra avdrag OCKSÅ. Jag drar av gräsliga mängder för resor till och från jobbet, så det skulle inte bli så mycket kvar till RUT och ROT. Till fönsterputs ungefär.
betalar du 4000 i skatt på din bruttolön varje månad så kan göra ett rotavdrag på 48000:-
 
Jag gillar idén med en basinkomst, en garanti för att alla myndiga personer har en viss inkomst (i kombination med att bidrag avskaffas då), men den ska inte ersätta yrkeslön utan komplettera.

Det är väl nåt land i Europa som ska utreda/testa sånt system läste jag om. Schweiz kanske? Finns det något namn för ett sådant system?
 
En tanke kan ju vara att utbildning är helt gratis. Så att du bara betalar med ansträngningen det tar att plugga och inte behöver ta lån.

Utbildning är gratis i Sverige för svenska studenter (än så länge, ska väl tilläggas).

Om ditt förslag går igenom skulle jag jobba 50%, plugga 30% och resa 20% av tiden jag jobbar idag. Men vad skulle samhället tjäna på det jämfört med idag?
 
En tanke kan ju vara att utbildning är helt gratis. Så att du bara betalar med ansträngningen det tar att plugga och inte behöver ta lån.

För min del (som har väldigt lätt för att plugga och gillar det skarpt, pluggar i perioder universitetskurser på distans bara för rent nöje) hade ett sådant upplägg inneburit att jag enbart inriktat mig på min personliga utveckling genom att addera olika examen till min jur.kand. Detta trots att jag har ett yrke jag trivs ypperligt med! Frågan blir dock hur jag på något sätt skulle bidra i samhället genom att "ego-plugga" , ev. på en "medborgar-lön"? Idag gör jag en nytta genom mitt jobb, nyttan blir betydligt mindre och mer egocentrerad genom att plugga för att jag tycker att det ger mig en personlig utveckling. Och är det rättvist gentemot de som inte har speciellt lätt för att plugga att andra rent teoretiskt skulle kunna läsa på universitet hela sitt liv?!
Generellt gillar jag inte subventionering inom speciella brancher utan tycker att momsen generellt skulle sänkas inom tjänstesektorn. Men ser verkligen ingen skillnad på ROT och RUT, omvandling från svarta sektorer till vita ger en samhällsnytta genom hela samhället.
 
För min del (som har väldigt lätt för att plugga och gillar det skarpt, pluggar i perioder universitetskurser på distans bara för rent nöje) hade ett sådant upplägg inneburit att jag enbart inriktat mig på min personliga utveckling genom att addera olika examen till min jur.kand. Detta trots att jag har ett yrke jag trivs ypperligt med! Frågan blir dock hur jag på något sätt skulle bidra i samhället genom att "ego-plugga" , ev. på en "medborgar-lön"? Idag gör jag en nytta genom mitt jobb, nyttan blir betydligt mindre och mer egocentrerad genom att plugga för att jag tycker att det ger mig en personlig utveckling. Och är det rättvist gentemot de som inte har speciellt lätt för att plugga att andra rent teoretiskt skulle kunna läsa på universitet hela sitt liv?!
Generellt gillar jag inte subventionering inom speciella brancher utan tycker att momsen generellt skulle sänkas inom tjänstesektorn. Men ser verkligen ingen skillnad på ROT och RUT, omvandling från svarta sektorer till vita ger en samhällsnytta genom hela samhället.
Om Tranis visioner blev verklighet, skulle jag omgående ta mitt pick å pack och flytta till något trevligt land på varmare breddgrader och jag skulle göra mitt bästa för att få med mig alla jag känner. Anledningen till att man bor kvar i det här landet (trots förhatligt klimat) är att vi jämförelsevis har ett tryggt, bra, demokratiskt och fritt samhälle. Skulle det förvandlas till någon slags tvångsstat ser jag ingen som helst anledning att bo kvar. ;)

"Alla ska ha det bra" är en god och fin tanke.
"Ingen ska ha det bättre än någon annan" är bara en missunnsam tanke.
 
En tanke kan ju vara att utbildning är helt gratis. Så att du bara betalar med ansträngningen det tar att plugga och inte behöver ta lån.
Det skulle man kunna orda i en handvändning, för vissa Branscher.

Landstinget har stora svårigheter att besätta tjänster på vårdcentraler och sjukhus i mindre attraktiva områden.

Låt studerande ingå avtal med landstingen, studier o uppehälle betalda mot att acceptera placering där det passar landstinget under en avskrivningsperiod på, låt säga 15 -20 år.

Det skulle ge dem ur mindre förmögna hem att studera utan att dra på sig studieskulder och vill man bryta avtalet så är det bara att ta ett banklån och lösa ut landstinget
 
Om Tranis visioner blev verklighet, skulle jag omgående ta mitt pick å pack och flytta till något trevligt land på varmare breddgrader och jag skulle göra mitt bästa för att få med mig alla jag känner. Anledningen till att man bor kvar i det här landet (trots förhatligt klimat) är att vi jämförelsevis har ett tryggt, bra, demokratiskt och fritt samhälle. Skulle det förvandlas till någon slags tvångsstat ser jag ingen som helst anledning att bo kvar. ;)

"Alla ska ha det bra" är en god och fin tanke.
"Ingen ska ha det bättre än någon annan" är bara en missunnsam tanke.


Nej varför det, jag har då redan sålt vad jag äger i Sverige, har en kåk nere i värmen och en hyreslägenhet i Svedala..så bor jag med medborgarlön vår sommar o höst här och någon annanstans resten av året,, livet på en räkmacka...

Min devis: -Jag ska ha det så bra jag kan fixa till det åt mig och de mina. andra som inte kan fixa till det får anpassa sina behov till vad vi andra är villiga att dela med oss.. existensminimum med andra ord ;)
 
Nej varför det, jag har då redan sålt vad jag äger i Sverige, har en kåk nere i värmen och en hyreslägenhet i Svedala..så bor jag med medborgarlön vår sommar o höst här och någon annanstans resten av året,, livet på en räkmacka...

Min devis: -Jag ska ha det så bra jag kan fixa till det åt mig och de mina. andra som inte kan fixa till det får anpassa sina behov till vad vi andra är villiga att dela med oss.. existensminimum med andra ord ;)
Aldrig!... Aldrig att jag skulle tillbringa en enda dag mer än nödvändigt av mitt värdefulla liv i ett sådant samhälle. Det är verkligen inte "livet på en räkmacka" för mig. Jag lämnar och sätter aldrig mer min fot här. Min medborgarlön kan dom få behålla.

Och "sålt vad du äger" säger du. Frågan är vem som köper i ett sådant scenario? Småsaker kan man säkert sälja av men vem kan/vågar köpa alla värdefulla gårdar, fastigheter, bilar, hästar och vad det nu kan vara i ett medborgarlönsamhälle?
 
Låter det bättre med straffbeskattning av andra tjänster? Varför ska just dessa tjänster lyda under annan skattesats? Redan där finns en knepig värdering gjord.
För att staten alltid gjort sådana stödinsatser för branscher och föetag?

Många hojtade högt om att staten borde gå in och rädda Saab. Vi har stöttat banker. för en massa årsedan fick varvsindustrin pengar.

Staten hjälper till där det anses berättigat. Själv anser jag att RUT är berättigat för att det stöttar en bransch och gör att människors fördomar motarbetas. Svarta arbeten blir vita och skattepengar kommer till staten, människor omfattas av trygghetsförsäkringar och får pensionspoäng.Så småningom kommer RUT att försvinna. Men det är inte dags än.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 802
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp